Heimwee Express
De Heimwee Express was van 2007 tot 2015 een maandelijkse treindienst van het Spoorwegmuseum die werd uitgevoerd met historische treinen.
De eerste Heimwee Express die ik fotografeerde was die van 30 augustus 2009. Hondekop 386 reed een aantal slagen Hilversum - Maarn Goederen, de route die gereden werd voordat emplacement Lunetten buiten dienst is gesteld waardoor het niet meer mogelijk was om van Utrecht Maliebaan rechtstreeks naar Maarn Goederen te gaan.
Op 10 april 2011 was het wederom de beurt aan de 386, deze keer gefotografeerd bij het station van Bunnik.
De 386 even later weer op de terugweg, vlak voor het passeren van de voormalige spoorwegovergang bij station Bunnik.
Op 12 juni 2011 was ik wederom op Driebergen-Zeist om de Heimwee Express vast te leggen. Dit weekend werd gereden met de combinatie van loc 1202, Plan E-rijtuig 6703, Plan W-rijtuig 4118, Plan D-rijtuig 7709 en loc 1312. We zien hier de trein met de 1202 voorop van Maarn Goederen weer richting Utrecht Maliebaan rijden.
Achterop reed dus de 1312 mee, ook vangen we een glimp op van het turquoise Plan D-rijtuig.
De Heimwee Express van 9 juli 2011 werd verzorgd door de Blokkendoostrein van het Spoorwegmuseum. De trein bestond uit mBD 9107, Cec 8553 en Ces 8104. Dit is motorwagen mBD 9107 tijdens een stop op Driebergen-Zeist.
Aan de andere kant bevond zich Ces 8104. Dit stuurstandrijtuig was eerst een motorwagen, maar is in 1989 omgebouwd tot Ces. "Ces" staat voor de rest voor: 3e klas, geschikt voor elektrische treinen, stuurstand.
Eigenlijk zou Plan U 114 het weekend van 13 augustus 2011 de Heimwee Express rijden, maar de dag ervoor kwam ik erachter dat in plaats daarvan de Blauwe Engel, DE1 41, zou rijden. Aangezien ik nog nooit een Blauwe Engel met eigen ogen had gezien, heb ik thuis hard geholpen met de verbouwing van het huis zodat mijn vader mij naar het station kon brengen. Of dat gelukt is lijkt me voor de rest duidelijk.
Op 8 oktober 2011 reed Plan U 114 van het Spoorwegmuseum de Heimwee-Express tussen Utrecht Maliebaan en Maarn Goederen. Hier zien we één van de stops op Utrecht Maliebaan.
Op 12 mei 2012 bestond de Heimwee Express uit locs 1202 en 1656 met daar tussenin een Plan E, -K en -W rijtuig. Hier zien we loc 1202 tijdens het keren op spoor 3 van Driebergen-Zeist om terug te gaan naar de Maliebaan.
Voor loc 1656 was dit de eerste Heimwee Express. We zien haar hier voorop de trein tijdens een eerdere slag van Maarn Goederen naar Utrecht Maliebaan.
Tijdens het keren op spoor 3 was er ook tijd om de rijtuigen even te bekijken. Dit is Plan K rijtuig 7376. Meestal is het de turquoise Plan D 7709, maar dit donkerblauwe rijtuig paste beter in de trein met een blauwe 1202, een blauw Plan E- en een blauw Plan W-rijtuig.
Plan E-rijtuig 6703 met daarachter wederom de 1656.
Treinstel 273 reed op 10 juni 2012 de Heimwee Express. Hier wordt de overgang bij Driebergen-Zeist gepasseerd.
Op 9 februari 2013 reed Plan U 114 de Heimwee Express die vanwege het permanent sluiten van het traject Maliebaan - Lunetten nu naar Amersfoort ging. Hier zien we de trein met 30 minuten vertraging door Bilthoven rijden, waar op dat moment werd gewerkt aan een nieuwe tunnel onder het station.
Vanwege deze vertraging werd er op het middenspoor na Bilthoven kopgemaakt...
...om meteen weer rechtsomkeert naar de Maliebaan te maken.
Even later reed de 114 wel door naar Amersfoort. Tenminste, dat dachten we. Het bleek de 115 te zijn die aan kwam rijden en een tijdje bleef staan op middenspoor 3.
Even later kwam de 114 alsnog aan op spoor 2.
Toen werd duidelijk waarom de 115 daar ook was, namelijk voor een fraaie winterse fotostop met zijn broer. Stichting DE-III heeft zich overigens in 2019 opgeheven, de 115 is toen overgedragen aan de 2454 Crew.