Nederlandse stoomlocomotieven

Er is Nederland lang gebruik gemaakt van stoomlocomotieven voor de tractie van treinen, vanaf de eerste trein in 1839 tot diep in de jaren '50 van de twintigste eeuw. De eerste elektrische trein reed in 1908, maar de eerste elektrische locomotief kwam pas in 1948. Het duurde tot 1958 voordat de laatste stoomlocomotief buiten dienst werd gesteld. Vandaag de dag zijn er veel musea in Nederland die stoomlocomotieven tentoonstellen of er ritten mee maken, maar een groot deel hiervan is van origine Duits. Op deze pagina staan alleen de locomotieven die voor Nederlandse maatschappijen hebben gereden.


In het Spoorwegmuseum zijn meerdere stoomlocomotieven bewaard gebleven. Links zien we de uit 1910 stammende 3737, oorspronkelijk bij de Staatsspoorwegen in dienst gekomen en in 1958 bij NS weer uit dienst gegaan. De locomotief rechts is de 2104, in dienst gekomen bij HIJSM in 1914 en weer uit dienst gegaan bij NS in 1954. Beide foto's zijn van 24 maart 2012.

 

Stoomloc 8811, een zogenaamde 'zadeltank', van de Stoom Stichting Nederland bij hun depot in Rotterdam. De van oorsprong Britse 8811 is tijdens de bevrijding in 1945 in Nederland aangekomen en is nog tot 1975 gebruikt bij de Zuid-Limburgse mijnen. Dat maakte het de laatste stoomloc in reguliere dienst in Nederland. In 2012 was de renovatie van de 8811 officieel afgerond, maar rijvaardig was ze zo te zien al eerder, aangezien ze op 19 oktober 2010 werd gebruikt om loc 1315 te verplaatsen.

 

Locomotief no. 7 van de Museum Buurt Spoorweg (MBS) op 26 december 2011 te Haaksbergen. Deze loc, die aanvankelijk SS 657 heette, is de oudste in Nederland gebouwde en nog steeds rijvaardige stoomloc in ons land. Ze kwam in 1901 in dienst bij de Staatsspoorwegen en heeft tot 1952 bij NS dienst gedaan. De loc staat ook wel bekend onder de bijnaam 'Kikker'.

 

Locomotief no. 2 van de SGB, bijgenaamd 'Borsele', op 8 augustus 2011 in Goes. Deze loc heeft vele nummers gehad: bij Laura en Vereeniging te Eygelshoven heeft ze dienst gedaan als lv9, daarna ging ze naar de SGB en heeft daar gereden als loc 6 'Laura'. Na een grote revisie heeft ze haar huidige nummer en bijnaam gekregen.