VIRM en VIRMm

In 1994 werd het DD-IRM (Dubbeldeks Interregiomaterieel) voor het eerst ingezet door de NS. Door de nooit ingevoerde treindienstsoort genaamd Interregiotrein kreeg deze trein zijn naam en ook de officiële bijnaam Regiorunner. De serie bestond uit 34 driewagenstellen en 47 vierwagenstellen, die aanvankelijk bedoeld waren om als stammen te fungeren. In de praktijk werd er echter in zoverre met vaste samenstellingen gereden, dat er praktisch gezien al gauw sprake was van treinstellen. In 2000 werden alle driewagenstellen verlengd met een vierde bak en de vierwagenstellen met een vijfde en zesde bak, waarna ook de naam werd veranderd in VIRM (Verlengd Interregiomaterieel). Deze deelserie werd VIRM-1 genoemd, nadat in 2003 de 13 vierwagenstellen en 12 zeswagenstellen VIRM-2 in dienst kwamen, gevolgd door 21 zeswagenstellen van de serie VIRM-3. In 2008 volgde de laatste levering van 51 vierwagenstellen VIRM-4. Vanaf 2016 zijn de treinen van de serie VIRM-1 gemoderniseerd tot VIRMm, de eerste gemoderniseerde VIRM reed in februari 2017 in de reizigersdienst.


Op 21 maart 2008 komen twee VIRM-zeswagenstellen langzaam door station Rotterdam Lombardijen gereden.

 

Tweemaal VIRMs bij een niet meer bestaande stationsoverkapping op 6 juli 2008. Op de eerste foto zien we tussen de neuzen door de oude overkapping van Utrecht Centraal uit de 19e eeuw, op de tweede foto zien we de overkapping van Rotterdam Centraal uit 1957.

 

Treinstel 9404 uit de deelserie VIRM-1 maakt op 29 september 2008 een stop op spoor 4 van Rotterdam Centraal, vermoedelijk als intercity naar Vlissingen. Dit stel kwam in 1994 met het nummer 8204 als vierde exemplaar uit de fabriek rollen. Bij het verlengen van het DD-IRM naar VIRM in 2002 kreeg het net als alle andere voormalige driewagenstellen een nummer in de 9400-reeks. De van vier naar zes bakken verlengde treinstellen werden vernummerd van de 8400-serie naar de 8600-serie.

 


Op 1 mei 2009 maakt VIRM-4 9577 als intercity naar Venlo een stop op spoor 4 van Rotterdam Centraal. De 9577 is in januari 2009 afgeleverd en was tijdens het maken van deze foto dus een van de nieuwste treinen van NS. Het leveren van de VIRM-4-stellen zou pas in augustus 2009 klaar zijn.

 

Nog tweemaal een VIRM op dezelfde dag te Rotterdam Centraal. Links zien we een stel wegrijden richting de Willemsspoortunnel, rechts maakt een stel een stop langs een van de oude perronoverkappingen.

 


De intercity naar Nijmegen bestaande uit een VIRM-viertje en een VIRM-zesje passeert de voormalige overweg bij station Bunnik, 10 april 2011.

 

Van 2005 tot 2013 zijn treinstellen 9520 en 9525 voorzien geweest van speciale NOC*NSF-bestickering. Links komt een van de twee stellen op 12 juli 2011 door Driebergen-Zeist, rechts doet de 9525 hetzelfde op 12 mei 2012.

 

Zesdelige VIRM-1 8628 als intercity naar Deventer raast op 5 november 2011 door Rotterdam Noord. Normaal gesproken werden de diensten op deze verbinding uitgevoerd met ICMm.

 

VIRM-1 8654 als intercity naar Den Haag Centraal maakt op 28 januari 2012 een stop op het nog bovengrondse station Delft.

 

VIRM-1 8608 als intercity naar Amsterdam Centraal stopt op 7 april 2012 in Heemstede-Aerdenhout.

 

Op 18 augustus 2012 wordt voor vertrek vanuit Amersfoort naar Rotterdam de cabineruit van deze onbekende VIRM gewassen.

 

VIRM-2 9514, beter bekend als de Boekenweektrein, maakt op 9 februari 2013 een stop op spoor 5 van station Gouda. Waar bij de VIRM-1 nummers in de 9400-reeks worden gebruikt voor vierwagenstellen en de 8600-reeks voor zeswagenstellen, worden er bij de VIRM-2 9500-nummers gebruikt voor de vierwagenstellen en 8700-nummers voor de zeswagenstellen. De deelserie VIRM-3 bestaat vervolgens alleen uit zeswagenstellen en draagt ook alleen maar 8700-nummers, stellen uit de VIRM-4-serie zijn allemaal vierwagenstellen die ook uitsluitend 9500-nummers dragen.

 


VIRM-4 9595 op station Lelystad Centrum als intercity naar Den Haag Centraal, 25 mei 2013.

 

Nog twee VIRM-stellen op later op dezelfde dag: links komt een onbekend stel door Baarn, rechts komt de 8658 station Utrecht Centraal binnen.

 


Een onbekende VIRM vergezeld door loc 1767 en een van de kenmerkende lantaarnpalen van station Maastricht, 25 januari 2014.

 

Een onbekende VIRM rijdt op 3 april 2019 onder dreigende Zeeuwse luchten langs de overweg bij Oostdijk, tussen de stations Kruiningen-Yerseke en Krabbendijke.

 

Treinstel 8723, het laatste zeswagenstel uit de serie VIRM-2, staat op het kopstation van Enkhuizen te wachten op vertrek als intercity naar Amsterdam Centraal, 22 december 2020.

 

Hoewel de eerste VIRMm al in 2017 uit de werkplaats kwam, duurde het tot 2021 voordat ik een (toonbare) foto van een gemoderniseerde VIRM had gemaakt. Op 30 mei 2021 trof ik de 8639 aan op station Gilze-Rijen, die vanwege werkzaamheden hier heeft kopgemaakt om zodadelijk weer terug te keren als intercity naar Zwolle.

 

VIRM-3 no. 8738 komt op 21 juni 2021 door station Rotterdam Zuid als intercity van Vlissingen naar Amsterdam Centraal.

 


Op 27 augustus 2021 maakt VIRM-4 9590 als intercity naar Schiphol een stop op spoor 1 van het pas vernieuwde station Driebergen-Zeist.

 

VIRMm 8639 bij het passeren van het station over een van de twee inhaalsporen. Zoals het treinstelnummer al doet vermoeden, is dit een voormalige VIRM-1. In 2016 is men logischerwijs bij de oudste stellen begonnen met de modernisering, ten tijden van deze foto was men ondertussen ook bij de VIRM-2 met de modernisering begonnen.

 


Op 16 augustus 2021 vond er aan het begin van de avond een landelijke storing plaats in het telefoniesysteem van de spoorwegen. Hierdoor konden machinisten en treindienstleiders niet communiceren en werd uit voorzorg alle treinverkeer in het hele land gestaakt. Zelf had ik de pech om precies die dag in Zuid-Limburg te zitten en 's avonds naar Rotterdam te moeten. Verder dan Roermond kwam ik niet. Pas na een aantal uren kon het treinverkeer weer langzaam worden opgestart. Als troost kon ik gelukkig voor de laatste paar kilometers gebruik maken van een VIRMm als sprinter van Dordrecht naar Den Haag, die me hier zojuist heeft afgezet op Rotterdam Lombardijen.

 


In 2021 werd begonnen met de modernisering van de deelseries VIRM-2 en -3. Waar qua uiterlijk bij de VIRM-1 alleen de doorgaande blauwe band van boven naar onderen is verplaatst, is er nu gekozen voor een volledig nieuwe huisstijl. Deze kleurstelling wordt 'NS Flow' genoemd en moet uiteindelijk een uniforme huisstijl worden voor zowel de intercity's als de sprinters van NS. Op 8 december 2021 trof ik de 9518 in de nieuwe kleurstelling aan op Arnhem Centraal. Het treinstel is zes dagen hiervoor uit revisie gekomen en is daarmee de achtste VIRM in NS Flow. Voor de rest droegen destijds alleen twee Vectrons van NS ook al deze kleuren.

 

VIRM-1 8633 komt station Arnhem Centraal binnen als intercity naar Nijmegen.

 

Om het drieluik aan uitvoeringen compleet te maken, zien we ook nog de onverbouwde VIRM-2 no. 8715 wegrijden van het niet lang daarna gesloopte station Ede-Wageningen.

 


Flow-VIRM 9516 maakt op 9 februari 2022 een stop op station 's-Hertogenbosch, tijdens een rit van Alkmaar naar Maastricht.

 

De 8652 op station Bergen op Zoom als intercity van Amsterdam Centraal naar Vlissingen, 3 maart 2022.

 


De 9558 komt op 19 maart 2022 door station Bunnik gereden als intercity van Den Helder naar Nijmegen en passeert daarbij de locatie van de voormalige overweg.

 

De 9431 kwam niet veel later met een dienst in tegengestelde richting door het station gereden.

 


VIRM-1 8646 komt op 25 maart 2022 als intercity van Lelystad Centrum naar Dordrecht langs de overweg bij Schiedam-Kethel.

 

Op dezelfde dag trof ik in Dordrecht de 9556, die ook wel bekend staat als de 'groene trein' of oneerbiedig als Schimmel-VIRM. Dit stel is in 2015 van deze kleurstelling voorzien om aandacht te werven voor de samenwerking tussen NS en Eneco, die er samen voor hebben gezorgd dat per 2017 alle NS-treinen op 100% groene stroom rijden. Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten en de kleurstelling beter te bekijken.

 

Na een dodelijke aanrijding bij Hooghalen in 2021 heeft NS besloten om treinen te voorzien van een geel front. Dit heeft ook deels geleid tot het invoeren van de nieuwe huisstijl. In 2022 is men begonnen met de nog onverbouwde stellen te voorzien van een gele neus die de zichtbaarheid van de trein vergroot.

 


Op 27 april 2023 vertrekt de 8707 samen een andere Flow-VIRM vanaf spoor 5 van het in verbouwing zijnde station Ede-Wageningen.

 

De 8637 is als intercity onderweg van Roosendaal naar Zwolle en maakt daarbij een stop in Oss, 10 oktober 2023.

 

Flow-VIRM 8736 naast ICNG 3225 en in de achtergrond 3222 op Rotterdam Centraal, 11 oktober 2023.

 

Op 14 oktober 2023 komt de 8667 samen met de 9590 door station Vught, onderweg van Alkmaar naar Maastricht.

 

Flow-VIRM 8726 staat op 9 mei 2024 langs perron 2 van station Maastricht te wachten op vertrek naar Enkhuizen.

 

De intercity naar Maastricht, bestaande uit treinstel 9592 met daarachter de 9419, komt op 12 april 2024 door station Vught.

 

VIRM 8665 komt als intercity naar Alkmaar door station Vught, 16 mei 2024.

 

Flow-VIRM 8739 staat op 2 augustus 2024 als leeg materieel op spoor 3 van station Geldermalsen.