Nieuw
Op deze pagina is een overzicht te vinden van de laatst toegevoegde foto's en andere nuttige updates. Pagina's die recentelijk bewerkt zijn - dus niet alleen degenen met nieuwe foto's - staan in het kleine menu rechts.
Laatste wijziging: 26 april 2025
NS 186 (TRAXX)
Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
Baureihe 193 (Vectron)
Stadler FLIRT
ICE (internationaal)
Vught
Overwegen
Mat.'64 (bewaarde stellen)
NS 1100
Utrechtse (snel)tram
Brusselse tram en (pre)metro
Belgische rijtuigen
Rotterdamse tram (RET)
Belgische treinstellen
Vossloh G 2000
Intercity-Express (ICE)
DM'90 (Buffel)
DH-1 en DH-2 (Wadloper)
ICM (Koploper) en ICMm
Belgische locomotieven
DE1 en DE2 (Blauwe Engel)

De 186 009 is op 8 maart 2025 onderweg van Eindhoven naar Den Haag en maakt daarbij een stop in Tilburg.

De stammen 186+ICRm waren tijdens deze foto's in hun nadagen, het grootste deel van de diensten op deze verbinding werd dan ook al met de ICNG uitgevoerd. Hier zien we de 3225 in Oisterwijk, onderweg naar Den Haag.

Een latere slag tussen de twee steden werd verzorgd door de 186 017, hier ook bij doorkomst te Oisterwijk.

De andere kant op kwam de 3138 samen met de 3135 voorbij.

Terwijl de zon zakt komt ook de 186 011 nog voorbij, onderweg van de Lichtstad naar de Hofstad.

De 193 637 van LTE, met het opvallende nummer X4 E - 637 op de neus, komt ook nog door Oisterwijk.

Op 28 februari 2025 ligt het ballastbed voor de tijdelijke spoorweg in Vught inmiddels op zijn plaats. FLIRTs 2523 en 2233 komen het station binnen als sprinter naar Deurne.

De omgeleide ICE 3neo no. 8011 passeert het station later die dag.

De NS 193 931 passeert de overweg te Orthen in Den Bosch met een omgeleide Nightjet van Oostenrijk naar Amsterdam, 27 februari 2025.

Aanvankelijk was Plan V 419 bewaard als museumstuk voor het nageslacht. Aangezien dit stel uit de eerste vier deelseries kwam en dus in het groen op de baan verscheen, werd deze ook in de originele groene kleurstelling bewaard. Na een aanrijding in 2009 is dit stel echter gesloopt. Het heeft tot 2024 geduurd voordat er weer (een deel van) een Plan V is het groen verscheen. Sinds de verbouwing van het buitenterrein van het Spoorwegmuseum is hier een tweetal treinkoppen te vinden, namelijk een SGM-reservekop en een kop van Plan V 951. Hoewel niet historisch correct (de 951 is deel van deelserie V13 en is dus nooit groen geweest), is het toch leuk om deze iconische neus weer in de originele kleur te zien.

Loc 1125 in het Spoorwegmuseum op 15 februari 2025. Van 2008 to 2018 is de loc gerestaureerd, waarbij ze de tractiemotoren uit de 1111 heeft ontvangen. Sindsdien is de 1125 weer rijvaardig.

In het Spoorwegmuseum bevindt zich paardentramrijtuig STM 16 uit 1891, van de voormalige Stichtse Tramway Maatschappij tussen Utrecht en Zeist. Het rijtuig heeft nog dienst gedaan tot 1946, voornamelijk als bijwagen bij de elektrische tram. We zien de STM 16 hier op 15 februari 2025 te Utrecht Maliebaan.

Tijdens mijn eerste bezoek aan Brussel op 23 mei 2009 trof ik Cityrunner 3004 aan in (pre)metrostation Beurs op lijn 4 van Stalle naar Esplanade. Bij het maken van deze foto was dit de langste tramlijn in het Hoofdstedelijk Gewest, later dat jaar werd de lijn aan de noordzijde ingekort van Esplanade naar het Noordstation.

PCC-stel 7922 is onderweg op een ingekorte lijn 51 naar het Kerkhof van Jette en komt daarbij langs de halte Ninoofsepoort, 1 september 2022.

Een BOA-metrostel op lijn 1 naar Stokkel sprint weg uit station Maalbeek, 1 september 2022.


Sinds 2025 is de Beneluxtrein vervangen door de Eurocity Direct en de intercity Rotterdam Centraal - Brussel Zuid, waarbij de eerste alleen op de belangrijkste stations stopt en de tweede ook kleinere stations langs de route aandoet. De intercity tussen Rotterdam en Brussel bestaat uit Belgische I11-rijtuigen en wordt tot de instroom van de nieuwe HLE 19 uitgevoerd met nieuw gehuurde 186'en, wat voor eenzelfde situatie heeft gezorgd als bij de stuurstandrijtuigen van de ICRm. Op 14 februari 2025 vertrekt de intercity naar Brussel vanaf Rotterdam Centraal met achteraan loc 2869 (186 119), die hiervoor voor NS reed.

