VIRM en VIRMm

In 1994 werd het DD-IRM (Dubbeldeks Interregiomaterieel) voor het eerst ingezet door de NS. Door de nooit ingevoerde treindienstsoort genaamd Interregiotrein kreeg deze trein zijn naam en ook de officiële bijnaam Regiorunner. De serie bestond uit 34 driewagenstellen en 47 vierwagenstellen, die aanvankelijk bedoeld waren om als stammen te fungeren. In de praktijk werd er echter in zoverre met vaste samenstellingen gereden, dat er praktisch gezien al gauw sprake was van treinstellen. In 2000 werden alle driewagenstellen verlengd met een vierde bak en de vierwagenstellen met een vijfde en zesde bak, waarna ook de naam werd veranderd in VIRM (Verlengd Interregiomaterieel). Deze deelserie werd VIRM-1 genoemd, nadat in 2003 de 13 vierwagenstellen en 12 zeswagenstellen VIRM-2 in dienst kwamen, gevolgd door 21 zeswagenstellen van de serie VIRM-3. In 2008 volgde de laatste levering van 51 vierwagenstellen VIRM-4. Vanaf 2016 zijn de treinen van de serie VIRM-1 gemoderniseerd tot VIRMm, de eerste gemoderniseerde VIRM reed in februari 2017 in de reizigersdienst.


Twee VIRM-stellen komen op 21 maart 2008 vanwege een rood sein langzaam station Rotterdam Lombardijen voorbij rijden.

 

Tweemaal VIRMen bij oude en tevens niet meer bestaande stationsoverkappingen op 6 juli 2008. Op de eerste foto zien we de oude overkapping van Utrecht Centraal uit de 19e eeuw, op de tweede foto zien we de overkapping van Rotterdam Centraal uit 1957.

 

Treinstel 9404 uit de deelserie VIRM-1 maakt op 29 september 2008 een stop op spoor 4 van Rotterdam Centraal, vermoedelijk als intercity naar Vlissingen. Dit stel kwam in 1994 met het nummer 8204 als vierde exemplaar uit de fabriek rollen. Bij het verlengen van het DD-IRM naar VIRM in 2002 kreeg het net als alle andere voormalige driewagenstellen een nummer in de 9400-reeks. De van vier naar zes bakken verlengde treinstellen werden vernummerd van de 8400-serie naar de 8600-serie.

 


Op 1 mei 2009 maakt VIRM-4 9577 als intercity naar Venlo een stop op spoor 4 van Rotterdam Centraal, waar we nu ook op het perron de eerste sporen van de verbouwing van het station zien. De 9577 is in januari 2009 afgeleverd en was tijdens het maken van deze foto dus een van de nieuwste treinen van NS, het leveren van de VIRM-4-stellen zou pas in augustus 2009 klaar zijn.

 

Een onbekende VIRM rijdt weg richting de Willemsspoortunnel. In de achtergrond zien we de verbouwing van het voormalige stationspostgebouw tot kantorencomplex Central Post.

 

Een andere onbekende VIRM maakt een stop op spoor 4.

 


Een bijzondere combinatie van VIRM 9479 en SLT 2605 tussen de stations Capelle Schollevaar en Rotterdam Alexander op 15 december 2010. De SLT had pech waarna de VIRM te hulp schoot.

 

De intercity naar Nijmegen bestaande uit een VIRM-viertje en een VIRM-zesje passeert op 10 april 2011 de voormalige overweg bij station Bunnik.

 

Één van de twee VIRMen met bestickering van NOC-NSF - de 9520 of 9525 - vertrekt van spoor 2 van Driebergen-Zeist op 12 juni 2011.

 

Twee VIRM-stellen passeren elkaar op 9 juli 2011, wederom te Driebergen-Zeist.

 

Zesdelige VIRM-1 8628 als intercity 2863 naar Deventer raast op 5 november 2012 door Rotterdam Noord.

 


VIRM-1 8654 als intercity naar Den Haag Centraal maakt op 28 januari 2012 een stop op het nog bovengrondse station Delft.

 

De 8610 deed later hetzelfde, om daarna weg te rijden in de richting van Schiedam.

 


VIRM-4 9595 rijdt op 11 maart 2012 door Rotterdam Lombardijen.

 


VIRM-1 8608 als intercity naar Amsterdam Centraal stopt op 7 april 2012 in Heemstede-Aerdenhout.

 

De 9576 uit de VIRM-4-serie kwam vervolgens voorbij als intercity naar Dordrecht.

 


Olympische VIRM 9525 raast als intercity naar Nijmegen over spoor 1 van Driebergen-Zeist op 12 mei 2012. Beide Olympische VIRM-stellen behoren tot de deelserie VIRM-2 en hebben in 2013 deze bijzondere kleurstelling weer ingeleverd voor het gebruikelijke geel-blauw.

 

Een VIRM in normale kleurstelling op diezelfde dag te Utrecht Centraal.

 


Op 18 augustus 2012 wordt voor vertrek vanuit Amersfoort naar Rotterdam de cabineruit van deze onbekende VIRM gewassen.

 

Na het maken van de foto liet de machinist me nog even een kijkje nemen in de cabine.

 


VIRM-2 9514, beter bekend als de Boekenweektrein, maakt op 9 februari 2013 een stop op spoor 5 van station Gouda. Waar bij de VIRM-1 nummers in de 9400-reeks worden gebruikt voor vierwagenstellen en de 8600-reeks voor zeswagenstellen, worden er bij de VIRM-2 9500-nummers gebruikt voor de vierwagenstellen en 8700-nummers voor de zeswagenstellen. De deelserie VIRM-3 bestaat vervolgens alleen uit zeswagenstellen en draagt ook alleen maar 8700-nummers, stellen uit de VIRM-4-serie zijn allemaal vierwagenstellen die ook uitsluitend 9500-nummers dragen.

 

VIRM-1 8665 naast DDZ 7522 op 25 maart 2013 te Roosendaal. Foto: Jeffrey Zeitzen.

 


Een onbekende VIRM rijdt op 25 mei 2013 door Baarn.

 

Ook kwam ik op station Lelystad Centrum nog VIRM-4 9595 tegen als intercity naar Den Haag Centraal.

 

Als laatste zag ik die dag de 8658 op Utrecht Centraal.

 


Op 25 januari 2014 maakte ik een korte reis naar onze meeste zuidelijke provincie. Na een rit door het mooie heuvellandschap nabij Elsloo, kwam ik aan in Maastricht, waar ik deze foto van een onbekende VIRM naast loc 1767 maakte.

 


Tijdens een reis naar Krabbendijke op 3 april 2019 kreeg ik helaas te maken met een sein- en overwegstoring, waardoor de treinen niet verder reden dan Bergen op Zoom. Toen ik echter eenmaal door de vervangende bus was afgezet in Krabbendijke, waren de treinen net weer begonnen met rijden, waardoor ik hier deze onbekende VIRMm op de foto kon zetten (mijn eerste foto van een VIRMm sinds de indienststelling in 2017).

 

Ook trof ik bij een overweg buiten het dorp nog een ongemoderniseerde VIRM aan in het vlakke Zeeuwse landschap nabij Oostdijk.

 


Treinstel 8723, het laatste zeswagenstel uit de serie VIRM-2, staat op 22 december 2020 op station Enkhuizen te wachten op vertrek naar Amsterdam Centraal.

 


VIRMm 8664 staat op 1 februari 2021 in Dordrecht klaar om te vertrekken als intercity naar Lelystad Centrum. Zoals het treinstelnummer al doet vermoeden, is dit een voormalige VIRM-1. In 2016 is men logischerwijs bij de oudste stellen begonnen met de modernisering, ten tijden van deze foto was er net bij de eerste stellen VIRM-2 met de modernisering begonnen.

 

Voor de vanaf 2008 geleverde deelserie VIRM-4 is het dus nog even wachten op modernisering, zodoende trof ik even later de nog onverbouwde VIRM-4 9579 aan als intercity naar Vlissingen.

 

Wederom station Dordrecht, nu op 20 mei 2021. VIRM-2 8717 staat klaar om een groot rondje via Rotterdam en Schiphol naar Venlo te maken, terwijl SLT 2650 klaar staat om te vertrekken naar Den Haag Centraal.

 


Vanwege werkzaamheden tussen Breda en Gilze-Rijen was er op 30 mei 2021 geen treinverkeer mogelijk tussen die stations. Na een rit met de vervangende bus trof ik VIRMm 8639 aan langs het eilandperron van station Gilze-Rijen om kop te maken en weer terug te keren als intercity naar Zwolle.

 

Later die dag passeerden de gemoderniseerde 9423 en de nog niet gemoderniseerde 9559 elkaar op het station van Roermond, als intercity's naar respectievelijk Alkmaar en Maastricht.

 


VIRM-3 no. 8738 komt op 21 juni 2021 door station Rotterdam Zuid als intercity van Vlissingen naar Amsterdam Centraal.

 


Op 27 augustus 2021 maakt VIRM-4 9590 als intercity naar Schiphol een stop op spoor 1 van Driebergen-Zeist.

 

VIRMm 8639 bij het passeren van het station over een van de twee inhaalsporen.

 


Op 16 augustus 2021, aan het begin van de avond, vond er een landelijke storing plaats in het telefoniesysteem van de spoorwegen. Hierdoor konden machinisten en treindienstleiders niet communiceren en werd uit voorzorg alle treinverkeer in het hele land gestaakt. Zelf had ik de pech om precies die dag in Zuid-Limburg te zitten en in de avond weer naar Rotterdam te moeten. Verder dan Roermond kwam mijn trein niet. Pas na een aantal uren kon het treinverkeer weer langzaam worden opgestart. Als troost kon ik gelukkig voor de laatste paar kilometers gebruik maken van een VIRMm als sprinter van Dordrecht naar Den Haag, die me hier zojuist heeft afgezet op Rotterdam Lombardijen.

 


In 2021 werd een begin gemaakt met de modernisering van de deelseries VIRM-2 en -3. Waar bij de VIRM-1 uiterlijk slechts de doorgaande blauwe band van boven naar onderen verplaatste, is er nu gekozen voor een volledig nieuwe huisstijl. Deze kleurstelling wordt ook wel 'NS Flow' genoemd en moet uiteindelijk een uniforme huisstijl worden voor zowel de intercity's als de sprinters van NS. Op 8 december 2021 trof ik de 9518 in de nieuwe kleurstelling aan op Arnhem Centraal. Het treinstel is zes dagen hiervoor uit revisie gekomen en is daarmee de achtste VIRM in NS Flow. Voor de rest dragen alleen de twee Vectrons van NS ook deze kleuren.

 

VIRM-1 8633 komt het station binnen als intercity naar Nijmegen.

 

Om het drieluik aan uitvoeringen compleet te maken, zien we ook nog de onverbouwde VIRM-2 no. 8715 wegrijden van station Ede-Wageningen als intercity naar Schiphol.

 


VIRM-4 9587 rijdt op 22 december 2021 weg uit station Dordrecht om zijn weg naar Vlissingen te vervolgen.

 

Op 25 januari 2022 verzorgde de pas gemoderniseerde maar toch al besmeurde 9508 de intercity van Amsterdam naar Vlissingen, hier gefotografeerd te Rotterdam Centraal.

 

Flow-VIRM 9516 maakt op 9 februari 2022 een stop op station 's-Hertogenbosch, tijdens een rit van Alkmaar naar Maastricht.

 

De 8652 op station Bergen op Zoom als intercity van Amsterdam Centraal naar Vlissingen, 3 maart 2022.

 


De 9558 komt op 19 maart 2022 door station Bunnik gereden als intercity van Den Helder naar Nijmegen en passeert daarbij de locatie van de voormalige overweg.

 

De 9431 kwam niet veel later met een dienst in tegengestelde richting door het station gereden.

 

VIRM-1 8646 komt op 25 maart 2022 als intercity van Lelystad Centrum naar Dordrecht langs de overweg bij Schiedam-Kethel.

 

VIRM-4 9590 komt op 15 juli 2022 als intercity naar Vlissingen door station Rotterdam Lombardijen.

 

Op dezelfde dag trof ik in Dordrecht de 9556, die ook wel bekend staat als de 'groene trein' of oneerbiedig als Schimmel-VIRM. Dit stel is in 2015 van deze kleurstelling voorzien om aandacht te werven voor de samenwerking tussen NS en Eneco, die er samen voor hebben gezorgd dat per 2017 alle NS-treinen op 100% groene stroom rijden. Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten en de kleurstelling beter te bekijken.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb