Rotterdamse tram (RET)

Klik hier voor de aparte pagina over Rotterdamse museumtrams.


Sinds 1879 rijden er trams door Rotterdam. Aanvankelijk waren dit stoom- en paardentrams van de Rotterdamse Tramweg Maatschappij (RTM), maar in 1904 werd de Rotterdamse Elektrische Tramweg Maatschappij (RETM) opgericht met als doel het tramvervoer binnen de stad volledig elektrisch te maken. In 1905 werd hiermee begonnen en op de lijn naar Overschie na, die het tot 1928 heeft uitgehouden (in de laatste jaren als benzinetram), kostte het maar twee jaar om het volledige net te elektrificeren. De RTM had in de tussentijd haar focus verplaatst naar de streektramlijnen van Rotterdam Zuid naar de Zuid-Hollandse- en Zeeuwse eilanden, waarvan de laatste reed in 1966. Vandaag de dag bestaat de RTM nog steeds als een toeristische tramlijn over de Brouwersdam.

Toen de RETM in 1927 in handen viel van de gemeente, werd de naam veranderd naar Rotterdamse Elektrische Tram (RET). In 1930 was het tramnet op zijn hoogtepunt met 25 lijnen. Naarmate de tijd verstreek begon de metro een steeds grotere concurrent van de tram te worden en bij de opening van de eerste metrolijn tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein in 1968 werd er goed in het net geknipt, waarbij het grotendeels de huidige structuur kreeg. Uiteindelijk kwam de tram zo erg in het gedrang dat in de jaren '90 het TramPlus-plan werd ontworpen, waarbij het bestaande net werd aangepast en uitgebreid voor hoogwaardig tramvervoer. Dit gebeurde voornamelijk door het (her)aanleggen van tramtrajecten op een vrije baan, waarop nieuwe lagevloerstrams zich zonder hinder snel door de stad kunnen verplaatsen.

Volgens de dienstregeling zijn er officieel elf tramlijnen die door de RET geëxploiteerd worden. Dit zijn TramPluslijnen 2, 12 (alleen bij evenementen in de Kuip), 20 (alleen in de spits), 21, 23, 24, 25 en 124 (alleen in de ochtendspits) en verder nog de 'normale' tramlijnen 4, 7 en 8, waar de routes het opwaarderen naar TramPlus niet toestaan. Ook zijn er nog de toeristische tramlijnen 9 en 10, uitgevoerd met museumtrams van Stichting RoMeO.

De vloot van de Rotterdamse tram bestaat vandaag de dag volledig uit Citadis-trams, onderverdeeld in de eerste levering uit 2003 en de tweede (simpelweg "Citadis 2" genoemd) uit 2011. Voor het trammaterieel dat in de vorige eeuw werd ingezet kan je terecht op de pagina over Rotterdamse museumtrams.


Materieel (21e eeuw)

Zwevend Geleed Tramrijtuig (ZGT)

Hoewel de trams van het type ZGT in de jaren '80 van de vorige eeuw gebouwd zijn, hebben de laatste stellen het volgehouden tot 2013. Aan het begin van deze eeuw, in december 2000, zat ik met mijn vader voor het eerst in een ZGT tijdens een uitstapje naar Diergaarde Blijdorp. Waarschijnlijk heeft de tram toen al diepe indruk op me gemaakt, want van het bezoek aan de Diergaarde weet ik niks meer, maar deze rit ernaartoe is een van de eerste herinneringen die ik heb.

 

Tussen 1981 en 1988 zijn er 100 ZGT-stellen geleverd door trambouwer Düwag, waarvan vijftig in de 700-serie en vijftig in de 800-serie. De serie 700 is tussen '82 en '85 op de rails verschenen in de toenmalige geel-bruine kleurstelling (wel feller dan het gebruikelijke okergeel), die sommige stellen tot het eind hebben gedragen. Zo ook de 719, die op 23 augustus 2009 als lijn 8 naar de Kleiweg een stop maakt bij station Noord.

