Amersfoort Centraal

In 1863 werd het eerste station van Amersfoort (thans bekend als Amersfoort NCS) geopend aan de spoorlijn Utrecht - Zwolle. In 1876 kwam de spoorlijn van Amsterdam naar Zutphen gereed, die dit station ook aandeed. Toen in 1886 de spoorlijn naar Kesteren en Nijmegen werd geopend (waar de huidige PON-lijn een restant van is), werd de situatie wat lastiger voor treinreizigers. Omdat de lijn al vóór het NCS-station aftakte, moest er een apart station worden gebouwd aan de lijn naar Kesteren en werd er ook nog eens een overstapstation gebouwd vlak voor de splitsing. In 1901 werd de situatie opgelost door het openen van een nieuw station op de huidige locatie. Het NCS-station is tot op de dag van vandaag bewaard gebleven.

Sinds de jaren '70 is Amersfoort een belangrijk knooppunt voor intercity's. In 1997 is het oude stationsgebouw vervangen door nieuwbouw en kwam er een derde eilandperron bij, om zo het overstappen makkelijker te maken. Sinds eind 2019 draagt station Amersfoort officieel de naam "Amersfoort Centraal".


 

Op 23 oktober 2007 trof ik op station Amersfoort twee van de eerste digitale treinaanwijzers aan. Deze waren ten tijden van de foto nog gloednieuw, vijf jaar later waren bijna alle analoge treinaanwijzers vervangen.


Op 5 juli 2008 passeert een ICK-trein met loc 1843 achterop over spoor 3 een stilstaande DD-AR op spoor 4.

 

De Valleilijn-stoptrein naar Ede-Wageningen van Connexxion, uitgevoerd met treinen van het type Protos, wacht op vertrek van spoor 4a, het vaste spoor voor deze treinen.

 

Ook trof ik die dag nog een kleine vloot bestaande uit vier Motorposten aan op de opstelsporen 11 en 12. Links zien we de rode 3029 met daarachter de eveneens rode 3034, rechts de gele 3027 met daarachter de rode 3030.

 


Plan V 867 als stoptrein naar Ede-Wageningen op 12 november 2011. Dit was nog de enige Plan V die dienst deed bij Connexxion. De 867 zou in september 2011 vervangen worden door Protos 5036, het prototype van de Protos - die na het faillissement van de fabriek naar Connexxion is gegaan-, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Later is de 867 vervangen door de 919.

 

Op diezelfde 12 november 2011 vond op station Amersfoort een reünie plaats van de locomotiefserie NS 1200, waarbij alle acht nog bestaande exemplaren aanwezig waren. Klik hier voor meer foto's van dit evenement.

 


Links de tot VST07-2 omgebouwde ex-2328 'José' met een schouwwagon op spoor 3, rechts de voormalige ACTS 6702, nu met nummer 9802 en in haar nieuwe Locon-jasje,  op spoor 17, beide op 3 januari 2023.

 

Loc 303001 van Strukton, met bijnaam Carin, heeft op 23 juni 2012 net haar lange rij wagons achtergelaten en rijdt terug naar de Bokkeduinen.

 

BDs 5232 samen met loc 1742, waarschijnlijk voor instructie, op spoor 12.

 

Op spoor 11, voor de V-IRM die we op de foto hierboven ook zagen, stond loc 1609 van Husa. Deze was niet lang ervoor in de nieuwe huisstijl van Husa gestoken, maar heeft ook meteen de huisstijl van de plaatselijke hangjeugd leren kennen.

 

De opstelsporen bij het station worden nog wel eens gebruikt om het museummaterieel dat bij de Wagenwerkplaats staat gestald te rangeren. Die dag was dat met zowel Plan U 151 als loc 2205 het geval.

 


ICMm 4243 komt op een winterse 9 februari 2013 als intercity naar Amersfoort Schothorst het station binnenrijden.

 

SGMm 2961 staat op spoor 4 te wachten op vertrek naar Amersfoort Vathorst.

 

Wederom Plan Y, Plan U en Plan Z naast elkaar. Deze dag reed Plan U 114 van het Spoorwegmuseum de Heimwee Express tussen Utrecht Maliebaan en Amersfoort. Op deze foto zien we echter niet de 114, maar de 115 van Stichting DE-III. Deze was alvast neergezet op spoor 3 voor een fotostop met de 114.

 

Toen bovenstaande ICMm weg was, kon de 114 zich naast de 115 voegen.

 

Protos 5034 rijdt weg richting Ede-Wageningen, terwijl de Dolime-shuttle naar Veendam stilstaat op spoor 3.

 

De Strukton 303008 rijdt met de ex-West-Duitse V100 no. 303003 (niet te verwarren met de Oost-Duitse V100) over spoor 8 door station Amersfoort.

 


Op 25 mei 2013 werd door Spoorforum de officiële afscheidsrit van de DD-AR georganiseerd. Stam 7435 met loc 1715 maakte een lange rit door het land, waarbij ook Amersfoort werd aangedaan. We zien de trein hier wachten op vertrek vanaf spoor 5.

 

De IC Berlijn getrokken door loc 1739 maakte een stop op spoor 1.

 


Op de opstelsporen ten noorden van station Amersfoort is wel vaker bijzonder materieel te vinden, maar naarmate de jaren zijn verstreken is dat steeds meer geworden. Op 15 november 2019 trof ik dit bonte gezelschap aan, bestaande uit de ex-ACTS 6705 en 6701, een anonieme MaK G 1206 en de V100 no. 201 039-2.

 

Vanaf het perron viel nog een blik te werpen op Locon 9901 (ex-NS 1827), de 1251 van Fairtrains en de 2454 van de BSH.

 


Op 8 januari 2021 was de samenstelling van materieel op deze sporen weer aanzienlijk veranderd en zette ik de locomotieven 2454, V60 no. 501 en de 9903 (ex-NS 1611) op de foto. Op hetzelfde moment wachtte SNG 2351 op vertrek naar Utrecht Centraal vanaf spoor 6 van station Amersfoort Centraal, zoals dit station sinds eind 2019 heet.

 

Loc 1746 komt iets later aan met de IC Berlijn richting Amsterdam.

 

Toen de IC Berlijn vertrokken was, was er goed zicht op deze twee rijen locomotieven. De 2454, 501 en 9903 zagen we net al even. De voorste locomotief is Bakkie 683, de voormalige 9701 van het failliete Locon, met daarachter de oranje ex-Locon 9905 (vroeger de NS 1836). Omdat de 9901 van Locon naar Railexperts is gegaan, heeft die vervoerder besloten om het gebruik van de 9900-nummering door te zetten. De 9903 die we achter de 2454 en 501 zien is dus niet dezelfde 9903 die voor Locon reed, maar de voormalige 1611 van DB Cargo. Daarachter staat nog de 1618 in de kleurenstelling van Raillogix en als allerlaatste in de rij staat de 1251.

 

Vanaf de andere kant had men zicht op de neuzen van de 1251 en 1751. Tussen de 1751 en de 9905 stonden nog de locomotieven 1770, 1760 en een onbekende ex-Locon 9900.

 


Op 28 maart 2021 trof ik op spoor 5a van station Amersfoort Centraal FLIRT 3 no. 5039 aan, klaar om een slag te maken op de Valleilijn.