Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Plan V en Plan T

In 1961 werd door Werkspoor het elektrische treinstel 501 afgeleverd, het prototype van de Mat.'64 dat bekend stond als Plan TT (Trein Toekomst). De neus was gebaseerd op de een paar jaar oudere Plan U, die op zijn beurt weer een afgeplatte versie van de neus van de Hondekop was. Vanaf 1964 kwam er daadwerkelijk productie op gang van deze serie, vandaar dat de naam ook Materieel '64 is. Er zijn nog 30 extra vierwagenstellen van het type Plan T gebouwd, waardoor er uiteindelijk 31 exemplaren waren. In 2003 in de 501 buiten dienst gesteld, de rest van de Plan T's zijn verspreid vanaf 2008 tot 2011 uit dienst gegaan en in dat laatste jaar ook allemaal afgevoerd. Alleen de 526, die voor testritten op de Hanzelijn gebruikt is, heeft nog tot en met 2017 terzijde gestaan, maar ook die is in dat jaar gesloopt.

 

Als vervolg op de bestelling vierwagenstellen Plan T werden er vanaf 1966 tweewagenstellen Plan V gebouwd. Hier zijn er over een tijdspanne van tien jaar 246 exemplaren van gebouwd, om die reden waren ze jaren lang beeldbepalend op het Nederlandse spoor. De eerste 30 zijn, net als alle Plan T's, afgeleverd in het groen, maar vanaf de derde deelserie zijn ze direct in het geel geleverd. Één treinstel van de tweede serie was bewaard voor museumdoeleinden en teruggebracht naar de groene kleurstelling, maar deze is in 2009 bij een ongeval onherstelbaar beschadigd geraakt. De laatste Plan V's hebben het uiteindelijk tot 2016 volgehouden, hoewel er al sinds 2012 elk jaar berichten waren over het buiten dienst stellen. Er zijn twee stelen bewaard gebleven voor museumdoeleinden: de 876 bij het Spoorwegmuseum en de 904 bij Stichting Mat.'64 (die voorheen de 419 hadden). Ook is de 466 nog rijvaardig aanwezig, maar deze behoort niet officieel tot een museumbestand.


We zien hier treinstel 904 van Stichting Mat.'64 in de avondschemering van 6 december 2018 in Amersfoort.

Op 26 maart 2017 vond het officiële afscheid van de Hoekse Lijn plaats, waarna deze spoorlijn werd omgebouwd tot metrolijn. Ter gelegenheid hiervan werd er tussen de stations Rotterdam Centraal en Hoek van Holland gependeld met drie historische treinen: Plan V 904, Muizeneus 273 en Hondekop 766. We zien hier de 904 op spoor 1 van Rotterdam Centraal.

 

Op 22 augustus 2016 was ik in Amersfoort, waar ik naast loc 1774 ook de helft van een Plan V tegen kwam.

 

Op 16 april 2016 was ik in Nijmegen en kwam ik daar op een opstelterrein een aangename verassing tegen: Sik 314, een Buffel, een zwik dubbeldeksrijtuigen en een hele hoop Plan V's.

 

Tot mijn grote verbazing kwam ik op 26 oktober 2013 drie stellen Plan V tegen op station Rotterdam Lombardijen. Ze gingen helaas te snel om de treinstelnummers te zien.

 

Tijdens de Open Monumentendag 2013 in Amersfoort was ook Plan V 919 aanwezig. Hoewel dit treinstel nog niet zo lang uit dienst was, trok het toch veel bekijks.

 

Tot mijn verbazing kwam ik op 7 september 2013 Plan V 962 tegen in Apeldoorn. Deze rijdt hier op de sprinterdienst Apeldoorn - Enschede en was dus een alledaagse verschijning, maar voor iemand uit de Randstad bleef het toch altijd bijzonder om een Plan V te zien.

 


Plan V 456 op 25 mei 2013 op spoor 4 in Baarn. Even later stond hier Plan V 929 klaar om te vertrekken naar Utrecht Centraal.

 

Op dat station Utrecht Centraal stond Plan V 467 klaar voor vertrek terug naar Baarn. Hier werd later de 464 aan gekoppeld.

 

En als laatste van deze dag zien we de 919 bij aankomst in Amersfoort.

 


Op 25 maart 2013 was het een heus Mat.'64-feestje in Eindhoven, er stonden maar liefst 5 stellen. Helaas achter elkaar, zodat Jeffrey Zeitzen ze niet allemaal op de foto kon krijgen.

 

Twee onbekende Plan V's onderweg naar Baarn, hier bij station Bilthoven, 9 februari 2013.

 

Op 29 januari 2013 reden er maar liefst 8 stellen Plan V op de Hoekse Lijn. We zien hier de 939 op spoor 1 van Rotterdam Centraal.

 

Een overzichtsplaatje van de laatst overgebleven Plan T 526, 14 januari 2013. Foto: Jeffrey Zeitzen

 

Op 8 december 2012 reed de NS voor het laatst op de Emmerlijn. Hierbij stopte ook de inzet van de Plan V op deze lijn. Plan V's 952 en 950 staan hier op spoor 15 te wachten op vertrek naar Emmen. Dit was trouwens een van de weinige stoptreindiensten in 2012, de rest was bijna allemaal "sprinter" geworden. De foto links toont één trein later, Plan V 940, naast ICMm 4039.

 


Twee keer dezelfde drie Plan V's; eerst op Amsterdam Centraal en later op Rotterdam Centraal, 23 augustus 2012. Vooral de onderste foto is bijzonder, want een Plan V onder de nieuwe kap van Rotterdam Centraal is iets dat niet vaak is voorgekomen.

 

In 2010 zijn de Plan T's uit dienst gegaan en in 2011 zijn ze, op een klein aantal na, allemaal gesloopt. Toen ik dus dacht dat ik mijn allerlaatste foto van een Plan T al lang gemaakt had, kwam ik er toch nog een tegen in Amersfoort! Hier de destijds nog als enige complete Plan T 526 op respectievelijk 23 juni 2012 en 9 september 2012. Op de eerste foto stond de trein nog deels verscholen achter een DD-AR, maar bij de tweede was ze naar een ander spoor gerangeerd waardoor er een beter zicht was. Links op de foto zien we trouwens nog een deel van een van de laatst overgebleven TD-BNL stuurstandrijtuigen.

 

Plan V 919 op respectievelijk 2 augustus 2012 in Ede-Wageningen en 23 juni 2012 in Amersfoort. Dit treinstel is, op de koppen na, helemaal beplakt is met Valleilijn-bestickering.

 


Plan V's trof je ten tijden van deze foto's alleen nog maar aan in het zuiden des lands. Op 10 juni 2012 liep ik op Utrecht Centraal opeens toch meerdere Plan V's tegen het lijf. Boven zien we de 458 en de 478 die met de 926 in het midden als intercity naar Eindhoven reden, links staat de 454 buiten dienst.

 


Plan V 919 op 24 december 2011 langs de A1 nabij Amersfoort. Ze is in dienst bij Connexxion, maar heeft nog geen Valleilijn-bestickering. Later is dit treinstel, met uitzondering van de cabines, helemaal beplakt met Valleilijn-stickers, zoals een aantal foto's hierboven te zien is. Dit is de laatste Valleilijn-Plan V geweest, in 2013 is ze vervangen door een GTW.

 

Treinstel 867 op 12 november 2011 op het westelijke eindpunt van de Valleilijn; Amersfoort. Dit was de enige Plan V die nog dienst deed bij Connexxion. De 867 zou in september 2011 vervangen worden door Protos 5036, het prototype van de Protos - die na het faillisement van de fabriek naar Connexxion is gegaan -, maar dat ging niet door. Kort hierna is deze Plan V vervangen door Plan V 919, die hierboven te zien is.

 

Bij mij in Rotterdam waren de Plan V's al vervangen door de SLT's, maar op andere plekken in het land reden ze nog, zoals in Blerick (hier op 22 oktober 2011). Al doet dit me toch aan Rotterdam denken, waarschijnlijk door de bierfles in het gras.

