Mat. '64 (bewaarde stellen)

De treinen van het type Materieel '64 (Plan V en Plan T) zijn sinds 2016 volledig buiten dienst bij de Nederlandse Spoorwegen. De meeste stellen Plan T zijn gesloopt in 2011, de laatste in 2017. Van de Plan V zijn er twee exemplaren bewaard bij musea, maar er zijn ook nog een aantal stellen bewaard voor andere doeleinden. De treinstellen staan op deze pagina gerangschikt op treinstelnummer.


419

Een jonge en vrij nerveuze webmaster voorin Plan V 419, op 13 december 2008 bij Nedtrain Leidschendam. Dit stel was als enige uit de eerste serie bewaard en was teruggebracht in de oorspronkelijke groene kleurstelling. Na deze open dag is de 419 op het terrein van Nedtrain geramd door een DD-AR en onherstelbaar beschadigd geraakt, waarna ze gesloopt moest worden. Dat zorgt ervoor dat dit helaas de enige foto van een groene Plan V is die ik heb.


460

Dit lijken twee treinen die elkaar kruisen bij een overweg, maar in werkelijkheid is het slechts één stel dat met de koppen naar elkaar toe is geplaatst. Het gaat om de 460, die in 2006 naar dit oefencentrum in het havengebied van Dordrecht is overgebracht. De foto is van 18 augustus 2011. In 2019 is de Bk-bak afgevoerd, na eerst geplukt te zijn door Stichting Mat.'64.

 


466

De oudste bewaarde Plan V is de 466. In 2005 raakte het stel betrokken bij een aanrijding, waarna de Bk-bak is gewisseld met die van de 468. Beide stellen kwamen echter uit 1970, wat het nog steeds de oudste aanwezige Plan V maakt.

Op 3 juli 2021 werd er een rit gemaakt voor het afscheid van een politieman, waarbij de trein een tijd lang stilstond op spoor 2b van Amsterdam Centraal.

Sinds de buitendienststelling in 2016 wordt de 466 door de Karel Foundation ingezet voor verhuurritten door het land. De opbrengsten hiervan worden niet alleen gebruikt voor het behoud van 'de Karel', zoals de 466 nu is gedoopt, maar er gaat ook een deel naar KWF Kankerbestrijding. Op 8 juni 2022 maakte de 466 een afgehuurde rit naar Zandvoort. We zien de Karel hier 's ochtends arriveren op station 's-Hertogenbosch om het gezelschap op te halen.

 

Na het gezelschap in de middag weer te hebben afgezet, vertrekt de Karel naar zijn vaste standplaats op de Watergraafsmeer.

 


472

Na beschadigd te zijn geraakt bij een aanrijding in 2006, is treinstel 472 buiten dienst gesteld. Sinds 2007 staat het stel als oefenobject bij het Oefencentrum Noord in het Drentse Wijster, waar deze foto is gemaakt op 28 juli 2024.

 


876

Treinstel 876 (Plan V) van het Spoorwegmuseum in hun loods te Blerick in 2011. Bij de cabine aan de andere kant waren de gele raampjes al verwijderd en vervangen door doorzichtige, zoals bij de aflevertoestand het geval was. Tevens is de koersrol op een historische bestemming gezet.

 

De 876 op het terrein van het Spoorwegmuseum, 3 januari 2020.

 


904

Op 26 maart 2017 vond het officiële afscheid van de Hoekse Lijn plaats, waarna deze spoorlijn werd omgebouwd tot metrolijn. Ter gelegenheid hiervan werd er tussen de stations Rotterdam Centraal en Hoek van Holland gependeld met drie historische treinen: Plan V 904, Muizeneus 273 en Hondekop 766. We zien hier de 904 op spoor 1 van Rotterdam Centraal.

 

Na het ongeval met de groene 419 van Stichting Mat.'64 (eerder op deze pagina voorbij gekomen) mochten zij aanspraak maken op een andere stel. Mede vanwege de aanwezigheid van een bagageafdeling met originele schuifdeuren is er gekozen voor treinstel 904. Op deze foto in Amersfoort op 6 december 2018 zien we de andere kop dan op de foto hierboven, aan deze kant zijn de gele zijraampjes nog niet verwijderd.

 

Omdat de Stichting Mat.'64 vanwege het coronavirus twee jaar lang geen inkomsten had, moesten ze helaas hun inspanningen staken. In 2022 werd het treinstel overgedragen aan Stichting 2454 Crew, die ermee op 27 mei 2022 een bezoek bracht aan de SGB in Goes.

 

Op 26 november 2022 maakte de 904 een rit waarbij ook Rotterdam Centraal werd aangedaan. We zien het stel op spoor 15 wachtend op vertrek richting Gouda.