 

Bijna een jaar later, op 12 augustus 2010, trof ik hetzelfde tramstel aan in de keerlus van lijn 8 aan de Kleiweg. Op deze foto kunnen we zien waar de naam Zwevend Geleed Tramrijtuig op slaat: In plaats van een draaistel onder het verbindingsstuk tussen de bakken (jacobsdraaistel) is er gekozen voor een 'zwevende' verbinding. De achterste bak heeft maar één draaistel en rust met de voorkant op deze geleding.

 

Tussen '85 en '88 volgde de serie 800, die zijn gebouwd met draaistellen en andere onderdelen van de eerste serie Rotterdamse Düwag-trams uit de jaren '60. Naast de technische verschillen zijn de trams ook ongeveer een meter korter dan de de 700-serie. Hoewel ze nieuwer waren dan de 700'en, zijn ze vanwege de oudere onderdelen eerder buiten dienst gesteld. De laatste tien 800'en zijn tot in 2012 ingezet, maar helaas heb ik er nooit een 'in het wild' gespot. Op 29 september 2012 kon ik wel de 819 vastleggen, die samen met de 834 en 840 is bewaard door Stichting RoMeO. Verder zijn er 26 exemplaren naar Roemenië vertrokken om daar ingezet te worden, de rest is gesloopt.

 

Vanaf 1993 werd er een nieuwe wit-groene kleurstelling (met rode details) ingevoerd. Op 28 juli 2009 trof ik de 705 in deze uitmonstering aan in de keerlus van lijn 2 aan de Kromme Zandweg. Klik om te vergroten.

 

ZGT 746 in het zilvergrijs naast Vierasser 522 op het Willemsplein, 21 augustus 2009. Deze kleurstelling met de schuine groene en rode banen verscheen voor het eerst in 2003 met de indienststelling van de Citadis-trams, waarna ook sommige ZGT's ermee werden uitgevoerd. Dit waren voornamelijk de stellen die zijn verbouwd voor inzet op de TramPlus-lijnen.

 

ZGT 841 is na haar carrière bij de RET overgenomen door trainingscentrum Risk op de Maasvlakte. Op 25 februari 2012 nam ik hier een kijkje. De kop is net te zien van achter een tankwagon, op de koersrol staat het historische lijnnummer 6 met bijpassend eindpunt Spangen. De achterkant van de tram stak een heel stuk verder uit aan de andere kant van de tankwagon, waar op de koersrol de tevens historische aanduiding "9 Pelgrimsstraat" te zien was.

 

In het najaar van 2011 zijn in het kader van het project '10.000 eyes' meerdere trams voorzien van ogen aan de voorkant, zoals in dit geval ZGT 735 op 6 september 2011 en werkwagen 2603 van Stichting RoMeO op 7 november 2011. Deze actie was bedoeld om bewoners in de wijk Delfshaven op een opvallende manier aan te sporen om aandacht te geven aan het tegengaan van diefstal en overlast. Niet alleen trams, maar ook zebrapaden rond het Marconiplein en één van de Europoint-torens (thans bekend als de Lee Towers) waren van dit soort ogen voorzien.

 

Anno 2011 werden de gele en wit-groene ZGT's alleen nog ingezet op de lijnen 4, 7 en 8. Door de komst van de Citadis 2 in dat jaar duurde het echter niet lang meer voor daar een einde aan zou komen. Op 9 maart 2012 werd een deel van de diensten van lijn 4 al gereden met Citadissen, maar ZGT 712 gaf zich nog niet gewonnen.

 

ZGT-stellen 739 en 715 staan op 12 juli 2012 bij de werkplaats aan de Kleiweg te wachten op wat er komen gaat. De 715 is gestoken in een vreemde kleurstelling waar slechts een paar ZGT's van voorzien zijn geweest: het rood en groen op grijs van de nieuwe kleurstelling, gerangschikt zoals het wit-groen, met heel veel kleine RET-logo's in de rode band.

 

Al tijden wordt er gediscussieerd over een tramlijn op de Wilhelminapier, wat vooral vanwege de nabijheid van metrostation Wilhelminaplein niet echt voeten van de grond krijgt. Van 22 september tot 9 december 2012 was er echter al een tram op de pier aanwezig. De kopbak van ZGT 727 diende namelijk als entree voor een tentoonstelling over kunstenaar Cor Kraat in het Nederlands Fotomuseum.

 

Omdat de museumremise te Hillegersberg voor 2014 nog eigendom van de RET was, is deze nog gebruikt om op sloop wachtend ZGT-materieel te stallen. Zo trof ik hier op 29 september 2012 de 728 aan.

 

Vanaf 2012 werd de ZGT op bijna alle lijnen uitgefaseerd. Bijna, want het grootste deel van de diensten op lijn 2 werd nog met ZGT's gereden. Op 22 oktober 2012 heeft de 702 net metrostation Maashaven achter zich gelaten en rijdt op een ingekorte lijn 2 naar de keerlus in de Gaesbeekstraat.

 

De 711 reed die dag ook op lijn 2 en staat hier vlak voor metrostation Maashaven te wachten in de Putselaan.

 

Diezelfde dag nam ik ook nog een kijkje bij de remise Beverwaard, waar nog een aantal ZGT's stond opgesteld. Van links naar rechts zien we de 750, 704, 726, 715 en 717.

 

ZGT 711 reed op 9 februari 2013 op lijn 25. In de achtergrond zien we nog werkzaamheden het stationsplein dat het jaar erop is opgeleverd.

 

ZGT 720 reed op 15 februari 2013 op lijn 7 en staat hier bij de halte Weena. Omdat het einde wel heel nabij was, is er niet meer de moeite genomen om de tweedehands koplamp in de juiste kleur te brengen.

 

Op 28 januari 2013 stond er wederom een grote verzameling buiten dienst gestelde ZGT's bij de werkplaats Kleiweg. Vooraan stonden de gele 737, de 728 en de 726. De laatste heeft een ondertussen historisch lijnnummer op de koersrol staan, namelijk de in 2012 opgeheven stadionlijn 29. Sindsdien rijden trams naar de Kuip onder het lijnnummer 12, als verwijzing naar "het Legioen" dat zogezegd de twaalfde man is.

 

Mijn laatste twee foto's van de ZGT in actieve dienst zijn van 1 maart 2013. Beide trams halteren als lijn 2 op de halte Breeplein, links de 710 naar Charlois en rechts de 750 naar Groene Tuin.

 

ZGT's 729 en 741 staan in de remise Hillegersberg te wachten op sloop, 8 juni 2013.

 


Citadis

De eerste keer dat ik zelf trams op de foto zette was op 1 november 2008 bij de keerlus in de Beverwaard. We zien Citadis 2039, waarvan een stuk bestickering op de zijkant mist, die zodadelijk weer een rit van 2,5 uur zal maken naar Vlaardingen Holy. Citadis is de naam van een grote familie verwante lagevloertrams van fabrikant Alstom. De officiële naam van de Rotterdamse versie is Citadis 302. Niet alleen tussen deze subtypen, maar zelfs erbinnen verschillen de trams erg van uiterlijk. De Rotterdamse Citadis is dan ook een uniek ontwerp, waar er aanvankelijk 60 van zijn gebouwd.

 

In 2003 werd de Citadis voor het eerst ingezet in Rotterdam. De trams zijn aangeschaft in het kader van TramPlus, een project voor hoogwaardig tramvervoer in de stad. De gelijkvloerse Citadissen werden dan ook als eerste ingevoerd op die lijnen, waaronder lijn 23. De 2056, met totaalreclame van Eneco, staat op dezelfde dag als hierboven ook in de keerlus in de Beverwaard. Dit is overigens het meest oostelijke stukje van het Rotterdamse tramnet, de huizen op de achtergrond liggen in de gemeente Ridderkerk.

