Nieuw

Op deze pagina is een overzicht te vinden van de laatst toegevoegde foto's en andere nuttige updates. Pagina's die recentelijk bewerkt zijn - dus niet alleen degenen met nieuwe foto's - staan in het kleine menu rechts.

 

Laatste wijziging: 25 september 2023


Al sinds de aanleg van het tramtraject over de Erasmusbrug en de Laan op Zuid in 1996 lag er een keerdriehoek op het Wilhelminaplein. In de praktijk bleek dit geen handige manier om een frequente tramlijn te laten keren, dus er was al lang de wens om de driehoek uit te breiden tot een keerlus. In 2023 werd na meer dan twee jaar werk het nieuwe stukje tramtraject van 400 meter opgeleverd. Op 29 juli 2023 moest lijn 8 vanwege het Zomercarnaval uitwijken naar het Wilhelminaplein, wat waarschijnlijk de eerste keer was dat lijn 8 de Nieuwe Maas overstak.

 

ICNG 3137 rijdt samen met de 3222 een slag tussen Eindhoven en Den Haag en doet daarbij ook Rotterdam Centraal aan, 31 augustus 2023.

 


De 442 208 van de Moseltalbahn maakt op 28 augustus 2023 een stop in Cochem. Op de achtergrond is het bekende kasteel van Cochem zichtbaar.

 

Motorwagen 650 131 van de MoselweinBahn staat op 28 augustus 2023 buiten dienst naast het station van Cochem.

 


De 193 727, eigendom van ELL maar rijdend voor RTB Cargo, komt op 21 augustus 2023 door station Rotterdam Alexander.

 

Later die dag vertrekt SNG 3038 van station Apeldoorn als sprinter naar Enschede.

 


Op 24 juli 2023 kwam ik op hetzelfde moment maar liefst drie Vectrons tegen op station 's-Hertogenbosch. Eerst passeerde de 193 345 van DB met een keteltrein over middenspoor 5, daarna konden de 193 672 van RailLogix en de 193 783 van Captrain hun reis in de andere richting voortzetten via hetzelfde spoor.

 

Niet lang na de eerste reguliere ritten tussen Amsterdam en Rotterdam werd er ook begonnen met de instroom van de ICNG op het traject Den Haag - Eindhoven, dat ook deels over de HSL voert. Op 15 juli 2023 maakt achtwagenstel 3222 een slag van Eindhoven naar Den Haag en stopt daarbij op spoor 2 van station Tilburg, vanaf waar ze vervolgens vanwege een defect niet meer verder kon rijden.

 


Het oudste tramtype dat te vinden is in de Poolse stad Poznań is de Konstal 105N. De 206 motorwagens zijn gebouwd tussen 1979 en 1992. Ervan uitgaande dat er bij de nummering van de wagens vanaf no. 1 omhoog is geteld, zou deze no. 206 wel eens de laatst geleverde wagen kunnen zijn. Soortgelijke motorwagens zijn ook in Wrocław aan te treffen. We zien de 206 hier op 5 juni 2023 in de keerlus te Połabska, klaar om te vertrekken als lijn 7 naar Ogrody.

 

Naast lijn 7 hebben ook de lijnen 2, 17 en 18 hun eindpunt in Ogrody. We zien tweemaal de achterkant van een gereviseerde Konstal 105. Links zien we twee losse motorwagens, gereviseerd naar het type Moderus Alfa. Rechts een Moderus Beta, waarbij twee motorwagens met een nieuw middendeel aan elkaar zijn verbonden tot een dubbelgeleed tramstel.

 

Dezelfde lijnen op dezelfde locatie. Links Moderus Beta no. 419 op lijn 2 naar Dębiec PKM, rechts een Moderus Gamma op lijn 18 naar Franowo. De Moderus Gamma rijdt sinds 2018 rond in Poznań.

 

Tramino-stel 527 van de lokale fabrikant Solaris nadert het tijdelijke eindpunt aan de Aleje Marcinkowskiego, dat is ontstaan door werken aan het Plac Wolności. Hierna zal ze omkeren naar Starołęka PKM.

