Treinaanwijzers

Op de meeste stations zijn er zogeheten treinaanwijzers aanwezig op de perrons, waarop de reiziger beknopt belangrijke informatie over de eerstvolgende trein op dat spoor kan vinden. Daarnaast bevatten ze meestal ook het perronnummer en een stationsklok. In Nederland wordt dit systeem volledig centraal bediend, vandaar de vaak gebruikte afkorting CTA (centraal bediende treinaanwijzer).


Op 23 oktober 2007 trof ik op station Amersfoort twee van de eerste digitale treinaanwijzers aan. Deze waren ten tijden van de foto nog gloednieuw, vijf jaar later waren bijna alle analoge treinaanwijzers vervangen.

 

De extra trein van Zwolle naar Den Haag Centraal waarvan alleen het voorste gedeelte stopt op Amersfoort, Utrecht Centraal, Gouda, Voorburg (waarvandaan busvervoer plaatsvindt) en Hoofddorp rijdt vanaf Nijmegen als stoptrein... Deze CTA kwam ik diezelfde dag tegen op perron 5 van station Zwolle, gelukkig was de reparateur al aanwezig.

 


Zicht op destijds de enige CTA van station Rotterdam Noord, terwijl ICMm 4017 onderweg naar Rotterdam Centraal door het station komt. Aangezien alle treinen die vanaf spoor 2 vertrekken Rotterdam Centraal als eindpunt hebben, was het alleen nodig om op perron 1 een CTA te plaatsen.

 

Tijdens de Dag van de Bouw op 28 mei 2011 was er een kijkje achter de schermen te nemen bij de verbouwing van Rotterdam Centraal. Vanaf de loopbrug was al goed het verschil tussen de oude overkapping aan de rechterkant en de nieuwe overkapping aan de linkerkant te zien. Tevens was dit de enige periode dat er nog analoge CTA's onder de nieuwe overkapping hebben gehangen, bij de officiële opening van het station in 2014 waren die allemaal vervangen.

 

Ook voor Utrecht Centraal was de grootschalige verbouwing van het station tevens de periode waarin de analoge treinaanwijzers rap uit het stationsbeeld verdwenen. Op 8 oktober 2011 ontmoetten heden en verleden elkaar op perron 3/4, waar op het sinds 2016 tot kopspoor gemaakte spoor 4 een ingekorte IC Berlijn staat te wachten op vertrek, terwijl de sprinter naar Amsterdam Centraal al wordt weergegeven op een digitale CTA.

 

Een goed voorbeeld van inefficiënt gebruik van de digitale treinaanwijzers: men heeft een heel scherm ter beschikking om tussenliggende stations weer te geven, maar hoewel men wel heeft gedacht aan het afkorten van stationsnamen, schoot het niemand te binnen om misschien gewoon het hele scherm te benutten... Tegenwoordig gebeurt dit gelukkig vaker wel dan niet.

 

Een SLT als intercity naar Leeuwarden te Rotterdam Centraal op 22 oktober 2012. Of dit een fout van de CTA is of dat de SLT simpelweg moest bijspringen in de intercitydienst weet ik niet, maar het geeft in ieder geval een interessant beeld...

 


Klassiek Motorstel no. 759 van de NMBS halteert op 12 augustus 2013 als stoptrein naar Brugge op station Gent Sint Pieters, naast een van de spartaanse treinaanwijzers die dit station rijk is.

 

Dat het spoorvervoer bij onze zuiderburen van een andere kaliber is dan in Nederland is geen nieuws meer. Op 30 april 2016 trof ik op station Knokke deze primitieve treinaanwijzer aan. Aan de andere kant kan men natuurlijk ook speculeren over in hoeverre het nodig is om te investeren in moderne berichtgeving op een station waar slechts één trein per uur stopt.

 

Varkensneus 836 staat op 23 december 2020 op station Roosendaal te wachten op vertrek naar Puurs. Nu is het niet mijn doel om hier de Belgische spoorwegen belachelijk te maken, maar ik denk dat zelfs Belgische reizigers kunnen beamen dat dit waarschijnlijk een van de meest volledige treinaanwijzers is die je kan tegenkomen met een NMBS-trein.