Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

ICR- en ICRm-rijtuigen

Naam: ICR (InterCity Rijtuig)

Materieelnaam: ICR

Bijnaam: -

Leverjaar: 1980

Dienst: Intercityrijtuigen NS

Verdiepingen: 1

Aantal rijtuigen: max. 15

Aparte stuurstand: -

Aparte motorwagen /loc: 1700/1800 (vroeger ook 1100 en 1200)

Energievoorziening: -

Kenmerken: Gelijk aan middenbak ICM

Kleur: Geel met blauw

Buitendienststelling /modernisering: 2006

Vervanger: ICRm

Vervangt: -

 

Naam: ICRm (InterCity Rijtuig modern)

Materieelnaam: ICRm

Bijnaam: -

Leverjaar: 2006

Dienst: Intercity

Verdiepingen: 1

Aantal rijtuigen: max. 15

Aparte stuurstand: ICR BDs

Aparte motorwagen /loc: 1700/1800

Energievoorziening: -

Kenmerken: Stuurstand lijkt op de TD-BNL

Kleur: Geel met blauw

Buitendienststelling /modernisering: -

Vervanger: -

Vervangt: ICR


Deze rijtuigen zijn in 1980 aangeschaft en komen overeen met de middenbak van een Koploper. Vanaf 2006 werden de BKD rijtuigen omgebouwd tot BDs stuurstandrijtuigen. Voorheen reden er vaak DDM-1 stuurstandrijtuigen mee. Het gebeurt nog wel dat er een DDM-1 rijtuig meerijdt in een ICR-trein.

 

De ICR-rijtuigen reden vóór de modernisering meestal in onregelmatige treinsamenstellingen*. Na de modernisering rijden ze meestal  in vaste treinsamenstellingen en is de treinsamenstelling een intercity geworden. Vroeger waren het intercityrijtuigen.

 

*Voorbeeld onregelmatige treinsamenstelling: rijtuig 1 en 3 rijden samen met rijtuig 7. De volgende dag rijd rijtuig 1 samen met rijtuigen 4 en 2.

 

Voorbeeld vaste treinsamenstelling: rijtuig 1, 4 en 8 rijden zowat altijd in de zelfde trein.

 


Een door loc 1763 geduwde ICRm-stam komt op 22 februari 2013 Rotterdam Centraal binnenrijden.

 


BDs 5232, samen met loc 1742, waarschijnlijk voor instructie, op een kopspoor in Amersfoort, 23 juni 2012.

 


Een ICRm-stam, geduwd door loc 1748, komt op 11 maart 2012 door Rotterdam Lombardijen rijden.

 


Venlo, 17-10-11. De intercity naar Den Haag, met voorop stuurstandrijtuig 50 84 82 77 018 9.

 


Een maf gezicht: Een normaal ICRm-rijtuig in een Beneluxtrein. Dit, omdat het een Beneluxtrein is en er minstens één rijtuig/loc van elk land in moet zitten. De trein wordt getrokken door een Belgische loc, dus vandaar. Rotterdam Centraal, 28-05-11.

 


Rotterdam Stadion, 07-12-08. Een ICRm-trein, getrokken door loc 1781, opweg naar Venlo. Nu zijn de treinen goed samengesteld met alleen ICRm-rijtuigen, maar vroeger maakte het de rangeerders weinig uit: je zag soms treinen bestaande uit rijtuigen DDM-1, ICK, ICR, Plan W en Plan E (in één trein!).

 


Een ICR-BDs met paarse versiering op spoor 9 van Rotterdam Centraal, 1 mei 2009.