Nieuw
Op deze pagina is een overzicht te vinden van de laatst toegevoegde foto's en andere nuttige updates. Pagina's die recentelijk bewerkt zijn - dus niet alleen degenen met nieuwe foto's - staan in het kleine menu rechts.
Laatste wijziging: 17 september 2025
Haagse tram (HTM)
Rotterdamse museumtrams
ICM en ICMm (Koploper)
Rotterdamse tram (RET)
NS 1700
NS 186 (TRAXX)
Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
ICE (internationaal)
Vught
Overwegen
ICM (Koploper) en ICMm
Baureihe 193 (Vectron)
TGV en Thalys
Amsterdamse tram (GVB)
Tram van Belgrado
MaK G 1206
VIRM en VIRMm
Stadler FLIRT
Mat.'64 (bewaarde stellen)
NS 1100
Vossloh G 2000

De met totaalreclame beplakte GTL 3135 rijdt op lijn 1 naar Delft Tanthof en maakt daarbij een stop op de halte Centrum, 16 augustus 2025.

Een latere rit op lijn 1 naar Delft Tanthof werd verzorgd door de 3121, hier bij de halte Kurhaus is Scheveningen.

Avenio 5056 op lijn 9 naar Scheveningen Noord. De donkergrijze kleurstelling waarin de Avenio in 2014 verscheen wordt sinds 2022 vervangen door wit, voor een betere zichtbaarheid in het verkeer.

GTL 3117 naast de met totaalreclame voor OV-pay beplakte Avenio 5002 in de keerlus bij het Zwarte Pad in Scheveningen.

PCC 1193, onderweg als toeristentram, naast Avenio 5023.

Even later voegde GTL 3109 zich naast de 5023.

De 491 is de enige vertegenwoordiger van de eerste deelserie Rotterdamse vierassers in de vaste vloot voor de toeristische lijn 10. We zien de motorwagen hier op 15 augustus 2025 in de museumremise te Hillegersberg.

De 186 386 van Akiem staat op 20 juli 2025 langs het nieuwe en nog niet regulier in gebruik zijnde perron 4 van station Tilburg.

Op 18 juli 2025 rijdt Citadis 2124 op lijn 1 onder de Kubuswoningen door.

'Smalbekkikker' 2101 van Indepentent Rail Partner komt met een korte keteltrein langs de overweg te Orthen in Den Bosch, 16 juli 2025.

Later kwam ook ICE 3neo no. 8001 hier nog voorbij.

ICMm 4213 staat op 13 juli 2025 op spoor 12 van Utrecht Centraal te wachten op vertrek naar Rotterdam.

De 186 366 van Akiem kwam nog door het station met een containertrein.

Later die dag kwam ik de NMBS 2871 (186 121) tegen bij Rotterdam Centraal, wachtend op een volgende rit naar Brussel.

Hier trof ik ook ICNG-B 3316 aan, wachtend op vertrek naar Amersfoort Schothorst.

Vanwege een storing op de HSL op 12 juli 2025 moesten de treinen van Eurostar omrijden via Utrecht en Den Bosch. We zien PBKA 4322 samen met een soortgenoot op spoor 3 van station 's-Hertogenbosch.

De 193 429 komt met een sleep Tads- en Tadgs-wagons door station Rosmalen, 12 juli 2025.

De door Strukton overgenomen 1736, die daar de bijnaam Kethie heeft gekregen, komt op 11 juli 2025 door Vught.

Op 5 juli 2025 komt de NS 193 948 stapvoets door station 's-Hertogenbosch met de Nightjet naar Zürich. De trein bestaat voor het grootste gedeelte nog uit oude rijtuigen van de Zwitserse spoorwegen (SBB), vanaf december 2025 zullen de nieuwe Nightjet-rijtuigen hun intrede doen op deze route.

Een dubbel Combino-tramstel op lijn 26 naar Centraal Station passeert de stelplaats tussen de haltes Zuiderzeeweg en Bob Haarmslaan, 6 juli 2025.

Citadis 2055 staat op 20 juni 2025 in de keerlus op het Heemraadsplein. Lijn 4 reed voorheen door naar het Marconiplein, maar werd vanwege werkzaamheden in 2023 ingekort tot het Heemraadsplein. Uiteindelijk is er in het kader van bezuinigingen gekozen om lijn 4 niet meer door te laten rijden naar Delfshaven en Marconiplein, en is dit het nieuwe reguliere eindpunt van lijn 4 (en sinds 2025 ook lijn 6) geworden.

Citadis 2019 halteert op het Eendrachtsplein als lijn 4 naar het Heemraadsplein. In het Plan Toekomstvast Tramnet voor 2030 verdwijnen de lijnen 4 en 6 volledig van de Nieuwe Binnenweg en zullen ze keren op een nieuwe keervoorziening op het Eendrachtsplein.

