Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Fyra

Fyra is de benaming voor de trein die vanaf 2012 de Beneluxtreinen hadden moeten vervangen. In 2009 ging de eerste Fyra, bestaande uit een Baureihe 186 met ICR-rijtuigen (ex-Beneluxrijtuigen die al tijdens het Beneluxtijdperk in de Fyra-kleuren zijn gestoken), rijden tussen Amsterdam en Breda, over de nieuwe HSL-Zuid. In 2012 werd de Beneluxtrein opgeheven en werd de Fyra-dienst Amsterdam - Brussel in het leven geroepen, die gereden werd met nieuw aangeschafte V250-treinstellen (met de bijpassende bijnaam Albatros). Er bleken echter zo veel problemen met de V250-stellen te zijn, dat deze dienst maar 40 dagen heeft geduurd. Sindsdien is de naam Fyra opgeheven; de internationale verbinding tussen Amsterdam en Brussel wordt wederom verzorgd door de Beneluxtrein (die nu wel over de HSL-Zuid rijdt), de binnenlandse intercitydiensten over de HSL-Zuid zijn verdergegaan onder de naam Intercity Direct.


Jeffrey Zeitzen was op 15 december 2012 naar Antwerpen afgereisd om wat foto's de maken. Hier zien we de V250 4801 op het Antwerpse Centraal Station.

 


Hoewel de Olympische spelen al lang en breed voorbij zijn, rijd op 10 november 2012 de Londen-Fyra nog steeds in de gewone dienst. Hier zien we hem bij de doorkomst door Rotterdam Lombardijen.

 


Op 25 oktober 2012 kwam ik iets opvallends tegen: een V250 in Utrecht. Het nummer is mij helaas onbekend. Wie weet meer?

 


Op 22 oktober 2012 werd er met de 4811 proefritten gereden tussen Rotterdam en Antwerpen. Maar de 4804 reed gewoon in de normale dienst Rotterdam - Amsterdam. En dat levert soms een mooi tafereel op!

 

Loc 186 115 met een Fyra naar Amsterdam.

 

Door een omleiding reed de Fyra door Schiedam Centrum.

 


Op 13 september 2012 was het dan eindelijk zover: ik heb een V250 op de foto! Sinds 10 september rijden ze in de reguliere reizigersdienst tussen Amsterdam en Rotterdam, ongeveer vier jaar na gepland.

 



Loc 6512 met een V250 in Roosendaal. Foto Jeffrey Zeitzen


Op 28 mei 2011 staat een Fyra op spoor 3 van Rotterdam C te wachten op vertrek naar Breda. Let op de analoge CTA's op het perron, deze zag je destijds amper meer.

 

Een 186 met een Fyra komt aan op spoor 3.

 


Een Fyra-rijtuig op de materieelshow tijdens Haarlem-100, 30 augustus 2008.

 

Klik hier voor meer NS Hispeed 186.