Tram van Dresden

Het tramnet van Dresden is een normale Straßenbahn en geen Stadtbahn/premetro. Wel is er in de loop der tijd veel moeite gestoken in het vrij maken van alle trambanen, waardoor de trams alsnog snel door kunnen rijden. Een opvallende kenmerk van de tram van Dresden is dat er ook een goederentramlijn is tussen de fabriek en het distributiecentrum van Volkswagen.


Op 25 juli 2018 halteert DWA-tram 2507 op lijn 1 naar Prohlis aan de halte Altmarkt.

 

De trams van Dresden zijn normaal gesproken bijna volledig geel, maar er zijn ook uitzonderingen, zoals de 2509 met totaalreclame voor een Mazda-garage.

 

De 2541 op lijn 6 naar Wölfnitz bij de halte Postplatz. De oplettende kijker heeft misschien al opgemerkt dat dit tramtype sterk lijkt op de HermeLijnen die in Antwerpen, Gent en bij de Kusttram rijden. Dit is geen toeval, want de HermeLijnen zijn op deze DWA-trams gebaseerd.

 

Toen de 2541 wegreed, kwam Bombardier-tram 2811 op lijn 11 naar Bühlau net aanrijden.

 

Ook de 2626 op lijn 12 naar Striesen stopte hier.

 

Toen deze wegreed kwam de in totaalreclame gestoken 2622 op dezelfde lijn richting het andere eindpunt, Leutewitz, aan.

 

We zien wederom de zijkant van de 2626, nu tijdens een ontmoeting met de 2524 op lijn 6 naar Miedersedlitz.

 

Het trammuseum van Dresden bleek gesloten te zijn, maar de pijn werd verzacht door dit tafereel. Achter het museum ligt een root depot waar een hele rij Tatra T4-trams stond, die sinds kort buiten dienst zien.

 

Bij het boodschappen doen in Radebeul kwamen we de 2543 nog tegen, ter hoogte van de keerlus in voor de korttrajectlijn van lijn 4 naar Radebeul Ost.