Class 66

Class 66 is een serie diesellocomotieven die sinds 1998 gebouwd worden door de Canadese fabrikant EMD. De locs zijn gebaseerd op de Britse Class 59 en zijn ook voornamelijk in Groot-Brittannië te vinden, maar door het grote succes van de serie rijden ze ook veel op het vaste land van Europa, veelal bij kleinere goederenvervoerders. In Nederland hanteren we de Britse benaming, in Frankrijk staan ze bekend als Class 77 en in Duitsland als Baureihe 247. De officiële typenaam is JT42CWR en een soms gebruikte bijnaam voor deze locomotieven is Klaas.


Loc DE 63 van HGK rijdt op 28 april 2008 met een containertrein door Rotterdam Zuid in de richting van Rotterdam Centraal.

 

De 77502 stond op 19 oktober 2010 samen met nog twee soortgenoten bij het Stoomdepot van de SSN in Rotterdam te wachten om ingezet te worden of om überhaupt nog geleaset te worden, aangezien er geen bestickering van een vervoerder te zien was.

 

Het was overigens geen uitzondering om een Class 66 tegen te komen bij het Stoomdepot. Op 5 november 2011 stuitte ik op deze glanzende 653-05 van MRCE in de loods van de SSN.

 

Op 8 februari 2012 was het weer raak. Ik had van iemand vernomen dat hier een 1200 zou staan. Toen ik arriveerde bleek er geen 1200 te staan, maar wel deze Class 66.

 

Even later kwam er nog een tweede Class 66, de DE675, de loods uit rijden.

 


Een anonieme Class 66 van Crossrail rijdt op 13 september 2012 door Rotterdam Centraal over spoor 5.

 

Een Class 66 van Captrain bij de doorkomst door Rotterdam Centraal over spoor 15 op 10 november 2012.

 

Op 23 maart 2013 was ik weer eens bij de SSN, omdat loc 2225 van de SMMR hier te gast was. Nadat ik de 2225 al op de foto had gezet, ging één van de deuren van de loods open. En, je raadt het niet, er kwam wederom een Class 66 tevoorschijn.

 

Het bleek de 6310 van Crossrail te zijn, die vervolgens door de 2225 naar een ander spoor werd gerangeerd.

 

Nadat ik tien jaar lang geen enkele Class 66 op de foto had gezet en eerlijk gezegd dacht dat ze verdwenen waren uit ons land, trof ik op 25 maart 2023 twee exemplaren aan te Rotterdam Waalhaven. Links de 653-07 van onbekende vervoerder, rechts een van de drie machines van RRF.