Fyra (186+ICRm en V250)
Fyra is de benaming voor de trein die vanaf 2012 de Beneluxtreinen hadden moeten vervangen. In 2009 ging de eerste Fyra, bestaande uit een 186-loc met ICRm-rijtuigen (ex-Beneluxrijtuigen die al tijdens het Beneluxtijdperk in de Fyra-kleuren zijn gestoken), rijden tussen Amsterdam en Breda, over de nieuwe HSL-Zuid. In 2012 werd de Beneluxtrein opgeheven en werd de Fyra-dienst Amsterdam - Brussel in het leven geroepen, die gereden werd met nieuw aangeschafte V250-treinstellen (met de bijpassende bijnaam Albatros). Er bleken echter zo veel problemen met de V250-stellen te zijn, dat deze dienst maar 40 dagen heeft geduurd. Sindsdien is de naam Fyra opgeheven; de internationale verbinding tussen Amsterdam en Brussel wordt wederom verzorgd door de Beneluxtrein (die nu wel over de HSL-Zuid rijdt), de binnenlandse intercitydiensten over de HSL-Zuid zijn verdergegaan onder de naam Intercity Direct.
Getrokken treinen
![](https://primary.jwwb.nl/public/9/7/6/treinfanaat/k39a16/image-420.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=700%2C525%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=590&height=443)
Bij de materieelshow van het evenement Haarlem 100 op 30 augustus 2008 was onder andere dit ICRm-rijtuig te zien, gestoken in de Fyra-huisstijl.
![](https://primary.jwwb.nl/public/9/7/6/treinfanaat/x00yu1/sl272350large.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=700%2C525%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=590&height=443)
NS Hispeed 186 122 op 29 september 2008 in het nog onverbouwde station Rotterdam Centraal, tijdens het rijden van testritten op de HSL-Zuid. Op 7 september 2009 ging de Fyra-treindienst van start tussen Rotterdam en Amsterdam.
![](https://primary.jwwb.nl/public/9/7/6/treinfanaat/681yyc/image-419.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=700%2C525%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=590&height=443)
Een Fyra bestaande uit ICRm-rijtuigen op 28 mei 2011 langs perron 3 van het in verbouwing zijnde Rotterdam Centraal. Terwijl bijna overal al de nieuwe overkapping te zien was, heeft perron 1 nog heel lang de oude overkapping gehouden. Verder zien we nog het tijdelijke blauwe stationsgebouw en zelfs nog analoge CTA's.
![](https://primary.jwwb.nl/public/9/7/6/treinfanaat/7ei5rd/image-416.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=700%2C525%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=590&height=443)
Loc 186 115 met een Fyra naar Amsterdam op 22 oktober 2012.
![](https://primary.jwwb.nl/public/9/7/6/treinfanaat/b3zhy8/image-413.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=700%2C525%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=590&height=443)
Hoewel de Olympische Spelen al lang en breed voorbij waren, reed op 10 november 2012 de Londen-Fyra nog steeds in de gewone dienst. Hier zien we hem bij de doorkomst door Rotterdam Lombardijen.
V250
![](https://primary.jwwb.nl/public/9/7/6/treinfanaat/6t3tii/image-418.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=700%2C525%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=590&height=443)
Op 13 september 2012 was het dan eindelijk zover: ik maakte mijn eerste foto van een V250. Sinds 10 september reden ze in de reguliere reizigersdienst tussen Amsterdam en Rotterdam, ongeveer vier jaar later dan de geplande datum.
![](https://primary.jwwb.nl/public/9/7/6/treinfanaat/jmvzu8/image-415.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=700%2C525%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=590&height=443)
Op 22 oktober 2012 werd er met de 4811 proefritten gereden tussen Rotterdam en Antwerpen, terwijl de 4804 de normale dienst Rotterdam - Amsterdam verzorgde. Dat leverde deze ontmoeting op onder de nieuwe kap van Rotterdam Centraal.
![](https://primary.jwwb.nl/public/9/7/6/treinfanaat/8m8t7y/image-417.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=700%2C525%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=590&height=443)
Door een omleiding reed de Fyra die dag over de Oude Lijn in plaats van de HSL-Zuid. We zien hier een V250 bij doorkomst door Schiedam Centrum.
![](https://primary.jwwb.nl/public/9/7/6/treinfanaat/0a39kr/image-421.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=700%2C467%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=590&height=394)
Jeffrey Zeitzen was op 15 december 2012 naar Antwerpen afgereisd om wat foto's de maken. Hier zien we de V250 4801 op het Antwerpse Centraal Station.