ICNG-B 3320 is op 8 februari 2025 onderweg als intercity van Eindhoven naar Den Haag en maakt daarbij een stop op station Tilburg, 8 februari 2025.

Loc 193 450 van RTB Cargo komt met een licht beladen containertrein ook door station Tilburg.

Met ingang van de dienstregeling van 2025 zijn er aardig wat wijzigingen doorgevoerd in het Rotterdamse tramnet. Wat het meest in het oog springt is het afschaffen van de hoge lijnnummers voor de voormalige TramPluslijnen. Op de foto zien we een van de laatste ritten van lijn 23 in de avond van 5 januari 2025, vanaf de volgende ochtend rijdt de tram naar de Beverwaard onder lijnnummer 3.

De 186 539 van Rail Force One komt op 3 januari 2025 over spoor 7 door station 's-Hertogenbosch.

MW41-stel 4138 staat in Lokeren te wachten op vertrek als S-trein naar Oudenaarde, 30 december 2024.

MS75-stel 353 rijdt achterop de intercity naar Gent en Oostende.

MS96 no. 446 achteraan de gecombineerde intercity vanuit Lille en Poperinge, onderweg naar Antwerpen Centraal.

G2000-loc no. 1604 van Rail Force One komt op 13 december 2024 met een containertrein door station Breda.

Door de instroom van de ICNG, de vervanger van de ICRm-stammen, zijn vanaf 2024 de 186'en van NS in onbruik geraakt. Daarom zijn ze weer teruggekeerd naar leasemaatschappij Akiem, die ze in een zilvergrijze kleurstelling met rode accenten heeft gestoken. Op 28 november 2024 komt de 186 043 in nieuwe kleurstelling, maar nog wel met NS-logo, door station Vught.

Een onbekende ICE 3neo komt op 12 november 2024 langs de overweg in de Helvoirtseweg in Vught.

Op 15 juni 2022 staat Vierasser 522 tijdens een dienst op lijn 10 te pauzeren in de keerlus op het Oostplein.

Op 14 oktober 2023 maakt FLIRT 3 no. 2225 een stop op spoor 2 van station Vught, om dadelijk zijn weg te vervolgen als sprinter naar Eindhoven Centraal. Normaal gesproken rijdt deze sprinter door van Eindhoven naar Deurne, maar vanwege werkzaamheden was de dienst tijdelijk ingekort.

Op 9 november 2024 werd Buffel 3426 van het Spoorwegmuseum vervoerd van Blerick naar Utrecht Maliebaan en kwam daarbij langs 's-Hertogenbsoch. Op de achtergrond een gemoderniseerde VIRM, die sinds de nieuwe kleurstelling meer gelijkenissen vertoont met het DM'90 waar de VIRM op gebaseerd is.

Na de buitendienststelling in Nederland zijn de Wadlopers in Argentinië, Polen, Tsjechië en Roemenië terechtgekomen. Op 31 oktober 2024 trof ik de voormalige 3231 aan op het noordstation van de Roemeense hoofdstad Boekarest.

De 193 542 van het Zwitserse SBB Cargo International komt met een containertrein door 's-Hertogenbosch, 28 september 2024.

FLIRT 3 no. 7306 van Keolis staat langs het perron van station Kampen te wachten op vertrek naar Zwolle, 1 september 2024.

ICMm 4061 is samen met de 4094 onderweg van Enschede naar Schiphol en maakt daarbij een stop op Amersfoort Centraal.

De gepensioneerde ICM-1-stellen 4049 en 4021 waren verderop aan te treffen, samen met nog andere soortgenoten.

FLIRT 557 en MS96-stel 525 op station Liège-Guillemins, 11 augustus 2024.


Links de 525 van dichterbij, rechts MS96-stel 501.

De L-trein naar Trooz werd verzorgd door MS75-stel 308, die hier onder de kleurrijke stationsoverkapping staat.

Loc 1895 verlaat het station met een uit M6-rijtuigen bestaande intercity naar Eupen.

Aan het einde van het perron stond nog loc 1821 opgesteld.

MS08-stel 08540 naast wederom FLIRT 3 no. 557.

Op 2 augustus 2024 komt de Kameel door het station van Geldermalsen.

In juni 2024 reed de eerste ICE 3neo in de reizigersdienst tussen Amsterdam en Frankfurt. Op dezelfde 2 augustus 2024 komt de omgeleide ICE 3neo 8002 door Geldermalsen en haalt daarbij VIRM 8739 in.


Ook kwam loc 193 931 nog voorbij met een omgeleide Nightjet naar Innsbruck.