ACTS / HUSA
ACTS, officieel ACTS Nederland BV, is een voormalige goederenvervoerder die in 1998 begon met exploitatie en daarmee de eerste concurrent was voor NS Cargo. Het bedrijf zelf bestond al sinds 1989 en is opgericht ten behoeve van het Afzet Container Transport Systeem (ACTS), waar de vervoeder dus ook haar naam aan te danken heeft. In 2004 werd ACTS overgenomen door Husa Capital, die vanaf 2011 de naam ACTS verving door Husa Transportation Railway Service (HTRS). Op de locomotieven werd echter simpelweg de naam HUSA gebruikt. In 2014 is de Husa Transportation Group, zoals Husa Capital sinds 2009 heet, gestopt met alle railvervoer.
ACTS
Loc 6004 van ACTS op 23 augustus 2008 bij de Stoom Stichting Nederland (SSN) in Rotterdam. ACTS kocht haar eerste V60 in 1999, maar deze 6001 was vanaf het begin al aangewezen als plukloc. In 1999 kwamen de 6002 en 6003 naar Nederland, gevolgd door de 6004 en 6005 in 2002.
In de zomer van 2011 zijn de 6003, 6004 en 6005 overgenomen door EETC om te rangeren met de rijtuigen voor hun autoslaaptreinen. De locs kregen hierbij nieuwe nummers: 6004 en 6005 werden 501 en 502 en de 6003 werd plukloc 503. Op 5 november 2011 was ik wederom bij de SSN en trof ik hier wederom de 6004 aan, zij het dus onder het nummer 501, terwijl deze werd opgeknapt voor de diensten bij EETC. Hierbij is de ACTS-kleurstelling gehandhaafd gebleven.
Loc 1252 (ex-NS 1225) op 12 november 2011 tijdens de reünie van de serie 1200 in Amersfoort. De loc is in 2010 ook overgedragen aan EETC, maar heeft (in tegenstelling tot de 1251 en 1254 erachter) de ACTS-kleurstelling behouden.
Loc 1255 was hier ook aanwezig. Deze was al eigendom van Stichting KLOK maar droeg ook nog de ACTS-kleurstelling.
Locs 6005 en 6003 op 3 januari 2012 in Apeldoorn. Eigenlijk waren de beide locomotieven op dit moment al eigendom van EETC, maar ze waren nog gestoken in de ACTS-huisstijl. De 6005/502 heeft deze kleuren later ingeleverd voor het rood-geel van EETC, de 6003/503 werd gebruikt als plukloc en heeft om die reden de ACTS-kleuren behouden totdat ze in 2018 werd gesloopt.
Hiernaast stond, naast een V100 van VolkerRail, ook nog een Mak G 1206 van ACTS in de nieuwe, maar kort gebruikte kleurstelling.
Dieselloc 6701 in Amersfoort op 4 januari 2013. Dit is de voormalige 6321 van NMBS en was al sinds 2004 terzijde gesteld. In 2011 is de loc naar Amersfoort gebracht, zodat ze als plukloc kon worden gebruikt voor de 6702, 6703 en 6705 (de 6704 is in 2004 al afgevoerd). Foto: Jeffrey Zeitzen.
Op 8 januari 2021 kon ik vanaf het perron van Amersfoort Centraal de 6705 op de foto zetten, vergezeld door V100 no. 201 039-2 en V60 no. 504.
HUSA
MaK G 1206 nr. 7109 van Portfeeders op 23 augustus 2008 bij de SSN in Rotterdam. Na de overname van ACTS door Husa in 2004, heeft dat bedrijf in 2008 de tak Portfeeders opgericht voor rangeerdiensten in de Rotterdamse haven. Hoewel de loc dus geen ACTS/HUSA bestickering draagt, is ze technisch gezien dus wel van deze vervoeder.
MaK G 1206 no. 1798 van HUSA rijdt op 10 april 2011 door Bunnik.
Amersfoort, 23 juni 2012. Loc 1609 van HUSA is, samen met de 1606, de 1619 en de 1621, in de huisstijl van dit bedrijf gestoken. Zoals met praktisch elke trein de hier gestald wordt was er voor de 1609 ook geen ontkomen aan de huisstijl van de plaatselijke hangjeugd.