Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Nieuw


Laatste wijziging: 28 december 2019


Geen enkel Plan U stel zal nog zo'n enerverend bestaan hebben gehad na zijn buitendienststelling als de 113. Na in 2005 bij de HIJSM terecht gekomen te zijn als museumstel, werd het treinstel samen met de 115 en 121 in 2009 vernield. De 113 en 121 kwamen bij de SHD terecht, maar omdat de 113 er slechter aan toe was dan de voor Roemenië bestemde 151, heeft de stichting besloten deze te ruilen. Uiteindelijk heeft dit transport niet plaatsgevonden en bleef de 113 samen met de andere vier stellen in Amersfoort staan, waar ze wederom gevandaliseerd werd. Uiteindelijk viel op 19 november 2019 definitief het doek voor de 113 en werd ze naar de sloper gebracht. Vier dagen eerder, op 15 november, maakte ik nog deze foto van de 113, niet wetende dat het de laatste zou zijn. Ook zien we de 151, die in plaats van de 113 bij de SHD terecht is gekomen.

 

Toen in 2016 werd besloten een deel van het DDM-1-wagenpark weer in te zetten, zijn er stammen gevormd in de 7200-serie. We zien hier stam 7212 terzijde ook in Amersfoort. Vanachter deze stam dook nog de neus van Plan U 121 van de SHD op.

 

Bij de SHD te Amersfoort zijn twee van de drie bewaarde Plan W-rijtuigen aanwezig, waarvan er één is teruggebracht naar de kleuren uit het Benelux-tijdperk. De SHD heeft tevens het enige overgebleven Plan D-stuurstandrijtuig van de VSM overgenomen om deze ook toe te kunnen voegen aan de museumbeneluxtrein.

Naast station Amersfoort trof ik dit bonte gezelschap aan, bestaande uit de HLR 62en 6703/6705 (één van de twee) en 6701, een anonieme MaK G 1206 en de 201 039-2. Na in 1995 bij de VSM terecht gekomen te zijn en zijn oude nummer uit de DDR-tijd (V100 093) teruggekregen te hebben, kwam de loc in 2008 onder datzelfde nummer bij Railpro terecht. Sinds 2018 rijdt de loc voor Railexperts, waarbij hij is teruggebracht naar de DDR-kleuren, maar verrassend genoeg wel het locnummer weer is veranderd naar degene die hij pas ná de val van de Muur kreeg.

Op 15 november 2019 trof ik dit bonte gezelschap aan op station Amersfoort, bestaande uit Locon 9901 (ex-NS 1827), de 1251 van Fairtrains en de 2454 van de BSH.

Ondanks dat de DD-AR eigenlijk al in 2013 uit dienst had moeten gaan, is er in 2014 nog een kleine revisie geweest om materieeltekort op te vangen. En dat bleek nodig te zijn, want ook in 2019 waren ze nog te zien. In de reguliere dienst waren ze te zien op de verbindingen Apeldoorn - Enschede en Utrecht - Zwolle, maar daarnaast doken ze soms ook op andere plaatsen op. De eerste foto toont stam 7376 met loc 1749 op 12 september 2019 op station Ede-Wageningen als sprinter naar Arnhem, de tweede foto toont stam 7310 met loc 1763 op 10 november 2019 op Utrecht Centraal als intercity naar Nijmegen.

 

Op 5 november 2019 komt drietje 2985 als sprinter van Den Haag Centraal naar Dordrecht station Rotterdam Centraal binnenrijden.

Op wederom 5 november 2019 kwamen locs 186 037 en 186 118 met een Intercity direct binnen op spoor 6 van Rotterdam Centraal.

 


Op 30 september 2019 is na meer dan twee jaar vertraging de Hoekse Lijn heropend als metrolijn. Metrolijn A rijdt sindsdien door van Schiedam Centrum naar Vlaardingen West, lijn B rijdt met de helft van de diensten naar Steendijkpolder in Maassluis en met de andere helft naar Hoek van Holland Haven. In 2022 zal er nog een verlenging naar een nieuw te bouwen station Hoek van Holland Strand in gebruik komen. Twee dagen voor de opening, op 28 september, kon iedereen die wilde een gratis ritje maken op de Hoekse Lijn. Op de linker foto zien we metrostel 5715 op Maassluis Centrum, klaar voor vertrek naar Schiedam Nieuwland, het eindpunt van deze tijdelijke pendeldienst. Rechts zien we een anonieme HSG3 langs het perron van Hoek van Holland Strand, waar het grote stationsgebouw nog steeds aanwezig is als vertrekhal van de Stena Line naar Engeland.

 


Toen ik op 28 december 2018 in Nijmegen was, waren de Buffels net officieel buiten dienst gesteld en vrijwel de gehele vloot was hier in Nijmegen terzijde gesteld. Op 14 april 2019 heeft er in één van deze treinstellen een explosie plaatsgevonden, waarbij één dode viel. Klik hier voor een artikel van De Gelderlander over dit voorval.

 


Op 3 april 2019 maakte ik een reis van Wageningen naar Krabbendijke. Na eerst een busreis naar Tiel te hebben gemaakt, trof ik SLT 2462 samen met een soortgenoot aan op het station van Tiel, klaar om te vertrekken als sprinter naar Woerden.

Ook kwam ik tweemaal een 186 tegen. De eerste was de 186 001 van NS achterop de intercity naar Eindhoven tijdens een stop in Breda. De tweede was de 186 428-9 van RTB Cargo die met een containertrein door Lage Zwaluwe kwam.

 

Het station van Lage Zwaluwe wordt aangedaan door twee sprinterdiensten, anno 2019 allebei gereden door de FLIRT 3. We zien hier de 2233 naar Dordrecht en de 2518 naar Roosendaal.

 

Helaas kreeg ik te maken met een sein- en overwegstoring, waardoor de treinen naar Krabbendijke en verder naar Vlissingen niet verder reden dan Bergen op Zoom. Toen ik echter eenmaal door de vervangende bus was afgezet in Krabbendijke, waren de treinen net weer begonnen met rijden, waardoor ik hier deze anonieme VIRMm op de foto kon zetten (mijn eerste foto van een VIRMm sinds de indienststelling in 2017). Ook trof ik bij een overweg buiten het dorp nog een ongemoderniseerde VIRM aan in het mooie Zeeuwse landschap.

 


Tijdens een dagje uit in Delft op 19 januari 2019 kwam ik per toeval PCC 1210 tegen op de Westvest, nabij het station. Als contrast zien we ook nog RegioCitadis 4070 op het sinds eind 2017 in gebruik zijnde keerspoor bij station Delft.

 

Op 21 februari 2019 kwam ik per toeval de 1304 tegen in Nijmegen. Door het initiatief van de organisatie Fairtrains is deze loc, samen met soortgenoot 1315 en andere museumlocs, weer inzetbaar als tractie voor goederentreinen. De 1304 en 1315 zijn nog steeds eigendom van Stichting KLOK, maar rijden goederentreinen onder de vlag van HSL en zijn ook gestoken in de huisstijl van die maatschappij.