Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Bussen

Hoewel dit een treinensite is, besteed ik ook aandacht aan bussen. Vooral bijzondere bussen of busgebeurtenissen zijn hier te vinden.


Een trolleybus van Breng stopte in de Arnhemse avondzon van 3 augustus 2013 voor een verkeerslicht op de Utrechtsestraat.

 

Op 23 april 2013 kwam ik bij halte Oostdijk een Citaro tegen. Altijd fijn om deze bussen op lijn 140 te zien, aangezien ik met deze lijn naar school rijdt en ze stukken fijner vind dan de Man Lion's.

 

Tevens een Citaro op een ex-QBuzzlijn: de 217 op lijn 245. Kralingse Zoom, 7 maart 2013.

 

Op 22 januari 2013 vielen er betonplaten op het spoor en een perron van Kralingse Zoom. Hierdoor reed metrolijn A alleen Binnenhof - Graskruid, lijn B Schiedam Centrum - Voorschoterlaan en Capelsebrug - Nesselande en Lijn C De Akkers - Blaak en Capelsebrug - De Terp. Tussen Capelsebrug en Voorschoterlaan reden pendelbussen, met Kralingse Zoom als tussenstop. We zien hier één van die pendelbussen, de DAF 914, bij de tramhalte Voorschoterlaan.

 

Omdat de metro's met hoge frequentie rijden en de bussen natuurlijk korter zijn dan metro's, moesten er ontzettend veel bussen worden ingezet. Hier zijn 2 van de 8 pendelbussen te zien die klaar stonden voor vertrek...

 

Op 9 december 2012 ging de nieuwe dienstregeling in, waarbij de RET alle lijnen van QBuzz over nam. Ook de bussen gingen naar RET, waardoor deze nu ook op de 'oude' RET-lijnen ingezet kunnen worden. En dat gebeurt ook af en toe, zoals op 16 januari 2012, toen Man Lion 1024 op lijn 76 reed. Hier staat de bus bij halte Grote Hagen.

 

En ook op lijn 36 doen de Man Lion's soms dienst, al is dit maar heel af en toe. Waarschijnlijk stond de eindbestemming "Station Alexander" nog niet in het systeem, waardoor alleen het lijnnummer werd getoond.

 

Maar andersom gebeurt dit ook: Citaro-bussen worden ook ingezet op de ex-QBuzz-lijnen, zoals hier op 21 januari 2013 bij halte IJsselmondsehoofd.

 

Op 9 januari 2013 kwam ik bij Keizerswaard deze zeldzame verschijning tegen: een DAF op lijn 76.

 

Bij de opening van station Dronten op 8 december 2013 stond deze oude Londense dubbeldekker op het stationsplein.

 

Omdat lijn 43 tussen Arnhem en Apeldoorn (laatstgenoemde plek is locatie van de foto) rijdt, werd de dienst gereden door bussen van het Arnhemse bedrijf Breng én het Apeldoornse bedrijf Syntus. De foto is van 24 november 2012, bij de ingang van de nieuwe dienstregeling op 9 december is de dienst van Breng op deze lijn komen te vervallen. Een zeldzame foto dus!

 

Een Syntus-busje van het type Optare op lijn 15 naar Vliegveld Teuge. Deze bussen zijn niet de aller beste, en samen met de naam Optare, wat Latijn voor wensen is, betekent het niet veel goeds...

 

In het weekend van 18 en 19 mei 2012 reden er tussen Rotterdam en Gouda geen treinen wegens werkzaamheden. De NS zette bussen in, welke meestal grote vertraging hadden. We zien hier één van de door NS ingezette bussen tussen twee RET-bussen op lijnen 44 en 33.

 

De RET heeft een tijd een buslijn van 552 meter gehad: lijn 60, tussen Wilhelminaplein en de Wilhelminapier. In de laatste jaren werd daar dit busje ingezet. Deze is volledig electrisch. Hier zien we lijn 60 op 15 juli 2011 op de Wilhelminapier.

 

Tijdens de jaarlijkse actie Serious Request haalt radiozender 3FM geld op voor een goed doel. Het Belgische StuBru deed deze actie ook, onder de naam Music for Life. Speciaal voor Music for Life was een bus van De Lijn omgetoverd tot Collectebus. Op 23 december 2010 is ze even naar haar Hollandse collega's in Eindhoven gegaan.

 

Fascinatio/Brainpark III, 24 juni 2009. Van metrostation Kralingse Zoom naar Rivium 4e straat rijdt de Parkshuttle. Dit is een zogehete 'people mover', gereden door kleine bussen zonder bestuurder. Het is als het ware een horizontale lift: je drukt bij een halte op een knop en er komt een bus. In de bus kan je aangeven waar je wilt uitstappen.