Railbussen

Railbussen zijn kleine treinen, veelal losse motorwagens, die in het verleden werden ingezet op buurtspoorwegen in verschillende landen.


Een railbus op het terrein van het spoorwegmuseum te Bochum op 21 april 2013.  Dit is de zogenaamde Schi-Stra-Bus, een experiment uit de jaren vijftig. Het idee was goed: waar de rails ophield, kon de bus over de weg verder rijden. Als de bus over de rails moest rijden, werd de vooras vastgemaakt op een draaistel en rustten de achterwielen op de rails om de bus aan te drijven. Het ombouwen van de bus was echter een tijdrovend en lastig werkje, de achterbanden sleten snel en bij nat weer hadden ze te weinig grip op de rails. De laatste van de vijftien Schi-Stra-Bussen ging in 1967 uit dienst.

 

Twee generaties Duitse railbussen tijdens hetzelfde evenement. Links zien we een exemplaar waar ik eigenlijk niets van weet, als iemand meer weet dan hoor ik het graag. Rechts zien we een Uerdinger Schienenbus, het type railbus dat in Duitsland het meest bekend is.

 


Twee Schienenbussen in Goes, 27 mei 2022. Het gaat hier om motorrijtuig VT 996 783 en stuurstandrijtuig VS 996 770, die na hun loopbaan bij Deutsche Bahn via de Prignitzer Eisenbahn bij de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) terecht zijn gekomen. Sinds 2010 worden ze hier ingezet om ook de stations te kunnen bedienen waar de stoomtrein niet kan stoppen. Daarnaast zijn ze gebruikt als voorbeeld voor de replica's van de voormalige NS omC-rijtuigen die de SGB zelf gebouwd heeft.

 

omC 910 en omC 909 van de SGB vergezeld door mP 3029 en Plan V 904 van Stichting 2454 Crew. Van 1927 tot 1947 werden de tramlijnen op Zuid-Beveland geëxploiteerd met de serie omC 901 - 908, waarvan er geen enkele bewaard is. Sinds 2018 rijdt de SGB echter met de zelf gebouwde replica 909, in 2022 gevolgd door de 910.

 


Uerdinger Schienenbus 789-09 van de ZLSM rijdt op 9 mei 2024 in Simpelveld, onderweg van het vlak over de Duitse grens gelegen Vetschau naar het station van Simpelveld in de verte.