Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Nieuw


Laatste wijziging: 22 oktober 2019


Tijdens een wandelvakantie door Luxemburg in 2008, die naar mening misschien ietwat te zwaar was voor mijn negenjarige beentjes, heb ik als troost wel veel treinen gezien. De foto toont loc 3020 met een stam Belgische I11-rijtuigen tijdens een stop in Kautenbach op 11 augustus 2008.


Ondanks dat de DD-AR eigenlijk al in 2013 uit dienst had moeten gaan, is er in 2014 nog een kleine revisie geweest om materieeltekort op te vangen. En dat bleek nodig te zijn, want ook in 2018 waren ze nog te zien. We zien hier een DD-AR-stam met loc 1733 als sprinter naar Zwolle op 19 december 2018 op Utrecht Centraal.

 

Sprinter-drietje 2955 staat op 6 december 2018 samen met een soortgenoot te wachten op vertrek vanaf station Rhenen.

We zien hier treinstel 904 van Stichting Mat.'64 op 6 december 2018 in Amersfoort.


Op 9 augustus 2018 reden er wegens een seinstoring geen treinen tussen Nijmegen en Boxmeer. Hierdoor stond deze GTW voor een lange tijd stil op het station van Nijmegen.

Onder de namen ET 300 en ET 400 zijn de FLIRT-treinen te vinden bij de Duitse spoorwegonderneming VIAS. We zien hier de 301 op het station van St. Goarshausen op 8 augustus 2018.


Op 7 augustus 2018 bracht ik een bezoek aan Frankfurt am Main. Op het stationsplein kwam ik de 223 tegen, een tram van het S-type, onderweg op lijn 18.

Op hetzelfde plein trof ik ook het enige andere type tram dat hier te vinden is, namelijk het R-type. Dit is de 012 op lijn 21.

Nog steeds nabij het Hauptbahnhof: de 018 op lijn 17 naar Rebstockbad.

Zoals al te zien was is de huisstijl van de Frankfurter tram redelijk eentonig, maar af en toe komt er een bonte tram voorbij. We zien hier de 260 op lijn 11 in de Münchener Straße.

Ook de weer wat eentonigere 273 op lijn 12 kwam door deze straat voorbij.

TGV 4717 op Frankfurt am Main Hbf.

Loc 101 044-6 staat te wachten op vertrek naar Westerland op het waddeneiland Sylt en de 146 252 staat te wachten op vertrek met de intercity naar Kassel.

 

Een FLIRT 3 van DB, die daar bekend staat als Baureihe 1429, wachtend op vertrek naar Koblenz.

Twee keer een rijtuigstam van het type Baureihe 446. Rechts de 446 005 naar Mannheim, links de 446 015 naar Wiesloch-Walldorf.

 

Treinstellen 642 515 naar Mannheim en 642 631 naar Neurenberg.

 

Op 7 augustus 2018 fotografeerde ik deze ICE 3 naar Neurenberg en ICE 1 / 2 naar Hamburg op Frankfurt am Main Hbf.


Toen we op 5 augustus 2018 in Neurenberg uit de auto stapten kwam al gauw GT8N no. 1108 op lijn 5 ons tegemoet.

Voor het Hauptbahnhof van Neurenberg staan twee andere trams van het type GT8N te wachten op vertrek.

Onder het Hauptbahnhof ligt één van de twee metrostations waar alle drie de metrolijnen samenkomen. De lijnen U2 en U3 rijden met automatische metro's zonder bestuurder, zoals op deze foto's te zien is.

 

Per toeval kwamen we deze dag ook nog het trammuseum van Neurenberg tegen. Bij aankomst staat de 250 de bezoekers buiten al op te wachten. Deze tram komt uit 1960 en ziet er redelijk modern uit, maar bestaat alsnog uit een losse motorwagen waar een aanhangrijtuig aangekoppeld kan worden.

Binnenin het museum staan de wat oudere trams. In het gedeelte dat echt als museum is ingericht staan de wat kleinere dingen, zoals Arbeitswagens A 86 en A 1 en de kop van tram 322.

 

In het depotgedeelte staan de wat grotere trams opgesteld. We zien hier de 910 en de fraaie olijfgroene 204 met aanhangwagen.

 

Bij vertrek kwam precies de historische tramlijn aan bij het depot, dus deze kon ik ook nog even op de foto zetten. Ik was overigens niet de enige met dat idee, te zien aan de poserende kinderen.

De meeste S-Bahn netwerken rijden met metro-achtige rijtuigen. Een uitzondering hierop is de S-Bahn van Neurenberg, waar ook gereden wordt met een rijtuigstam getrokken door een locomotief. We zien hier de 143 914-0 en de 143 632-8, allebei met een trein op lijn S2, op Neurenberg Hbf op 5 augustus 2018.

 

Loc 114 015 van de zeer aan de hierbovenstaande locomotiefserie verwante serie Baureihe 114.

Loc 145 018-8 met een stam rijtuigen, gekoppeld aan het stuurstandrijtuig. Ik weet de exacte oorzaak niet, maar ik verwacht eenzelfde situatie als bij de NS 186 die niet kan omgaan met de ICRm BDs.

Op een middenspoor zag ik de 442 237 van de Neurenberger S-Bahn en de 442 270 van de Franken-Thüringen-Express staan. Deze treinen zijn van het type Talent 2 van fabrikant Bombardier, wat een voortzetting is van de eerste serie Talent-treinen van het door Bombardier overgenomen Talbot. Talent-treinen zijn voornamelijk in Duitsland te vinden, maar ook in Oost-Europa en zelfs in Canada.

 

In Duitsland dragen de Lint 41'en de benaming Baureihe 648. Hier zien we de 648 324 tijdens een stop op Neurenberg Hbf.

Op 5 augustus 2018 trof ik vlakbij Neurenberg Hbf een opstelterrein aan met allerlei rijtuigen, zowel S-Bahn als RegioBahn als Intercity.

 

Helemaal aan het eind stond dit oud ogende stuurstandrijtuig. Aangezien internet niet veel te zeggen heeft over Duitse rijtuigen, weet ik niet precies wat dit is. Als iemand meer weet dan hoor ik dat graag.


We zien hier tram 2908 van een gloednieuw tramtype van de fabrikant Modertrans bij de halte Galeria Dominikańska in de Poolse stad Wrocław. Dit type is nog zo nieuw dat het internet er vrij weinig over te zeggen heeft, behalve dat in februari 2018 de mock-up gepresenteerd is. Wetende dat deze foto is gemaakt op 31 juli 2018 kunnen we dus wel stellen dat dit aardig nieuw is.

Als contrast zien we hier meteen het oudste tramtype dat in Wrocław te vinden is, namelijk de Konstal 105Na. De foto toont de 2254 met een soortgenoot op lijn 2 naar Biskupin.

Wederom een tram van Konstal, deze keer van het type 105NWr, wat eigenlijk gewoon een gemoderniseerde 105Na is. Het gaat hier om de 2276 met een soortgenoot op lijn 10, eveneens naar Biskupin.

Qua kopvorm lijkt de Protram 205 WrAs erg op de bovenstaande Konstal 105NWr, maar naast dat ze van verschillende fabrikanten komen is het grootste verschil dat de Protram een geleden tram is en de Konstal losse motorwagens zijn. De foto toont Protram no. 2705 op lijn 5 naar Księże Małe.

Vanaf 2006 telt Wrocław een aantal Tram PLUS-lijnen die, vergelijkbaar met het Rotterdamse TramPlus, grotendeels op een vrije baan rijden. Voor deze lijnen zijn er bij Škoda nieuwe trams van de types 16 T en 19 T besteld, met als enige verschil dat de 16 T éénrichtingstrams zijn en de 19 T tweerichtingstrams. We zien hier 19 T no. 3127 op lijn 33 naar Pilczyce.

Pesa Twist 3204, afkomstig uit 2015, halteerde ook bij deze halte, om vervolgens door te gaan op lijn 3 naar Księże Małe.

De vele foto's van verschillende trams op verschillende lijnen hierboven wijzen er al op dat Galeria Dominikańska een grote halte is, en dat klopt. We schakelen nu over naar de perrons aan de andere kant van het kruispunt waaraan de halte gelegen is. Vanaf het perron zien we 105NWr no. 2263 op lijn 23 naar Kowale aan komen rijden. Als je goed kijkt zie je dat de voordeur van de tram open staat, dit komt omdat het een ontzettend warme dag was en de bestuurder voor wat verkoeling deze maatregel heeft getroffen.

Vanaf dezelfde plek zien we later nog Modertrans 2920 wegrijden, terwijl 19 T 3104 net aankomt. De 3104 rijdt op lijn 8 naar Karłowice, dus de Škoda-trams worden niet alleen op de Tram PLUS-lijnen ingezet.

Na eindelijk vertrokken te zijn bij de Galeria Dominikańska, kwamen we Modertrans 2902 op lijn 7, één van de twee lijnen die door het oude centrum rijden, tegen.

Per toeval stuitten we tijdens de terugweg op een heus tramkerkhof. Na een handen-en-voeten-gesprek met een Russische vrouw die in haar tuinstoeltje de boel in de gaten hield mochten we even het terrein op om te kijken. Het is vrij lastig om te achterhalen om wat voor trams het hier gaat, maar als iemand meer weet dan hoor ik het graag.

 

Toen ik een hoekje om liep, zag ik daar nog vier oude trams staan. Wederom niet in een goede staat, maar gelukkig wel wat beter dan de bovenstaande trams.

 

Gelukkig zijn er ook nog oude trams die er wel goed aan toe zijn. Op hetzelfde terrein bevindt zich de loods van de organisatie die de museumtrams van Wrocław  onderhoudt. We zien hier motorwagens P-21, de servicewagen van Protram, 1336 en 1.

Achter bovenstaande trams stond de 1217 nog verscholen.

In de loods stonden een bus, gelede tram 2002 en een onverbouwde Konstal tram.

Tegenover de loods ligt een tramhalte waar alle drie de Tram PLUS-lijnen langskomen, vandaar dat er veel Škoda-trams voorbij kwamen. We zien achtereenvolgens de 3103 op lijn 31 naar het stadion van Wrocław, de eveneens op lijn 31 rijdende 3101 naast Modertrans 2911, de 3127 op een korttrajectlijn van lijn 33 naar de Zoo en de 3105 op lijn 32 naar Kozanów.

 


Op 25 juli 2018 halteert DWA-tram 2507 op lijn 1 naar Prohlis aan de halte Altmarkt.

De trams van Dresden zijn normaal gesproken bijna volledig geel, maar er zijn ook uitzonderingen, zoals de 2509 met totaalreclame voor een Mazda-garage.

De 2541 op lijn 6 naar Wölfnitz bij de halte Postplatz. De oplettende kijker heeft misschien al opgemerkt dat dit tramtype sterk lijkt op de HermeLijnen die in Antwerpen, Gent en bij de Kusttram rijden. Dit is geen toeval, want de HermeLijnen zijn op deze DWA-trams gebaseerd.

Toen de 2541 wegreed, kwam Bombardier-tram 2811 op lijn 11 naar Bühlau net aanrijden.

Ook de 2626 op lijn 12 naar Striesen stopte hier. Toen deze wegreed kwam de in totaalreclame gestoken 2622 op dezelfde lijn richting het andere eindpunt, Leutewitz, aan.

 

We zien wederom de zijkant van de 2626, nu tijdens een ontmoeting met de 2524 op lijn 6 naar Miedersedlitz.

Het trammuseum van Dresden bleek gesloten te zijn, maar de pijn werd verzacht door dit tafereel. Achter het museum ligt een root depot waar een hele rij Tatra T4-trams stond, die sinds kort buiten dienst zien.

Bij het boodschappen doen in Radebeul kwamen we de 2543 nog tegen, ter hoogte van de keerlus in voor de korttrajectlijn van lijn 4 naar Radebeul Ost.


Op 22 juli 2018 bracht ik een bezoek aan Hannover. Aangezien alle tramstations ondergronds zijn en dat niet fijn is voor de belichting van je foto's, zijn niet alle foto's even goed gelukt. Toch heb ik een aardige selectie gemaakt. We zien hier TW 3000 no. 3049 samen met een soortgenoot op lijn 5 naar Stöcken in het station Kröpcke.

Op het grote tramstation onder het Hauptbahnhof kwam ik deze anonieme TW 2000 tegen op lijn 1 naar Langenhagen.

Op een ander perron stopte de 3051 op lijn 7 naar Misburg.

Het oudste tramtype dat in Hannover te vinden is is de TW 6000, die ook nog in Den Haag en tussen Houten en Houten Castellum heeft gereden. De foto toont de 6194 op lijn 9 naar Empelde.

Wederom een TW 6000, deze keer de 6247 op de doorgestreepte lijn 2 (ja, dat hoort) naar Rethen en Messe/Nord.

Op 22 juli 2018 fotografeerde ik deze ICE T (niet te verwarren met rapper Ice-T) op Hannover Hbf, enkele momenten later verscheen er een ICE 1 / 2 op de voorgrond.

 

Aan het eind van een van de perrons van Hannover Hbf kwam ik deze twee Baureihe 218en tegen. Het gaat om de 218 837-3 en de 218 836-5.

Bij de maatschappij Erixx rijden Linten die er enigszins anders uitzien dan de voor ons bekende kopvorm van de Lint 27 en 41. Dit is een Lint 54, die nog een stukje langer is dan de Lint 41. We zien hier de 622 719 en de 622 710 op 23 juli 2018 in Goslar.

 

Een dag eerder kwam ik ook al een Lint 54 tegen op Hannover Hbf.


In de jaren '60/'70 zijn er een aantal Plan D-rijtuigen omgebouwd tot stuurstandrijtuigen voor de Beneluxdienst. Toen deze in 1986 werden vervangen door de TD-BNL, zijn ze op één na allemaal gesloopt. De laatst overgebleven is de 7658, die is verbouwd tot Mw Meetrijtuig 80849781805. Tegenwoordig is dit rijtuig eigendom van de VSM in Beekbergen, die in 2017 zijn begonnen met het rijtuig terugbrengen naar de staat uit het Beneluxtijdperk. We zien de 7658 hier op 5 mei 2018, met de neus al in de originele kleuren.


Op 23 maart 2018 vierde Treinfanaat het 10-jarig jubileum! Als negenjarig jongetje begon ik met het bouwen van deze website en bovenstaande foto van RSG2 5268 op Den Haag Centraal op 3 november 2007 was de eerste foto die daarop werd geüpload. Nu we tien jaar verder zijn ben ik 19 jaar oud en al jaren volop bezig met school, waardoor de openbaar vervoershobby wat meer naar de achtergrond is verplaatst. Hierdoor wordt de site al een tijd lang niet meer zo vaak geüpdate, maar toch kan ik er zo nu en dan wel wat tijd voor vrijmaken. En bij een verjaardag hoort natuurlijk een feest. Dat feest was er ook, inclusief bijpassende taart. Tevens heeft de band Caesar Stofrock een lied gemaakt ter ere van het jubileum, dat is hier te vinden. Namens mij aan alle bezoekers: bedankt voor de leuke afgelopen tien jaar en op naar de volgende tien!