 

Lijn 9 naar Dębiec PKM had hier ook haar tijdelijke eindpunt. We zien Combino 502 hier een stop maken op 8 juni 2023. Hetzelfde tramtype rijdt ook rond in Amsterdam.

 

Als laatste had ook lijn 16 hier haar tijdelijke eindpunt. Dit is een van de lijnen die via het sneltramtraject naar het noordelijk gelegen eindpunt Osiedle Jana III Sobieskiego rijdt. Het tramstel in kwestie is Moderus Beta 912.

 


Loc 101 139 verzorgde op 4 juni 2023 de tractie voor de IC Berlijn. We zien hier de locwissel op station Bad Bentheim.

 

Loc 227 007 van de Zwitserse spooraannemer Strabag in Bad Bentheim, 4 juni 2023. Dit is de voormalige Deense 1147 van de serie DSB MY (II). Deze locs van Amerikaanse makelij zijn gebaseerd op de EMD F-unit uit 1939. De Deense versie verscheen vanaf 1956 op de rails en is rond de eeuwwisseling afgestoten door de nationale spoorwegen. Een deel is sindsdien gesloopt, maar een vrij grote verzameling is nog inzetbaar bij andere maatschappijen.

 


Zowel het oudste als het nieuwste Antwerpse trammaterieel op 24 mei 2023. Links de uit Gent afkomstige PCC 6211 als lijn 12 naar Centraal Station bij halte Sint-Gummarus, rechts rijdt een onbekende Albatros als lijn 24 naar Silsburg van de Londenstraat de Italiëlei op.

 

Lijnnummer 1 was al sinds 1965 niet meer te zien in het Antwerpse straatbeeld, tot eind 2019 de nieuwe lijn 1 werd ingesteld tussen P+R Luchtbal en station Antwerpen Zuid. HermeLijn 7266 rijdt weg van halte Luchtbal Kerk naar het iets noordelijker gelegen eindpunt.

 

Gentse PCC 6217 rijdt op lijn 12 naar het Centraal Station en komt binnen enkele ogenblikken aan op zijn eindpunt aan het Koningin Astridplein.

 


Aanvankelijk bestond het idee om het enige bewaarde Mat.'36-stel 252 weer rijvaardig te hebben bij het 175-jarig jubileum van het Spoorwegmuseum in 2014, maar dit doel bleek te hoog gegrepen. Na nog een aantal jaren aan restauratie waarbij het interieur is ingebouwd, mocht het stel in 2023 deel uitmaken van een tentoonstelling over de elektrificatie van het Middennet in de jaren '30. Op 21 mei 2023 werd de 252 van Blerick naar Utrecht gebracht. De foto toont de doorkomst van het transport in 's-Hertogenbosch.

 

Als trek- en remkrachten werden Hondekop 386 en Muizeneus 273 gebruikt, waarvan we hier de laatste zien.

 

In 2023 begon de reguliere inzet van de ICNG met enkele ritten tussen Amsterdam en Rotterdam. Op 21 mei 2023 staat treinstel 3222 op spoor 3 van Rotterdam Centraal te wachten op vertrek naar Amsterdam, terwijl Eurostar 4028 richting Londen net het station binnenrijdt.

 


Tijdens het jaarlijkse evenement Sporen naar het Verleden was de 151 te gast op de museumspoorlijn van de Stoomtrein Goes - Borssele (SGB) in Zeeland. We zien het gevaarte op 18 mei 2023 tijdens het passeren van de overweg bij station Kwadendamme.

 

Loc 2205 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) was ook te gast op de museumspoorlijn.

 

De SHD was verder te gast met loc 2282 en Plan C-rijtuig P 7918. Tussen 1980 en 2000 is de P 7918 ingezet als meetrijtuig voor het Centrum Technisch Onderzoek (CTO), waarna Eurailscout haar nog als zodanig heeft ingezet tot 2009. Sinds 2014 maakt het rijtuig deel uit van de collectie van de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD), die de meetapparatuur behoudt ten behoeve van de TU Delft.

 

De SHD had ook nog haar Plan E-rijtuig 6712 meegenomen, die nu ook daadwerkelijk reclame op de reclamebanen heeft staan.

 

Ook Stichting 2454 Crew was te gast met Blokkendoos mC 9002 "Jaap", die was opgesteld naast omC 910 om zo de gelijkenissen tussen beide soorten weer te geven.

 

Loc 23 023 van de SSN arriveert op het station 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerk.

 

In 2022 is loc 1218 door Stichting KLOK overgedragen aan de SGB. Deze museumorganisatie heeft werk gemaakt van het uitbeelden van de tijd vlak na de Tweede Wereldoorlog, waar de 1218 perfect tussen past.

 


Op 27 april 2023 werd er een speciale Koningsdagrit gehouden met loc 1251 van Railexperts waarbij ook de Bentheimer Eisenbahn werd aangedaan. Op die ongeëlektrificeerde lijn van Coevorden naar Bad Bentheim werd de locomotief bijgestaan door een historische Duitse dieselloc. We zien de 1251 na aankomst op station Amersfoort Centraal, het eindpunt van deze rit.

 

De 9901 (ex-NS 1827) van Railexperts werd even later voorgereden om loc 1251 mee te nemen.

 

 

 

In Amersfoort kwam ik ook V60 no. 6002 van Railexperts tegen, ook gestoken in ACTS-kleurstelling. De loc wordt hier regelmatig ingezet voor diensten op de PON-lijn naar Leusden.

De 9903 (ex-NS 1611) van Railexperts trof ik hierachter aan. Deze loc is in 2021 in de kleuren van Railadventure, het Duitse moederbedrijf van Railexperts, gestoken.

 

Op dezelfde dag bracht ik ook een bezoek aan het in verbouwing zijnde station Ede-Wageningen. FLIRT 5039 van Connexxion op haar nieuwe vaste eindpunt langs perron 1b. Voorheen was dit het vaste keerspoor van de sprinter naar Arnhem Centraal, maar sinds de oplevering van het nieuwe perron 5 voor doorgaande treinen wordt spoor 4 gebruikt door die sprinter. Het meer westelijk gelegen perron 1a, waar de treinen van Connexxion voorheen stopten, zal samen met het aangrenzende stationsgebouw worden gesloopt.

 

FLIRT 2210 van NS als sprinter naar Arnhem Centraal op zijn nieuwe vaste keerspoor.

 

Op 27 april 2023 vertrekt de 8707 samen een andere Flow-VIRM vanaf spoor 5 van het in verbouwing zijnde station Ede-Wageningen.

 


Loc 193 742 van Rail Force One komt op 21 april 2023 met een goederentrein door station Dordrecht.

 

De 189 073 van DB doet niet veel later hetzelfde.

 

SNG 2350 komt het station binnenrijden als sprinter vanuit Roosendaal.

 

Loc 7178 van VolkerRail, de ex-NS 1778, staat op 2 april 2023 met een werktrein bij station Dordrecht.

 


Op 25 maart 2023 kwam ik de 2368 tegen bij emplacement Rotterdam Waalhaven. In 2012 is de loc verkocht aan Shunter, met de bedoeling om hier ingezet te gaan worden als rangeerloc. De loc is uiteindelijk nooit ingezet door Shunter, waarna ze in 2019 is verkocht aan het Oyfo Techniekmuseum te Hengelo. Daar kon echter geen geschikte locatie gevonden worden voor de loc, waardoor ze bij de Waalhaven bleef staan en in 2022 is overgedragen aan Stichting 2454 Crew.

 

Aan de andere kant van het rangeerterrein kwam ik loc 6413 en een onbekende G2000 tegen.

 

Nadat ik tien jaar lang geen enkele Class 66 op de foto had gezet en eerlijk gezegd dacht dat ze verdwenen waren uit ons land, trof ik er hier opeens twee aan. Links de 653-07 van onbekende vervoerder, rechts een van de drie machines van RRF.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb