TEE (DE4)

TEE (Trans Europ Express) was een netwerk van luxe binnenlandse en internationale treinen in Europa. Het concept is eind jaren '40 bedacht door de toenmalige directeur van de NS en de eerste TEE-dienst reed in 1957. Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Zwitserland hadden allemaal TEE-treinen in bezit, maar er werd ook gereden naar Luxemburg, Oostenrijk en zelfs Zweden. TEE stopte in 1987, toen de EuroCity het overnam.

Er hebben veel verschillende TEE-treinen bestaan. Er waren complete, nieuw ontworpen treinstellen, maar ook simpelweg rijtuigen die getrokken werden door binnenlandse locomotieven. De NS heeft samen met de Zwitserse SBB vijf dieseltreinstellen gefabriceerd, die voor het eerst reden in 1957. De motorwagens werden in Nederland gebouwd, de rest van de bakken in Zwitserland. Uiteindelijk zijn er drie stellen onder de noemer DE4 bij NS terecht gekomen en twee stellen als type RAm bij de SBB. Ze hebben tot 1974 als zodoende dienst gedaan, waarna de vijf stellen in 1977 naar Canada zijn gegaan. Deze hebben daar nog tot halverwege de jaren '90 dienst gedaan, al zijn de motorwagens vanwege technische gebreken al in 1979 afgevoerd. In 1997 zijn er twee stuurstandrijtuigen en drie tussenrijtuigen door liefhebbers teruggehaald naar Europa. In 2006 kwamen die in de Stichting TEE Nederland terecht, die als doel had om d.m.v. restauratie en vooral het herbouwen van een motorwagen weer een rijvaardige DE4 op de rails te krijgen. Dit kwam niet van de grond en de rijtuigen hebben lange tijd op emplacement Amsterdam Dijksgracht, tot ze begin 2021 zijn overgedragen aan het Nederlands Transport Museum.


De TEE-trein op 23 oktober 2007 te Zwolle. Niet lang hiervoor, namelijk op 2 juni 2007, vond het 50-jarig jubileum van de TEE plaats, waarvoor men één van de twee koppen naar de klassieke kleurstelling heeft teruggebracht.

 

Dezelfde kop op 19 januari 2008. Vanuit deze hoek is beter te zien dat men de in Canada aangebrachte lichtbakken heeft gebruikt om het 50-jarig jubileum te vieren.

 

De DE4-stellen reden in Canada voor de maatschappij Northlander, die overigens een voor Nederlanders herkenbare huisstijl gebruikten. Het andere stuurstandrijtuig is nog volledig in deze kleuren gestoken, maar men heeft al wel de lichtbakken verwijderd.