Utrecht Centraal
Het centraal station van Utrecht is met meer dan 175000 reizigers per dag (2014) het drukste station van Nederland. Op deze pagina zijn foto's te vinden van dit station, die naast de treinen die hier stoppen en stopten ook de verbouwing die tussen 2011 en 2016 heeft plaatsgevonden goed laten zien.
In de zomer van 1991 vertrekt loc 1613 met een D-trein van Hoek van Holland naar Berlijn van spoor 8 van station Utrecht Centraal. Foto: René Friebel.
Een ICE stopt op 26 mei 2007 te Utrecht Centraal, langs een van de perrons waar nog de overkapping uit de 19e eeuw te vinden was.
Tussen deze twee gekoppelde VIRMen door zien we ook nog een deel van de 19e eeuwse overkapping, 5 juli 2008.
Tweemaal een anonieme Koploper op respectievelijk 5 juli 2008 en 7 april 2010. Klik op de foto's om ze te vergroten en wat beter te kunnen kijken naar alle verschillende bouwstijlen die hier door elkaar heen te vinden waren.
Sprinters 2947 en 2972 staan op 8 oktober 2011 klaar om gekoppeld te worden.
Voor Utrecht Centraal was de grootschalige verbouwing van het station tevens de periode waarin de analoge treinaanwijzers rap uit het stationsbeeld verdwenen. Op dezelfde dag ontmoetten heden en verleden elkaar op perron 3/4, waar op het sinds 2016 tot kopspoor gemaakte spoor 4 een ingekorte IC Berlijn staat te wachten op vertrek, terwijl de sprinter naar Amsterdam Centraal al wordt weergegeven op een digitale CTA.
Tramstellen 5026 en 5013, beide nog in Connexxion-huisstijl, staan op 12 mei 2012 op hun eindpunt aan de centrumzijde van het centraal station. Tegenwoordig bevindt zich hier de fietsenstalling onder het verhoogde stationsplein.
De met een DD-AR uitgevoerde intercity vanuit Almere komt het station binnenrijden op spoor 2.
Later rijdt loc 1711 daar weg met DD-AR-stam 7455.
Loc 189 100-1 kwam samen met een soortgenoot voorbij terwijl ze een kalktrein voorttrokken.
Loc 1714 met DD-AR-stam 7462 als trein naar Zwolle op 18 mei 2012.
Plan V's trof je ten tijden van deze foto's alleen nog maar aan in het zuiden des lands. Op 10 juni 2012 liep ik op Utrecht Centraal opeens toch meerdere Plan V's tegen het lijf. Links zien we de trein met stel 458 op kop het station binnenrijden. Achter de 458 volgde de 926 met achterop de 478, die met zijn drieën de intercity naar Eindhoven vormden.
Verder stond de 454 hier nog buiten dienst. Deze foto geeft overigens ook een mooi beeld van de bouw van het stadskantoor.
In de avond van 3 februari 2013 komt loc 1738 aan op Utrecht Centraal met een EuroNight vanuit Warschau. EuroNight is de naam waaronder de nachttreinen van het EuroCity-netwerk sinds 1993 geëxploiteerd worden. Deze specifieke verbinding is in 2007 begonnen tussen Amsterdam en Moskou, waarna de dienst in 2011 en 2014 is ingekort en nu slechts tussen Keulen en Warschau rijdt. Klik hiernaast voor meer over getrokken internationale treinen.
Ondanks dat de DD-AR eigenlijk al in 2013 uit dienst had moeten gaan, is er in 2014 nog een kleine revisie geweest om materieeltekort op te vangen. En dat bleek nodig te zijn, want ook in 2018 waren ze nog te zien. We zien hier een DD-AR-stam met loc 1733 als sprinter naar Zwolle op 19 december 2018 op het intussen afgebouwde Utrecht Centraal.
Mijn laatste foto van een DD-AR in reguliere dienst: stam 7310 met loc 1763 op 10 november 2019 op Utrecht Centraal als intercity naar Nijmegen.
Na het faillissement van HSL Logistik is loc 1315 van Stichting KLOK in bruikleen genomen door Fairtrains. Via deze organisatie wordt de loc verhuurd aan verschillende goederenvervoerders. In 2020 is de 1315 door Fairtrains teruggebracht in de Berlijns blauwe kleurstelling, hoewel ze nog wel de moderne seinen draagt. Op 19 mei 2022 trof ik de 1315 aan op station Utrecht Centraal.