Rotterdam Zuid en -Stadion

Sinds het vertrek van praktisch alle havenactiviteiten van de 'Kop van Zuid', het door een bocht van de Nieuwe Maas ingesloten gebied bij de wijk Feijenoord, is dit hele gebied bijna onherkenbaar veranderd. Het gedeelte tussen grofweg de stations Rotterdam Lombardijen en Rotterdam Zuid, met daartussen de evenementenhalte Rotterdam Stadion, stond vroeger bekend als het emplacement IJsselmonde en ter hoogte van het huidige Varkenoordseviaduct takte een stamlijn af naar het emplacement Feijenoord. Waar de eerste nog deels aanwezig is, heeft de laatste nu volledig ruimte gemaakt voor een grootschalige woonwijk. Op deze site zijn alleen foto's te vinden van de situatie vanaf 2008, voor oudere foto's en informatie over dit gebied (en meer Rotterdamse spoorhistorie) verwijs ik een ieder graag door naar de website Feijenoordse Meesters.


De sporen 1 en 4 van station Rotterdam Zuid worden praktisch alleen gebruikt voor doorgaande treinen, de treinen die hier stoppen doen dat langs het eilandperron. Op 28 april 2008 rijdt de Belgsiche loc 1181 met een Beneluxtrein naar Brussel door het station over spoor 4.

 

Ten tijden van deze foto's van ik negen jaar oud en moest ik nog ontdekken dat je beter niet op een plek kan gaan staan waar precies een bovenleidingspaal je zicht belemmert. Vergezeld door dit stukje spoormeubilair komen een Beneluxtrein naar Amsterdam en een Class 66 van HGK met een containertrein door het station over spoor 1.

 


Op 15 november 2008 maakte Hondekop 766 in het kader van de 'Pepernotenrit' een rondje door Nederland. Zelf was ik met mijn vader afgereisd naar Den Haag HS om de trein op de foto te zetten, maar mijn moeder was zo lief om ook met de camera in de aanslag op het Stadionviaduct in Rotterdam te gaan staan. We zien de 766 hier tijdens het passeren van het eilandperron van station Rotterdam Stadion.

 

Een Beneluxtrein op weg naar Brussel raast op 7 december 2008 langs Rotterdam Stadion. De opstelsporen aan de linkerkant, een overblijfsel van het voormalige emplacement IJsselmonde dat ooit ook de volledige groenstrook achter de touringcars in beslag nam, zijn duidelijk nog in gebruik. In 2010 is het noordelijker gelegen emplacement Feijenoord definitief gesloten en sindsdien is er zeker minder bedrijvigheid op deze opstelsporen, maar zelfs anno nu gebeurt er nog wel het een en ander.

 

Vanwege een voetbalwedstrijd tussen Feyenoord en De Graafschap die op dat moment plaatsvond in de Kuip, was het perron van station Rotterdam Stadion eventjes in gebruik. Links staat SGMm-tweetje 2144 samen met een onbekend drietje langs het eilandperron, rechts raast een VIRM voorbij richting Dordrecht.

 


Op 3 september 2010 komt een driespan 6400'en, met voorop de 6469, met een kalktrein over spoor 1 door Rotterdam Zuid. Een paar seconden later raasde ook een VIRM in NOC*NSF-kleuren door het station, waar ik nog net de achterste kop van op de foto kon zetten. In de verte staat een Plan V stil op spoor 3 als stoptrein naar Dordrecht.

 

Ook Thalys 4343 rijdt over spoor 1 door het station, onderweg naar Amsterdam Centraal.

 

Over spoor 4 kwam ook nog een Baureihe 189 met een containertrein voorbij.

 


Een overblijfsel van emplacement Feijenoord is de Shunter-werkplaats net ten zuiden van station Rotterdam Zuid. Door de aanleg van de Laan op Zuid en het nieuwe Varkenoordseviaduct is dit terrein losgeraakt van de rest van het voormalige emplacement. Jarenlang heeft hier deze bonte verzameling van kleine rangeerlocjes gestaan, die werden gebruikt voor het rangeren met wagons op de sporen naast station Rotterdam Stadion. De foto is van 3 september 2010, tot circa 2014 waren ze hier nog te zien, maar sindsdien gebeurt er weinig meer bij deze werkplaats.

 

Op 30 juni 2011 trof ik bij de Shunter-werkplaats rangeerloc 762 aan. Deze is van hetzelfde type als de 601 die Shunter gebruikt bij hun vestiging aan het emplacement Waalhaven, maar aan de staat van dit exemplaar te zien denk ik dat het hier om een plukloc gaat.

 


Op 21 juni 2021 komt VIRM-3 no. 8738 door station Rotterdam Zuid als intercity van Vlissingen naar Amsterdam Centraal.

 

Hoewel de SNG ten tijden van deze foto's al haar intrede had gedaan op het traject Den Haag - Dordrecht, reden er ook nog een aantal SGMm-stellen op en neer. Links zien we SNG 2748, rechts SGMm 2966, beide tijdens een stop op spoor 2.

 

De 189 823 van Deutsche Bahn rijdt op 21 juni 2021 door station Rotterdam Zuid met de 'Electroluxtrein', die vier keer per week rijdt tussen de Kijfhoek en het magazijn van deze witgoedfabrikant te Alphen aan den Rijn.

 


De 102001 van Train Charter Services komt op 5 maart 2022 door station Rotterdam Zuid met een Dinner Train. Dit rijdende restaurant is in 2015 begonnen onder de vlag van Railpromo, die in 2018 een drietal 1700'en aangeschafte om deze dienst mee uit te voeren. Na het faillissement van Railpromo in 2019, werd het concept Dinner Train in dezelfde huisstijl voortgezet door Train Charter Services. In 2021 voegde TCS de 102001 (ex-NS 1835) aan hun vloot toe, die tot voorheen als E01 bij Bentheimer Eisenbahn reed.

 

Later die middag komt de 9902 (ex-NS 1616) van Railexperts met de Coevorden Shuttle langs emplacement IJsselmonde, dat nog steeds volop in gebruik lijkt te zijn.