Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Nieuw


Laatste wijziging: 26 april 2019


Toen ik op 28 december 2018 in Nijmegen was, waren de Buffels net officieel buiten dienst gesteld en vrijwel de gehele vloot was hier in Nijmegen terzijde gesteld. Op 14 april 2019 heeft er in één van deze treinstellen een explosie plaatsgevonden, waarbij één dode viel. Klik hier voor een artikel van De Gelderlander over dit voorval.

 


Op 3 april 2019 maakte ik een reis van Wageningen naar Krabbendijke. Na eerst een busreis naar Tiel te hebben gemaakt, trof ik SLT 2462 samen met een soortgenoot aan op het station van Tiel, klaar om te vertrekken als sprinter naar Woerden.

Ook kwam ik tweemaal een 186 tegen. De eerste was de 186 001 van NS achterop de intercity naar Eindhoven tijdens een stop in Breda. De tweede was de 186 428-9 van RTB Cargo die met een containertrein door Lage Zwaluwe kwam.

 

Het station van Lage Zwaluwe wordt aangedaan door twee sprinterdiensten, anno 2019 allebei gereden door de FLIRT 3. We zien hier de 2233 naar Dordrecht en de 2518 naar Roosendaal.

 

Helaas kreeg ik te maken met een sein- en overwegstoring, waardoor de treinen naar Krabbendijke en verder naar Vlissingen niet verder reden dan Bergen op Zoom. Toen ik echter eenmaal door de vervangende bus was afgezet in Krabbendijke, waren de treinen net weer begonnen met rijden, waardoor ik hier deze anonieme VIRMm op de foto kon zetten (mijn eerste foto van een VIRMm sinds de indienststelling in 2017). Ook trof ik bij een overweg buiten het dorp nog een ongemoderniseerde VIRM aan in het mooie Zeeuwse landschap.

 


Tijdens een dagje uit in Delft op 19 januari 2019 kwam ik per toeval PCC 1210 tegen op de Westvest, nabij het station. Als contrast zien we ook nog RegioCitadis 4070 op het sinds eind 2017 in gebruik zijnde keerspoor bij station Delft.

 

Op 21 februari 2019 kwam ik per toeval de 1304 tegen in Nijmegen. Door het initiatief van de organisatie Fairtrains is deze loc, samen met soortgenoot 1315 en andere museumlocs, weer inzetbaar als tractie voor goederentreinen. De 1304 en 1315 zijn nog steeds eigendom van Stichting KLOK, maar rijden goederentreinen onder de vlag van HSL en zijn ook gestoken in de huisstijl van die maatschappij.

De 1828 van Locon komt met een soortgenoot op 27 oktober 2018 met een autotrein door het station van Breukelen gereden.

Het opstelterrein achter de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort, waar voorheen voornamelijk afgedankt materieel te vinden was, heeft in 2018 een kleine metamorfose ondergaan. Toen ik tijdens de avondschemering van 6 december 2018 hier weer een kijkje kwam nemen zag ik waarom: er is een nieuw opstelterrein gecreëerd voor de SNG, die een paar dagen later regulier ingezet zou gaan worden.

 


Treinstel 876 (Plan V) van het Spoorwegmuseum in Blerick, 22 oktober 2011. Bij de andere cabine dan die we hier zien zijn de gele raampjes verwijderd zodat je er weer doorheen kan kijken, zoals bij de aflevertoestand het geval was. Tevens is de koersrol voor het nostalgisch effect op een historische bestemming gezet.

 

Naast dat in 2011 de verbouwing van Utrecht Centraal begon, was dit ook de transitieperiode van analoge naar digitale CTA's. We zien hier de twee soorten op perrons 3 en 4 van dit station op 8 oktober 2011.

Tijdens een wandelvakantie door Luxemburg in 2008, die naar mijn mening misschien ietwat te zwaar was voor mijn negenjarige beentjes, heb ik als troost wel veel treinen gezien. De foto toont loc 3020 met een stam Belgische I11-rijtuigen tijdens een stop in Kautenbach op 11 augustus 2008.


Ondanks dat de DD-AR eigenlijk al in 2013 uit dienst had moeten gaan, is er in 2014 nog een kleine revisie geweest om materieeltekort op te vangen. En dat bleek nodig te zijn, want ook in 2018 waren ze nog te zien. We zien hier een DD-AR-stam met loc 1733 als sprinter naar Zwolle op 19 december 2018 op Utrecht Centraal.

 

Sprinter-drietje 2955 staat op 6 december 2018 samen met een soortgenoot te wachten op vertrek vanaf station Rhenen.

We zien hier treinstel 904 van Stichting Mat.'64 op 6 december 2018 in Amersfoort.