 

In 2011 kwam er een vervolglevering van 53 tramstellen, simpelweg Citadis 2 genoemd. Uiterlijk zijn de trams hetzelfde, maar er zijn wel technische verschillen. Deze versie is bijvoorbeeld aan beide kanten een halve meter korter, omdat de eerste Citadis te ver uitzwenkte bij het maken van enkele bochten. Het heeft ongeveer een jaar geduurd voordat de Citadis 2 alle regulier ingezette ZGT's had vervangen. De foto toont de 2134 op 9 maart 2012 op het Marconiplein, klaar om een slag te maken op lijn 4 naar de Molenlaan.

 

Tweemaal een Citadis 2 bij Rotterdam Centraal op 17 augustus 2012. Links de 2141 op lijn 7 naar Woudestein, links de 2146 op lijn 7 naar Willemsplein.

 

De met totaalreclame voor wetenschapstijdschrift Quest beplakte 2106 naast de 2113 in de keerlus bij het eindpunt De Esch, beide wachtend op vertrek als lijn 21 naar Schiedam Woudhoek. Met de instroom van de Citadis 2 zijn niet alleen de resterende ZGT's aan de kant gezet, maar zijn voor een tijdje ook de Citadissen uit de eerste serie grotendeels van lijn 21 verdwenen.

 

De 2044 met totaalreclame van Meld Misdaad Anoniem rijdt op een ingekorte lijn 23 Beverwaard - Wilhelminaplein en doet daarbij halte Grote Hagen aan, 22 oktober 2012.

 

Citadis 2 no. 2148 in de Spartastraat te Spangen, het eindpunt van lijn 8.

 

Citadis 2 no. 2121 rijdt op 10 november 2012 buiten dienst door station Blaak.

 

De 2133 op de drie maanden oude lijn 24 naar Holy op 9 februari 2013 bij het Centraal Station.

 


Tramnet

Op 10 december 2006 nadert Citadis-tramstel 2043 de halte Antonius IJsselmonde als lijn 23 naar Holy. Het TramPlus-concept was destijds nog tamelijk nieuw; hoewel de Erasmusbrug er al 10 jaar lag, was de IJsselmondelijn waar de 2043 hier op rijdt ongeveer 2,5 jaar in gebruik en de tak naar Vlaardingen-Holy nog maar een jaar. Let trouwens op de schuine banen op de zijkant van de tram, deze zijn verkeerd om aangebracht.

 

In de middenberm van het oostelijk deel van de Putselaan liggen tramsporen die niet in de reguliere dienst gebruikt worden. Bij werkzaamheden worden er wel eens trams via hier omgeleid, maar soms zijn ze ook ergens anders handig voor. Zo werden de sporen tijdens de marathon van 2009 gebruikt om trams te stallen en tegelijk de lopers aan te moedigen.

 


De tramsporen door de wijk Blijdorp worden sinds het opheffen van lijn 3 in 2004 niet meer regulier gebruikt. Stichting RoMeO is echter nog op een deel blijven rijden met Zoo-tramlijn 11, tussen het Proveniersplein (Rotterdam Centraal Achterzijde) en Diergaarde Blijdorp. We zien Vierasser 504 op 2 september 2009 tijdens een stop op het Proveniersplein. In 2010 heeft de RET als proef ringlijn 11 door Blijdorp laten rijden, maar deze is na bijna een jaar alweer opgeheven. Foto: Berend van Nijen.

 

De sporen in Blijdorp worden af en toe nog gebruikt tijdens omleidingen. Op 26 augustus 2012 was de binnenstad afgezet vanwege Bavaria City Racing, waardoor lijnen 4 en 25 beide werden gesplitst in een noordelijk en een zuidelijk deel. We zien hier de 2150 als lijn 4 naar Blijdorp rijdend op de Stationssingel, na net vertrokken te zijn vanaf het Proveniersplein.

