Plan W

Plan W is de naam die gegeven is aan een serie van 50 rijtuigen van de NS. In 1966 werd de deelserie W1 geleverd, bestaande uit 24 stuks voor internationale dienst. In 1968 volgde deelserie W2, bestaande uit 26 stuks en slechts bedoeld voor binnenlands gebruik. Van de W1-rijtuigen zijn in 1973-74 op vier na alle rijtuigen verbouwd voor de Beneluxdienst, waarna ze in een nieuwe kleurstelling in de trekduwtreinen dienst gingen doen. De overige vier van W1 en alle W2-rijtuigen kregen vervolgens tussen 1982 en 1984 de geel-blauwe intercityhuisstijl. Het was de bedoeling dat de rijtuigen in 1996 buiten dienst werden gesteld, maar na een tijdelijke terugkeer in 1998 als versterkingsrijtuig kregen bijna alle rijtuigen rond de eeuwwisseling nog een revisie om tot 2003 in vaste stammen te kunnen rijden. Hierna was de inzet definitief ten einde. Er zijn drie rijtuigen bewaard: één bij het Spoorwegmuseum en twee bij de Stichting Historisch Dieselmaterieel.


Rijtuig 4118 van het Spoorwegmuseum in de feesttrein van de 1200'en-reünie op 12 november 2011. Hier is goed te zien de dit rijtuig is beschadigd tijdens een rangeerbeweging: in de linker onderhoek zit een deuk en bij het rode puntje mist een handgreep.

 

Tijdens Terug naar Toen 2013 reed VSM-loc 52 3879 heen en weer tussen Apeldoorn en Dieren, samen met rijtuigen van het Spoorwegmuseum: (vrnl) Plan D 7709, Plan K 7376, Plan E 6703, Plan W 4118.

 


Plan W-rijtuig 50 84 21-37 457 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) tijdens de Open Monumentendag op 15 september 2013. In 2011 heeft de SHD dit rijtuig samen met nog een Plan W-rijtuig overgenomen van de toen failliet verklaarde Friese Stoomtreinmaatschappij. Beide rijtuigen droegen toen nog de intercityhuisstijl van toen ze buiten dienst werden gesteld in 2003.

 

Wat op de foto hierboven misschien al opviel, is dat er aan de linkerkant van de kop geen blauw-geel te zien is, maar alleen blauw. Dit komt omdat men al bezig was met het terugbrengen van dit rijtuig naar de Benelux-kleurstelling, waar ze van 1973 tot 1987 in te zien is geweest.

 

Bovenstaand rijtuig is in 2017 weer rijvaardig opgeleverd in de Benelux-uitvoering. We zien het rijtuig hier op 15 november 2019, nog steeds te Amersfoort. Tegelijkertijd wordt bij de Stichting 2454 Crew het enige overgebleven Plan D-stuurstandrijtuig dat voor de Beneluxdiensten werd gebruikt opgeknapt, wie weet kan men straks uiteindelijk een museum-Beneluxtrein vormen.

 


Op 16 maart 2021 werden er twee Belgische rijtuigen overgebracht van het Spoorwegmuseum naar Roosendaal. Dit gebeurde met loc 1768 van het Spoorwegmuseum, hun Plan W-rijtuig en hun Beneluxstuurstand, die naderhand ook weer mee terug zijn gegaan van Roosendaal naar Utrecht. Hier zien we de combinatie wegrijden na een stop op Rotterdam Centraal.