Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

ICR- en ICRm-rijtuigen

Sinds 1980 worden dor de NS de rijtuigen van het type ICR ingezet. De rijtuigen, waarvan de naam staat voor "InterCityRijtuig" is afgeleid van de middenbak van het ICM. Er zijn vier subseries gemaakt, die allemaal tussen 2000 en 2005 gemoderniseerd zijn tot ICRm:

  • De 166 rijtuigen van de subtypes ICR-1 (gebouwd tussen 1980 en 1982) en ICR-4 (1988) staan ook wel bekend als de ICR-buurland, doordat deze rijtuigen kunnen worden ingezet in de hele Benelux en Duitsland. Tijdens de modernisering tot ICRm zijn er 32 rijtuigen verbouwd tot stuurstandrijtuig BDs, gebaseerd op de stuurstand van de ICR-3. Omdat er steeds meer binnenlands verkeer over de HSL-Zuid is gaan rijden, zijn daar sinds 2013 ook meer ICRm-rijtuigen gaan rijden. De 1700-locomotieven, die voorheen bijna altijd de tractie voor deze rijtuigen verzorgde, zijn niet geschikt voor inzet op de HSL-Zuid, dus nu worden de treinen getrokken door een 186-locomotief. Deze kunnen echter niet omgaan met de BDs-stuurstanden, dus er wordt nu gereden met twee locomotieven, één aan elke kant, en is de stuurstand in onbruik geraakt.
  • De subserie ICR-2, eveneens gebouwd tussen 1980 en 1982, bestaat uit 92 rijtuigen die alleen geschikt zijn voor binnenlandse dienst. Hierom worden ze ook wel ICR-binnenland genoemd. Ook deze rijtuigen zijn gemoderniseerd naar ICRm.
  • De rijtuigen van het subtype ICR-3 staan ook wel bekend als ICR-Benelux, door de inzet in de Beneluxtreinen. Deze 59 rijtuigen, waaronder 11 stuurstanden, zijn gebouwd in 1986 en 1987 en hadden een afwijkende kleurstelling met het bordeauxrood van de Belgische spoorwegen in plaats van de gebruikelijke donkerblauwe band langs de ramen. Na de verbouwing tot ICRm kregen werden alle rijtuigen, met uitzondering van de stuurstanden, in de gebruikelijke intercityhuisstijl gestoken, waarna ze vanaf 2007 zijn bestickerd in de kleuren van NS-Hispeed (wit met rood en roze), wederom met uitzondering van de stuurstandrijtuigen. Deze stuurstanden zijn in 2010 buiten dienst gesteld. Na het Fyra-fiasco waardoor deze merknaam ernstig vervuild was, is besloten de ICR-3 rijtuigen wederom in de normale NS-huisstijl te steken.

Door materieeltekort, die deels kwam door de modernisering, maar ook door steeds vaker voorkomende defecten, kwamen vanaf de eeuwwisseling zeer bonte combinaties van rijtuigen op de rails. ICR(m)-stammen werden aangevuld met Plan W, de van de DB overgekochte ICK, Belgische K4-rijtuigen en zelfs met de dubbeldeks DDM-1-rijtuigen. Vanaf 2005 worden de ICRm-rijtuigen in de bedoelde trekduw-combinaties ingezet.


Een door loc 1763 geduwde ICRm-stam komt op 22 februari 2013 Rotterdam Centraal binnenrijden.

 

Hoewel de Olympische Spelen al lang en breed voorbij waren, reed op 10 november 2012 de Londen-Fyra nog in normale dienst. We zien de stam hier bij doorkomst door Rotterdam Lombardijen.


BDs 5232, samen met loc 1742, waarschijnlijk voor instructie, op een kopspoor in Amersfoort, 23 juni 2012.

 

Één van de twee nog bestaande Benelux-stuurstanden heeft een tijdje in Amersfoort gestaan. Hier zien we de 50 84 28-70 112-4, die alsnog gesloopt is. Het andere nog bestaande rijtuig is van het Spoorwegmuseum.


Een ICRm-stam, geduwd door loc 1748, komt op 11 maart 2012 door Rotterdam Lombardijen rijden.

 

Venlo, 17 oktober 2011. De intercity naar Den Haag, met voorop stuurstandrijtuig 50 84 82 77 018 9.

 


Een Fyra bestaande uit ICRm-rijtuigen op 28 mei 2011 langs perron 3 van het nog in aanbouw zijnde Rotterdam Centraal. Terwijl bijna overal al de nieuwe overkapping te zien was, heeft perron 1 nog heel lang de oude overkapping gehouden. Verder zien we nog het tijdelijke blauwe stationsgebouw en zelfs nog analoge CTA's.

Een maf gezicht: Een normaal ICRm-rijtuig in een Beneluxtrein. Dit is echter wel de bedoeling, omdat het een Beneluxtrein is en er minstens één rijtuig/loc van elk land in moet zitten. De trein wordt getrokken door een Belgische loc, dus vandaar

 


Een ICRm BDs met paarse versiering op spoor 9 van Rotterdam Centraal, 1 mei 2009.

Een TD-BNL getrokken door loc 1190 komt Rotterdam Centraal binnen. Een paar jaar hiervoor zijn de tussenwagons van de TD-BNL al in de nieuwe HSL-Zuid kleuren geschilderd, zoals op de eerste foto te zien is. Dit gebeurde niet bij de stuurstanden, met uitzondering van één speciaal 'feest'rijtuig.

 


Tweemaal een ICRm-trein langs Rotterdam Stadion, 07 december 2008. Links een TD-BNL op weg naar Brussel, rechts een ICRm-trein, geduwd door loc 1781, op weg naar Venlo.

 

Een ICRm-rijtuig in de destijds pas aangebrachte Fyra-kleuren tijdens de materieelshow van het evenement Haarlem-100, 30 augustus 2008.

Een TD-BNL geduwd door loc 1183 komt door Rotterdam Zuid geraasd, 28 april 2008.