 

De 2148 staat klaar in de keerlus bij Diergaarde Blijdorp om als lijn 25 weer naar Schiebroek te vertrekken.

 

Vanwege hetzelfde evenement kon lijn 8 vanaf de Kleiweg het Centrum niet in. De trams werden daarom door Crooswijk omgeleid naar het Oostplein, waar ook tijdelijk lijn 21 vanaf De Esch keerde.

 


Ter vervanging van de inmiddels gesloopte remise Hilledijk werd in 2011 de remise Beverwaard geopend. Op 16 september 2012 kreeg ik hier een rondleiding, waarbij ik even mocht doen alsof ik de 2034 bestuurde.

 

We reden de 2034 vervolgens naar binnen voor een korte beurt. Op de foto links wordt het zand bijgevuld. De vloot van vijftien ZGT's voor lijn 2 stond hier ook nog opgesteld, met de 703 en 713 op kop.

 


De 2059 in de keerdriehoek bij metrostation Wilhelminaplein op 22 oktober 2012. Door werkzaamheden aan de Erasmusbrug was lijn 23 ingekort tot Beverwaard - Wilhelminaplein. Hoewel de brug in 1996 is gebouwd  en een keerlus op deze locatie altijd al een wens is geweest, is er pas in 2020 begonnen aan de aanleg hiervan. Tot die tijd moest er met deze keerdriehoek worden gewerkt.

 

Ook lijn 2 kreeg op die dag te maken met omleidingen, al was dit door een afsluiting in Charlois. Daarom reed lijn 2 de route Groene Tuin - Maashaven. Citadis 2041 in de Gaesbeekstraat, waar de keerlus nabij metrostation Maashaven zich bevindt. Dit korte stukje straatspoor is uniek op Zuid en wordt vandaag de dag alleen nog maar gebruikt bij omleidingen zoals deze.

 

Lijn 25 vanuit Carnisselande reed vanwege de afsluiting van de Erasmusbrug ook naar Maashaven. De 2028 nadert het metrostation via de Putselaan.

 

De 2057 staat langs het perron van Maashaven te wachten op vertrek naar Carnisselande.

 

Ten noorden van de Maas reed lijn 25 ook een andere route, namelijk Schiebroek - Willemsplein. Dit is bijna de route van de voormalige lijn 5, alleen reed deze over de Eendrachtsweg, terwijl lijn 25 over de Schiedamsedijk en Van Oldenbarneveltstraat ging. We zien hier de 2013 op het eindpunt Willemsplein.

 

Lijn 23 was ook in tweeën gesplitst, namelijk in Beverwaard - Wilhelminaplein en Holy - Rotterdam Centraal. De 2113 rijdt buiten dienst over een normaliter ongebruikt spoor op het Marconiplein, waarna deze bij het perron van lijn 4 startte als lijn 23 naar Rotterdam Centraal.

 


Van februari tot november 2012 is lijn 7 ingekort geweest en bereed toen het traject Willemsplein - Oostplein. Dit was in verband met de reconstructie van de Oudedijk, waarbij zowel de rails werden aangepast aan de behoeften van de Citadis, als de haltes van hoge perrons voor een gelijkvloerse instap werden voorzien. Vanaf 22 november reed lijn 7 weer de volledige route. De foto toont Citadis 2 no. 2117 op 27 november 2012 bij de vernieuwde halte Mecklenburglaan.

 


Op 9 december 2012 was vanwege de Bruggenloop het grote kruispunt bij Woudestein afgesloten. Hierdoor kon lijn 21 niet naar De Esch rijden en week deze uit naar de keerlus van lijn 7. We zien hier de 2145 op lijn 21 naast de 2119 op lijn 7.

 

Op 9 december 2012, de dag van deze foto, werd de nieuwe lijn 24 ingevoerd. Deze vormt samen met lijn 21 één lijn van De Esch naar het Bachplein in Schiedam, waarna 21 naar Woudhoek gaat en 24 naar Holy. De lijn reed op haar eerste dag meteen al een omleiding, want vanwege de Bruggenloop was het grootste kruispunt bij Woudestein niet bereikbaar. Trams richting De Esch weken daarom uit naar de keerlus van lijn 7 bij Woudestein, waar we de 2118 zien staan.

 

Omdat lijn 24 nu naar Vlaardingen Holy reed, werd lijn 23 ingekort to Beverwaard - Marconiplein. Op 24 januari 2013 stond deze Citadis uit de eerste serie op lijn 23 in de keerlus in de Beverwaard, met het nieuwe eindpunt duidelijk op de koersrol.

 

Omdat het Marconiplein nog niet was ingericht op twee kerende tramlijnen, is lijn 4 voor een jaar verlengd geweest naar Spangen. We zien de 2102 op 9 februari 2013 bij Rotterdam Centraal.

 


Door een stroomstoring op de 2e Middellandstraat op 22 februari 2013 reden tramlijnen 21, 23 en 24 een tijdje een omleiding over de Nieuwe Binnenweg en de normaal ongebruikte sporen in de Mathenesserlaan. Op de foto's zien we Citadis 2-tram 2127 op lijn 24 in de Mathenesserlaan bij halte Heemraadsplein.

 

De 2058 rijdt als lijn 23 naar Beverwaard door de Mathenesserlaan, ter hoogte van de halte Nieuwe Binnenweg.

 


Citadis 2 2109 op 6 april 2013 bij halte Kleiweg, het eindpunt van lijn 8.

 

Aan de andere kant van de stad halteerden die dag de 2150 en de 2135 op respectievelijk lijn 4 en 8 op bij de vernieuwde halte Marconiplein.

 

Citadis 2060 op lijn 24 naar Holy. Toen lijn 24 werd ingesteld, was deze route al bijna helemaal het domein van de Citadis 2. Daarom was een oudere Citadis, zoals we hier zien, redelijk zeldzaam op deze lijn. Vandaag de dag zijn door de nodige aanpassingen aan infrastructuur beide series vrijwel uitwisselbaar en zien we ze allebei op zowel TramPlus- als stadstramlijnen.

 

De 2052 op het nieuwe maar desondanks nog ongelijkvloerse uitstapperron van lijn 23.

 


Omleidingen in 2013

In 2013 waren er vanwege verschillende werkzaamheden veel omleidingen op het Rotterdamse tramnet. In het voorjaar waren de Erasmusbrug en de Groene Tuin afgesloten waardoor verschillende tramlijnen via een omleiding reden. Lijn 2 reed hierdoor Charlois - Lombardijen. Op 9 maart 2013 zien we tramstel 2015 in de keerlus aan de Reyerdijk.

 

Zoals gezegd waren er ook werkzaamheden aan de Erasmusbrug, waardoor zowel lijnen 23 als 25 uitweken naar de keerlus in de Gaesbeekstraat. Hier zien we Citadis 2024 bij halte Maashaven, de laatste stop voor de keerlus. Aan de andere kant van de Erasmusbrug was lijn 23 opgeheven en reed lijn 25 Schiebroek - Willemsplein. Overigens moet je volgens de bestuurster van deze tram blijkbaar geld betalen als je een tram fotografeert, maar dat hebben we toch maar even niet gedaan.

 

Omdat de Beijerlandselaan was afgesloten, reden lijnen 20 en 25 een tijdje via de Putselaan en Hillevliet. Hier zien we op 12 mei 2013 de 2055 op lijn 20 net vanaf de 2e Rosestraat de Putselaan op rijden.

 

Vanwege werkzaamheden aan het Marconiplein van 27 mei tot en met 15 september werden lijnen 4 en 8 ingekort tot Delfshaven en is het eindpunt van lijn 23 verplaatst naar Spangen. Ook 21 en 24 hebben in deze periode enige tijd naar Spangen gereden i.p.v. Woudhoek en Holy. Op de foto zien we Citadis 2060 op lijn 23 in de Spartastraat.

 

In oktober was het weer raak. Door werkzaamheden aan het Kruisplein reden - op lijn 2 na - alle tramlijnen een gewijzigde route, waardoor het op de Van Oldenbarneveltstraat erg druk werd. Op de foto is een onbekende Citadis onderweg naar de Beverwaard als lijn 23, de enige die redelijk ongeschonden bleef en alleen met het Kruisplein te maken had.

 

In dezelfde periode waren er ook werkzaamheden aan de trambaan van lijn 2 en 20 tussen het Breeplein en de Reyerdijk. Hierdoor werden deze twee lijnen gecombineerd tot een nieuwe lijn 2 Charlois - Rotterdam Centraal. De foto toont Citadis 2021 op lijn 2 richting Charlois op het Wilhelminaplein.

 

Deze omleiding was de eerste keer sinds 2007 dat lijn 2 weer op Noord kwam en zelfs de eerste keer sinds 1968 dat lijn 2 het Centraal Station aandeed, zoals op deze foto gebeurt.

 


Om de Coolhaven met de Nieuwe Maas te verbinden zijn in de jaren '30 de Parksluizen aangelegd. Lijn 8 passeert deze sluizen normaliter via de zuidelijke brug, maar als deze open staat rijdt lijn 8 via de noordelijke brug en de Puntegaalstraat. Op 27 augustus 2013 was dit het geval en dat resulteerde in deze foto van Citadis 2124 op de 1e Coolhavenbrug.

 


Een voordeel van al jong beginnen met je spoorhobby is de schattigheidsfactor, die soms voor leuke kijkjes achter de schermen kan zorgen. Op 1 september 2013 was ik nog nét geen 15 jaar oud, maar gelukkig vond een buurman van me (dezelfde die me ook al eens mee had genomen naar de remise Beverwaard) het toch nog de moeite waard om me mee te nemen naar zijn werkplek in de remise Kralingen. Op de foto zien we Citadis 2136 in desbetreffende remise.

 

Ook de 2103 stond hier te wachten op zijn volgende dienst.

 


Op 13 december 2014 vond de officiële opening plaats van de 'Binnenlus Keizerswaard', waardoor de trams na 45 jaar eindelijk voor de deur van het winkelcentrum Keizerswaard stoppen. Voorheen moest men nog bijna 200 meter lopen vanaf de halte Grote Hagen, en daarbij uiteraard ook de looproute kennen. Sindsdien is Keizerswaard een volwaardig OV-knooppunt, aangezien er ook al jarenlang verschillende stads- en streekbuslijnen stoppen. Tijdens de opening werd er gereden met verschillende historische trams, zoals Vierasser 523 en Düwag 1629.

 

Vanwege spanningsproblemen stonden op 19 november 2016 deze twee Citadissen van lijn 8 stil op het Drooglever Fortuynplein.

 

Op 8 juni 2020 reed ik als conducteur mee met de "bevrijdingstram" van Stichting RoMeO, waarmee werd herdacht dat precies 75 jaar eerder de trams voor het eerst weer gingen rijden na de bevrijding. Omdat het coronavirus al ruim twee maanden hiervoor ook Nederland had bereikt, moest het helaas in een uitgeklede vorm. Er reden geen passagiers mee, maar ter compensatie werd er wel gereden naar plekken waar normaal gesproken nooit historische trams komen. Zo belandde de bevrijdingstram, bestaande uit Vierasser 556 en bijwagen 1355, in de keerlus aan de Kromme Zandweg naast Citadis 2013 op een vanwege werkzaamheden ingekorte lijn 2 naar Lombardijen.

 

Tijdens een ervaringsrit van Stichting RoMeO op 26 juni 2021 kwam Vierasser 504 bij de halte Wilgenplaslaan naast Citadis 2048 te staan.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb