Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

GTW (Arriva, Veolia, Breng, Connexxion)

De Stadler Gelenktriebwagen (GTW) is een, voor het eerst in 1996 gebouwde, trein gebouwd door Stadler. Er bestaan zowel diesel- als elektrische varianten. Op deze pagina staan foto's van de Nederlandse GTW's, van Arriva (Spurt, Vechtdallijnen), Veolia (Velios), Breng en Connexxion. De eerste Spurt in Nederland reed in 2006 op het traject Groningen - Leer. Al snel volgde de rest van de Noordelijke Nevenlijnen. De Veliossen volgden in 2007 tussen Nijmegen en Boxmeer, ondertussen wordt er gereden op Nijmegen - Roermond, Maastricht - Heerlen en Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum. In 2008 werden de Spurt van de MerwedeLingelijn (Dordrecht - Geldermalsen) in gebruik genomen. De GTW's van Breng (Arnhem - Doetinchem) en Arriva Vechtdallijnen (Zwolle - Emmen) gingen allebei op 9 december 2012 rijden. Ook de diensten van Arriva genaamd 'Achterhoek' (Apeldoorn - Zutphen, Zutphen - Winsterswijk, Winterswijk - Arnhem, Arnhem - Tiel) gingen toen van start. Als laatste ging de enkele GTW van Connexxion (Amersfoort - Ede-Wageningen) in april 2013 rijden tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.


26-04-14-002.large.jpg

Op 26 april 2014 organiseerde de SNE een konigsdagrit met de 205 en 203 van Veolia. Op deze foto van Bart Tummers zien we de twee in Born.

 


21-02-14-002.large.jpg

Op 21 februari 2014 kwam er een Spurt langs Rotterdam Lombardijen gereden. Deze was opweg naar de wasstraat bij Rotterdam Centraal.

 


07-09-13-004.large.jpg

Een GTW Spurt op 7 september 2013 in Apeldoorn, als stoptrein naar Zutphen.

 

23-08-13-003.large.jpg

Spurt 241 als sneltrein naar Leeuwarden op station Groningen, 22 augustus 2013.

 

23-08-13-002.large.jpg

Twee werkers zijn bezig met het verwijderen van een groot illigaal kunstwerk op een Spurt.

 

23-08-13-004.large.jpg

Spurt 246 rijdt als stoptrein naar Roodeschool onder het Emmaviaduct door.

 

23-08-13-006.large.jpg

De stoptrein naar Veendam op spoor 1.

 

21-08-13-001.large.jpg

Een GTW van de Vechtdallijnen vertrekt in de avondschemering van 21 augustus 2013 van station Dalen in de richting van Zwolle.

 

Een ICMm als sprinter naar Groningen naast een onbekende Vechtdallijnen-GTW naar Emmen, 25 mei 2013.

 

20-04-13-001.large.jpg

Op 20 april 2013 fotografeerde Bart Tummers deze twee Spurts te Arnhem Berg.

 

20-04-13-002.large.jpg

Ook deze drie Breng GTW's stonden daar opgesteld.

 

22-02-13-006.large.jpg

Spurt 407 (met bijnaam Frank Wels) staat, samen met de 509, stil op spoor 8 van Rotterdam Centraal, om vervolgens door te rijden naar Dordrecht, 22 februari 2013. Deze treinen komen hier om gewassen te worden.

 

image.large.jpg

Op 6 december 2012 fotografeerde Bart Tummers een GTW van Breng in Blerick. Breng rijdt sinds 9 december 2012 op het traject Arnhem - Doetinchem, maar de hoofdwerkplaats zit hier in Blerick.

 

25-12-12-001.large.jpg

Een anonieme Spurt op 25 december 2012 bij de Wantijbrug in Dordrecht, met "Merry Xmas" op de koersrol.

 

27-12-12-001.large.jpg

Twee dagen later zette ik een andere Spurt op de foto.

 

27-12-12-002.large.jpg

Later die dag kwam ook Spurt 502 langs (met bijnaam Baron van Verschuer).

 

26-11-12-001.large.jpg

GTW 520 voor de Vechtdallijnen op 26 november 2012 te Amersfoort. Foto: Jeffrey Zeitzen.

 

09-11-12-001.large.jpg

Op 9 november 2012 maakte een onbekende Spurt kop op spoor 7 van Rotterdam Centraal.

 

21-10-12-002.large.jpg

De nieuwe GTW's voor de Vechtdallijnen staan op 21 oktober 2012 in Amersfoort te wachten totdat ze op 9 december dat jaar mogen gaan rijden.

 

16-09-12-007.large.jpg

De Floriade-Velios op 16 september 2012 in Arnhem Berg. Foto: Bart Tummers.

 

12-08-12-008.large.jpg

Velios 653, met bijnaam André Rieu, staat op 12 augustus 2012 voor revisie aan de motorwagen op het emplacement Waalhaven.

 

12-08-12-007.large.jpg

Spurt 503 stond hier ook.

 

02-06-12-009.large.jpg

Opnieuw de 503, maar ongeveer twee maanden eerder, op 2 juni. Hij rijdt hier naar Dordrecht, de bovenleidingloze brug over het Wantij op. Foto: Berend van Nijen.

 

16-05-12-001.large.jpg

GTW 2/6-stel 407, met bijnaam Frank Wels, maakt op 16 mei 2012 een stop op het nieuwe station Sliedrecht Baanhoek, gelegen op de spoordijk gelijk naast het viaduct over de A15. Foto: Berend van Nijen.

 

16-05-12-002.large.jpg

GTW 2/8-stel 510 met de bijnaam Hendrik Hamel rijdt terug naar Dordrecht nadat hij in Rotterdam door de wasstraat is geweest. Foto: Berend van Nijen.

 

13-05-12-001.large.jpg

De 510 drie dagen eerder in Arkel, nog met dode vliegjes op de neus. Foto: Berend van Nijen.

 

12-05-12-022.large.jpg

Treinstel 509 op 12 mei 2012 in Arkel, met de bijpassende bijnaam Jan van Arkel. Foto: Berend van Nijen.

 

16-01-12-001.large.jpg

Een GTW 2/6 en een 2/8 stel rijden op 16 januari 2012 naar Dordrecht nadat ze hier in Rotterdam in onderhoud zijn geweest. Foto: Berend van Nijen.

 

Treinstel 355 wacht op 4 januari 2012 in Venlo op zijn volgende inzet.

 

Een onbekende Velios staat op het kopspoor tegen het perron aan.

 

De 205 stond daar ook.

 

Treinstel 352 naar Nijmegen.

 

Velios-stel 653 (André Rieu) op 17 oktober 2009 tijdens een stop in Heerlen.

 

dsc06508.large.jpg

Testrit met een elektrische GTW 2/8 op 7 oktober 2008 te Rotterdam Centraal. Deze treinen worden vanaf 14 september 2008 ingezet op de MerwedeLingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen. Foto: Hans van der Valk.

Op 30 maart 2009 schreef Kevin Vezo:

Twan, ik weet een trein die
hier niet te vinden is, in Nederland natuurlijk!!!                                                      
ARRIVA medewerkerstrein, ha ha!!! Of heb je die wel?

Op deze elektrische Spurt's staat de tekst 'MerwedeLingelijn'. Kevin keek snel en dacht dat er 'medewerkerstrein' stond. Bij deze: er staat MerwedeLingelijn.

 

img-0178.large.jpg

Diesel-GTW 2/8 324 met de bijnaam Sicco Mansholt op het opstelterrein van Leeuwarden, 19 januari 2008.