Rotterdamse tram (RET)

Klik hier voor de aparte pagina over Rotterdamse museumtrams.


Sinds 1879 rijden er trams door Rotterdam. Aanvankelijk waren dit stoom- en paardentrams van de Rotterdamse Tramweg Maatschappij (RTM), maar in 1904 werd de Rotterdamse Elektrische Tramweg Maatschappij (RETM) opgericht met als doel het tramvervoer binnen de stad volledig elektrisch te maken. In 1905 werd hiermee begonnen en op de lijn naar Overschie na, die het tot 1928 heeft uitgehouden (in de laatste jaren als benzinetram), kostte het maar twee jaar om het volledige net te elektrificeren. De RTM had in de tussentijd haar focus verplaatst naar de streektramlijnen van Rotterdam Zuid naar de Zuid-Hollandse- en Zeeuwse eilanden, waarvan de laatste reed in 1966. Vandaag de dag bestaat de RTM nog steeds als een toeristische tramlijn over de Brouwersdam.

Toen de RETM in 1927 in handen viel van de gemeente werd de naam veranderd naar Rotterdamse Elektrische Tram (RET). In 1930 was het tramnet op zijn hoogtepunt met 25 lijnen. Naarmate de tijd verstreek begon de metro een steeds grotere concurrent van de tram te worden en bij de opening van de eerste metrolijn tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein in 1968 werd er goed in het net geknipt, waarbij het grotendeels de huidige structuur kreeg. Uiteindelijk kwam de tram zo erg in het gedrang dat in de jaren '90 het TramPlus-plan werd ontworpen, waarbij het bestaande net werd aangepast en uitgebreid voor hoogwaardig tramvervoer. Dit gebeurde voornamelijk door het (her)aanleggen van tramtrajecten op een vrije baan, waar nieuwe lagevloerstrams zonder hinder zich snel door de stad kunnen verplaatsen.

Volgens de dienstregeling zijn er officieel 11 tramlijnen die door de RET geëxploiteerd worden. Dit zijn TramPluslijnen 2, 12 (alleen bij evenementen in de Kuip), 20 (alleen in de spits), 21, 23, 24, 25 en 124 (alleen in de ochtendspits) en verder nog de "normale" tramlijnen 4, 7 en 8, waar de routes het opwaarderen naar TramPlus niet toestaan. Ook is er nog toeristische tramlijn 10, uitgevoerd met museumtrams van Stichting RoMeO. Deze trams zijn hier te vinden.

Het wagenpark van de Rotterdamse tram bestaat vandaag de dag alleen nog maar uit Citadis-trams, onderverdeeld in de eerste levering uit 2003 en de tweede (simpelweg "Citadis 2" genoemd) uit 2011.


Tweemaal een foto uit het familiearchief. Links zien we in januari 1969 een jongetje sleeën langs de tramrails op de Groene Tuin, het laatste stukje voor de voormalige keerlus van lijn 2 en later 12 aan het Prinsenplein. Rechts zien we datzelfde jongetje in december 2000 in tramlijn 13 naar Diergaarde Blijdorp, samen met zijn destijds tweejarige zoon die vandaag de dag webmaster is van een bepaalde treinenwebsite. Waarschijnlijk heeft de tram toen al diepe indruk op me gemaakt, want van het bezoek aan de Diergaarde herinner ik me niks meer, maar deze rit er naartoe is één van mijn eerste herinneringen.

 


Op 10 december 2006 nadert Citadis-tramstel 2043 op lijn 23 naar Holy de halte Antonius IJsselmonde. Het TramPlus-concept was destijds nog tamelijk nieuw; hoewel de Erasmusbrug er al 10 jaar lag, was de IJsselmondelijn waar de 2043 hier op rijdt ongeveer 2,5 jaar in gebruik en de tak naar Vlaardingen-Holy nog maar een jaar.

 

Hier valt duidelijker dan hierboven te zien dat de beplating aan de zijkant van de tram verkeerd is gemonteerd. Achter de tram zien we de bouw van appartementencomplex De Adriaan, vernoemd naar de Adriaan Volkerlaan die hier langs loopt. Toen zorginstelling Antonius IJsselmonde (waar de halte aanvankelijk naar was vernoemd) vertrok van deze locatie is de tramhalte ook Adriaan Volkerlaan gaan heten.

 


De meningen over reclametrams lopen uiteen, maar het zorgt in ieder geval wel voor dit soort taferelen. Blaak, 30 april 2008.

 


Citadis 2039 (rit 23519) staat op z'n eindpunt Limbrichtshoek (Beverwaard), 1 november 2008. Toen de Citadis in dienst kwam, was dat ook de komst van de nieuwe kleurstelling. De Citadis-trams droegen deze kleuren als eerst in 2003, de nieuwe Citaro-bussen volgden in 2007 en de metro's rijden sinds de komst van de SG3 in 2010 ook zo rond.

 

Dat reclamebedrukking op trams in Rotterdam voorkomt zagen we hierboven al even, maar dat kan verder gaan dan alleen een banner onder de ramen. Zo reed de 2056 ten tijde van deze foto's rond met een totaalreclame van Eneco. Dit is overigens het meest oostelijke stukje van het Rotterdamse tramnet, de huizen op de achtergrond liggen in de gemeente Ridderkerk.

 


Een portretfoto van ZGT 705 bij het eindpunt van lijn 2 aan de Kromme Zandweg, 28 juli 2009.

 

ZGT 746 in nieuwe kleurstelling naast Vierasser 522 op het Willemsplein, 21 augustus 2009. De ZGT's reden op het moment van de foto rond in 4 kleurstellingen: De originele gele kleurstelling, het wit-groen (hierboven te zien), deze nieuwe kleurstelling en een soort kruising tussen het wit-groen en de nieuwe kleuren (verder op deze pagina terug te vinden).

 

Tegen de gevel van de werkplaats Kleiweg heeft een tijd lang de kop van Düwag 363 gestaan. De kop was al eerder dan 2017 verdwenen, maar in dat jaar is het hele gebouwencomplex ook tegen de vlakte gegaan. Dit was namelijk de oude Allan-fabriek uit 1910 en voldeed simpelweg niet meer aan de eisen van de 21e eeuw. Bij de nieuwbouw is er ook een aansluiting op metrolijn E gekomen, waardoor metro's niet meer vanaf de Waalhaven over het spoor naar de Kleiweg vervoerd te hoeven worden.

 

ZGT 719 op 23 augustus 2009 bij de tramhalte van station Rotterdam Noord, onderweg op lijn 8 naar eindpunt Kleiweg.

 

Tijdens de Rotterdamse Marathon rijden de meeste tramlijnen tijdelijk niet. Er staat dan veel materieel te wachten op de ongebruikte sporen in de Putselaan, waar ook het personeel de lopers staat aan te moedigen, zoals hier bij de editie van 2009.

 

ZGT-tram 719 op 12 augustus 2010 bij de keerlus aan de Kleiweg, het eindpunt van lijn 8.

 

In het najaar van 2011 waren er meerdere trams van ogen voorzien. We zien ZGT 735 op 6 september 2011 bij de halte Mecklenburglaan. Zelfs werkwagen 2603 van Stichting RoMeO moest eraan geloven. Niet alleen trams, maar ook zebrapaden rond het Marconiplein en één van de Europoint-torens (thans bekend als de Lee Towers) waren van ogen voorzien.

 


ZGT 841 is na haar carrière bij de RET overgenomen door trainingscentrum Risk op de Maasvlakte. Op 25 februari 2012 nam ik hier een kijkje. De kop is net te zien van achter een tankwagon, op de koersrol staat het historische lijnnummer 6 met bijpassend eindpunt Spangen. Deze lijn 6 is vrijwel identiek aan de huidige lijn 8.

 

De achterkant van de tram stak een heel stuk verder uit aan de andere kant van de tankwagon. Hier kon ik als lijnenfetisjist al helemaal mijn geluk niet op, want hier was nog "9 Pelgrimsstraat" op de koersrol te zien. Na het opheffen van deze lijn 9 in 2000 is een groot deel van de sporen waar deze lijn gebruik van maakte nooit meer regulier in gebruik geweest.

 


Op het Marconiplein was op 9 maart 2012 te zien dat door de instroom van de Citadis 2 ook op lijn 4 aan de inzet van de ZGT langzaam aan een eind kwam.

 

De 712 gaf zich echter nog niet gewonnen.

 


Een opvallend tafereel in Citadis 2119. Laten we het maar op een gevalletje kinderziektes houden.

 

ZGT-stellen 739 en 715 staan op 12 juli 2012 bij de werkplaats aan de Kleiweg te wachten op wat er komen gaat. De 715 is gestoken in de vreemde kleurstelling waar we het eerder over hadden: het rood en groen op grijs van de nieuwe kleurstelling, maar gerangschikt zoals het wit-groen.

 

Op 17 augustus 2012 halteren de 2141 en 2146, beide op lijn 7, op Rotterdam Centraal. Ook op deze lijn kwam toen het ZGT-tijdperk ten einde.

 

De met totaalreclame voor wetenschapstijdschrift Quest beplakte 2106 naast de 2113 in de keerlus bij het eindpunt De Esch, beide wachtend op vertrek als lijn 21 naar Schiedam Woudhoek. Met de instroom van de Citadis 2 zijn niet alleen de resterende ZGT's aan de kant gezet, maar zijn ook de Citadissen uit de eerste serie grotendeels van lijn 21 verdwenen.

 


Vanwege Bavaria City Racing waren op 26 augustus 2012 diverse tramlijnen ingekort, omgeleid of gesplitst. Lijnen 4 en 25 konden tijdelijk geen gebruik maken van het tunneltje in de Schiekade en werden daarom beide gesplitst in een noordelijk en een zuidelijk deel. We zien hier de 2150 als lijn 4 naar Blijdorp rijdend op de Stationssingel, na net vertrokken te zijn van de halte Centraal Station Achterzijde / Proveniersplein.

 

De 2148 staat klaar in de keerlus bij Diergaarde Blijdorp om als lijn 25 weer naar Schiebroek te vertrekken.

 

Ook vanuit het oosten was het lastig om het centrum in te komen. We zien hier de 2102 op lijn 8 op het tijdelijke eindpunt Oostplein, waar ook lijn 21 tijdelijk keerde.

 


Op 16 september 2012 kreeg ik een rondleiding door de tramremise Beverwaard, die destijds net wat langer dan een jaar in gebruik was. Naast de 2128 zien we een destijds dertienjarige, ietwat ongemakkelijk poserende webmaster.

 

Citadis 2034 tijdens het bijvullen van zand.

 

Op de opstelsporen van de remise staan hier de Citadissen 2127 en 2001. Zo is te zien dat de uiterlijke verschillen tussen verschillende series amper aanwezig zijn.

 

Ook stonden er twee lange rijen ZGT's in de remise, met op kop de 713 en de 703.

 


Al tijden wordt er gediscussieerd over een tramlijn op de Wilhelminapier, wat vooral vanwege de nabijheid van metrostation Wilhelminaplein niet echt voeten van de grond krijgt. Van 22 september tot 9 december 2012 was er echter al een tram op de pier aanwezig. De kopbak van ZGT 727 diende namelijk als entree voor een tentoonstelling over kunstenaar Cor Kraat in het Nederlands Fotomuseum.

 


Op 29 september 2012 nam ik een kijkje in de tramremise Hillegersberg. Hier stalt de Stichting RoMeO haar trammaterieel, zoals Vierasser 522, maar destijds stond er ook wat materieel van de RET te wachten op sloop, zoals ZGT's 746.

 

Voor ZGT 728 gold hetzelfde.

 


Op 22 oktober 2012 waren er veel tramomleidingen in Rotterdam. Omdat de Erasmusbrug was afgesloten, reed lijn 23 op Zuid tussen de Beverwaard en het Wilhelminaplein. Hier zien we de 2044, beplakt met totaalreclame van Meld Misdaad Anoniem, bij de halte Grote Hagen.

 

De 2059 in de keerdriehoek bij metrostation Wilhelminaplein. Hoewel de Erasmusbrug in 1996 gebouwd is en een keerlus op deze locatie altijd al een wens is geweest, is er pas in 2020 begonnen aan de aanleg hiervan. Tot die tijd moest er met deze keerdriehoek worden gewerkt.

 

Ook lijn 2 kreeg deze dag te maken met omleidingen, al was dit door een afsluiting in Charlois. Daarom reed lijn 2 Groene Tuin - Maashaven. Hier zien we ZGT 702 die net halte Maashaven achter zich heeft gelaten en onderweg is naar de keerlus om weer om te keren. Op de achtergrond de Maassilo, een enorme voormalige graansilo die tegenwoordig in gebruik is als cultureel centrum.

 

Citadis 2041 in de Gaesbeekstraat, waar de keerlus zich bevindt. Dit korte stukje tramtraject dwars door een woonstraat is uniek op Zuid en wordt vandaag de dag alleen nog maar gebruikt bij omleidingen zoals deze.

 

Zoals eerder vermeld op deze pagina zijn de ZGT's door de komst van de Citadis 2 in 2011 in de loop van 2012 uit het straatbeeld verdwenen. Op de meeste plekken dan, want een groot deel van de diensten op lijn 2 werd destijds nog uitgevoerd met een vloot van 15 ZGT's die al eerder in de nieuwe huisstijl waren gestoken en kleine upgrades hebben gehad voor inzet op TramPlus-lijnen. Eén daarvan is de 711, die hier op de middenberm van de Putselaan het metrostation Maashaven nadert.

 

Ook de 749 kwam hier even later buiten dienst voorbij.

 

Lijn 25 reed door de afsluiting van de Erasmusbrug ook naar Maashaven. De 2028 nadert het metrostation via wederom de Putselaan.

 

De 2057 - ook op lijn 25 - staat bij de halte Maashaven klaar om te vertrekken naar Carnisselande.

 

In Noord reed lijn 25 ook een andere route, namelijk Schiebroek - Willemsplein. Dit is bijna de route van de voormalige lijn 5, alleen reed deze over de Eendrachtsweg, terwijl lijn 25 over de Schiedamsedijk en Van Oldenbarneveltstraat ging. We zien hier de 2013 op het eindpunt Willemsplein.

 

In genoeg gevallen was er niks te merken van de afsluitingen op de andere lijnen, zoals bij Citadis 2012 op lijn 21 bij halte Weena.

 

Citadis 2 no. 2148 in de Spartastraat te Spangen, het eindpunt van lijn 8.

 

Citadis 2113 rijdt buiten dienst over een normaliter ongebruikt spoor op het Marconiplein, waarna deze bij het perron van lijn 4 startte als lijn 23 naar Rotterdam Centraal.

 

Citadis 2031 rijdt het terrein van de remise Beverwaard op.

 

In die remise stond nog een aantal ZGT's opgesteld. Van links naar rechts zien we de 750, 704, 726, 715 en 717.

 


Citadis 2 no. 2121 rijdt op 10 november 2012 buiten dienst door station Blaak.

 

Van februari tot november 2012 is lijn 7 ingekort geweest en bereed toen het traject Willemsplein - Oostplein. Dit was in verband met de reconstructie van de Oudedijk, waarbij zowel de rails werden aangepast aan de behoeften van de Citadis, als de haltes van hoge perrons voor een gelijkvloerse instap werden voorzien. Vanaf 22 november reed lijn 7 weer de volledige route. De foto toont Citadis 2 no. 2117 op 27 november 2012 bij de vernieuwde halte Mecklenburglaan.

 

Tijdens de kerstdagen had Rotterdam twee tramlijnen met lijnnummer 4. In de centrale bibliotheek stond namelijk "Tram 4 naar Schemerland".

 


De nieuwe lijn 24

Op 9 december 2012 ging er een nieuwe dienstregeling van start, waarbij voor het eerst sinds ik me met trams ben gaan bemoeien er aanzienlijke wijzigingen in het tramnet werden doorgevoerd. Lijn 21 rijdt namelijk sindsdien tussen eindpunt De Esch en het Bachplein in Schiedam samen met een nieuwe lijn 24. Beide lijnen rijden ieder een kwartiersdienst en zorgen zo dus alsnog voor een 7,5-minutendienst op het gezamenlijke deel. Lijn 23 is hierbij ingekort tot Marconiplein, waardoor de frequentie tussen daar en Holy/Woudhoek omlaag is gegaan. De tak naar Holy is overgenomen door lijn 24, die dus alleen in het uiterste westen een andere route rijdt dan lijn 21. De avond voordat deze wijzigingen werden doorgevoerd heb ik op de valreep nog een foto gemaakt van deze verdwenen combinatie van lijnnummer en bestemming. Vanwege de "historische" waarde laten we de sneue kwaliteit van de foto maar even achterwege...

 

Omdat de sporen- en perronsituatie op het Marconiplein niet berekend waren op twee lijnen die hier zouden keren, moest het plein op de schop. Tot die tijd zou lijn 4, die al jaren op het Marconiplein keert, doorrijden naar Spangen. Dit heeft ongeveer een jaar geduurd en om die reden reed lijn 4 ook volgens de officiële dienstregeling door naar Spangen.

 

De dag hierna, 9 december 2012 dus, was vanwege de Bruggenloop het grote kruispunt bij Woudestein afgesloten. Hierdoor konden trams niet naar De Esch rijden. We zien hier de 2145 op lijn 21 naast de 2119 op lijn 7 in de keerlus bij Woudestein.

