Baureihe 202 (V100)

De serie V100 is een van oorsprong Oost-Duitse serie diesellocomotieven die voor zowel reizigers- als goederentreinen werd gebruikt. Er zijn vanaf 1969 meerdere ondersoorten gebouwd, waarvan de Baureihe 110 de originele was. Deze zijn nog voor de val van de Muur omgebouwd tot Baureihe 112 met een zwaardere motor. Na de eenwording van Duitsland werden alle series vernummerd en ook zijn er door aanpassingen nog extra ondersoorten ontstaan. De huidige indeling is als volgt:

- Baureihe 199.8 (omgebouwd voor smalspoor)

- Baureihe 201 (voorheen 112)

- Baureihe 202 (voorheen 112, omgebouwd voor sneltreindiensten)

- Baureihe 203 (voorheen 112, omgebouwd met een sterkere motor)

- Baureihe 204 (voorheen 114 en 115, gebouwd met een sterkere motor)

- Baureihe 293 (voorheen 108 en 111, (om)gebouwd voor rangeerdienst)

- Baureihe 298 (voorheen 111, (om)gebouwd voor radiografische rangeerdienst)

- Baureihe 710 (voorheen 110.9, gebouwd voor graafeenheden en zware sneeuwploegen)

Vanaf 1992 wordt deze serie stukje bij beetje buiten dienst gesteld, maar aangezien er 1146 machines zijn gebouwd zijn ze nog steeds te vinden. In Nederland zijn ze te vinden bij kleinere goederenvervoerders.


De RFF 19 kruist op 3 april 2008 de spoorwegovergang te Moordrecht.

 

Twee exemplaren V100 in verschillende kleurstellingen - links van Captrain en rechts van RRF/BAM - op 25 januari 2012 op het emplacement Waalhaven te Rotterdam.

 

V100 no. 101 van Captrain rijdt met een Baureihe 189 van MRCE door station Gouda op 9 februari 2013.

 

Loc TG-103 van Train Support komt op 24 maart 2013 met een sleep Railpro-wagons door Rotterdam Alexander gedenderd.

 

Op 15 november 2019 trof ik naast station Amersfoort dit bonte gezelschap aan, bestaande uit de HLR 62en 6705 en 6701, een onbekende MaK G 1206 en de 201 039-2. Na in 1995 bij de VSM terecht te zijn gekomen, waar het oude nummer uit de DDR-tijd (V100 093) terugkeerde, kwam de loc in 2008 onder datzelfde nummer bij Railpro terecht. Sinds 2018 rijdt de loc voor Railexperts, waarbij ze is teruggebracht naar de DDR-kleuren, maar verrassend genoeg wel het locnummer van ná de val van de Muur kreeg.

 

Loc 203-5, één van de vier V100'en van VolkerRail (sinds de 203-3 in 2016 aan RRF is overgedragen), stond op 28 december 2020 met een werktrein opgesteld naast de werkplaats van VolkerRail in het Zeehavengebied van Dordrecht.

 

Op 5 februari 2023 staat de 203-4 van VolkerRail met een ballasttrein op spoor 5 van Rotterdam Centraal.