Station Rotterdam Centraal

Voor de Tweede Wereldoorlog had Rotterdam drie belangrijke treinstations: Rotterdam Hofplein voor de treinen via het Lansingerland naar Den Haag, Rotterdam Maas voor de treinen via Gouda naar Utrecht en Rotterdam Delftse Poort voor de treinen naar Hoek van Holland en Amsterdam. Na het bombardement van 1940 is op de plaats van dat laatste station in 1957 het door Sybold van Ravesteyn ontworpen Centraal Station van Rotterdam geopend, waar door een verlegging van de spoorlijn de treinen van en naar Utrecht nu ook stopten. Het station is van 2004 tot 2014 verbouwd tot een zogenaamde "OV-terminal", waarbij meer ruimte werd gemaakt voor hogesnelheidstreinen en het lightrailproject RandstadRail.


Het station van Van Ravesteyn

In 2008 is het stationsgebouw van Van Ravensteyn gesloopt, waarop sinds 2006 een aantal letters van "Centraal Station" de woorden "traan laten" vormden, verwijzend naar de sloop die eraan zat te komen. We zien deze letters hier op 3 november 2007 van onder het tijdelijke afdak van de metro-ingang.

 

Ironisch genoeg is mijn eerste foto van een trein op Rotterdam Centraal er eentje van een vrij modern exemplaar. We zien de pas gemoderniseerde ICMm 4015 op 19 januari 2008 op zijn eindpunt, gekoppeld aan een Koploper waarvan de koersrol al Deventer toonde.

 

Thalys 4307 langs perron 1 op 15 maart 2008.

 

Een onbekende DD-AR komt op 6 juli 2008 het station binnenrijden op spoor 6.

 


VIRM 9404 maakt op 29 september 2008 een stop op spoor 4, vermoedelijk als intercity naar Vlissingen.

 

Het uitzicht vanaf de voetgangersbrug op onder andere SGMm 2970 langs perron 16, dat samen met perron 15 het smalste eilandperron van dit station vormt.

 

NS Hispeed 186 122 tijdens het rijden van testritten op de HSL-Zuid. Pas een jaar na het maken van deze foto ging de Fyra-treindienst van start tussen Rotterdam en Amsterdam.

 

De intercity van Venlo naar Den Haag Centraal, bestaande uit loc 1766 met een ICK-stam, rijdt langs het uit 1957 stammende gebouwt op eilandperron 8/9. Dit is het enige bouwwerk van het originele station dat er vandaag de dag nog staat.

 


Een anonieme Plan V op 1 mei 2009 achterop de stoptrein naar Den Haag Centraal tijdens een stop op Rotterdam Centraal.

 

Later ontmoetten de stoptreinen naar Den Haag Centraal en Dordrecht elkaar op sporen 7 en 8.

 

VIRM 9577 als intercity naar Venlo maakt een stop langs perron 4, waar nu ook de eerste sporen van de verbouwing opduiken in de vorm van panelen die de oude voetgangerstunnel afsluiten.

 

Een anonieme VIRM rijdt het station uit in de richting van Dordrecht, met in de achtergrond het uit 1959 stammende Stationspostkantoor dat hier gerenoveerd wordt tot het kantorencomplex Central Post.

 

Zicht op een aantal stationsborden die aan de oostelijke uiteinden van de perrons stonden.

 


Tijdens de verbouwing

Tijdens de Dag van de Bouw op 28 mei 2011 was er een kijkje achter de schermen te nemen bij de verbouwing van Rotterdam Centraal. Vanaf de loopbrug was al goed het verschil tussen de oude overkapping aan de rechterkant en de nieuwe overkapping aan de linkerkant te zien. Tevens zien we het tijdelijke blauwe stationsgebouw.

 

Er werd begonnen met het bouwen van de nieuwe overkapping bij perron 3/4, tijdens het maken van deze foto's werd er gewerkt aan de kap boven sporen 6 en 7.

 

Speciaal voor de bezoekers van de Dag van de Bouw werd de gesloten en zelfs al deels gesloopte reizigerstunnel opengesteld. De nieuwe tunnel is zes keer zo breed geworden als de oude.

 

Naast werk aan de overkapping, waar we links een opvallende locomotief mee bezig zien, werd er ook al volop gebouwd aan het stationsgebouw. De rechter foto toont een ruimte waar later kantoren in zijn gekomen, uitgevoerd met extra dik glas om overlast van de treinen tegen te gaan.

 

Hier zien we één van de uit 1957 stammende dienstliften onder de kap uit een perron omhoog steken. Deze hebben het nog verrassend lang volgehouden en zijn slechts korte tijd voor de opening van het nieuwe station gesloopt.

 

Hier hebben we een opvallende tijdelijke oplossing: om de treinen die via spoor 2 kwamen aanrijden deels op het wissel te kunnen laten halteren, was deze "perronpuist" aangebracht aan perron 1.

 


SLT 2436 op 27 juli 2011 op kopspoor 16, langs een van de weinige perrons die destijds de oude overkapping nog hadden. Door de geringe breedte van dit perron was deze overigens als enige uitgevoerd als een U-vorm in plaats van de gebruikelijke "vlindervorm".

 

Hier zien we het verschil tussen de overkappingen wat beter, tevens zien we de werkzaamheden aan de sporen 14 en 15.

 

ICMm 4234 en loc 1747 met in de achtergrond het Groothandelsgebouw, een mooi voorbeeld van de wederopbouwarchitectuur van na de Tweede Wereldoorlog.

 

Een overzicht van drie VIRMen, in de tijd dat er vanaf de zuidzijde nog zonlicht onder de nieuwe kap scheen.

 


Op 18 mei 2012 maakt een uit Oostenrijkse rijtuigen bestaande Beneluxtrein een stop op spoor 3.

 

Spoor 10 is altijd een middenspoor geweest waar geen treinen stopten, maar tijdens de verbouwing is dat even anders geweest. Over spoor 11b werd een tijdelijk perron geplaatst, waardoor spoor 11a een kopspoor werd en op spoor 10b treinen kunnen stoppen, zoals deze Thalys naar Amsterdam.

 


Hoewel de zijwanden bij de sporen 1 en 16 op 17 augustus 2012 nog niet geplaatst waren, zou er vanaf dit moment niet veel meer veranderen aan het uitzicht dat men heeft vanaf de voetgangersbrug.

 

Op 21 oktober 2012 komt loc 189-821 van Locon met een goederentrein over spoor 15 gereden, terwijl er eindelijk wordt gewerkt aan de kap boven de sporen 15 en 16 en tegelijkertijd ook de achterwand van het station.

 

Op deze foto van 10 november 2012 zien we dat er nu ook aan de kap boven perron 1 wordt gewerkt.

 

SGMm 2957 staat op 9 februari 2013 klaar om vanaf spoor 1 te vertrekken naar Hoek van Holland. We zien dat de bouw van de kap boven perron 1 ondertussen is voltooid, die overigens sindsdien de lichtval op dit perron goed belemmert.

 

mDDM-stam 7473 staat op 22 februari 2013 als sprinter naar Den Haag Centraal op spoor 8. In de achtergrond vangen we een glimp op van de bouw van de stationshal.

 

Op 9 maart 2013 deed de Kameel, bijnaam van motorwagen NS 20, station Rotterdam Centraal aan tijdens een speciale rit.

 


Sinds de officiële opening

Op 13 maart 2014 werd het vernieuwde station Rotterdam Centraal officieel geopend. Denkende dat mijn treinenhobby zijn hoogtijdagen wel had gehad, heb ik hier geen beeldmateriaal van gemaakt. Niets bleek minder waar, maar een puberbrein kan nu eenmaal raar werken.

 

De eerstvolgende keer dat ik foto's kwam maken op Rotterdam Centraal was op 26 maart 2017, bij het afscheid van de Hoekse Lijn. Er werden ritten gemaakt met historisch materieel, waaronder Plan V 904 van Stichting Mat.'64.

 

Ook Hondekop 766 was van de partij. De treinen vertrokken vanaf spoor 1, dat sinds het verbouwen van de Hoekse Lijn tot metrolijn niet meer gebruikt is. Sindsdien is spoor 1 opgebroken om een extra breed perron 2 te realiseren, waarop de nodige douane-activiteiten kunnen plaatsvinden voor de komst van de Eurostar naar Londen.

 


In de avond van 26 juli 2020 kwam ik per toeval ICNG 3103 tegen op spoor 3 van Rotterdam Centraal. Hier zien we ook meteen het verbrede perron 2.

 

De intercity naar Eindhoven met de groen-grijze loc 186 219 van NS op kop vertrekt op 8 mei 2021 van spoor 2 van Rotterdam Centraal.