Plan E en Plan L rijtuigen

In 1958 werden door de NS voor het eerst rijtuigen van het type Plan E ingezet, gebaseerd op de middenbakken van het Mat.'54. De rijtuigen reden aanvankelijk in getrokken treinen (door elektrische locomotieven) in de intercitydienst, maar ze zijn het meest bekend door de vanwege materieeltekort ontstane combinatie van Plan E-rijtuigen met twee 2200-locs, die in de jaren '70 werden ingezet op de niet-geëlektrificeerde lijnen. Opvallend is dat de rijtuigen pas in 1988 buiten dienst gingen, maar nooit de gele NS-huisstijl hebben gekregen. Wel zijn op een deel van de donkerblauwe rijtuigen de kenmerkende drie schuine lichtblauwe banen aangebracht. Uiteindelijk viel voor het grootste deel van deze rijtuigen het doek dus in 1988, maar een aantal rijtuigen zijn verbouwd tot Df-(fiets)rijtuig en hebben het tot 2004 volgehouden (overigens wel in de gele huisstijl).

Naast 186 passagiersrijtuigen waren er ook nog eens 10 postrijtuigen van het type Plan E. Als vervolg hierop werd in 1958 nog een bestelling geplaatst van 13 postrijtuigen van het type Plan L, die grotendeels gelijk waren aan hun voorgangers. Negen rijtuigen zijn rond 1980 buiten dienst gesteld en vier rijtuigen zijn, net als bij Plan E, verbouwd tot Df-rijtuigen en zijn ook pas in 2004 buiten dienst gesteld.

Van de bewaarde rijtuigen is het grootste deel bewaard bij het Spoorwegmuseum en Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD). Daarnaast is er nog één rijtuig te vinden bij de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM). Foto's op deze pagina zijn gerangschikt op museumorganisatie.


Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD)

 

Plan L-rijtuig P 7940 van Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD), weggestopt bij de Wagenwerkplaats in Amersfoort op 10 september 2011. Het rijtuig is in 1983 verbouwd tot Df-rijtuig en is (tot nu toe) bewaard in die staat. Dit is overigens het enige bewaarde rijtuig van de serie Plan L.

 

De SHD beschikt over aardig wat Plan E-rijtuigen. Dit heeft te maken met de doelstelling van de stichting, namelijk het rijvaardig opleveren van een klassieke trekduw-trein bestaande uit twee 2200-locs en een rij Plan E-rijtuigen. We zien hier CKD 6908, die jarenlang is ingezet als verblijfswagen in de ongevallentrein. In 2012 is men begonnen met de revisie van dit rijtuig, wat we op de rechter foto zien; een deel van de zijkant is al donkerblauw gemaakt.

 

 

 

In 2008 heeft de SHD rijtuig C 6712 overgenomen van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) in deze staat.

Plan E 6712 samen met Plan W-rijtuig 21-30 455 en Plan U 121 op 21 januari 2021 bij de wagenwerkplaats in Amersfoort.

 

Tijdens het jaarlijkse evenement Sporen naar het verleden bij de Stoomtrein Goes - Borssele (SGB) was de SHD te gast in Goes. Hier kon een mooi plaatje geschoten worden van de 6712, die nu ook daadwerkelijk reclame op de reclamebanen heeft staan.

 


Spoorwegmuseum

 

 

De tot fietsrijtuig (Df) verbouwde CKD 6910 van het Spoorwegmuseum op 22 oktober 2011 te Blerick.

 

Rijtuig 6703 reed mee in de Heimwee Express op 12 mei 2012. We zien hier het kopmaken in Driebergen-Zeist. De gele loc is de toen recente aanwinst 1656.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb