Nieuw

Op deze pagina is een overzicht te vinden van de laatst toegevoegde foto's en andere nuttige updates. Pagina's die recentelijk bewerkt zijn - dus niet alleen degenen met nieuwe foto's - staan in het kleine menu rechts.

 

Laatste wijziging: 8 april 2021


De 2992 komt op 31 maart 2021 als sprinter van Dordrecht naar Den Haag Centraal door station Rotterdam Lombardijen. Vanwege een defect spoor bij Dordrecht reed slechts de helft van de sprinters naar Dordrecht verder dan Rotterdam Lombardijen, vandaar dat er op spoor 1 een SLT staat om kop te maken.

 

Op 28 maart 2021 staat ICMm-drietje 4077 samen met viertje 4210 als intercity naar Enschede langs perron 1 van station Deventer.

 

Diezelfde dag trof ik op Amersfoort Centraal FLIRT 3 no. 5039 aan op de Valleilijn.

 

De RFF 19 kruist op 3 april 2008 de spoorwegovergang te Moordrecht.

 


Op 16 maart 2021 werden er twee Belgische rijtuigen overgebracht van het Spoorwegmuseum naar Roosendaal door hun loc 1768. Hier zien we de combinatie tijdens een stop op Rotterdam Centraal.

 

Achter de Belgische rijtuigen reden ook de Beneluxstuurstand en het Plan W-rijtuig van het Spoorwegmuseum mee, deze gingen ook weer mee terug van Roosendaal naar Utrecht.

 

Plan W 4118 tijdens het verlaten van station Rotterdam Centraal.

 


RegioCitadis 4063 staat op 12 maart 2021 klaar in de keerlus bij De Uithof om dadelijk weer als lijn 4 te vertrekken richting Station Lansingerland-Zoetermeer, wat sinds 2019 het oostelijke eindpunt van deze lijn is.

 

Op 7 maart 2021 kruisen de 2990 en de 2976 als sprinter naar Den Haag Centraal de overweg in de Kandelaarweg bij Schiedam-Kethel. Samen met de overweg in de straat 't Haantje te Rijswijk was dit nog de enige overweg op het traject tussen Leiden en Dordrecht, maar niet lang na het maken van deze foto is de overweg in Rijswijk uit voorzorg opgeheven. Bij het viersporig maken van het laatste stuk tweesporig traject tussen Rijswijk en Schiedam zal uiteindelijk ook deze overweg verdwijnen.

 


VIRM 9404 maakt op 29 september 2008 een stop op spoor 4 van Rotterdam Centraal, vermoedelijk als intercity naar Vlissingen.

 

Het uitzicht vanaf de voetgangersbrug op onder andere SGMm 2970 langs perron 16, dat samen met perron 15 het smalste eilandperron van dit station vormt.

 


Op 10 februari 2021 kwam ik per toeval Plan U 151 van Stichting 2454 Crew tegen op spoor 6 van Amsterdam Centraal. Deze zou eigenlijk gaan roestrijden op de aansluitingssporen van de HSL, maar vanwege de winterse omstandigheden en daardoor defecten aan de infrastructuur kwam de trein niet verder dan hier.

 


Van de ICM-0-stellen, de protoserie van het ICM, zijn vandaag de dag nog twee volledige treinstellen te vinden. De 4004 is in 2004 naar de politieacademie te Ossendrecht gebracht om daar te dienen als oefenobject. Op 5 februari 2021 was dit nog steeds het geval, waardoor ik deze foto's kon maken.

 

Het beste uitzicht dat men van buiten het terrein op de 4004 kan hebben zien we op de foto hierboven. De kopbakken staan helaas minder goed in het zicht, de beste indruk die daarvan te krijgen is zien we hier. Let overigens op de aanrijding die is nagebootst voor de politietrainingen.

