Beneluxtreinen

De Beneluxtrein is de treindienst die sinds 1957 tussen Amsterdam en Brussel rijdt. Het was de bedoeling dat vanaf 9 december 2012 de Beneluxtreinen vervangen zouden worden door de Fyra, maar door problemen met de V250-treinen en de vervuiling van de naam Fyra als gevolg daarvan, is de Beneluxtrein in 2013 alweer teruggekeerd. In de loop der jaren zijn er verschillende soorten Beneluxtreinen geweest:

  • Mat. '57 (Hondekop)
  • Plan W + Plan D stuurstand + Belgische HLE 25.5
  • ICR(m) + Belgische HLE 11.8
  • ICRm + Belgische HLE 28

Foto's op deze pagina staan niet op chronologische volgorde, maar gaan van de oude naar de nieuwe varianten van de Beneluxtrein.


Eerste generatie trekduw-Benelux

In de jaren '60/'70 zijn er een aantal Plan D-rijtuigen omgebouwd tot stuurstandrijtuigen voor de Beneluxdienst. Toen deze in 1986 werden vervangen door de TD-BNL, zijn ze op één na allemaal gesloopt. De laatst overgebleven is de 7658, die daarna is verbouwd tot meetrijtuig. Hierna is dit rijtuig eigendom geworden van de VSM in Beekbergen, waar men in 2017 begonnen is met het rijtuig terugbrengen naar de staat uit het Beneluxtijdperk. In 2018 is het overgenomen door de BSH, die het rijtuig bij hun eigen opheffing aan de Stichting 2454 Crew heeft overgedragen. We zien de 7658 hier op 5 mei 2018, met de neus al in de originele kleuren.

 

De foto links geeft een beeld van de staat van het rijtuig toen ik het op 22 maart 2009 voor het eerst tegenkwam in Beekbergen. De foto rechts toont de 7658 op 12 september 2021 in Roosendaal, waar duidelijk aan het rijtuig wordt gewerkt. Het YouTube-kanaal Spoorwegen TV heeft overigens een leuke reportage gemaakt over het opknappen van dit rijtuig, klik hier om deze te bekijken.

 

Plan W-rijtuig 50 84 21-37 457 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) tijdens de Open Monumentendag op 15 november 2019. In 2011 heeft de SHD dit rijtuig samen met nog een Plan W-rijtuig overgenomen van de toen failliet verklaarde Friese Stoomtreinmaatschappij. Beide rijtuigen droegen toen nog de intercityhuisstijl van toen ze buiten dienst werden gesteld in 2003. Het rijtuig is in 2017 weer rijvaardig opgeleverd in de Benelux-uitvoering. Nu is het wachten op een reünie van dit rijtuig met de bovenstaande stuurstand, het liefst vergezeld door loc 2551 die bij het Belgische TSP terecht gekomen is.

 


Tweede generatie trekduw-Benelux

Een trekduw-Benelux, bestaande uit al in Fyra-kleuren gestoken ICR-3-rijtuigen en getrokken door de Belgische loc 1181, rijdt op 28 april 2008 door station Rotterdam Zuid. Voor het gemak gebruik ik op deze site vaak de afkorting TD-BNL. Ik ging er lang van uit dat dit een officiële benaming was vanuit de NS maar dit blijkt onjuist, het lijkt me echter alsnog een duidelijke afkorting voor trekduw-Benelux.

 

Een andere TD-BNL, geduwd door loc 1181, komt met het stuurstandrijtuig op kop door Rotterdam Zuid in de richting van Rotterdam Centraal.

Een TD-BNL op weg naar Brussel rijdt op 7 december 2008 langs Rotterdam Stadion.

 

Een TD-BNL getrokken door loc 1190 komt op 1 mei 2009 Rotterdam Centraal binnen. Zoals eerder gezegd en gezien waren de tussenrijtuigen destijds al voorzien van de nieuwe Fyra-kleurstelling. Omdat de stuurstandrijtuigen in 2010 buiten dienst gesteld zouden worden, zijn deze niet in een nieuw jasje gestoken. Slechts één stuurstandrijtuig is door enthousiaste NedTrain-medewerkers in de nieuwe kleurstelling gebracht geweest, helaas was dit niet lang voordat de sloop van deze rijtuigen begon.

 

Op 23 mei 2009 trof ik loc 1185 aan op Brussel Zuid.

 

Één van de twee anno 2012 nog bestaande Benelux-stuurstanden heeft een tijdje in Amersfoort gestaan. Hier zien we de 50 84 28-70 112-4, die uiteindelijk alsnog gesloopt is, op 23 juni 2012. Het andere nog bestaande rijtuig bevindt zich in de collectie van het Spoorwegmuseum.

 

Op 16 maart 2021 werden er twee Belgische rijtuigen overgebracht van het Spoorwegmuseum naar Roosendaal. Dit gebeurde met loc 1768 van het Spoorwegmuseum, hun Plan W-rijtuig en hun Beneluxstuurstand, die naderhand ook weer mee terug zijn gegaan van Roosendaal naar Utrecht. Hier zien we de combinatie tijdens een stop op Rotterdam Centraal.

 

Een betere blik op dit rijtuig kon ik werpen op 27 november 2021, toen ik een bezoek bracht aan het Spoorwegmuseum en daar de Beneluxstuurstand aantrof langs het perron van Utrecht Maliebaan.

 


Getrokken Beneluxtrein

De komst van de Fyra betekende niet meteen het einde van de Beneluxtrein en heeft dat uiteindelijk nooit betekent. Beide treindiensten werden uitgevoerd met ICRm-rijtuigen van NS Hispeed en een TRAXX-locomotief, maar toch waren ze wel uit elkaar te houden. Wat hier aan meewerkte was het feit dat de Beneluxtreinen met een groen-grijze NMBS-locomotief HLE 28 reden, terwijl de Fyra met een rode NS Hispeed 186 werd uitgevoerd. Een opvallender detail was het enkele geel-blauwe rijtuig dat een tijd lang in elke Beneluxtrein meereed. Omdat de Benelux-stuurstandrijtuigen in 2010 buiten dienst zijn gesteld, moest er een extra rijtuig toegevoegd worden aan de stammen om voldoende capaciteit te behouden.

 

Loc 2838 met een Beneluxtrein bestaande uit Oostenrijkse rijtuigen van de ÖBB passeert op 11 maart 2012 station Rotterdam Lombardijen.

 

Op 18 mei 2012 maakt een uit Oostenrijkse rijtuigen bestaande Beneluxtrein een stop op spoor 3 van Rotterdam Centraal om vervolgens door te rijden naar Breda. Opvallend is dat sommige rijtuigen een NS-logo hebben en andere het ÖBB-logo.

 

Op 17 augustus 2012 rijdt loc 2835 Rotterdam Centraal binnen met de IC Brussel.

 

Loc 2811 met een Oostenrijkse Beneluxtrein langs spoor 8.

 

In Amersfoort stond een tijdje een tweetal van de ÖBB gehuurde Beneluxrijtuigen. Dit was voor onderhoud bij Strukton. Hier zien we ze op 18 augustus 2012.

 

Loc 2838 met een Beneluxtrein in station Schiedam Centrum op 22 oktober 2012.

 

Zie ook:

ICR en ICRm

Fyra