Driebergen-Zeist

Station Driebergen-Zeist werd geopend in 1844, toen de Rhijnspoorlijn van Amsterdam naar Utrecht werd verlengd naar Driebergen (zoals het station toen heette). In 1864 werd het station vernoemd in Zeist-Driebergen, in 1904 werd dit weer Driebergen, tot men in 1948 definitief de naam veranderde in Driebergen-Zeist. Het tweesporige station kreeg in 1854 een eilandperron, toen er een derde spoor werd aangelegd. In 1962 werd het 19e-eeuwse station vervangen door een moderner exemplaar. Na een veel grotere verbouwing is het station in 2020 weer heropend, sindsdien bestaat het station uit vier sporen met slechts één eilandperron in het midden. De spoorwegovergang is vervangen door een tunnel, waarbij ook meteen een groot deel van het stationsgebied verdiept is aangelegd.


Oude situatie

Van 2009 tot 2012 kwam ik vrij regelmatig op station Driebergen-Zeist om de Heimwee-Express van het Spoorwegmuseum te spotten. Deze historische treindienst zullen we dan ook nog een paar keer terugzien op deze pagina. Op 30 augustus 2009 komt Hondekop 386 over spoor 1 door het station, om niet veel verderop bij Maarn Goederen weer om te keren.

 

Uw webmaster staat op 12 juni 2011 klaar om de Heimwee Express van dat weekend vast te leggen, bestaande uit locomotieven 1202 en 1312 met een Plan D, -E en -W-rijtuig.

 

Verschillende treinen op 9 juli 2011. Links zien we de intercity's naar Nijmegen en Schiphol elkaar passeren. De andere treindienst die gebruik maakt van dit station is de sprinter Uitgeest - Rhenen. Op de foto zien we een onbekende SLT onderweg naar Rhenen een stop maken langs perron 2.

 

Op 12 mei 2012 reed loc 1656 haar eerste Heimwee-Express. Links zien we de trein met de 1656 op kop door station Driebergen-Zeist komen, rechts zien we het kopmaken op het weinig gebruikte spoor 3 tijdens de laatste rit.

 

Sprinter-drietje 2949 op diezelfde dag op de dienst Uitgeest - Rhenen, die normaal gesproken werd uitgevoerd met SLT's.

 

De laatste Heimwee-Express die ik hier fotografeerde was die van 10 juni 2012, eentje die werd gereden met Muizenneus 273. We zien de 273 hier de spoorwegovergang kruisen, terwijl ze onderweg terug is naar Utrecht Maliebaan.

 


Nieuwe situatie

Pas op 27 augustus 2021 kwam ik weer eens op station Driebergen-Zeist om foto's te maken. De 273 maakte die dag een speciale rit, waarbij ik haar kon vastleggen op praktisch dezelfde plek als hierboven. De overweg is in 2018 vervangen door een tunnel, waarbij het perron nog een stuk richting het oosten is doorgetrokken.

 

De sprinter naar Rhenen staat stil op spoor 1. Sinds de verbouwing bestaat het station uit slechts één eilandperron met aan beide kanten één perronspoor en één inhaalspoor. Ook zien we dat de overkapping uit de 19e eeuw gespaard is en is geïntegreerd in de nieuwbouw.

 

Later maakt ook VIRM 9590 als intercity naar Schiphol nog een stop op spoor 1.

 

Ondanks de nieuwbouw kan er, vanwege het behouden van de oude perronkap, toch nog een aardig historisch plaatje geschoten worden. We zien hier weer de 273, die na het kopmaken op het nieuwe kopspoor ten oosten van het station weer terugkeert richting Utrecht.

 

SLT 2451 komt aan op spoor 2 als sprinter naar Uitgeest. In de achtergrond zien we de voormalige fietsenstalling en de nieuw gebouwde P+R-locatie.

 

VIRMm 8639 bij het passeren van het station over een van de twee inhaalsporen.