Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLD 62
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Hondekop

In 1954 werd door de NS een grote serie treinen besteld voor de sneltreindienst. Deze treinen kregen de naam Materieel '54, waren onderverdeeld in ondersoorten met de namen Plan F, Plan G, Plan M, Plan P en Plan Q en zijn door de kenmerkende neus bij het grote publiek bekend als de Hondekop (niet te verwarren met de Apekop, het Mat.'64 dat ten onrechte vaak Hondekop genoemd wordt). Vanaf 1989 werden de eerste Hondekoppen buiten dienst gesteld, de laatste publieke rit van een Hondekop was in 1996. Er zijn twee museumstellen: tweewagenstel 368 van het Spoorwegmuseum en vierwagenstel 766 van Stichting Hondekop. Deze laatste stichting bezit ook nog een Beneluxhondekop van de serie Mat.'57, die uiterlijk op de Mat.'54 lijkt maar technisch sterk afwijkt. Verder staat tweewagenstel 375 op een camping in Wieringerwerf.


Toen ik op 12 juli 2017 op weg was naar het concert van Guns 'n Roses in het Goffertpark, kwam ik op station Nijmegen de 766 tegen. Het treinstel is ter ere van het 150-jarig jubileum van het Rode Kruis beplakt met stickers en rijdt een aantal keer in 2017 een speciale rit. Tussen twee van die ritten in verbleef het stel in Nijmegen.

 

Op 26 maart 2017 vond het officiële afscheid van de Hoekse Lijn plaats, waarna deze spoorlijn zal worden omgebouwd tot metrolijn. Ter gelegenheid hiervan werd er tussen de stations Rotterdam Centraal en Hoek van Holland gependeld met drie historische treinen: Plan V 904, Muizeneus 273 en Hondekop 766. Op de eerste foto zien we de 766 op spoor 1 van Rotterdam Centraal, op de tweede foto staat de trein op spoor 3 van Hoek van Holland Haven.

 

 

Een aantal maanden eerder deed de 766 Hoek van Holland ook al aan, dit maal voor de traditionele Oliebollenrit. Zoals op de foto's te zien is, kwam er aardig wat publiek op af.

 

 

De 766 zag er op 15 augustus 2013 nog niet bepaald zo fraai uit als hierboven. Maar dat betekent niet dat er slecht aan toe ging. Kijk maar eens naar de bak erachter: deze was al volledig groen.

 

Bij de andere twee bakken waren de vrijwilligers van Stichting Mat.'54 vooral bezig met restauratie van het plaatwerk en het dak. Zoals hier te zien is er met het uiterlijk nog niets gedaan.

In de tuin van Riekje Buivenga uit Waterhuizen staat een heus spoorwegmuseum. Naast ontelbaar veel attributen, heeft ze ook deze twee koppen van Hondekop 382 en DE2 169 in haar tuin staan. Op 23 augustus 2013 bezocht ik dit kleine museum en maakte deze foto. Klik hier voor meer.

 

Op 31 oktober 2011 maakte Jeffrey Zeitzen deze mooie plaat van de 766 in Amersfoort.

 

Treinstel 386 in het Spoorwegmuseum, 8 oktober 2011. Toen dit treinstel weer terug werd geschilderd naar de groene kleurstelling, is er een veel te lichte verf gebruikt. Hierdoor krijgt het treinstel helaas een soort plastic uiterlijk, zoals hier goed te zien.

 

De 766 in Amersfoort als driewagenstel, 10 september 2011. Voor revisie is de B-bak tijdelijk verwijderd. Het plafond van die bak is eruit gehaald, zodat er bij het lassen geen smeltend dak doorheen kan branden. Bij de deur zie je een groen vlak, dit is een test; deze kleur blijkt echter te licht. Het witte vlak is metaalbescherming, het groene vlak daarop is weer te donker.

 

Hondekop 386 van het Spoorwegmuseum reed 10 april 2011 de Heimwee Express. Hier tweemaal een doorkomst in Bunnik.

 

Ook op 9 januari 2009 reed treinstel 386 de Heimwee-Express. Dit is de doorkomst in Driebergen-Zeist. Deze foto komt uit het tijdperk dat de Heimwee-Express nog van Hilversum naar Maarn reed.

Een buiten- en een binnenfoto van tweewagenstel 386 tijdens de open dag in werkplaats Leidschendam, 13 december 2008.

 

Vierwagenstel 766 als trein 28381 (de Pepernotenrit), 15 november 2008. Het Treinfanaat-team was versprijd over Zuid-Holland (Den Haag HS en rotterdam Stadion). Hondekop 766 is eigendom van Stichting Mat '54 Hondekop-vier. Die behoudt deze trein zoals hij vroeger was: in groene kleurstelling. Maar voor filmopnames over treinkapingen kroop 766 in de huid van treinstel 747, die betrokken was bij een Molukse treinkaping. Omdat de 747 geen coachstel was (zoals de 766), zijn voor de binnenopnames treinstel 368 gebruikt. Eind 2010 is begonnen met een revisie van het interieur en het groen verven. Gelukkig maar, want het was slordig geschilderd en groen staat de 766 toch beter.

 

Treinstel 766: Geel met groene trap en roze handvat.

 

Vlakbij de Karwei stonden een paar treinstellen voor de matrieelshow van de Haarlem-100. Daar stond onder andere Hondekop 766.

 

Hondekop 711 (Plan F) uit het boek 'D.108 brandt'. Dit was het eerste treinstel uit deze deelserie, en daarmee ook het eerste vierwagenstel van de Hondekoppen.