Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Plan E en Plan L rijtuigen

In 1958 werden door de NS voor het eerst rijtuigen van het type Plan E ingezet, gebaseerd op de middenbakken van het Mat.'54. De rijtuigen reden aanvankelijk in door een elektrische locomotief getrokken treinen in de intercitydienst, maar ze zijn het meest bekend door de door materieeltekort ontstane combinatie van Plan E-rijtuigen met twee 2200-locs, die in de jaren '70 werden ingezet op niet-geëlektrificeerde lijnen. Opvallend is dat de rijtuigen pas in 1988 buiten dienst gingen, maar nooit deel gele NS-huisstijl hebben gekregen. Wel zijn op een deel van de donkerblauwe rijtuigen de kenmerkende drie schuine lichtblauwe banen aangebracht. Uiteindelijk viel voor het grootste deel van deze rijtuigen het doek dus in 1988, maar een aantal rijtuigen zijn verbouwd tot Df-(fiets)rijtuig en hebben het tot 2004 volgehouden (overigens wel in de gele huisstijl).

Naast 186 passagiersrijtuigen waren er ook nog eens 10 postrijtuigen van het type Plan E. Als vervolg hierop werd in 1958 nog een bestelling geplaatst van 13 postrijtuigen van het type Plan L, die grotendeels gelijk waren aan hun voorgangers. Negen rijtuigen zijn rond 1980 buiten dienst gesteld en vier rijtuigen zijn, net als bij Plan E, verbouwd tot Df-rijtuigen en zijn ook pas in 2004 buiten dienst gesteld.


Tijdens Terug naar Toen 2013 reed VSM-loc 52 3879 heen en weer tussen Apeldoorn en Dieren, samen met rijtuigen van het Spoorwegmuseum: (vrnl) Plan D 7709, Plan K 7376, Plan E 6703, Plan W 4118.

 

Op 8 en 9 september 2012 was het Open Monumentendag. Ook in dat jaar waren de stichting Mat. '54 Hondekop-4 en de SHD weer van de partij. Helaas was het dit jaar minder uitbundig dan in 2011, maar rijtuig 50 84 87-37 222-1 was ook weer van de partij. Wat ik heel leuk vind, is dat de drie lichtblauwe reclamebanen weer zijn aangebracht.

 

In 2011 stond dit rijtuig, de 50 84 87-37 208-0, nog verborgen aan de stationskant van het terrein van de SHD. Ondertussen is deze naar voren gehaald, zodat er een revisie mogelijk is. En die is dan ook volop aan de gang. Er is o.a. te zien dat een deel van het rijtuig al in het donkerblauw is geschilderd. Binnenin moet nog aardig wat gebeuren, aangezien er in de jaren '80 heel veel is verwijderd om plaats te maken voor meetapparatuur. Uiteindelijk moet de 208 net zo worden als de 222 hierboven.

Rijtuig 6703 reed mee in de Heimwee Express op 12 mei 2012. We zien hier het kopmaken in Driebergen-Zeist. De gele loc is de jonge aanwinst 1656.

Plan E Df-rijtuig 50 84 92-37 007-9 in Blerick, 22 oktober 2011. Dit rijtuig kwam in dienst als CKD 6910.

 

Amersfoort, 10 september 2011. Dit rijtuig kwam in 1955 als CKD 6908 in dienst. Rond 1961 werd dit rijtuig verbouwd en kreeg het nummer RD 6958. Later werd het rijtuig vernummerd naar 50 84 87-37 208-0 en deed dienst in de ongevallentrein. Sinds 2004 is het rijtuig eigendom van de SHD en wordt, zoals drie foto's hierboven te zien is, weer teruggebracht naar de originele staat.

 

Dit rijtuig kwam als C 6712 in dienst. In 1969 is het rijtuig vernummerd naar 50 84 29-37 337-8. In 1989 deed het rijtuig dienst in de jubileumtrein van NS 150 en ging daarna naar het Spoorwegmuseum, waar het heeft gediend als plukrijtuig. In 2003 is het rijtuig naar de VSM gegaan en in 2008 naar de SHD. Op deze foto is alleen het casco nog over, het rijtuig ondergaat momenteel een grondige revisie.

 

Plan L 5184 00-30 040-7 van SHD. Dit rijtuig heette eerst P 7940, later 50 84 00-37 040-1. Op het moment draagt dit rijtuig het nummer 50 84 92-37 002-0. Het rijtuig is in 1983 verbouwd tot fietsrijtuig. Dit is het enige bewaarde Plan L-rijtuig.

 

Postrijtuig Plan E 50 84 87-37 222-1. Dit rijtuig kwam in dienst als CKD 6918 en werd later vernummerd naar RD 6968. In 1990 is het rijtuig verbouwd tot fietsrijtuig. Op deze foto doet het rijtuig dienst als ruimte voor een modelbaan.

 

Plan E-rijtuig 6703 scheurt op 12 juni 2011 door Driebergen-Zeist, als deel van de Heimwee-Express.