 


Met ingang van februari 2021 is Den Haag Centraal - Dordrecht nog het enige traject in het land waar het SGMm te vinden is. We zien stel 2951 op 1 februari 2021 in Dordrecht, wachtend op vertrek naar Den Haag Centraal.

 

VIRMm-zesje 8664 staat klaar om te vertrekken als intercity naar Lelystad Centrum.

 

Even later maakte de nog niet gemoderniseerde VIRM 9579 een stop als intercity naar Vlissingen.

 

FLIRT 3 no. 2209 als sprinter naar Roosendaal.

 

De 2208 stond hier buiten dienst op spoor 21.

 


Van juli 2020 tot januari 2021 is het volledige traject van Utrecht Centraal naar Nieuwegein en IJsselstein op de schop gegaan om het klaar te maken voor de komst van de CAF-trams. Na 37 jaar trouwe dienst hebben de SIG-trams aan het einde van hun carrière bereikt en U-OV heeft ervoor gekozen om hier met hetzelfde type lagevloertram te gaan rijden als op de Uithoflijn. Hiervoor moesten dus alle haltes worden aangepast. De foto is gemaakt op 24 januari 2021 en toont het zevendelige tramstel 6062 op lijn 60 op de eindhalte Nieuwegein Zuid. Het is overigens ook voor het eerst dat de lijnnummers 60 en 61 vanaf buiten op de tram te zien zijn.

 


Op 8 januari 2021 zette ik de locomotieven 2454, V60 no. 501 en de 9903 (ex-NS 1611) op de foto in Amersfoort. Op hetzelfde moment wachtte SNG 2351 op vertrek naar Utrecht Centraal vanaf spoor 6 van station Amersfoort Centraal, zoals dit station sinds eind 2019 heet.

 

Loc 1746 komt iets later aan met de IC Berlijn richting Amsterdam.

 

Toen de IC Berlijn vertrokken was, was er goed zicht op deze twee rijen locomotieven. De 2454, 501 en 9903 zagen we net al even. De voorste locomotief is Bakkie 683, de voormalige 9701 van Locon, die sinds 2017 onder haar oorspronkelijke nummer bij Rail Innovators Group terecht is gekomen. Verder zien we de oranje 9905 (ex-NS 1836), die net als de meeste Locon-9900'en na het faillissement van Locon bij RailReLease terecht is gekomen en daar dient als plukloc. Omdat de 9901 van Locon naar Railexperts is gegaan, heeft die vervoerder besloten om het gebruik van de 9900-nummering door te zetten. De 9903 die we op deze foto zien is dus niet dezelfde 9903 die voor Locon reed, maar de voormalige 1611 van DB Cargo. Daarachter staat nog de 1618 in de kleurenstelling van Raillogix, die geïnspireerd is op die van de Franse locomotiefserie waar de 1600'en op zijn gebaseerd. Als allerlaatste in de rij staat de 1251.

 

Vanaf de andere kant had men zicht op de neuzen van de 1251 en 1751. Tussen de 1751 en de 9905 stonden nog de locomotieven 1770, 1760 en een onbekende ex-Locon 9900.

 

Vanaf het terrein van de voormalige wagenwerkplaats was ook nog een blik te werpen op een aantal bijzondere exemplaren. Zo zien we de 1619, die net als de 1618 in Raillogix-kleuren is gestoken, en de geblokte 1832 die van 2012 tot 2017 voor HSL Logistik heeft gereden.

 

Verderop bij de wagenwerkplaats stond Bakkie 9702. Na het faillissement van Locon in 2017 is de loc eigendom geworden van Jacko Fijn Techniek, die haar vooral verhuurt aan Rail Force One en Eurailscout.

 

Ook locomotor 244 trof ik hier aan. Deze Sik heeft een aantal jaren als monument bij de vliegbasis Deelen gestaan, maar toen vrijwilligers van de SHD de motor na jaren stilstand alsnog aan de praat kregen, is ze naar Amersfoort verhuisd. Hier wordt de 244 gereviseerd, zoal op de foto te zien is, en zal hier blijven om te rangeren totdat de heraanleg van de spoorlijn naar vliegbasis Deelen voltooid is.

