Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Beneluxtreinen

De Beneluxtrein is de treindienst die sinds 1957 tussen Amsterdam en Brussel rijdt. Het was de bedoeling dat vanaf 9 december 2012 de Beneluxtreinen vervangen zouden worden door de Fyra, maar door problemen met de V250-treinen voor de Fyra en de vervuilde naam als gevolg daarvan, is de Beneluxtrein in 2013 weer teruggekeerd. In de loop der jaren zijn er verschillende soorten Beneluxtreinen geweest:

  • Mat. '57 (Hondekop)
  • Plan W + Plan D stuurstand + Belgische 2500
  • TD-BNL (ICR + Belgische 11.8)
  • Intercity Brussel (ICR/Oostenrijkse rijtuigen + Belgische 2800)

Loc 2838 met een Beneluxtrein in Rotterdam Centraal op 22 oktober 2012.

 

In Amersfoort stonden een tijdje een tweetal van de ÖBB gehuurde Beneluxrijtuigen. Dit was voor onderhoud bij Strukton. Hier zien we ze op 18 augustus 2012.

 

Op 17 augustus rijdt loc 2835 Rotterdam C binnen met de IC Brussel.

 

Loc 2811 met een Oostenrijkse Beneluxtrein langs spoor 8.

 

Één van de twee nog bestaande Benelux-stuurstanden heeft een tijdje in Amersfoort gestaan. Hier zien we op 23 juni 2012 de 50 84 28-70 112-4, die alsnog gesloopt is. Het andere nog bestaande rijtuig is van het Spoorwegmuseum.

 

Op spoor 3 van Rotterdam C maakt een uit Oostenrijkse rijtuigen bestaande Beneluxtrein op 18 mei 2012 een stop om vervolgens door te rijden naar Breda. Opvallend is dat sommige rijtuigen een NS-logo hebben en andere het ÖBB-logo.

 

Loc 2838 met een Beneluxtrein bestaande uit Oostenrijkse rijtuigen van de ÖBB passeert op 11 maart 2012 station Rotterdam Lombardijen.

 

Voor tijdelijke overname door de Fyra bestonden de Beneluxtreinen een tijd lang vaak uit een combinatie van ICR-rijtuigen in de Fyra-kleurstelling met een een of meerdere normale ICR-rijtuigen erin. Hier zien we één van die ICR-rijtuigen als eerste rijtuig in een stam die op 28 mei 2011 een stop maakte op Rotterdam Centraal.

 

In de jaren '60/'70 zijn er een aantal Plan D-rijtuigen omgebouwd tot stuurstandrijtuigen voor de Beneluxdienst. Toen deze in 1986 werden vervangen door de TD-BNL, zijn ze op één na allemaak gesloopt. De laatst overgebleven is de 7658, die is verbouwd tot Mw Meetrijtuig 80849781805. Tegenwoordig is dit rijtuig eigendom van de VSM in Beekbergen, die in 2017 zijn begonnen met het rijtuig terugbrengen naar de staat uit het Beneluxtijdperk. Op deze samengestelde foto zien we het rijtuig nog in de meet-outfit.

 

Op 23 mei 2009 trof ik loc 1185 aan op Brussel Zuid.

 

De stuurstand van een TD-BNL op 1 mei 2009 op Rotterdam Centraal. Een paar jaar hiervoor zijn de tussenwagons van de TD-BNL al in de nieuwe HSL-Zuid kleuren geschilderd. Dit gebeurde niet bij de stuurstanden, met uitzondering van één speciaal 'feest'rijtuig. 

 

De 1190 die de trein naar Amsterdam binnentrekt.

 

Rotterdam Stadion, 7 december 2008. Een TD-BNL op weg naar Brussel.

 

Een TD-BNL geduwd door loc 1183 komt door Rotterdam Zuid geraasd, 28 april 2008.

 

Een andere TD-BNL, deze keer richting Brussel, getrokken door loc 1181.