 

Dit was dus tevens de eerste dag van lijn 24, die meteen een omleiding reed. We zien hier de 2118 op lijn 24 naar Holy, ook in de keerlus bij Wouedestein.

 

Op 24 januari 2013 stond deze Citadis uit de eerste serie op lijn 23 in de keerlus in de Beverwaard, met het nieuwe eindpunt Marconiplein duidelijk op de koersrol.

 


De 2133 op lijn 24 naar Holy op 9 februari 2013 bij het Centraal Station.

 

Op de naar Spangen verlengde lijn 4 kwam nog Citadis 2 no. 2102 voorbij.

 

ZGT 711 reed die dag op lijn 25. In de achtergrond zien we het stationsplein afgewerkt worden, van de toren FIRST Rotterdam is nog geen spoor te bekennen.

 


ZGT 720 reed op 15 februari 2013 op lijn 7. Een paar maanden hiervoor nog heel normaal, op het moment van de foto een zeldzaamheid en ondertussen volkomen verleden tijd.

 

Door een stroomstoring op de 2e Middellandstraat in Rotterdam reden tramlijnen 21, 23 en 24 op 22 februari 2013 een tijdje een omleiding over de Nieuwe Binnenweg en de Mathenesserlaan. Op de foto's zien we Citadis 2-tram 2127 op lijn 24 bij halte Heemraadsplein.

 

Citadis 2016 rijdt op 28 februari 2013 op lijn 24 bij het Marconiplein. Zoals hierboven al  vermeld, werden de Citadissen uit de eerste serie destijds niet vaak meer ingezet op lijn 21/24.

 

Opnieuw een Citadis, deze keer wel uit de tweede serie. De 2104 nadert eindpunt Molenlaan van lijn 4.

 

Bij de werkplaats Kleiweg trof ik een groot aantal terzijde gestelde ZGT's aan. De enige twee die ik vanaf de achterkant kon identificeren waren de 724 en de 744.

 

Vanaf de voorkant was gelukkig een mooier plaatje te schieten. We zien hier de gele 737 naast de 728 en de 726. De laatste heeft een ondertussen historisch lijnnummer op de koersrol staan, namelijk de in 2012 opgeheven stadionlijn 29. Sindsdien rijden trams naar de Kuip onder het lijnnummer 12, als verwijzing naar "het Legioen" dat zogezegd de twaalfde man is.

 


Citadis 2059 draait op 1 maart 2013 bij halte Breeplein vanaf de Bree de Randweg op. Lijn 25 heeft overigens in deze richting geen perron bij de halte Breeplein en rijdt hier dus gestaag door.

 

Anno 2013 waren de ook de laatst overgebleven ZGT-trams aan het einde van hun Latijn. De foto toont ZGT 710 op lijn 2 naar Charlois.

 

De andere kant op, op lijn 2 naar Groene Tuin, kwam ZGT 750 ook over het Breeplein. Dit zijn overigens de laatste twee foto's die ik heb gemaakt van ZGT's in actieve dienst.

 


Citadis 2 2109 op 6 april 2013 bij halte Kleiweg, het eindpunt van lijn 8.

 

Aan de andere kant van de stad halteerden die dag de 2150 en de 2135 op respectievelijk lijn 4 en 8 op bij de vernieuwde halte Marconiplein, waar sinds het inkorten van lijn 23 opeens twee lijnen een moesten kunnen keren.

 

Citadis 2060 op lijn 24. Toen lijn 24 het jaar hiervoor werd ingesteld, was zoals eerder vermeld deze route al bijna helemaal het domein van de Citadis 2. Daarom was een oudere Citadis, zoals we hier zien, redelijk zeldzaam op deze lijn. Vandaag de dag zijn door de nodige aanpassingen aan infrastructuur beide series vrijwel uitwisselbaar en zien we ze allebei op zowel TramPlus- als stadstramlijnen.

 

De 2052 op het nieuwe maar desondanks ongelijkvloerse uitstapperron van lijn 23.

 


Omleidingen in 2013

In 2013 waren er vanwege verschillende werkzaamheden veel omleidingen op het Rotterdamse tramnet. In het voorjaar waren de Erasmusbrug en de Groene Tuin afgesloten waardoor verschillende tramlijnen via een omleiding reden. Lijn 2 reed hierdoor Charlois - Lombardijen. Op 9 maart 2013 zien we tramstel 2015 in de keerlus aan de Reyerdijk.

 

Zoals gezegd waren er ook werkzaamheden aan de Erasmusbrug, waardoor zowel lijnen 23 als 25 uitweken naar de keerlus in de Gaesbeekstraat. Hier zien we Citadis 2024 bij halte Maashaven, de laatste stop voor de keerlus. Aan de andere kant van de Erasmusbrug was lijn 23 opgeheven en reed lijn 25 Schiebroek - Willemsplein. Overigens moet je volgens de bestuurster van deze tram blijkbaar geld betalen als je een tram fotografeert, maar dat hebben we toch maar even niet gedaan.

 

Omdat de Beijerlandselaan was afgesloten, reden lijnen 20 en 25 een tijdje via de Putselaan en Hillevliet. Hier zien we op 12 mei 2013 de 2055 op lijn 20 net vanaf de 2e Rosestraat de Putselaan op rijden.

 

Vanwege werkzaamheden aan het Marconiplein van 27 mei tot en met 15 september werden lijnen 4 en 8 ingekort tot Delfshaven en is het eindpunt van lijn 23 verplaatst naar Spangen. Ook 21 en 24 hebben in deze periode enige tijd naar Spangen gereden i.p.v. Woudhoek en Holy. Op de foto zien we Citadis 2060 op lijn 23 in de Spartastraat.

 

In oktober was het weer raak. Door werkzaamheden aan het Kruisplein reden - op lijn 2 na - alle tramlijnen een gewijzigde route, waardoor het op de Van Oldenbarneveltstraat erg druk werd. Hier zien we Citadis 2104 in die straat, rijdend op de zuidelijke lijn 4 Marconiplein - Beurs, die vanaf Beurs als lijn 8 doorreed naar Spangen. Het noordelijke deel van lijn 4 bereed de route Rotterdam Centraal - Molenlaan.

 

Voor lijn 23, waar we hier een anonieme Citadis op zien rijden, hadden de werkzaamheden minder impact. Deze reed slechts een omleiding over de Van Oldenbarneveltstraat en Mauritsweg, in plaats van Weena en Stationsplein.

 

In dezelfde periode waren er ook werkzaamheden aan de trambaan van lijn 2 en 20 tussen het Breeplein en de Reyerdijk. Hierdoor werden deze twee lijnen gecombineerd tot een nieuwe lijn 2 Charlois - Rotterdam Centraal. De foto toont Citadis 2021 op lijn 2 richting Charlois op het Wilhelminaplein.

 

Deze omleiding was de eerste keer sinds 2007 dat lijn 2 weer in Noord kwam en zelfs de eerste keer sinds 1968 dat lijn 2 het Centraal Station aandeed, zoals op deze foto gebeurt.

 


Om de Coolhaven met de Nieuwe Maas te verbinden zijn in de jaren '30 de Parksluizen aangelegd. Lijn 8 passeert deze sluizen normaliter via de zuidelijke brug, maar als deze open staat rijdt lijn 8 via de noordelijke brug en de Puntegaalstraat. Op 27 augustus 2013 was dit het geval en dat resulteerde in deze foto van Citadis 2124 op de 1e Coolhavenbrug.

 


Een voordeel van al jong beginnen met je spoorhobby is de schattigheidsfactor, die soms voor leuke kijkjes achter de schermen kan zorgen. Op 1 september 2013 was ik nog nét geen 15 jaar oud, maar gelukkig vond een buurman van me (dezelfde die me ook al eens mee had genomen naar de remise Beverwaard) het toch nog de moeite waard om me mee te nemen naar zijn werkplek in de remise Kralingen. Op de foto zien we Citadis 2136 in desbetreffende remise.

 

Ook de 2103 stond hier te wachten op zijn volgende dienst.

 


Vanwege spanningsproblemen stonden op 19 november 2016 deze twee Citadissen van lijn 8 stil op het Drooglever Fortuynplein.

 

Op 8 juni 2020 reed ik als conducteur mee met de "bevrijdingstram" van Stichting RoMeO, waarmee werd herdacht dat precies 75 jaar eerder de trams voor het eerst weer gingen rijden na de bevrijding. Omdat het coronavirus al ruim twee maanden hiervoor ook Nederland had bereikt, moest het helaas in een uitgeklede vorm. Er reden geen passagiers mee, maar ter compensatie werd er wel gereden naar plekken waar normaal gesproken nooit historische trams komen. Zo belandde de bevrijdingstram, bestaande uit Vierasser 556 en bijwagen 1355, in de keerlus aan de Kromme Zandweg naast Citadis 2013 op een vanwege werkzaamheden ingekorte lijn 2 naar Lombardijen.

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb