Nieuw

Op deze pagina is een overzicht te vinden van de laatst toegevoegde foto's en andere nuttige updates. Pagina's die recentelijk bewerkt zijn - dus niet alleen degenen met nieuwe foto's - staan in het kleine menu rechts.

 

Laatste wijziging: 22 augustus 2022


Drie stellen SG2/1 (Type S), met achteraan de 5403, rijden op 6 september 2022 weg van station Rotterdam Alexander als lijn A naar Binnenhof.

 


LINT 41 no. 45 van Keolis is op 11 augustus 2022 onderweg van Zutphen naar Oldenzaal en passeert daarbij de overweg in de Stationsweg te Markelo.

 

Vanwege aanhoudend vandalisme op de voormalige locatie in Haarlem, is DE2 180 in 2020 overgedragen aan Spoorfietsen Hengelo - Twekkelo, die het treinstel wil gebruiken als wachtruimte aan het einde van hun spoorfietslijn in de buurtschap Twekkelo. Op 11 augustus 2022 bracht ik een bezoek aan de 180, die sindsdien is teruggebracht naar de blauwe kleurstelling maar nog wacht op een grote opknapbeurt.

 

Op 7 augustus 2022 kon er tijdelijk geen treinverkeer plaatsvinden op de HSL tussen Rotterdam en Breda, waardoor de Thalys werd omgeleid over Dordrecht. We zien de 4307 het station passeren in de richting van Antwerpen.

 

Ook de Eurostar moest worden omgeleid via Dordrecht, waar hier de 4026 doorheen rijdt.

 

Op 21 juli 2022 rijdt de R-net 6353 samen met de 6355 een slag naar Geldermalsen en vertrekt hier vanaf station Dordrecht.

 

Op 15 juli 2022 komt een ICR-stam met loc 186 022 op kop langs station Rotterdam Lombardijen gereden.

 

VIRM-4 9590 kwam later door dit station als intercity naar Vlissingen.

 

Op dezelfde dag trof ik in Dordrecht de 9556, die ook wel bekend staat als de 'groene trein' of oneerbiedig als Schimmel-VIRM. Dit stel is in 2015 van deze kleurstelling voorzien om aandacht te werven voor de samenwerking tussen NS en Eneco, die er samen voor hebben gezorgd dat per 2017 alle NS-treinen op 100% groene stroom rijden. Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten en de kleurstelling beter te bekijken.

 

Toen ik op 5 juli 2022 een bezoek bracht aan de Wagenwerkplaats in Amersfoort, stuitte ik daar op SGMm 2995. In de laatste week voor de buitendienststelling heeft dit treinstel rondgereden met de tekst 'Na 46 jaar ben ik uitgesprint!' op de zijkant. Vanwege de toen geldende coronamaatregelen kon er geen afscheidsrit plaatsvinden, maar het stel heeft nog wel enige tijd samen met de 2133 in het Spoorwegmuseum gestaan. Daarna heeft het stel nog enige tijd in Amersfoort staan wachten op een eventuele afscheidsrit, die er uiteindelijk niet is gekomen.

 

In het weekend van 2 en 3 juli 2022 vond de officiële presentatie van de ICNG plaats. Treinstellen 3121 en 3122 werden onder grote belangstelling tentoongesteld op station Rotterdam Centraal, waarbij men voor het eerst ook een blik op het interieur kon werpen.

 

Eurostar e320-treinstel 4013 maakte ook een stop op station Rotterdam Centraal, om daarna door te rijden naar Amsterdam Centraal. Het treinstel heeft een aardige beschadiging aan de voorkant; naast een deuk in het grijze vlak is er ook een stuk beplating afgebroken.

 

Tot mijn verbazing trof ik hier die dag ook Abellio FLIRT 3 no. 2010 aan, die stond opgesteld op het perronloze spoor 18.

 

De 193 485 van RTB Cargo met reclame voor Lok-Spitze.com komt op 3 juni 2022 met een containertrein door station Dordrecht.

 


Op 8 juni 2022 maakte de 466 een afgehuurde rit naar Zandvoort. We zien de Karel hier 's ochtends arriveren op station 's-Hertogenbosch om het gezelschap op te halen.

 

Na het gezelschap in de middag weer te hebben afgezet, vertrekt de Karel naar zijn vaste standplaats op de Watergraafsmeer.

 


Omdat de Stichting Mat.'64 vanwege het coronavirus twee jaar lang geen inkomsten had, moesten ze helaas hun inspanningen staken. In 2022 werd treinstel 904 overgedragen aan Stichting 2454 Crew, die ermee op 27 mei 2022 een bezoek bracht aan de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) in Goes.

 

Oersik 122 van de SGB. Dit exemplaar is in 1950 samen met een aantal soortgenoten verkocht aan de firma Spoorijzer, die de locomotors uit elkaar heeft gehaald en onderdeel voor onderdeel gereviseerd heeft. Tevens werd er een dieselmotor ingebouwd. De 122 is daarna naar Shell in Pernis gegaan, voordat ze verhuisde naar een Belgische suikerfabriek. Toen Stichting De Locomotor (SDL) erachter kwam dat het onbekende locje de 122 was, hebben ze haar overgenomen. De Oersik is rond 2004 bij de SGB in revisie gegaan, waarbij ze veel onderdelen van een casco van een soortgenoot heeft gekregen. Anno 2022 ziet de locomotor er weer als van ouds uit.

 

De SGB beschikt over twee locomotieven van het type 1100. De 1136 was relatief prominent neergezet, maar de 1145 had ik zo gauw nog niet gezien.

 

Een stukje verderop kwam ik alsnog de 1145 tegen, die er duidelijk meer op achteruit is gegaan dan de 1136. De loc zou in 2014 zijn verkocht om vervolgens in het Berlijns blauw voor de voormalige hoofdwerkplaats Tilburg te worden geplaatst, maar tot op heden is daar nog niets van terecht gekomen.

 

De eerste DE-19A (NS 2000) die naar Nederland kwam in de 21e eeuw is dit exemplaar, die bij de SGB in Goes het nummer 620 draagt. De tweede is te vinden bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) onder het nummer 2019.

 

De 2424 van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) staat tentoongesteld op het buitenterrein van het depot. Aan de andere zijde heeft de loc nog wel een nummerplaat op de neus.

 

Ook de was 2454 te gast bij de SGB in Goes. Op de foto wordt er een rangeerbeweging gemaakt om dadelijk samen met mP 3029 richting Roosendaal te vertrekken.

 

We zien hier twee Schienenbussen, motorrijtuig VT 996 783 en stuurstandrijtuig VS 996 770, die na hun loopbaan bij Deutsche Bahn via de Prignitzer Eisenbahn bij de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) terecht zijn gekomen. Sinds 2010 worden ze hier ingezet om ook de stations te kunnen bedienen waar de stoomtrein niet kan stoppen. Daarnaast zijn ze gebruikt als voorbeeld voor de replica's van de voormalige NS omC-rijtuigen die de SGB zelf gebouwd heeft.

 

omC 910 en omC 909 van de SGB. Van 1927 tot 1947 werden de tramlijnen op Zuid-Beveland geëxploiteerd met de serie omC 901 - 908, waarvan er geen enkele bewaard is. Sinds 2018 rijdt de SGB echter met de zelf gebouwde replica 909, in 2022 gevolgd door de 910.

 

Stichting 2454 Crew was niet alleen aanwezig met de 2454 en de 904, maar mP 3029 was ook van de partij. De motorwagen was met de neus gebroederlijk naast de 904 neergezet.

 

De 6439 komt op 27 mei 2022 met een goederentrein door station Dordrecht.

 


Na het faillissement van HSL Logistik - die de 1315 nooit hebben ingezet - zijn de 1304 en 1315 in bruikleen genomen door Fairtrains. Via deze organisatie worden de locs verhuurd aan verschillende goederenvervoerders. In 2020 is de 1315 door Fairtrains teruggebracht in de Berlijns blauwe kleurstelling, hoewel ze nog wel de moderne seinen draagt. Op 19 mei 2022 trof ik de 1315 aan op station Utrecht Centraal.

 

DDZ 7614 komt als intercity van Amersfoort Schothorst naar Schiphol door Baarn gereden en passeert daarbij de overweg in de Stationsweg, 17 mei 2022.

 

Op 9 mei 2022 komen de 189 040 en de 189 035 met een ertstrein door Dordrecht.

 

In de zakkende avondzon van 26 april 2022 komt de 6429 (bijgenaamd 'Hans') met een goederentrein door station Gouda.

 

In het weekend van 9 en 10 april 2022 werd door de organisaties Roestrijden.nl en Stichting 2454 Crew een Railsafari georganiseerd, waarbij verschillende trammusea in het land werden bezocht. De deelnemers werden vervoerd met Plan U 151, die we hier zien ter hoogte van de overweg in de Spoorweglaan te Moordrecht.

 

De Beneluxstam met loc 2802 op kop en loc 2803 achterop komt op 3 april 2022 door station Rotterdam Zuid.

 

Later kwamen ook de 186 355 en 193 232 van LTE nog voorbij.

 

Ook Thalys 4345 deed dit station nog aan.

 

Een Intercity direct met loc 186 025 achterop verlaat de fly-over bij Rotterdam Lombardijen, 11 maart 2022.

 


Vier LINT-stellen van Arriva Limburg (30, 25, 32 en 26) staan op 29 maart 2022 opgesteld in Venlo.

 

Sinds 2010 maakt eurobahn gebruik van FLIRT-stellen. Ze worden onder andere ingezet op de verbinding tussen Venlo en Hamm, zoals hier het geval is. De vervoerder maakt onderscheid tussen de series ET 5, ET 6 en ET 7, op de foto zien we treinstel ET 7.12.

 

In beide bovenstaande gevallen kon ik de stellen ook nog samen met een GTW van Arriva Limburg vastleggen. Links passeert de 386 met de 277 de rij LINTs, rechts doet de 388 dit bij de FLIRT.

 


Derde generatie ParkShuttle no. 4 staat op 30 maart 2022 bij station Kralingse Zoom, terwijl er tests mee worden uitgevoerd.

 


Op 25 maart 2022 reed de 766 van Utrecht naar Leidschendam om daar een onderhoudsbeurt te krijgen. We zien het stel hier ter hoogte van de overweg bij Kethel.

 

De intercity van Den Haag naar Eindhoven met loc 186 025 op kop kwam hier ook nog voorbij.

 

Als laatste zien we VIRM-1 8646 als intercity van Lelystad Centrum naar Dordrecht de overweg naderen.

 

Op dezelfde dag kon ik in Amersfoort nog wat terzijde gesteld DDM-materieel op de foto zetten. Het om de stuurstand van DD-AR-stam 7334 en het Bv-rijtuig uit DDM-1-stam 7201.

 

De 4401 (ex-NS 1609) van Rotterdam Rail Feeding staat op met een keteltrein naar de Kijfhoek te wachten bij station Amersfoort Centraal.

 


SLT 2640 komt op 19 maart 2022 als sprinter naar Uitgeest aan op het station van Bunnik, waar de overweg ondertussen is vervangen door een tweetal tunnels.

 

Op het andere spoor maakte de 2647 een stop, om daarna door te rijden naar eindpunt Driebergen-Zeist.

 

VIRM 9558 komt door het station als intercity van Den Helder naar Nijmegen.

 

De 9431 kwam niet veel later met een dienst in tegengestelde richting door het station gereden.

 


Op de vroege ochtend van 10 maart 2022 komt loc 9902 (ex-NS 1616) van Railexperts met de Coevorden Shuttle door station Rotterdam Alexander gereden.

 


De 102001 van Train Charter Services komt op 5 maart 2022 door station Rotterdam Zuid met een Dinner Train. Dit rijdende restaurant is in 2015 begonnen onder de vlag van Railpromo, die in 2018 een drietal 1700'en aangeschafte om deze dienst mee uit te voeren. Na het faillissement van Railpromo in 2019, werd het concept Dinner Train in dezelfde huisstijl voortgezet door Train Charter Services. In 2021 voegde TCS de 102001 (ex-NS 1835) aan hun vloot toe, die tot voorheen als E01 bij Bentheimer Eisenbahn reed.

 

Later die middag komt de 9902 van Railexperts - die we hierboven ook al even zagen - met de Coevorden Shuttle langs emplacement IJsselmonde.

 


SNG-stellen 2757 en 2741 zijn op 3 maart 2022 onderweg van Den Haag naar Dordrecht en komen hier station Rotterdam Lombardijen binnenrijden.

 

Later die dag stond de gemoderniseerde VIRM-1 8652 op station Bergen op Zoom als intercity van Amsterdam Centraal naar Vlissingen.