Nieuw

Op deze pagina is een overzicht te vinden van de laatst toegevoegde foto's en andere nuttige updates. Pagina's die recentelijk bewerkt zijn - dus niet alleen degenen met nieuwe foto's - staan in het kleine menu rechts.

 

Laatste wijziging: 17 november 2024


Op 14 oktober 2023 maakt FLIRT 3 no. 2225 een stop op spoor 2 van station Vught, om dadelijk zijn weg te vervolgen als sprinter naar Eindhoven Centraal. Normaal gesproken rijdt deze sprinter door van Eindhoven naar Deurne, maar vanwege werkzaamheden was de dienst tijdelijk ingekort.

 

Op 9 november 2024 werd Buffel 3426 van het Spoorwegmuseum vervoerd van Blerick naar Utrecht Maliebaan en kwam daarbij langs 's-Hertogenbsoch. Op de achtergrond een gemoderniseerde VIRM, die sinds de nieuwe kleurstelling meer gelijkenissen vertoont met het DM'90 waar de VIRM op gebaseerd is.

 

Na de buitendienststelling in Nederland zijn de Wadlopers in Argentinië, Polen, Tsjechië en Roemenië terechtgekomen. Op 31 oktober 2024 trof ik de voormalige 3231 aan op het noordstation van de Roemeense hoofdstad Boekarest.

 

De 193 542 van het Zwitserse SBB Cargo International komt met een containertrein door 's-Hertogenbosch, 28 september 2024.

 


FLIRT 3 no. 7306 van Keolis staat langs het perron van station Kampen te wachten op vertrek naar Zwolle, 1 september 2024.

 

ICMm 4061 is samen met de 4094 onderweg van Enschede naar Schiphol en maakt daarbij een stop op Amersfoort Centraal.

 

De gepensioneerde ICM-1-stellen 4049 en 4021 waren verderop aan te treffen, samen met nog andere soortgenoten.

 


FLIRT 557 en MS96-stel 525 op station Liège-Guillemins, 11 augustus 2024.

 

Links de 525 van dichterbij, rechts MS96-stel 501.

 

De L-trein naar Trooz werd verzorgd door MS75-stel 308, die hier onder de kleurrijke stationsoverkapping staat.

 

Loc 1895 verlaat het station met een uit M6-rijtuigen bestaande intercity naar Eupen.

 

Aan het einde van het perron stond nog loc 1821 opgesteld.

 

MS08-stel 08540 naast wederom FLIRT 3 no. 557.

 


Op 2 augustus 2024 komt de Kameel door het station van Geldermalsen.

 

In juni 2024 reed de eerste ICE 3neo in de reizigersdienst tussen Amsterdam en Frankfurt. Op dezelfde 2 augustus 2024 komt de omgeleide ICE 3neo 8002 door Geldermalsen en haalt daarbij VIRM 8739 in.

 

Ook kwam loc 193 931 nog voorbij met een omgeleide Nightjet naar Innsbruck.

 


In 2006 is Plan V 472 buiten dienst gesteld, na beschadigd te zijn geraakt bij een aanrijding. Sinds 2007 staat het stel als oefenobject bij het Oefencentrum Noord in het Drentse Wijster, waar deze foto is gemaakt op 28 juli 2024.

 

In 2013 is loc 1823 overgedragen aan Shunter in de Rotterdamse Waalhaven. Hier is geprobeerd om een dieselmotor in te bouwen, maar dit bleek geen succesvol idee. Uiteindelijk heeft Shunter de loc in 2016 afgestaan, waarna ze ook bij het Oefencentrum Noord is beland.

 

SNG-drietje 2302 is op 28 juli 2024 onderweg als sprinter van Zwolle naar Groningen en heeft zojuist de overweg in de Oosterveldweg te Wijster gepasseerd. Dit is de locatie waar in 1975 de eerste Molukse treinkaping heeft plaatsgevonden.

 


NS-loc 186 032 in onderhoud bij Shunter Waalhaven, 13 juli 2024.

 

Op 13 juli 2024 trof ik per toeval een Amsterdams metrostel aan in de Rotterdamse Waalhaven. Het gaat om een combinatie van de beschadigde stellen 116 en 158. In het voorgaande jaar is er een nieuw metrostel geformeerd van de niet beschadigde helften van beide metrotreinen, waardoor er nu een rijvaardige 115-157 is. Omdat de M6-stellen gemaakt zijn door Alsthom, bevindt het stel zich hier bij de Alsthom-locatie op het emplacement Waalhaven in Rotterdam.

 


ICNG 3131 passeert samen met de 3133 de overweg in de Oosterhoutseweg in Breda, 26 juni 2024.

 

De 193 792 van RTB Cargo rijdt met een containertrein in de Bredase sporendriehoek tussen de overwegen in de Gageldonkseweg en Steenakkerstraat en passeert daarbij een IC direct naar Amsterdam, 24 juni 2024.

 

De NMBS 2807 met een intercity van Amsterdam naar Brussel maakt een stop in Breda, 7 augustus 2024. Van de 43 machines die op het hoogtepunt dienst deden als NMBS HLE 28 zijn er anno 2023 nog elf over, die allen zijn voorzien van een speciale bestickering voor de IC Direct Brussel - Amsterdam. Alle locs hebben hierbij ook een bijnaam gekregen die verwijst naar de eerste Belgische stoomlocomotieven uit 1835, zo draagt de 2807 de bijnaam "l'Éclaire / de Bliksem".

 

Blauwnet-FLIRT 7304 van Keolis staat op 27 juli 2024 op spoor 9 van station Zwolle te wachten op vertrek als sneltrein naar Enschede. Waar er in 2019 nog een perronloos spoor 8 te vinden was tussen perronsporen 7 en 9, is deze anno 2024 vanwege perronverbreding verdwenen.