Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Deense trams

In Denemarken hebben een tijd lang trams rondgereden, in de steden Kopenhagen, Odense en Aarhus. In 1972 is het laatste trambedrijf buiten dienst gesteld. In 1978 is echter het Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm geopend, een trammuseum waar naast talloze trams uit deze steden, ook trams van andere plaatsen te zien zijn. Het museum bestaat uit meerdere depots en smalsporige tramlijn (van het parkeerterrein naar de depots) en een normaalsporige tramlijn (van de depots door het bos naar een daar neergezette restauranttram). Naast trams worden er in het museum ook bussen tentoongesteld.


IMG_20170723_144657.jpg

Op 23 juli 2017 bezocht ik het Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Wanneer je in het museum aankomt met de tram vanaf het parkeerterrein, stop je vlak voor een van de depots waar onder andere deze tram staat. Het gaat hier om de 213 uit Bazel.

 

IMG_20170723_124016.jpg

Hier zien we motorwagen 12 uit Odense naast motorwagen 567 uit Kopenhagen, met het karakteristieke balkonnetje.

 

IMG_20170723_143559-1.jpg

Toen de bovenstaande trams weg waren gereden, hadden we beter zicht op de uit Düsseldorf afkomstige Düwag 2412.

 

IMG_20170723_144144.jpg

Buiten dit depot was de in 1940 gebouwde 587 uit Kopenhagen te zien.

 

IMG_20170723_144157-2.jpg

Hier stond ook de 965, afkomstig uit Melbourne. Deze tram is eigendom van de Deense kroonprins en kroonprinses. De tram was een geschenk van de stad Melbourne ter ere van de kroonprinses, die in Australië geboren is.

 

IMG_20170723_124234.jpg

Voor een van de andere depots stond naast de Haagse 824 (die eerst dienst deed bij de EMA) ook de modernste tram uit het bestand van het museum, namelijk de uit 1976 stammende 797 uit Rostock.

 

IMG_20170723_132516-1.jpg

We zagen hem op de foto hierboven al: motorwagen 100 uit Kopenhagen.

 

IMG_20170723_130521.jpg

Dit depot is, in tegenstelling tot de eerste, volledig ingericht als museum. In het depot stond wederom een Kopenhaagse tram, de 275, naast de olijfgroene 74 uit het Zweedse Malmö.

 

IMG_20170723_130431.jpg

Het museum bezit ook over een aantal werkwagens, waaronder deze uit 1900 stammende Kopenhaagse S1.

 

IMG_20170723_123729.jpg

Op deze foto zien we de uit 1912 stammende Kopenhaagse motorwagen 327 naast de Hamburgse 3060 uit 1951 bij de beginhalte van de tramlijn naar het bos.

 

IMG_20170723_135939-1.jpg

Op deze foto zien we motorwagen 929, van de Tuborg Klampenborg Elektriske Sporvej, een dochteronderneming van het Kopenhaagse trambedrijf. De tram rijdt hier in het nieuwe deel van het museum, waar een volledige winkelstraat is opgetrokken.

 

IMG_20170723_141553.jpg

Aan het eind van de anderhalve kilometer lange tramlijn die het bos in gaat bevindt zich een keerlus met in het midden de Düsseldorfse Düwag 2410. Deze wordt als cafetaria gebruikt.

 

IMG_20170723_131223-1.jpg

We sluiten af met een foto van een halve Düwag, vermoedelijk afkomstig uit Düsseldorf. Ik kan op de website van het museum niks vinden over deze tram, dus het is een raadsel wat het is en wat er mee gaat gebeuren.