Hoekse Lijn
In 1891 werd het eerste stukje van de Hoekse Lijn geopend tussen Schiedam, waar de lijn aftakt van de Oude Lijn, en Maassluis. In 1893 volgde het laatste stuk naar Hoek van Holland, waar de spoorlijn ook haar naam aan dankt. In Hoek van Holland is er een overstap mogelijk op de veerboot naar Harwich in Engeland. Hierdoor waren er tal van internationale treinen die Hoek van Holland Haven als beginpunt hadden en is de spoorlijn lang van groot belang geweest. In 1976 werd een inhaalactie van een internationale trein bij Schiedam de aanleiding van de op twee na grootste treinramp uit de Nederlandse geschiedenis, waarbij de trein frontaal op een sprinter botste en er 25 mensen omkwamen. Bij de opening van de Kanaaltunnel in 1994 zijn echter de meeste internationale diensten komen te vervallen. Tot 2006 reed er nog een speciale boottrein, een intercitydienst naar Amsterdam die rechtstreeks aansloot op de veerpont. Vanaf 2006 reden er alleen nog maar sprinters naar Rotterdam Centraal op de Hoekse Lijn. Van 2017 tot 2019 is de spoorlijn omgebouwd tot lightrailverbinding en aangesloten op het metronet van Rotterdam.
SGMm 2976 komt samen met de 2120 op 2 juli 2009 aan op station Hoek van Holland Haven als sprinter naar Rotterdam Centraal.
SGMm 2966 rijdt net weg richting station Hoek van Holland Strand, het laatste station aan deze lijn.
Een onbekende SLT op 3 december 2011 langs perron 2 van Hoek van Holland Haven, klaar voor vertrek richting Rotterdam.
De in onbruik geraakte sporen/perrons 4, 5 en 6 van Hoek van Holland Haven. Er staan nog wel vertrekseinen en prullenbakjes op het perron, maar verder is het helemaal leeg. Vroeger stonden hier de boottreinen naar allerlei grote steden in Europa te wachten op vertrek. Bij de ombouw naar metrolijn zijn deze sporen allemaal verdwenen.
SGMm 2955 op 3 maart 2012 op spoor 2 van Schiedam Centrum, onderweg naar Hoek van Holland Strand. Ten tijden van deze foto's waren er praktisch alleen nog maar SLT's te vinden op deze lijn, maar af en toe kwam er nog een oud gediende langs.
De 2964 kwam later over spoor 1 de andere kant op gereden. Sinds de Hoekse Lijn is aangesloten op het Rotterdamse metronet zijn deze sporen allebei niet meer in gebruik, maar wanneer de spoorverdubbeling tussen Schiedam en Delft is voltooid moet hier weer verandering in komen.
Op 29 januari 2013 reden er maar liefst 8 stellen Plan V op de Hoekse Lijn. We zien hier de 939 op spoor 1 van Rotterdam Centraal.
Op 17 december 2016 zag ik Hondekop 766 voor het eerst na de voltooiing van een lange revisie, wat voor mij ook de eerste keer was dat ik deze trein in het groen zag. We zien de 766 hier op station Hoek van Holland Haven tijdens de traditionele Oliebollenrit.
Een half jaar eerder is de 766 weer opnieuw in dienst gesteld en in het jaar hierna zou deze spoorlijn buiten dienst worden gesteld. Door de combinatie van die dingen kwam er aardig wat publiek op af, zoals op deze foto te zien is.
Tevens maakte ik toen mijn laatste foto van een reguliere trein op de Hoekse Lijn. Het gaat om SGMm 2991 die vanaf spoor 2 vertrekt richting Rotterdam Centraal,
Op 26 maart 2017 vond het officiële afscheid van de Hoekse Lijn plaats. Ter gelegenheid hiervan werd er met drie verschillende historische treinen gependeld tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland. We zien hier Plan V 904 van Stichting Mat.'64 op spoor 1 van Rotterdam Centraal, dat overigens is opgebroken ten behoeve van perronverbreding voor de Eurostar zodra de sprinters naar Hoek van Holland hier niet meer vandaan vertrokken.
Ook de 766 deed die dag wederom deze spoorlijn aan. Er werd van Amsterdam Centraal naar Hoek van Holland Haven gereden, in het kader van de boottreinen die hier voor 2006 vertrokken. Hier zien we het stel op spoor 1 van Rotterdam Centraal.
Waar de voorgaande foto's van Hoek van Holland Haven bijna allemaal van de perrons 1 en 2 zijn, werpen we nu eindelijk een blik op spoor 3. Dit was het kopspoor dat langs het stationsgebouw lag en werd gebruikt voor treinen die niet doorreden naar Hoek van Holland Strand. Sinds er alleen nog maar sprinters over de Hoekse Lijn reden is dit spoor niet veel meer gebruikt.
Ook Muizeneus 273 was nog van de partij. Hier zien we het stel op station Hoek van Holland Strand, het uiterste eindpunt van de lijn. Bij de ombouw naar metro is dit station verdwenen en vervangen door een station dat daadwerkelijk aan het strand ligt.
Op 30 september 2019 is na meer dan twee jaar vertraging de Hoekse Lijn heropend als metrolijn. Metrolijn A rijdt sindsdien door van Schiedam Centrum naar Vlaardingen West, lijn B rijdt met de helft van de diensten naar Steendijkpolder in Maassluis en met de andere helft naar Hoek van Holland Haven. In 2022 zal er nog een verlenging naar een nieuw te bouwen station Hoek van Holland Strand in gebruik komen. Twee dagen voor de opening, op 28 september, kon iedereen die wilde een gratis ritje maken op de Hoekse Lijn. Hier zien we metrostel 5715 op station Maassluis Centrum, klaar voor vertrek naar Schiedam Nieuwland, het eindpunt van deze tijdelijke pendeldienst.
Hoek van Holland Haven heeft een interessante metamorfose ondergaan. Waar we eerder op deze pagina nog de extra sporen voor de internationale treinen zagen, is er op het moment van deze foto slechts één spoor aanwezig. Gelijktijdig met het verlengen van de metrolijn naar het strand wordt er een nieuw eilandperron aangelegd op de plaats van de voormalige perrons 1 en 2. Tot die tijd maken de metro's gebruik van het kopspoor langs het stationsgebouw.
De staat van de voormalige perrons 1 en 2 ten tijde van de start van de exploitatie van de RET op de Hoekse Lijn, gezien vanaf de voormalige overweg in de Pastoor Onderwaterstraat. Toevallig komt precies een bus langsgereden op lijn 711, de vervangende busdienst tijdens de verbouwing van de lijn.
De staat van station Hoek van Holland Strand op hetzelfde moment. Uiteindelijk zullen de perrons verdwijnen en zullen de metro's hier doorrijden naar het strand dat nog een kilometer meer westwaarts ligt.