Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Koploper en ICMm

Vanaf 1977 werd door de NS het zogeheten Intercitymaterieel ingezet, kortweg ICM genoemd. Dit is het laatste treintype dat een plannaam kreeg en dat was dan ook Plan Z. Kenmerkend aan de ICM is de doorloopkop, die het mogelijk maakte om reizigers tussen de gekoppelde treinstellen te kunnen laten bewegen. Aan deze eigenschap hebben ze de officiële bijnaam Koploper te danken. De inzet van het ICM begon met een protoserie van zeven driedelige treinstellen, welke aanvankelijk als IC3 werden aangeduid en later ICM-0 werden genoemd (om onderscheid te kunnen maken met de vervolgseries). Ondanks vele aanpassingen van deze afwijkende protoserie naar wat later de standaard werd voor het ICM, bleef onderhoud alsnog te duur en daarom werd de protoserie in 2003 terzijde gesteld. Vandaag de dag staat de 4001 nog intact op een industrieterrein in Arnhem en staan de drie bakken van de 4004 bij de politieacademie in Ossendrecht. In 1983 werd gestart met de bouw van de series ICM-1 en ICM-2, die net als de ICM-0 uit driewagenstellen bestonden. Toen deze series in 1990 klaar waren volgden nog de series ICM-3 en ICM-4, die uit vierwagenstellen bestonden.

 

In 2006 werd begonnen met de modernisering van het ICM. In april 2007 werd de eerste ICMm (Intercitymaterieel modern) in dienst genomen. De modernisering van de driedelige stellen was klaar in 2010, terwijl er in 2009 al aan de vierdeligen was begonnen. De laatste ICMm werd in oktober 2011 afgeleverd.


Op 25 maart 2014 fotografeerde Bart Tummers de 4021 in Sittard.

 

ICMm 4238 als intercity naar Rotterdam Centraal, hier op 7 september 2013 te Apeldoorn.

 

Na een heerlijk patatje op Utrecht Centraal nam ik de volgende trein verder naar Rotterdam Centraal. Dit was de 4250.

Een anonieme V-IRM naast ICMm 4232 op station Groningen, 22 augustus 2013.

 


Tweemaal een ICMm in Zwolle op 25 mei 2013. Op de eerste foto komt ICMm-drietje 4217 het station binnen gereden, op de tweede foto staat een anonieme ICMm als sprinter naar Groningen te wachten naast een nieuwe GTW van Arriva.

 

Voor de afscheidsrit van de DD-AR reisde ik die dag door naar Meppel. We zien ICMm naast loc 1715, die deze DD-AR trok, en nog een anonieme ICMm naast een deel van het fraaie stationsgebouw.

 


Een dagje spotten op een winterse 9 februari 2013 leverde me een aardige verzameling aan ICMm-foto's op. Hier zien we twee stellen ICMm op station Bilthoven af razen.

 

ICMm's 4243 en 4039 in Amersfoort.

 

ICMm's 4089 en 4093 als intercity naar Rotterdam Centraal, hier op spoor 8 van Gouda.

 


Met de 4047 op kop en de 4012 achterop kwam de 4-delige intercity naar Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal op 24 november 2012 station Apeldoorn binnen.

 

Treinstel 4022 op kop van de intercity de andere kant op, naar Enschede.

 


ICMm 4057 als trein 3660 naar Zwolle, hier tijdens de doorkomst in Arnhem op 3 augustus 2012.

 

Sinds 2007 beschikte rampoefenbedrijf Falck in Utrecht over twee kopbakken van Koploper 4005, één van de zeven prototypes van het ICM. Toen ik er op 18 mei 2012 was, was één van de twee kopbakken al afgevoerd en ook degene die we hier zien ging korte tijd na het maken van deze foto richting de sloper. De middenbak van dit treinstel is tot 2017 bewaard gebleven voor het Spoorwegmuseum, maar ook deze is uiteindelijk gesloopt. Twee andere prototypes, de 4001 en de 4004, zijn nog wel aanwezig.

 

Treinstel 4241 op 7 april 2012 in Den Haag Centraal.

 

De bekladde ICMm 4077 als trein 2853 naar Rotterdam Centraal, hier tijdens de stop in Amersfoort, 3 januari 2012.

 

ICMm 4039 nadert Rotterdam Noord op 5 november 2011. Later kwam de 4093 vanaf de andere kant het station door.

 

Amersfoort, 10 september 2011. Van links naar rechts: ICMm 4216 (Plan Z), SGMm 2962 (Plan Y) en Plan U 115.

 

ICMm 4234 en loc 1747 op 27 juli 2011 te Rotterdam Centraal.

 

Twee ICMm's rijden op 8 juli 2011 langs de Kijfhoek in de richting van Rotterdam. De schaduw van de bovenleidingspaal op de neus van de trein doet denken aan zijn vorige leven...

 

Koploper 4240, de laatste Koploper, hier op 25 mei 2011. Deze is ondertussen ook gereviseerd. Foto Jeffrey Zeitzen

 

Een ICMm-3 en een ICMm-4 komen op 28 mei 2011 aan op spoor 4 van Rotterdam Centraal, onder de nieuwe kap.

 

Utrecht Centraal, 07 november 2010. ICMm 4017 met vieze kopplaat. Dit is tevens de laatste foto die ik heb van een onverbouwde ICM in normale dienst.

 

ICMm 4071 op 31 augustus 2010 in Zwolle.

 

Olympische Koploper 4241 op spoor 2 van Rotterdam Alexander, 31 augustus 2010.

 

Een Koploper rijdt op 7 april 2010 weg van spoor 8 van Utrecht Centraal.

 

Een ICMm op spoor 6 van Zwolle naast een Buffel onder draden op spoor 5, 23 december 2009.

 

ICMm 4017 raast samen met een anonieme Koploper op 23 augustus 2009 door station Rotterdam Noord. Destijds had dit station nog maar één CTA, die zien we hier in de achtergrond.

 

Onderweg naar Utrecht zag op 6 juli 2008 ik nabij Rotterdam Centraal een anonieme Koploper in de GDST staan. Later zag ik op Utrecht Centraal nog een anonieme Koploper als intercity naar Leeuwarden/Groningen, naast twee V-IRMen naar (vermoedelijk) Nijmegen.

 

Een Koploper op spoor 2 van Rotterdam Alexander, 6 mei 2008.

 


Een ICM met nieuwe, niet volledig geverfde deuren rijdt op 22 maart 2008 door Gouda Goverwelle.

 

Een anoniem ICM-viertje rijdt voorbij op spoor 1.

 

Ook ICM 4241 reed hier hard door.

 

En als afsluiter van de dag nog een anonieme ICM op spoor 1.


Rotterdam Centraal, 19 januari 2008. ICMm 4015 gekoppeld aan een Koploper naar Deventer (ik denk dat de trein niet naar Deventer ging, maar dat de koersrol kapot was).