 

De 244 was niet de enige Sik hier, de 334 stond er namelijk ook samen met loc 2205 en een Plan C-meetrijtuig.

 

Naast de loods van Eurailscout stond mP 3024, alias Jim. Begin 2019 is Eurailscout gestopt met het inzetten van Jim.

 

Terug op het perron waren een klein stukje verderop, op kop van nog een rij locomotieven, ook V60 no. 504, V100 no. 201 039-2 en de ex-ACTS 6705 nog te zien.

 

Vanuit een vertrekkende trein kon ik verder nog de 9904 (voormalige DB Cargo 1615, zelfde verhaal als bij de 1611) van Railexperts en de 1621 van Captrain op de foto zetten.

 


In februari 2020 heeft een goede vriend van mij de Tsjechische hoofdstad Praag bezocht en daar een aantal treinen en trams voor me op de foto gezet. Op deze foto staat locomotief 714.230 met twee aangekoppelde rijtuigen bij het station Praha-Dejvice. Dit is het oudste spoorwegstation van Praag en werd in 1830 geopend ten behoeve van het houttransport vanuit de nabijgelegen bossen. Vandaag de dag is het in gebruik als station voor de voorstadstreinen van het Esko-netwerk.

 

Hier zien we stuurstandrijtuig 914.090, die samen met motorwagen 814.090 een treinstel in de serie ČD 814 (met als bijnaam "Regionova") vormt. Aanvankelijk waren dit uit 1975 stammende railbussen uit de serie ČD 810 en de bijbehorende bijwagens uit de serie ČD 010, maar vanaf 2005 zijn deze gemoderniseerd. Hierbij werd de bijwagen verbouwd tot stuurstand met een gedeeltelijke lage vloer en zijn deze omgenummerd naar de 914-serie.

 

Motorwagen 854.223 uit de 854-serie. Deze serie motorwagens is oorspronkelijk vanaf 1968 gebouwd als series 852 en 843, maar zijn van 1997 tot 2006 gemoderniseerd naar de serie ČD 854.

 

Praha-Dejvice is ook de vaste standplaats van de zogenoemde "Revolution Train", een interactief project om jongeren op de hoogte te stellen  van de gevaren van drugsgebruik bij te brengen.

 

Tatra T3-motorwagens 8053 en 8063 op lijn 7 richting Radlická vlak voor het passeren van de halte Zborovská.

 

Tramstel 9088 van het type Tatra KT8D5 op lijn 16 naar Sídliště Řepy.

 

Škoda 15 T-tramstel 9365 op lijn 10 naar Sídliště Ďáblice.

 


De 2133 op lijn 24 naar Holy op 9 februari 2013 bij het Centraal Station.

 

Op de naar Spangen verlengde lijn 4 kwam nog Citadis 2 no. 2102 voorbij.

 

ZGT 711 reed die dag op lijn 25. In de achtergrond zien we het stationsplein afgewerkt worden, van de toren FIRST Rotterdam is nog geen spoor te bekennen.

 

Tijdens het wachten op de Heimwee Express met Plan U 114 op station Bilthoven op 9 februari 2013, kwamen er nog aardig wat Plan V's voorbij. Deze reden de sprinterdienst tussen Utrecht Centraal en Baarn. Op deze foto rijdt de 947 net weg richting Utrecht Centraal.

 

Een onbekende Plan V onderweg naar Baarn rijdt het station binnen.

 

Treinstel 441 rijdt weg richting Utrecht Centraal. In de achtergrond zien we de werkzaamheden aan de tunnel onder station Bilthoven die op dat moment werd gebouwd.

 

Als afsluiter nog een anoniem stel richting Baarn.

 

Drie SG2's met de 5236 op kop naderen station Alexander op 7 september 2013 als lijn A naar Schiedam Centrum.

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb