Materieeltekort
Als een vervoersmaatschappij een tekort aan materieel heeft, dan moet er op een manier aan extra capaciteit gekomen worden. Dit kan op verschillende manieren gebeuren, zoals het langer of opnieuw inzetten van oud materieel, het maken van ongewone rijtuigcombinaties, of het inzetten van buitenlands materieel. Op deze pagina vinden we voorbeelden van materieeltekort door de jaren heen.
Vanwege materieeltekort heeft de NS van 2002 tot 2009 rijtuigen van het type ICK (InterCity Korte termijn) ingezet, die voornamelijk te vinden waren op het traject Den Haag - Venlo. Dit waren voormalige DB-rijtuigen van het type Bm235, gebouwd in 1963. Hier zien we loc 1766 met een ICK-stam te Rotterdam Centraal op 29 september 2008.
Door materieeltekort dat ontstond met ingang van de dienstregeling van 2007, heeft de NS van 2006 tot 2010 ook nog rijtuigen geleaset bij Deutsche Bahn. Deze rijtuigen reden bij de NS onder de vrij logische naam ICL (InterCity Lease). Aanvankelijk reden deze rijtuigen in de kleurstellingen van Deutsche Bahn (rechts is hun voormalige InterRegio-kleurstelling), zoals we hier zien op 23 oktober 2007 in Amersfoort, maar gedurende dat jaar hebben al deze rijtuigen ook de NS-kleurstelling gekregen.
Nadat het in 1995 mogelijk werd voor andere vervoerders dan de NS om bepaalde spoorconcessies te winnen, zijn er door de jaren heen steeds meer kleinere spoorvervoerders opgedoken. Tijdens het wachten op de levering van hun eigen nieuwe materieel, hebben veel vervoerders die een geëlektrificeerde lijn bedienden gebruik gemaakt van gehuurde treinstellen van type Plan V. De foto toont treinstel 867 op 12 november 2011 op station Amersfoort, het westelijke eindpunt van de Valleilijn van Connexxion. Dit was destijds de enige Plan V die nog dienst deed bij Connexxion, voor de rest bestond hun wagenpark al uit Protos-stellen.
De 867 zou in september 2011 vervangen worden door Protos 5036, het prototype van de Protos - die na het faillissement van de fabriek naar Connexxion is gegaan -, maar dat ging uiteindelijk niet door. Ze is vervolgens vervangen door Plan V 919, die als enige (bijna) volledig beplakt is geweest met Valleilijn-bestickering. We zien de 919 hier op 23 juni 2012 in Amersfoort.
In 2010 zijn de ICR-stuurstandrijtuigen en de Belgische 11.8-locomotieven voor de Beneluxtreinen buiten dienst gesteld. De tussenrijtuigen waren toen al een aantal jaren in de nieuwe Fyra-huisstijl gestoken. Totdat de merknaam Fyra met de V250-stellen de getrokken treinen zou vervangen, werd de dienst Amsterdam - Brussel uitgevoerd met een TRAXX-loc van de NMBS. Wat opviel in deze treinstammen was de aanwezigheid van een enkel geel-blauw intercityrijtuig. Deze werden toegevoegd om het capaciteitsgebrek dat was ontstaan door het buiten dienst stellen van de stuurstandrijtuigen op te vangen. Na het Fyra-fiasco is de rood-roze-witte kleurstelling niet meer teruggekeerd en zijn al deze rijtuigen weer in het geel-blauw gestoken.
Verder materieeltekort op deze verbinding zorgde ervoor dat men van 2010 tot 2017 af en toe gebruik heeft gemaakt van Oostenrijkse en Belgische Eurofirma-rijtuigen. Van de NMBS-rijtuigen, beter bekend als types I6 en I10, heb ik helaas geen foto's, maar de twee stammen met ÖBB-rijtuigen heb ik gelukkig wel vast kunnen leggen. We zien hier een van de twee stammen op 18 mei 2012 op Rotterdam Centraal. De Oostenrijkse Eurofirma-rijtuigen hebben overigens alleen in 2011 en 2012 in Nederland dienst gedaan, een stuk korter dan de Belgische versie.
Links staat de Belgische loc 2811 op 17 augustus 2012 te Rotterdam Centraal met een stam Oostenrijkse rijtuigen te wachten op vertrek naar Amsterdam Centraal. Op de rechter foto zien we een dag later twee ÖBB rijtuigen in Amersfoort staan, deze waren hier voor onderhoud bij Strukton.
Ondanks dat de DD-AR eigenlijk al in 2013 uit dienst had moeten gaan, is er in 2014 nog een kleine revisie geweest om materieeltekort op te vangen. En dat bleek nodig te zijn, want ook in 2018 waren ze nog te zien. Naast de sprinterdienst Utrecht - Zwolle, die we hier op 19 december 2018 zien, werd ook de sprinterdienst Apeldoorn - Enschede nog met DD-AR-materieel uitgevoerd.
Op 6 mei 2019 kwam loc 1763 met stam 7310 aan op station Zwolle.
2019 was het laatste jaar waarin de DD-AR werd ingezet. Naast de twee reguliere trajecten die hierboven genoemd zijn, doken ze soms ook op andere plaatsen op. Zo kwam ik in de avond van 12 september 2019 op station Ede-Wageningen stam 7376 met loc 1749 tegen als sprinter naar Arnhem. Verder deed stam 7310 met loc 1763 op 10 november 2019 dienst als intercity naar Nijmegen, hier gefotografeerd op Utrecht Centraal.