Ede-Wageningen

Station Ede-Wageningen is geopend in 1845 en ligt aan de spoorlijnen Utrecht - Amsterdam en de Kippenlijn (Barneveld - Ede-Wageningen). Het is het intercitystation van Ede, dat tevens het station Ede Centrum heeft aan de Kippenlijn, en fungeert ook als overstapstation voor de bussen naar de studentenstad Wageningen. In 1984 kwam er een nieuw stationsgebouw en sinds 2021 in men bezig met een verbouwing die voor een overkapping, extra perronspoor en nieuw busstation zorgt.


Oude situatie

In 2006 nam Connexxion onder de vlag van Valleilijn de treindienst Ede-Wageningen - Amersfoort over van NS. Voor de exploitatie zijn zes treinstellen van het type Protos aangeschaft, maar het wagenpark werd nog een tijd lang aangevuld met een enkel stel Plan V. Links staat Protos 5035 op 6 mei 2008 op spoor 1a te wachten op vertrek naar Amersfoort, rechts doet Plan V 919 hetzelfde op 1 augustus 2012.

 

Ede-Wageningen is ook het eindpunt van de korte sprinterdienst naar Wolfheze, Oosterbeek en Arnhem Centraal. We zien SGMm 2119 klaar voor vertrek op spoor 1b, 1 augustus 2012.

 

De FLIRT 3 werd door de NS voor het eerst ingezet in het dienstregelingjaar 2017. Een van de eerste verbindingen waar het nieuwe materieel op verscheen was Ede-Wageningen - Arnhem. We zien FLIRT 3 no. 2509 op 18 oktober 2017 op spoor 1b.

 

De sprinter naar Arnhem is ook het decor geweest voor ouder materieel. In de avond van 12 september 2019 verscheen DD-AR-stam 7376 op station Ede-Wageningen, in het laatste jaar dat het materieel te zien was. SGMm 2140 reed op 19 augustus 2021 een slag naar Arnhem, eveneens tijdens haar laatste maanden,

 

VIRM 8715 verlaat op 8 december 2021 als intercity naar Schiphol het station in de richting van Veenendaal en Utrecht.

 


Tijdens de verbouwing

Op 27 april 2023 waren de werkzaamheden aan het nieuwe station inmiddels begonnen, de constructie van de overkapping is al zichtbaar. Valleilijn-FLIRT 5039 staat tegenwoordig op spoor 1b te wachten op vertrek naar Amersfoort, sinds het perron langs spoor 1a zal verdwijnen

 

Nu de Valleilijn vertrekt van spoor 1, is spoor 4 het keerspoor van de sprinter naar Arnhem geworden. We zien FLIRT 2210 wachten op vertrek.

 

Spoor 4 was aanvankelijk het doorgaande spoor voor intercity's, maar sinds de opening van een nieuw perron aan de zuidzijde wordt spoor 5 hiervoor gebruikt. VIRM 8707 vertrekt met een soortgenoot in de richting van Arnhem.

 

Hoewel de nieuwbouw gestaag vorderde, waren er ook nog relicten uit het verleden te vinden. VIRM 8705 passeert het oude trappenhuis tijdens vertrek richting Utrecht.

 

In februari 2024 is het nieuwe station geopend, waarna de afbraak van het oude stationsgebouw kon beginnen. Op 30 april 2024 was er al weinig meer van over. Door het verplaatsen van de reizigerstunnel van de west- naar de oostzijde van de Klinkenbergerweg en de komst van een extra perronspoor, is het aan het stationsgebouw gelegen perron 1a in onbruik geraakt. We zien hier dat het perron samen met het stationsgebouw is afgebroken.