Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

VIRM

In 1994 werd het DD-IRM (Dubbeldeks Interregiomaterieel) voor het eerst ingezet door de NS. Door de nooit ingevoerde treindienstsoort genaamd Interregiotrein kreeg deze trein zijn naam en ook de officiële bijnaam Regiorunner. De serie bestond uit 34 drieagenstellen en 47 vierwagenstellen, die aanvankelijk bedoeld waren om als stammen de fungeren. In de praktijk werd er echter in zoverre in vaste samenstellingen gereden dat er praktisch gezien al gauw sprake was van treinstellen. In 2000 werden alle driewagenstellen verlengd met een vierde bak en de vierwagenstellen met een vijfde en zesde bak, waarna ook de naam werd veranderd in VIRM (Verlengd Interregiomaterieel). Deze deelserie werd VIRM-1 genoemd, nadat in 2003 de 13 vierwagenstellen en 12 zeswagenstellen VIRM-2 in dienst kwamen, gevolgd door 21 zeswagenstellen van de serie VIRM-3. In 2008 volgde de laatste levering van 51 vierwagenstellen VIRM-4. Vanaf 2016 zijn de treinen van de serie VIRM-1 gemoderniseerd tot VIRMm, de eerste gemoderniseerde VIRM reed in februari 2017 in de reizigersdienst.


Tijdens een reis naar Krabbendijke op 3 april 2019 kreeg ik helaas te maken met een sein- en overwegstoring, waardoor de treinen niet verder reden dan Bergen op Zoom. Toen ik echter eenmaal door de vervangende bus was afgezet in Krabbendijke, waren de treinen net weer begonnen met rijden, waardoor ik hier deze anonieme VIRMm op de foto kon zetten (mijn eerste foto van een VIRMm sinds de indienststelling in 2017). Ook trof ik bij een overweg buiten het dorp nog een ongemoderniseerde VIRM aan in het mooie Zeeuwse landschap.

 

Op 25 januari 2014 maakte ik een korte reis naar onze zuidelijkste provincie. Na een reis door het mooie heuvellandschap nabij Elsloo, kwam ik aan in Maastricht, waar ik deze foto van een anonieme VIRM naast de 1767 maakte.

Een anonieme VIRM naast ICMm 4232 op station Groningen, 22 augustus 2013.

 

VIRM 9576 komt als intercity naar Uitgeest aan in Santpoort Noord. Foto: Bas Meijer.

 


Een dagje treinen spotten op 25 mei 2013 leverde me een aantal foto's van VIRMen op. Links zien we een anonieme VIRM in Baarn, rechts een andere anonieme in Weesp.

 

Ook kwam ik nog op Lelystad Centrum de 9595 als intercity naar Den Haag Centraal en op Utrecht Centraal de 8658 tegen.

 


Tweemaal foto's in Roosendaal, gemaakt door Jeffrey Zeitzen. Op de eerste zien we NID 7522 naast VIRM 8665 op 25 maart 2013. De tweede toont ons een leuk overzicht van een VIRM, NID, SLT en DD-AR.

 

Boekenweektrein 9514 stopt op 9 februari 2013 op spoor 5 van Gouda.

 

Op 18 augustus 2012 wordt van een anonieme VIRM de cabineruit gewassen, voordat hij vanuit Amersfoort vertrekt naar Rotterdam. Na het maken van de foto liet de machinist me even een kijkje nemen in de cabine.

 

Olympische VIRM 9525 raast als trein naar Nijmegen over spoor 1 van Driebergen-Zeist, 12 mei 2012.

 

Een onbekende VIRM diezelfde dag op Utrecht Centraal.

 


Een drieluik van VIRMen op 7 april 2012 op Heemstede-Aerdenhout. We zien de 9406 als intercity naar Dordrecht, de 8608 naar Amsterdam Centraal en de 9576 die ook naar Dordrecht ging.

 

Later die dag was ik ook nog op Den Haag Centraal. We zien een VIRM naast de SLT waarvan ik er pas na het wegrijden achter kwam dat het de trein was die ik moest hebben...

 


VIRM 9595 rijdt op 11 maart 2012 door Rotterdam Lombardijen.

 


Driemaal een VIRM op het oude bovengrondse station Delft, 28 januari 2012. We zien de 8654 naar Den Haag Centraal, de 8610 en de 8671.

 


VIRM 8628 als intercity 2863 naar Deventer raast op 5 november 2012 door Rotterdam Noord.

 

Drie onbekende VIRMen op Driebergen-Zeist, 9 juli 2011.

 

Één van de twee NOC-NSF VIRMen vertrekt van spoor 2 van Driebergen-Zeist op 12 juni 2011.

 

Drie VIRMen in de GDST te Roosendaal, 29 mei 2011. Foto: Jeffrey Zeitzen

 

Een VIRM rijdt op 10 april 2011 voorbij op spoor 2 van Bunnik. Even later wordt de spoorwegovergang gepasseerd door een VIRM-zesje dat samen met een VIRM-viertje een trein vormt.

 

Capelle a/d IJssel, 15 december 2010. Een bijzondere combinatie van VIRM 9479 en SLT 2605. De SLT had pech en de kwam VIRM kwam hem wegslepen.

 

Olympische VIRM naast een kalktrein op Rotterdam Zuid, 3 september 2010.

 


Treinstel 9577 en twee onbekende VIRMen op Rotterdam Centraal, 1 mei 2009.

 


Een VIRM in het Hollandsche landschap langs de lijn van Woerden naar Leiden. De foto is op 9 januari 2009 vanaf de A12 nabij Gouda gemaakt.

 

Een enkele VIRM-zesje racet op 7 december 2008 in de richting van Dordrecht langs Rotterdam Stadion.

 

Een VIRM in Utrecht Centraal op 6 juli 2008.

 

Tweemaal oude en tevens niet meer bestaande stationsoverkappingen op 6 juli 2008. Op de eerste foto zien we de oude overkapping van Utrecht Centraal uit de 19e eeuw, op de tweede foto zien we de overkapping van Rotterdam Centraal uit 1957.

 


Een snelle VIRM raast op spoor 1 langs station Rotterdam Lombardijen, 21 maart 2008.

 

Deze VIRMen rijden langzaam, omdat het sein op rood staat.