Nieuw

Op deze pagina is een overzicht te vinden van de laatst toegevoegde foto's en andere nuttige updates. Pagina's die recentelijk bewerkt zijn - dus niet alleen degenen met nieuwe foto's - staan in het kleine menu rechts.

 

Laatste wijziging: 3 maart 2024


ICNG-B 3312, een van de acht stellen bedoeld voor de IC Brussel en al voorzien van de Flow-kleurstelling, staat op 9 februari 2024 op spoor 2 van station Breda voor een testrit.

 

Op 1 december 2023 trof ik HLR 77-locomotieven 7776 en 7772 aan in station Breda. Deze serie diesellocomotieven zijn oorspronkelijk bedoeld als rangeerlocs voor de NMBS, maar een deel van de serie wordt ingezet door Lineas voor het rijden van goederentreinen. De locs op de foto zijn onderweg met een kalkslurrytrein van Moerdijk naar Virton in België of andersom, vanwege het kopmaken dat hier in Breda gebeurt is het lastig vast te stellen welke richting de trein op gaat.

 


Op 27 oktober 2023 komt Vectron 193 564 van RTB Cargo met een amper beladen containertrein door Venlo, waar een aantal GTW's werden gepasseerd. Links de 388 'Jan Linders', rechts de 384 'Peter Karel' en 278 'Sint Servaas', waarvan de laatste klaar staat om als RS11 te vertrekken naar Roermond.

 

Tot mijn verbazing trof ik hier ook de 308 aan, afkomstig van de Noordelijke Nevenlijnen maar vanwege materieeltekort tijdelijk ingezet in Limburg.

 


Plan D-rijtuig AB 7709 op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum, 12 november 2023.

 


Op 19 november 2023 vond het officiële afscheid van de locserie 1700 plaats. Ter ere hiervan werd er een afscheidsrit georganiseerd vanaf Amersfoort via Zwolle, Arnhem, Breda en Den Haag weer terug naar Amersfoort. De trein van de afscheidsrit bestond uit een rijtuigstam van de IC Berlijn met loc 1761 op kop.

 

Achteraan de afscheidstrein reed nog loc 1750 mee. We zien de rit hier tijdens een fotostop op station Rotterdam Stadion.

 

Op station Rotterdam Stadion was een kleine materieelshow georganiseerd bestaande uit meerdere nog rijvaardige 1700-locs. Deel van de line-up was de 1756 van Strukton, die de officiële bijnaam Charlotte draagt op het nummerbord. Sinds 2020 rijdt deze loc samen met de 1736 en 1740 als eerste elektrische vloot van Strukton.

 

De 7178 van VolkerRail was ook van de partij. Net zoals bij Strukton is deze voormalige 1778 samen met twee anderen, in dit geval de 1732 en 1743, de eerste elektrische vloot van VolkerRail.

 

Ook de 101001 en 102001 van Train Charter Services waren van de partij. De 101001 is de ex-NS 1781, de 102001 is de voormalige 1835. De gelijkenissen tussen de serie 1700 en 1600/1800 is goed zichtbaar. Een opmerkelijk verschil is de manier waarop de slangen aan de voorzijde onder de frontseinen bevestigd zijn (klik om te vergroten).

 

Andere vertegenwoordigers van de serie 1600/1800 waren de 4402 (ex-NS 1609) van Rotterdam Rail Feeding en de 1828 van Rail Force One.

 

Bij de druk bezochte fotostop was er verder ook nog een drietal locomotieven van NS aanwezig. Het gaat om de opvolgende nummers 1744...

 

...1745...

 

...en 1746.

 


Op 14 oktober 2023 komt loc 186 025 door station Boxtel, achteraan de intercity van Den Haag naar Eindhoven.

 

In 2015 vond er een proef plaats om te kijken of de BDs-rijtuigen ingericht konden worden om samen met de NS 186 te functioneren. Dit bleek niet het geval te zijn, waardoor getrokken treinen nu aan beide zijden een locomotief moeten hebben. Met ingang van de dienstregeling 2017 is de intercity Den Haag - Venlo opgeheven, de laatste waar de BDs nog werd gebruikt. Sindsdien wordt de bestuurderscabine niet meer gebruikt.

 

Terwijl de schemering zich heeft ingezet, komen meerdere VIRM-stellen door station Boxtel. Links komt Flow-VIRM 8726 voorbij als intercity van Schiphol naar Venlo, rechts zien we de 9450 die samen met de 8670 onderweg is van Alkmaar naar Maastricht.

 

Op dezelfde dag komt de 8667 nog samen met de 9590 door station Vught, ook onderweg van Alkmaar naar Maastricht.

 


Flow-VIRM 8736 naast ICNG 3225 en in de achtergrond 3222 op Rotterdam Centraal, 11 oktober 2023.

 

Op 11 oktober 2023 komt FLIRT 2205 samen met een soortgenoot als leeg materieel aan op spoor 3 van station Tilburg.

 

Loc 193 405 van BLS Cargo met een amper beladen containertrein over spoor 1.

 

ICMm 4237 met nieuwe kopplaat staat op spoor 3 te wachten op vertrek als intercity naar Roosendaal.

 


VIRMm 8637 is als intercity onderweg van Roosendaal naar Zwolle en maakt daarbij een stop in Oss, 10 oktober 2023.

 

Loc 186 029 hangt achteraan de intercity van Den Haag naar Eindhoven en verlaat zo station Breda, 11 september 2023.

 

Treinstellen 4233 en 4023 verlaten station Amersfoort Centraal als intercity naar Rotterdam Centraal, 10 september 2023.

 


Op 23 april 2023 werd door het Stoomgenootschap de Bossche Bollenexpress georganiseerd. Hierbij werd er met loc 01 1075 van de SSN en negen rijtuigen een rondrit door het land gereden tussen Den Bosch en Haarlem. We zien de trein hier 's avonds bij terugkomst op spoor 7 van station 's-Hertogenbosch.

 

Op 20 april 2023 is de 303001 'Carin' van Strukton samen met meetrijtuig SIM-12 'Annet' bezig met het meten van de wissels naar de in onbruik geraakte sporen ten zuidoosten van station 's-Hertogenbosch.

 


Al sinds de aanleg van het tramtraject over de Erasmusbrug en de Laan op Zuid in 1996 lag er een keerdriehoek op het Wilhelminaplein. In de praktijk bleek dit geen handige manier om een frequente tramlijn te laten keren, dus er was al lang de wens om de driehoek uit te breiden tot een keerlus. In 2023 werd na meer dan twee jaar werk het nieuwe stukje tramtraject van 400 meter opgeleverd. Op 29 juli 2023 moest lijn 8 vanwege het Zomercarnaval uitwijken naar het Wilhelminaplein, wat waarschijnlijk de eerste keer was dat lijn 8 de Nieuwe Maas overstak.

 

ICNG 3137 rijdt samen met de 3222 een slag tussen Eindhoven en Den Haag en doet daarbij ook Rotterdam Centraal aan, 31 augustus 2023.

 


De 442 208 van de Moseltalbahn maakt op 28 augustus 2023 een stop in Cochem. Op de achtergrond is het bekende kasteel van Cochem zichtbaar.

 

Motorwagen 650 131 van de MoselweinBahn staat op 28 augustus 2023 buiten dienst naast het station van Cochem.

 


De 193 727, eigendom van ELL maar rijdend voor RTB Cargo, komt op 21 augustus 2023 door station Rotterdam Alexander.

 

Later die dag vertrekt SNG 3038 van station Apeldoorn als sprinter naar Enschede.

 


Op 24 juli 2023 kwam ik op hetzelfde moment maar liefst drie Vectrons tegen op station 's-Hertogenbosch. Eerst passeerde de 193 345 van DB met een keteltrein over middenspoor 5, daarna konden de 193 672 van RailLogix en de 193 783 van Captrain hun reis in de andere richting voortzetten via hetzelfde spoor.

 

Niet lang na de eerste reguliere ritten tussen Amsterdam en Rotterdam werd er ook begonnen met de instroom van de ICNG op het traject Den Haag - Eindhoven, dat ook deels over de HSL voert. Op 15 juli 2023 maakt achtwagenstel 3222 een slag van Eindhoven naar Den Haag en stopt daarbij op spoor 2 van station Tilburg, vanaf waar ze vervolgens vanwege een defect niet meer verder kon rijden.

 


Het oudste tramtype dat te vinden is in de Poolse stad Poznań is de Konstal 105N. De 206 motorwagens zijn gebouwd tussen 1979 en 1992. Ervan uitgaande dat er bij de nummering van de wagens vanaf no. 1 omhoog is geteld, zou deze no. 206 wel eens de laatst geleverde wagen kunnen zijn. Soortgelijke motorwagens zijn ook in Wrocław aan te treffen. We zien de 206 hier op 5 juni 2023 in de keerlus te Połabska, klaar om te vertrekken als lijn 7 naar Ogrody.

 

Naast lijn 7 hebben ook de lijnen 2, 17 en 18 hun eindpunt in Ogrody. We zien tweemaal de achterkant van een gereviseerde Konstal 105. Links zien we twee losse motorwagens, gereviseerd naar het type Moderus Alfa. Rechts een Moderus Beta, waarbij twee motorwagens met een nieuw middendeel aan elkaar zijn verbonden tot een dubbelgeleed tramstel.

 

Dezelfde lijnen op dezelfde locatie. Links Moderus Beta no. 419 op lijn 2 naar Dębiec PKM, rechts een Moderus Gamma op lijn 18 naar Franowo. De Moderus Gamma rijdt sinds 2018 rond in Poznań.

 

Tramino-stel 527 van de lokale fabrikant Solaris nadert het tijdelijke eindpunt aan de Aleje Marcinkowskiego, dat is ontstaan door werken aan het Plac Wolności. Hierna zal ze omkeren naar Starołęka PKM.

 

Lijn 9 naar Dębiec PKM had hier ook haar tijdelijke eindpunt. We zien Combino 502 hier een stop maken op 8 juni 2023. Hetzelfde tramtype rijdt ook rond in Amsterdam.

 

Als laatste had ook lijn 16 hier haar tijdelijke eindpunt. Dit is een van de lijnen die via het sneltramtraject naar het noordelijk gelegen eindpunt Osiedle Jana III Sobieskiego rijdt. Het tramstel in kwestie is Moderus Beta 912.

 


Loc 101 139 verzorgde op 4 juni 2023 de tractie voor de IC Berlijn. We zien hier de locwissel op station Bad Bentheim.

 

Loc 227 007 van de Zwitserse spooraannemer Strabag in Bad Bentheim, 4 juni 2023. Dit is de voormalige Deense 1147 van de serie DSB MY (II). Deze locs van Amerikaanse makelij zijn gebaseerd op de EMD F-unit uit 1939. De Deense versie verscheen vanaf 1956 op de rails en is rond de eeuwwisseling afgestoten door de nationale spoorwegen. Een deel is sindsdien gesloopt, maar een vrij grote verzameling is nog inzetbaar bij andere maatschappijen.

 


Zowel het oudste als het nieuwste Antwerpse trammaterieel op 24 mei 2023. Links de uit Gent afkomstige PCC 6211 als lijn 12 naar Centraal Station bij halte Sint-Gummarus, rechts rijdt een onbekende Albatros als lijn 24 naar Silsburg van de Londenstraat de Italiëlei op.

 

Lijnnummer 1 was al sinds 1965 niet meer te zien in het Antwerpse straatbeeld, tot eind 2019 de nieuwe lijn 1 werd ingesteld tussen P+R Luchtbal en station Antwerpen Zuid. HermeLijn 7266 rijdt weg van halte Luchtbal Kerk naar het iets noordelijker gelegen eindpunt.

 

Gentse PCC 6217 rijdt op lijn 12 naar het Centraal Station en komt binnen enkele ogenblikken aan op zijn eindpunt aan het Koningin Astridplein.

 


Aanvankelijk bestond het idee om het enige bewaarde Mat.'36-stel 252 weer rijvaardig te hebben bij het 175-jarig jubileum van het Spoorwegmuseum in 2014, maar dit doel bleek te hoog gegrepen. Na nog een aantal jaren aan restauratie waarbij het interieur is ingebouwd, mocht het stel in 2023 deel uitmaken van een tentoonstelling over de elektrificatie van het Middennet in de jaren '30. Op 21 mei 2023 werd de 252 van Blerick naar Utrecht gebracht. De foto toont de doorkomst van het transport in 's-Hertogenbosch.

 

Als trek- en remkrachten werden Hondekop 386 en Muizeneus 273 gebruikt, waarvan we hier de laatste zien.

 

In 2023 begon de reguliere inzet van de ICNG met enkele ritten tussen Amsterdam en Rotterdam. Op 21 mei 2023 staat treinstel 3222 op spoor 3 van Rotterdam Centraal te wachten op vertrek naar Amsterdam, terwijl Eurostar 4028 richting Londen net het station binnenrijdt.

 


Tijdens het jaarlijkse evenement Sporen naar het Verleden was de 151 te gast op de museumspoorlijn van de Stoomtrein Goes - Borssele (SGB) in Zeeland. We zien het gevaarte op 18 mei 2023 tijdens het passeren van de overweg bij station Kwadendamme.

 

Loc 2205 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) was ook te gast op de museumspoorlijn.

 

De SHD was verder te gast met loc 2282 en Plan C-rijtuig P 7918. Tussen 1980 en 2000 is de P 7918 ingezet als meetrijtuig voor het Centrum Technisch Onderzoek (CTO), waarna Eurailscout haar nog als zodanig heeft ingezet tot 2009. Sinds 2014 maakt het rijtuig deel uit van de collectie van de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD), die de meetapparatuur behoudt ten behoeve van de TU Delft.

 

De SHD had ook nog haar Plan E-rijtuig 6712 meegenomen, die nu ook daadwerkelijk reclame op de reclamebanen heeft staan.

 

Ook Stichting 2454 Crew was te gast met Blokkendoos mC 9002 "Jaap", die was opgesteld naast omC 910 om zo de gelijkenissen tussen beide soorten weer te geven.

 

Loc 23 023 van de SSN arriveert op het station 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerk.

 

In 2022 is loc 1218 door Stichting KLOK overgedragen aan de SGB. Deze museumorganisatie heeft werk gemaakt van het uitbeelden van de tijd vlak na de Tweede Wereldoorlog, waar de 1218 perfect tussen past.