 

Treinstel 876 (Plan V) van het Spoorwegmuseum in Blerick. Bij de andere cabine dan die we hier zien zijn de gele raampjes verwijderd zodat je er weer doorheen kan kijken, zoals bij de aflevertoestand het geval was. Tevens is de koersrol voor het nostalgisch effect op een historische bestemming gezet.

 

Dit lijken twee treinen, maar in werkelijkheid is het er één, namelijk Plan-V 460. Dit treinstel is gesplitst en de bakken zijn met de koppen naar elkaar toe gezet. Op 13 januari 2006 is dit treinstel op naar deze bestemming, Safety Center Holland in Dordrecht, gebracht, de foto's zijn genomen op 18 augustus 2011.

 


Tijdens een dagje spotten in Barendrecht op 9 april 2010 fotografeerde ik een anonieme Plan V, Plan T 524 die als trein naar Roosendaal een van zijn laatste ritten reed en een met graffiti besmeurde anonieme Plan V als stoptrein naar Leiden Centraal.


Tijdens een dagje spotten op Rotterdam Centraal op 1 mei 2009 heb ik aardig wat Plan V's op de foto gezet, hier een kleine selectie van de treinen tijdens stops op sporen 7 en 8.

 


Deze foto toont een jonge en ietwat angstige webmaster in de cabine van Plan V 419 tijdens een open dag bij Nedtrain Leidschendam op 13 december 2008. Dit was een Plan V uit de eerste serie die al uit dienst was en was daarom bewaard als museumtrein en teruggebracht naar de groene kleurstelling waarin deze in dienst kwam. Na deze open dag is de 419 nog op het terrein van Nedtrain geramd door een DD-AR en onherstelbaar beschadigd geraakt, waarna hij gesloopt werd. Dat zorgde ervoor dat dit helaas de enige foto van een groene Plan V is die ik heb.


Een Plan-T op spoor 8 van Rotterdam Centraal, maar dan op 29 september 2008. Op de achtergrond een Thalys.

Een Plan T tijdens de materieelshow van de Haarlem-100 op 30 augustus 2008.

 

Utrecht Centraal, 6 juli 2008. Rechts zien we een Plan T, links een Plan V.

 

Toen ik stond te bevriezen op Den Haag Ypenburg om de Blokkendoos van het Spoorwegmuseum te zien, maakte deze Plan T een stop, 19 april 2008. De Blokkendoos heeft uiteindelijk door vertraging rechtsomkeert gemaakt nog voordat Ypenburg gepasseerd werd.

 

Een Plan T onderweg naar Rotterdam Centraal, hier bij de Kijfhoek, 30 maart 2008.

 


Treinstel 905 op 22 maart 2008 te Gouda Goverwelle. Deze was eigenlijk bestemd voor de lijn Dordrecht-Geldermalsen (Westelijke Betuwelijn) en is verbouwd om eenmansbediening mogelijk te maken, maar die eenmansbediening is uiteindelijk pas ingevoerd toen er Spurts van Arriva gingen rijden.

Een overzichtsplaat van treinstellen 939, 905 en 821.

 

De conducteur bij zijn trein, Plan V 821.

 


Een Plan T vertrekt op 21 maart 2008 samen met een Plan  vanaf spoor 2 te Rotterdam Lombardijen richting Rotterdam Centraal. Dit was de eerste keer dat ik ben gaan treinspotten met een camera, ik was destijds negen jaar oud. Voor het "nostalgisch effect" heb ik een aantal van de bijschriften van destijds gespaard.

 

Nee, nee. Ze willen geen vuilnisbak meesmokkelen.

 

Een Plan T onder een dreigende lucht.

 

Een Plan V achterop de stoptrein naar Den Haag Centraal.

 

Die gaat snel...

 

Drie stellen Plan V richting Dordrecht. Het bord op de voorgrond geeft aan dat daar de treinen van 2 en 4 bakken lang moeten stoppen. Op het volgende bord staat een 6, dus daar moeten de treinen met een baklengte van 6 stoppen, enz.

 

Rotterdam Lombardijen, 21 maart 2008. Een Plan-V en Plan-U 113 tijdens een overbrengingsrit.

Dit is een fotobewerking. In het echt zou dit nooit kunnen, want de Plan U heeft lagere koppelingen dan de Plan V.