Vierassers 565 en 515 op 19 april 2025 op het Willemsplein, vergezeld door een historische dienstauto.

Düwag 2658 en Tatra 2367 staan in de keerlus van lijn 6 in het Tašmajdan Park te Belgrado, 29 mei 2025.

Aan de overkant van de weg draait Düwag 2123 op lijn 7L van de Resavska de Bulevar kralja Aleksandra op.

Verderop de Resavska staat Düwag 2654 in de file tijdens een rit op lijn 7.

Urbos 1507 rijdt van de Nemanjina de Savska op, ter hoogte van het voormalige hoofdstation van Belgrado.

Een Tatra-tramstel met de 2413 voorop halteert verderop in de Nemanjina.

Tatra 2240 wacht voor een verkeerslicht in de Cara Dušana.


Een trein bestaande uit Strukton-loc Carin (303001), twee verblijfswagens van Stichting 2454 Crew en loc 101002 (ex-NS 1772) van Train Charter Services komt door het station van 's-Hertogenbosch, 25 mei 2025.

De 193 040 van DB komt op 23 april 2025 met een keteltrein door station Amersfoort Centraal.

Ook stond in Amersfoort de 4206 samen met de 4070 op spoor 5 om dadelijk aan een ingekorte rit naar Amsterdam Centraal te beginnen.

Vanwege een storing op de HSL tussen Rotterdam en Breda op 3 juni 2025 werden de treinen van Eurostar omgeleid via Utrecht en Den Bosch. Zodoende rijden deze twee TGV PBA-stellen over spoor 5 door station 's-Hertogenbosch.

Loc 186 233 van RTB Cargo (ex-NMBS 2841) komt op 22 april 2025 met een containertrein langs de overweg in de Esschestraat te Vught.

Treinstellen 2510 en 2225 komen als sprinter naar Arnhem Centraal aan op station Rosmalen, 11 april 2025.

VIRM-4 9588 komt samen met de 8640 station Utrecht Centraal binnenrijden als intercity van Nijmegen naar Den Helder, 4 april 2025.

ICNG-B 3312 komt buiten dienst door station 's-Hertogenbosch, 1 april 2025.

Loc 193 037 van DB komt met een goederentrein vol nieuwe auto's door Breda, 30 maart 2025.

De 186 009 is op 8 maart 2025 onderweg van Eindhoven naar Den Haag en maakt daarbij een stop in Tilburg.

De stammen 186+ICRm waren tijdens deze foto's in hun nadagen, het grootste deel van de diensten op deze verbinding werd dan ook al met de ICNG uitgevoerd. Hier zien we de 3225 in Oisterwijk, onderweg naar Den Haag.

Een latere slag tussen de twee steden werd verzorgd door de 186 017, hier ook bij doorkomst te Oisterwijk.

De andere kant op kwam de 3138 samen met de 3135 voorbij.

Terwijl de zon zakt komt ook de 186 011 nog voorbij, onderweg van de Lichtstad naar de Hofstad.

De 193 637 van LTE, met het opvallende nummer X4 E - 637 op de neus, komt ook nog door Oisterwijk.

Op 28 februari 2025 ligt het ballastbed voor de tijdelijke spoorweg in Vught inmiddels op zijn plaats. FLIRTs 2523 en 2233 komen het station binnen als sprinter naar Deurne.

De omgeleide ICE 3neo no. 8011 passeert het station later die dag.

De NS 193 931 passeert de overweg te Orthen in Den Bosch met een omgeleide Nightjet van Oostenrijk naar Amsterdam, 27 februari 2025.

Aanvankelijk was Plan V 419 bewaard als museumstuk voor het nageslacht. Aangezien dit stel uit de eerste vier deelseries kwam en dus in het groen op de baan verscheen, werd deze ook in de originele groene kleurstelling bewaard. Na een aanrijding in 2009 is dit stel echter gesloopt. Het heeft tot 2024 geduurd voordat er weer (een deel van) een Plan V is het groen verscheen. Sinds de verbouwing van het buitenterrein van het Spoorwegmuseum is hier een tweetal treinkoppen te vinden, namelijk een SGM-reservekop en een kop van Plan V 951. Hoewel niet historisch correct (de 951 is deel van deelserie V13 en is dus nooit groen geweest), is het toch leuk om deze iconische neus weer in de originele kleur te zien.

Loc 1125 in het Spoorwegmuseum op 15 februari 2025. Van 2008 to 2018 is de loc gerestaureerd, waarbij ze de tractiemotoren uit de 1111 heeft ontvangen. Sindsdien is de 1125 weer rijvaardig.

In het Spoorwegmuseum bevindt zich paardentramrijtuig STM 16 uit 1891, van de voormalige Stichtse Tramway Maatschappij tussen Utrecht en Zeist. Het rijtuig heeft nog dienst gedaan tot 1946, voornamelijk als bijwagen bij de elektrische tram. We zien de STM 16 hier op 15 februari 2025 te Utrecht Maliebaan.

Tijdens mijn eerste bezoek aan Brussel op 23 mei 2009 trof ik Cityrunner 3004 aan in (pre)metrostation Beurs op lijn 4 van Stalle naar Esplanade. Bij het maken van deze foto was dit de langste tramlijn in het Hoofdstedelijk Gewest, later dat jaar werd de lijn aan de noordzijde ingekort van Esplanade naar het Noordstation.

PCC-stel 7922 is onderweg op een ingekorte lijn 51 naar het Kerkhof van Jette en komt daarbij langs de halte Ninoofsepoort, 1 september 2022.

Een BOA-metrostel op lijn 1 naar Stokkel sprint weg uit station Maalbeek, 1 september 2022.


Sinds 2025 is de Beneluxtrein vervangen door de Eurocity Direct en de intercity Rotterdam Centraal - Brussel Zuid, waarbij de eerste alleen op de belangrijkste stations stopt en de tweede ook kleinere stations langs de route aandoet. De intercity tussen Rotterdam en Brussel bestaat uit Belgische I11-rijtuigen en wordt tot de instroom van de nieuwe HLE 19 uitgevoerd met nieuw gehuurde 186'en, wat voor eenzelfde situatie heeft gezorgd als bij de stuurstandrijtuigen van de ICRm. Op 14 februari 2025 vertrekt de intercity naar Brussel vanaf Rotterdam Centraal met achteraan loc 2869 (186 119), die hiervoor voor NS reed.

ICNG-B 3320 is op 8 februari 2025 onderweg als intercity van Eindhoven naar Den Haag en maakt daarbij een stop op station Tilburg, 8 februari 2025.

Loc 193 450 van RTB Cargo komt met een licht beladen containertrein ook door station Tilburg.

Met ingang van de dienstregeling van 2025 zijn er aardig wat wijzigingen doorgevoerd in het Rotterdamse tramnet. Wat het meest in het oog springt is het afschaffen van de hoge lijnnummers voor de voormalige TramPluslijnen. Op de foto zien we een van de laatste ritten van lijn 23 in de avond van 5 januari 2025, vanaf de volgende ochtend rijdt de tram naar de Beverwaard onder lijnnummer 3.

De 186 539 van Rail Force One komt op 3 januari 2025 over spoor 7 door station 's-Hertogenbosch.

MW41-stel 4138 staat in Lokeren te wachten op vertrek als S-trein naar Oudenaarde, 30 december 2024.

MS75-stel 353 rijdt achterop de intercity naar Gent en Oostende.

MS96 no. 446 achteraan de gecombineerde intercity vanuit Lille en Poperinge, onderweg naar Antwerpen Centraal.

G2000-loc no. 1604 van Rail Force One komt op 13 december 2024 met een containertrein door station Breda.

Door de instroom van de ICNG, de vervanger van de ICRm-stammen, zijn vanaf 2024 de 186'en van NS in onbruik geraakt. Daarom zijn ze weer teruggekeerd naar leasemaatschappij Akiem, die ze in een zilvergrijze kleurstelling met rode accenten heeft gestoken. Op 28 november 2024 komt de 186 043 in nieuwe kleurstelling, maar nog wel met NS-logo, door station Vught.

Een onbekende ICE 3neo komt op 12 november 2024 langs de overweg in de Helvoirtseweg in Vught.

Op 15 juni 2022 staat Vierasser 522 tijdens een dienst op lijn 10 te pauzeren in de keerlus op het Oostplein.

Op 14 oktober 2023 maakt FLIRT 3 no. 2225 een stop op spoor 2 van station Vught, om dadelijk zijn weg te vervolgen als sprinter naar Eindhoven Centraal. Normaal gesproken rijdt deze sprinter door van Eindhoven naar Deurne, maar vanwege werkzaamheden was de dienst tijdelijk ingekort.

Op 9 november 2024 werd Buffel 3426 van het Spoorwegmuseum vervoerd van Blerick naar Utrecht Maliebaan en kwam daarbij langs 's-Hertogenbsoch. Op de achtergrond een gemoderniseerde VIRM, die sinds de nieuwe kleurstelling meer gelijkenissen vertoont met het DM'90 waar de VIRM op gebaseerd is.

Na de buitendienststelling in Nederland zijn de Wadlopers in Argentinië, Polen, Tsjechië en Roemenië terechtgekomen. Op 31 oktober 2024 trof ik de voormalige 3231 aan op het noordstation van de Roemeense hoofdstad Boekarest.