Kippenlijn (Valleilijn) / Protos

De huidige treindienst Amersfoort Centraal - Ede-Wageningen maakt voor het grootste deel van de route gebruik van de in 1902 geopende spoorlijn Nijkerk - Ede, beter bekend als de Kippenlijn. Deze lijn takte bij Nijkerk af van de Centraalspoorweg (Utrecht - Kampen), kruiste ter hoogte van Barneveld de Oosterspoorweg (Amsterdam - Zutphen) en sloot uiteindelijk bij Ede aan op de Rhijnspoorweg (Utrecht - Arnhem). In 1937 werd het baanvak tussen Nijkerk en Barneveld opgeheven en in 1944 werd vanwege materieeltekort zelfs de volledige spoorlijn gesloten, maar vanaf 1951 reden er weer treinen over de nu geëlektrificeerde verbinding die sindsdien bij Barneveld aansluit op de Oosterspoorweg en naar Amersfoort voert.

Sinds 2006 maakt de Kippenlijn deel uit van de HOV-verbinding Valleilijn, een gecombineerde trein-busverbinding bestaande uit de spoorverbinding Amersfoort - Ede (uitgevoerd door Connexxion) en de busverbinding Ede - Wageningen (uitgevoerd door Syntus). In het kader van Valleilijn zijn de stations Barneveld Zuid en Hoevelaken nieuw geopend. Sinds 2020 heeft Syntus - nu onder de naam van moedermaatschappij Keolis - de busverbinding als lijn C3 geïntegreerd in hun nieuwe ComfortRRReis-netwerk, een nieuwe merknaam voor hoogwaardige buslijnen in de provincie Gelderland. Sindsdien bestaat Valleilijn alleen nog uit de spoorverbinding van Connexxion.

Connexxion voert de treindiensten op deze lijn voornamelijk uit met treinstellen van het type Protos, waar er vanwege het faillissement van de fabriek maar vijf van zijn gebouwd. Om het wagenpark aan te vullen hebben er ook nog treinen van de types Plan V en GTW gereden, vandaag de dag gebeurt dit met twee stellen FLIRT 3 .


Links Protos 5035 op 6 mei 2008 langs perron 1a van het zuidelijke eindpunt Ede-Wageningen, rechts een onbekende Protos op 5 juli 2008 langs perron 4a van het noordelijke eindpunt station Amersfoort.

 


Protos 5031 op de kwartiersdienst naar Barneveld Centrum, hier op 12 november 2011 te Amersfoort. Het valt me op dat er op de koersrol nu eindelijk de eindbesteming staat en niet meer slechts 'Valleilijn'.

 

Ook treinstel 867 kwam ik die dag nog tegen in Amersfoort. Dit was de enige Plan V die nog dienst deed bij Connexxion. De 867 zou in september 2011 vervangen worden door Protos 5036, het prototype van de Protos - die na het faillissement van de fabriek naar Connexxion is gegaan -, maar dat ging niet door. Kort hierna is deze Plan V vervangen door Plan V 919, die hieronder te zien is.

 


Plan V 919 onderweg naar Amersfoort en een onbekende Protos onderweg naar Barneveld Centrum passeren op 24 december 2011 een tankstation langs de A1.

 

Plan V 919 op 23 juni 2012 in Amersfoort. Dit treinstel is het enige treinstel dat, op de koppen na, helemaal beplakt is geweest met Valleilijn-bestickering.

 

Hetzelfde treinstel op 1 augustus 2012 in de zakkende avondzon op Ede-Wageningen.

 


Terwijl op 9 februari 2013 de Dolime-shuttle naar Veendam stilstaat op spoor 3 van Amersfoort, vertrekt Protos 5034 vanaf spoor 4 naar Ede-Wageningen en komt de 5033 even later juist weer aan.

 

Het was mij bekend dat er nieuwe FLIRT-stellen waren aangeschaft door NS, Arriva en Keolis, maar dat er ook twee van Connexxion zijn was me even ontgaan. Dat maakte mijn toevallige ontmoeting met deze stellen op 3 januari 2018 op opstelterrein Amersfoort Bokkeduinen tot een nog aangenamere verrassing dan het al was.

 

Op 28 maart 2021 trof ik op station Amersfoort Centraal FLIRT 3 no. 5039 aan, klaar om een slag te maken op de Valleilijn.