Dordrecht


Toen ik op 21 februari 2014 van Rotterdam naar Roosendaal reisde, kwam ik in Dordrecht de geblokte 1832 van HSL Logistics tegen. Een aardig halsoverkop geschoten plaatje, maar wel mijn enige van de 1832 in dienst en mijn eerst foto op station Dordrecht.

 

Dordrecht is het westelijke eindpunt van de Betuwelijn (Dordrecht - Elst), die vanaf 2006 tussen Dordrecht en Geldermalsen werd bereden door treinen van Arriva. In 2018 werd deze dienst overgenomen door Qbuzz, die de treinstellen daarna in een nieuwe kleurstelling heeft gebracht. Links zien we op 21 juni 2019 een stel dat de Arriva-huisstijl nog droeg, rechts een stel in de nieuwe R-net-huisstijl op 23 december 2020. R-net is een overkoepelende merknaam voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad.

 


Met ingang van februari 2021 was Den Haag Centraal - Dordrecht nog het enige traject in het land waar het SGMm regulier werd ingezet. We zien stel 2951 op 1 februari 2021 op spoor 3a van station Dordrecht, wachtend op vertrek naar Den Haag Centraal.

 

Op de verbinding naar Roosendaal werd al nieuwer materieel ingezet. We zien FLIRT 3 no. 2209 klaar staan voor vertrek op spoor 3b.

 

VIRM 9579 maakt een stop op spoor 5 als intercity naar Vlissingen.

 


Op 20 mei 2021 staat VIRM-2 8717 klaar om een groot rondje via Rotterdam en Schiphol naar Venlo te maken, terwijl SLT 2650 klaar staat om te vertrekken naar Den Haag Centraal.

 

In maart 2021 botste bij Hooghalen een SNG op een oplegger, waarbij de machinist helaas om het leven kwam. Naar aanleiding hiervan is besloten alle SNG's te voorzien van een geel front, zodat ze beter zichtbaar zijn. De foto toont de 2339 met vernieuwd geel front die op 25 augustus 2021 vanaf spoor 3a vertrekt naar Den Haag Centraal.

 


De 186 423 van RTB Cargo komt op 22 december 2021 met een containertrein door station Dordrecht.

 

Op 22 december 2021 staat FLIRT 2507 in Dordrecht klaar om een slag naar Arnhem Centraal te maken, terwijl VIRM 9587 staat te wachten op vertrek naar Vlissingen.

 

Treinstel 2760 achteraan elf bakken SNG die op 22 december 2021 klaar staan om een slag van Dordrecht naar Den Haag Centraal te maken. Voorheen vertrok deze sprinter standaard van spoor 3a, maar sinds niet lang hiervoor de tienminutensprinter tussen Dordrecht en Rotterdam Centraal is ingevoerd, vertrekken sommige ritten nu ook van spoor 4a, zoals hier het geval is.

 


Op 7 augustus 2022 kon er tijdelijk geen treinverkeer plaatsvinden op de HSL tussen Rotterdam en Breda, waardoor de Thalys werd omgeleid over Dordrecht. We zien de 4307 het station passeren in de richting van Antwerpen.

 

Ook de Eurostar naar Londen werd via Dordrecht omgeleid. We zien hier treinstel 4026 het station passeren.

 


Op 19 januari 2023 vond er een staking plaats in het streekvervoer, waardoor ook de treindienst Dordrecht - Geldermalsen verviel. Het materieel werd gestald in Dordrecht, maar omdat het om de gehele vloot ging, was het puzzelen met de ruimte. Zo belandde dit stel op spoor 5b, terwijl ze doorgaans alleen op de sporen 15 en 16 te vinden zijn.