Utrecht Centraal

Het centraal station van Utrecht is met meer dan 175000 reizigers per dag (2014) het drukste station van Nederland. Op deze pagina zijn foto's te vinden van dit station, die naast de treinen die hier stoppen en stopten ook de verbouwing die tussen 2011 en 2016 heeft plaatsgevonden goed laten zien.


E-loc 1613 met D-trein van Hoek van Holland naar Berlijn in de zomer van 1991. Foto: René Friebel.

 

Een ICE stopt op 26 mei 2007 te Utrecht Centraal, langs een van de perrons waar nog de overkapping uit de 19e eeuw te vinden was.

 


Een vertrekkende VIRM vanuit een binnenkomende trein op 5 juli 2008.

 

Tussen deze twee gekoppelde VIRMen door zien we ook nog een deel van de 19e eeuwse overkapping.

 

Tweemaal een anonieme Koploper op respectievelijk 5 juli 2008 en 7 april 2010. Klik op de foto's om ze te vergroten en wat beter te kunnen kijken naar alle verschillende bouwstijlen die hier door elkaar heen te vinden waren.

 


Sprinters 2947 en 2972 staan op 8 oktober 2011 klaar om gekoppeld te worden.

 

Naast dat in 2011 de verbouwing van Utrecht Centraal begon, was dit ook de transitieperiode van analoge naar digitale CTA's.

 

Voor het WK voetbal in 2010 had de NS rond de 200 treinstellen/rijtuigen voorzien van de tekst "Geel en blauw houdt van oranje!". Na de finale die door een ietwat dubieus doelpunt door Spanje van Nederland werd gewonnen, zijn de teksten weer verwijderd. Dat is niet altijd even goed gebeurd, want op 8 oktober 2011 kwam ik deze DD-AR tegen waar de sporen van het verlies nog op te zien waren.

 


Tramstellen 5026 en 5013, beide nog in Connexxion-huisstijl,staan op 12 mei 2012 op hun eindpunt aan de centrumzijde van het centraal station. Tegenwoordig bevindt zich hier de fietsenstalling onder het verhoogde stationsplein.

 

De met een DD-AR uitgevoerde intercity vanuit Almere komt het station binnenrijden op spoor 2.

 

Later rijdt loc 1711 daar weg met DD-AR-stam 7455.

 

Loc 189 100-1 kwam samen met een soortgenoot voorbij terwijl ze een kalktrein voorttrokken.

 


Loc 1714 met DD-AR-stam 7462 als trein naar Zwolle op 18 mei 2012.

 


Plan V's trof je ten tijden van deze foto's alleen nog maar aan in het zuiden des lands. Op 10 juni 2012 liep ik op Utrecht Centraal opeens toch meerdere Plan V's tegen het lijf. We zien hier de 458 het station binnenrijden.

 

Achter de 458 volgde de 926 met achterop de 478, die met zijn drieën de intercity naar Eindhoven vormden.

 

Verder stond de 454 hier nog buiten dienst. Deze foto geeft overigens ook een mooi beeld van de bouw van het stadskantoor.

 


Ondanks dat de DD-AR eigenlijk al in 2013 uit dienst had moeten gaan, is er in 2014 nog een kleine revisie geweest om materieeltekort op te vangen. En dat bleek nodig te zijn, want ook in 2018 waren ze nog te zien. We zien hier een DD-AR-stam met loc 1733 als sprinter naar Zwolle op 19 december 2018 op het intussen afgebouwde Utrecht Centraal.