Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Bolkoprijtuigen (Bolkop, Plan C, -D en -K)

Bolkoprijtuigen is een algemene benaming voor vier rijtuigtypes van de NS. De eerste serie wordt simpelweg aangeduid als "Bolkoprijtuigen", of om het onderscheiden makkelijker te maken als "vooroorlogse Bolkoprijtuigen". Deze eerste serie is gebouwd van 1935 tot 1939 en was aanvankelijk bedoeld voor de internationale dienst. In de oorlog is een groot deel van deze serie beschadigd geraakt, de resterende rijtuigen zijn in 1973 buiten dienst gesteld. Alleen rijtuig ABC 7301 is van deze serie bewaard gebleven.

Vanaf 1950 werd de tweede serie ingezet, Plan D genaamd, die was aangeschaft om het door de oorlog sterk uitgedunde materieelpark weer aan te vullen. Deze waren sterk gebaseerd op de vooroorlogse Bolkoprijtuigen maar waren technisch wat moderner. Het grootste deel van de Plan D's was in 1978 buiten dienst gesteld, maar acht rijtuigen zijn in 1974 omgebouwd tot stuurstandrijtuig voor de Beneluxtreinen en hebben het tot 1987 uitgehouden. Van het Plan D zijn er zes exemplaren bewaard, waaronder één stuurstand.

De derde serie bolkoppen was het Plan C, dat bestond uit tien postrijtuigen gebaseerd op het Plan D (officieel behoorden de Pec postrijtuigen en een deel van de Muizeneuzen ook tot het Plan C), en waarvan er na de buitendienststelling in 1979 twee bewaard zijn gebleven.

In 1957 volgde de vierde serie Plan K, die eveneens bedoeld was voor de internationale dienst. Opvallend was dat deze rijtuigen de mogelijkheid hadden om de stoelen uit te schuiven tot slaapgelegenheid en er zelfs een wasgelegenheid aan boord was. Het Plan K heeft het volgehouden tot 1984, waarna er zeven exemplaren bewaard zijn gebleven.


In de jaren '60/'70 zijn er een aantal Plan D-rijtuigen omgebouwd tot stuurstandrijtuigen voor de Beneluxdienst. Toen deze in 1986 werden vervangen door de TD-BNL, zijn ze op één na allemaal gesloopt. De laatst overgebleven is de 7658, die is verbouwd tot Mw Meetrijtuig 80849781805. Tegenwoordig is dit rijtuig eigendom van de VSM in Beekbergen, die in 2017 zijn begonnen met het rijtuig terugbrengen naar de staat uit het Beneluxtijdperk. We zien de 7658 hier op 5 mei 2018, met de neus al in de originele kleuren.

Tijdens Terug naar Toen 2013 reed VSM-loc 52 3879 heen en weer tussen Apeldoorn en Dieren, samen met rijtuigen van het Spoorwegmuseum: (vrnl) Plan D 7709, Plan K 7376, Plan E 6703, Plan W 4118.

 

Plan K rijtuig AB 7376 reed op 12 mei 2012 mee in de Heimwee Express. Meestal is het de turkooise Plan D AB 7709, maar dit donkerblauwe rijtuig paste beter in de trein met de blauwe 1202, een blauw Plan E- en en blauw Plan W rijtuig. Alleen de gele 1656 paste niet in het rijtje. We zien hier de trein kopmaken in Driebergen-Zeist.

 

Rijtuig ABC 7301 in de kou van 11 februari 2012 onder de ijspegels.

 

Plan D-restauratierijtuig RD 7659 van het Spoorwegmuseum in een loods in Blerick, 22 oktober 2011.

Plan D-rijtuig AB 7709 op 8 oktober 2011 in het Spoorwegmuseum.

Plan C-rijtuig P 7920. Als je het rijtuig binnengaat, begint het te wiebelen, zodat het lijkt alsof je echt onderweg bent.

Amersfoort, 10 september 2011. Het voormalige postrijtuig P7918 (type Plan C) nog in de kleuren van Eurailscout. Dit rijtuig is tot 2009 daar in gebruik geweest als meetrijtuig, in 2014 is het overgenomen door de SHD die het uiterlijk terug zal brengen naar de originele staat. De meetinstallatie zal gehandhaafd blijven voor gebruik door de TU Delft.

Plan K-rijtuig AB 7359 tijdens Terug naar Toen 2011 in Beekbergen, met een bijpassende conducteur. Jammer dat de toeschouwers het oude beeld verpesten.

 

Het enige nog bestaande vooroorlogse bolkoprijtuig: de ABC 7301. In de oorlog heeft dit rijtuig als salonrijtuig voor Seys Inquart gediend. Het rijtuig lijkt er helemaal goed uit te zien, maar schijn bedriegt. Rechts zien we de andere kant van het rijtuig. Net als bij rijtuig A 7705 (hieronder) is het rijtuig alleen opgeknapt aan de kant die te zien was bij Terug naar Toen 2011.

 

Het vergane Plan-D rijtuig A 7705 zoals deze op 22 maart 2009 in Beekbergen te zien was. Door het gat in de deur zat eerst een schoorsteen; het rijtuig is een tijd lang als kantoor in gebruik geweest. Rechts zien we hetzelfde rijtuig zo'n anderhalf jaar later. Hij is bijna helemaal opgeknapt. Met nadruk op bijna: de kant die we nu niet zien is nog steeds even vergaan.

 

Plan K-rijtuig 7376 van het Spoorwegmuseum op 8 augustus 2011 in Goes.

 

In de Heimwee-Express van 12 juni 2011 reden drie rijtuigen mee: een Plan D, een Plan E en een Plan W. Dit is het turkooise Plan-D rijtuig 7709 bij doorkomst in Driebergen-Zeist.

Zoals hierboven al vermeld is de VSM in het bezit van een omgebouwd Plan D stuurstandrijtuig van de Beneluxdienst. Deze heeft een tijd dienst gedaan als meetrijtuig. Op deze samengestelde foto zien we het rijtuig nog in de meet-outfit.