Luxemburgse treinen en trams
Op deze pagina vind je foto's van treinen in Luxemburg, geëxploiteerd door de Luxemburgse spoorwegmaatschappij CFL. Daarnaast is ook de in 2017 geopende tramverbinding 'Luxtram' hier te vinden.
Op 11 augustus 2007 maakt CFL-loc 3020 met een stam I11-rijtuigen van de NMBS een stop op het Belgische station Coo, onderweg van Luik naar Luxemburg.
Tijdens een wandelvakantie door Luxemburg in 2008 - die naar mijn mening toch ietwat zwaar was voor mijn negenjarige beentjes - heb ik als troost wel veel treinen gezien. Op 4 augustus kwam loc 3011 met een reeks Belgische I11-rijtuigen door het station van Wilwerwiltz gereden.
De reden dat er met Belgische rijtuigen wordt gereden is omdat dit de intercitydienst van Luxemburg naar Luik en Liers is, dezelfde die we op de foto uit 2007 in Coo zagen. We zien hier zo'n I11-stam op 5 augustus 2008 bij doorkomst door Clervaux.
In Kautenbach kwam ik op dezelfde dag een aantal treinstellen uit de 2000-serie tegen. Op het station trof ik de 2022 aan.
Tijdens een wandeling door het dorp kon ik ook de 2009 en 2016 nog op de foto zetten.
Toen we Kautenbach verlieten kwamen we nog loc 4004 tegen, die met een dubbeldekkerstam op weg was van Troisvierges naar Luxemburg. Zoals het oog van de kenner al zal vermoeden is de 4000-serie inderdaad deel van de TRAXX-familie.
Naast Belgische rijtuigen zijn er ook nog rijtuigstammen van de CFL zelf op het Luxemburgse spoor te vinden. Deze zijn uitsluitend dubbeldeks uitgevoerd, zoals de Dosto-stammen die met een 3000- of 4000-loc rijden. In dit geval trok de hierboven afgebeelde 4004 stam 003 voort.
Stadler KISS-treinstel 2310 staat op 5 augustus 2021 op spoor 3 van het in verbouwing zijnde station Ettelbruck.
Later die dag staat de 2309 op station Clervaux te wachten op vertrek naar Ettelbruck, terwijl de 08548 van de NMBS een stop maakt onderweg naar Luik.
Op één van de kopsporen aan de zuidzijde van het station komt de trein vanuit Kleinbettingen binnen, bestaande uit loc 3008 met Dosto-stam 018.
Op één van de doorgaande sporen - die vanwege werkzaamheden ook tijdelijk als kopspoor fungeerden - stond loc 4017 met een Dosto-stam als trein naar het Belgische Athus.
Van 1875 tot 1964 had de stad Luxemburg een tramnet, waar nog overblijfselen van te vinden zijn in een museum te Hollerich. In 2017 is er echter een nieuwe tramlijn geopend, die bij de opening vanaf evenementenhal Luxexpo langs de N51 naar treinstation Pfaffenthal-Kirchberg voerde. Hier zien we tramstel 120 op 7 augustus 2021 een stop maken bij de halte Alphonse Weicker.
Eind 2020 werd de tramlijn verlengd, waardoor er sindsdien door het centrum naar het hoofdstation van Luxemburg wordt gereden. Zodoende rijdt dit tramstel net weg bij de halte Hamilius, de laatste voor het verlaten van het centrum. Ook is eind 2020 al het openbaar vervoer in Luxemburg, waaronder deze tram, voor iedereen gratis gemaakt, wat het een aantrekkelijke manier maakt om de stad te bezoeken.