Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Nieuw


Laatste wijziging: 15 augustus 2017


Op 23 juli 2017 bezocht ik het Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Wanneer je in het museum aankomt met de tram vanaf het parkeerterrein, stop je vlak voor een van de depots waar onder andere deze tram staat. Het gaat hier om de 213 uit Bazel.

 

Hier zien we motorwagen 12 uit Odense naast motorwagen 567 uit Kopenhagen, met het karakteristieke balkonnetje.

 

Toen de bovenstaande trams weg waren gereden, hadden we beter zicht op de uit Düsseldorf afkomstige Düwag 2412.

 

Buiten dit depot was de in 1940 gebouwde 587 uit Kopenhagen te zien.

 

Hier stond ook de 965, afkomstig uit Melbourne. Deze tram is eigendom van de Deense kroonprins en kroonprinses. De tram was een geschenk van de stad Melbourne ter ere van de kroonprinses, die in Australië geboren is.

 

Voor een van de andere depots stond naast de Haagse 824 (die eerst dienst deed bij de EMA) ook de modernste tram uit het bestand van het museum, namelijk de uit 1976 stammende 797 uit Rostock.

 

We zagen hem op de foto hierboven al: motorwagen 100 uit Kopenhagen.

 

Dit depot is, in tegenstelling tot de eerste, volledig ingericht als museum. In het depot stond wederom een Kopenhaagse tram, de 275, naast de olijfgroene 74 uit het Zweedse Malmö.

 

Het museum bezit ook over een aantal werkwagens, waaronder deze uit 1900 stammende Kopenhaagse S1.

 

Op deze foto zien we de uit 1912 stammende Kopenhaagse motorwagen 327 naast de Hamburgse 3060 uit 1951 bij de beginhalte van de tramlijn naar het bos.

 

Op deze foto zien we motorwagen 929, van de Tuborg Klampenborg Elektriske Sporvej, een dochteronderneming van het Kopenhaagse trambedrijf. De tram rijdt hier in het nieuwe deel van het museum, waar een volledige winkelstraat is opgetrokken.

 

Aan het eind van de anderhalve kilometer lange tramlijn die het bos in gaat bevindt zich een keerlus met in het midden de Düsseldorfse Düwag 2410. Deze wordt als cafetaria gebruikt.

 

We sluiten af met een foto van een halve Düwag, vermoedelijk afkomstig uit Düsseldorf. Ik kan op de website van het museum niks vinden over deze tram, dus het is een raadsel wat het is en wat er mee gaat gebeuren.

 


In Denemarken zijn ook Linten te vinden, net als bij ons van het type Lint 41. Ze rijden in dienst van Arriva, op spoorlijnen in voornamelijk het noordwesten van het land. Op de foto zien we een Lint 41 op 16 juli 2017 buiten dienst staan bij het station van Esbjerg.

 

Op 19 juli 2017 bracht ik een bezoek aan Ribe, de oudste stad van Scandinavië. Ook deze stad wordt aangedaan door een van de spoorlijnen van Arriva.

 


We zien hier dubbeldekkerstam 7923 als intercity naar Kopenhagen tijdens een stop in Roskilde, 22 juli 2017.

 

Diesellocomotief 1506 van de ME-serie zorgde voor tractie voor bovenstaande trein.

 

Ook deze IR 4, de 2005, halteerde in Roskilde.

 

Hier zien we IC 3 5087 het station van Roskilde binnenrijden. De serie IC 3 vertoont veel gelijkenissen met de bovenstaande IR 4, maar het grootste verschil is dat de IC 3 een dieseltrein is en de IR 4 een elektrische.

 

Aan het eind van het perron waren deze twee werktreinen te zien.

 

Op 16 juli 2017 was ik op het station van Esbjerg, waar ik deze IC 3 tegenkwam. Het nummer van het treinstel is 5213, wat erop duidt dat deze trein tot het subtype MFB behoort.

 

Een paar dagen later kwam ik hetzelfde tafereel tegen, alleen deze keer in het klein en gemaakt van Lego.

 


Toen ik op 12 juli 2017 opweg was naar het concert van Guns 'n Roses in het Goffertpark, kwam ik op station Nijmegen de 766 tegen. Het treinstel is ter ere van het 150-jarig jubileum van het Rode Kruis beplakt met stickers en rijdt een aantal keer in 2017 een speciale rit. Tussen twee van die ritten in verbleef het stel in Nijmegen.

 


Op 26 maart 2017 vond het officiële afscheid van de Hoekse Lijn plaats, waarna deze spoorlijn zal worden omgebouwd tot metrolijn. Ter gelegenheid hiervan werd er tussen de stations Rotterdam Centraal en Hoek van Holland gependeld met drie historische treinen: Plan V 904, Muizeneus 273 en Hondekop 766.

 


Een aantal maanden eerder deed de 766 Hoek van Holland ook al aan, dit maal voor de traditionele Oliebollenrit. Zoals op de foto's te zien is, kwam er aardig wat publiek op af.

 

Sprinter 2991 op 17 december 2016 op station Hoek van Holland Haven. Dit is mijn laatste foto van een SGMm op de Hoekse Lijn, voordat de lijn tot metroverbinding is omgebouwd.

 


Door spanningsproblemen stonden op 19 november 2016 deze twee Citadissen van lijn 8 stil op het Drooglever Fortuynplein.

 

Op 1 oktober 2016 maakte Düwag 1616 een rit door Rotterdam, waarbij zoals op de foto te zien is ook het Wilhelminaplein werd aangedaan.

 


Op 29 juli 2016 bracht ik voor het eerst een bezoekje aan de Manx Electric Railway. Op de foto zien we de uit 1894 stammende motorwagen 5 met een open bijwagen het eindstation van de lijn in Ramsey binnenrijden, vanaf waar, na het kopmaken, de terugweg weer werd ingezet naar Douglas.

 

Halverwege de Manx Electric Railway ligt het station van Laxey, waar kan worden overgestapt op de Snaefell Mountain Railway, een vergelijkbare tramlijn uit 1895 die naar het hoogste punt van het Isle of Man rijdt. Vanaf hier kan men uitkijken over het gehele eiland en met helder weer zelfs Engeland, Schotland, Noord-Ierland en Wales zien.

 

De Manx Electric Railway heeft zijn zuidelijke eindpunt vlak buiten de bebouwde kom van Douglas, vanaf waar men verder de stad in kan reizen met de paardentram.

 

Aan het eind van de dag moesten we weer terug naar onze auto die in Ramsey stond. Op de terugweg werden we vervoerd door motorwagen 7, ook gebouwd in 1894.

 


Op het bedrijventerrein Gelkenes in Groot-Ammers bevindt zich een terrein waarop oud materieel van zowel de RET als de HTM te vinden is. Van de RET staan hier nog steeds een aantal RSG2 metro's, van de HTM kan je hier een aantal afgevoerde GTL trams vinden. Toen ik hier op 17 juli 2016 een kijkje nam, zag ik dat de trams heel fotogeniek waren neergezet. Dan moet er natuurlijk een fotootje gemaakt worden.

 


Toen ik op 10 mei 2016 van school naar huis fietste, kwam ik per toeval dit transport tegen. We zien SG2/1's 5413 en 5402 die SG2 5218 naar de remise Waalhaven trekken, waar hij twee dagen later op transport naar de sloper is gezet.