VIRM en VIRMm

In 1994 werd het DD-IRM (Dubbeldeks Interregiomaterieel) voor het eerst ingezet door de NS. Door de nooit ingevoerde treindienstsoort genaamd Interregiotrein kreeg deze trein zijn naam en ook de officiële bijnaam Regiorunner. De serie bestond uit 34 drieagenstellen en 47 vierwagenstellen, die aanvankelijk bedoeld waren om als stammen de fungeren. In de praktijk werd er echter in zoverre in vaste samenstellingen gereden dat er praktisch gezien al gauw sprake was van treinstellen. In 2000 werden alle driewagenstellen verlengd met een vierde bak en de vierwagenstellen met een vijfde en zesde bak, waarna ook de naam werd veranderd in VIRM (Verlengd Interregiomaterieel). Deze deelserie werd VIRM-1 genoemd, nadat in 2003 de 13 vierwagenstellen en 12 zeswagenstellen VIRM-2 in dienst kwamen, gevolgd door 21 zeswagenstellen van de serie VIRM-3. In 2008 volgde de laatste levering van 51 vierwagenstellen VIRM-4. Vanaf 2016 zijn de treinen van de serie VIRM-1 gemoderniseerd tot VIRMm, de eerste gemoderniseerde VIRM reed in februari 2017 in de reizigersdienst.


Twee VIRMen komen op 21 maart 2008 vanwege een rood sein langzaam station Rotterdam Lombardijen voorbij rijden.

 

Tweemaal oude en tevens niet meer bestaande stationsoverkappingen op 6 juli 2008. Op de eerste foto zien we de oude overkapping van Utrecht Centraal uit de 19e eeuw, op de tweede foto zien we de overkapping van Rotterdam Centraal uit 1957.

 

VIRM 9404 maakt op 29 september 2008 een stop op spoor 4 van Rotterdam Centraal, vermoedelijk als intercity naar Vlissingen.

 


VIRM 9577 als intercity naar Venlo maakt een stop langs perron 4 van Rotterdam Centraal, waar nu ook de eerste sporen van de verbouwing opduiken in de vorm van panelen die de oude voetgangerstunnel afsluiten.

 

Een onbekende VIRM rijdt weg richting de Willemsspoortunnel. In de achtergrond zien we de verbouwing van het voormalige stationspostgebouw tot kantorencomplex Central Post.

 

Een andere onbekende VIRM maakt een stop op spoor 4.

 


Capelle a/d IJssel, 15 december 2010. Een bijzondere combinatie van VIRM 9479 en SLT 2605. De SLT had pech waarna de VIRM te hulp schoot.

 

De intercity naar Nijmegen bestaande uit een VIRM-viertje en een VIRM-zesje passeert op 10 april 2011 de voormalige overweg bij station Bunnik.

 

Één van de twee NOC-NSF VIRMen vertrekt van spoor 2 van Driebergen-Zeist op 12 juni 2011.

 

Twee VIRMen passeren elkaar te Driebergen-Zeist op 9 juli 2011.

 

VIRM 8628 als intercity 2863 naar Deventer raast op 5 november 2012 door Rotterdam Noord.

 


VIRM 8654 als intercity naar Den Haag Centraal maakt op 28 januari 2012 een stop op het nog bovengrondse station Delft.

 

De 8610 deed later hetzelfde, om daarna weg te rijden in de richting van Schiedam.

 


VIRM 9595 rijdt op 11 maart 2012 door Rotterdam Lombardijen.

 


VIRM 9406 als intercity naar Amsterdam Centraal stopt op 7 april 2012 in Heemstede-Aerdenhout.

 

De 9576 kwam vervolgens voorbij als intercity naar Dordrecht.

 


Olympische VIRM 9525 raast als trein naar Nijmegen over spoor 1 van Driebergen-Zeist, 12 mei 2012.

 

Een VIRM in normale kleurstelling diezelfde dag op Utrecht Centraal.

 


Op 18 augustus 2012 wordt voor vertrek vanuit Amersfoort vertrekt naar Rotterdam van een anonieme VIRM de cabineruit gewassen.

 

Na het maken van de foto liet de machinist me even een kijkje nemen in de cabine.

 


Boekenweektrein 9514 stopt op 9 februari 2013 op spoor 5 van station Gouda.

 

VIRM 8665 naast DDZ 7522 op 25 maart 2013 te Roosendaal. Foto: Jeffrey Zeitzen.

 


Een onbekende VIRM rijdt op 25 mei 2013 door Baarn.

 

Ook kwam ik nog op Lelystad Centrum de 9595 als intercity naar Den Haag Centraal tegen.

 

Als laatste zag ik de 8658 op Utrecht Centraal.

 


VIRM 9576 komt als intercity naar Uitgeest aan in Santpoort Noord. Foto: Bas Meijer.

 

Op 25 januari 2014 maakte ik een korte reis naar onze meeste zuidelijke provincie. Na een reis door het mooie heuvellandschap nabij Elsloo, kwam ik aan in Maastricht, waar ik deze foto van een anonieme VIRM naast de 1767 maakte.

 


Tijdens een reis naar Krabbendijke op 3 april 2019 kreeg ik helaas te maken met een sein- en overwegstoring, waardoor de treinen niet verder reden dan Bergen op Zoom. Toen ik echter eenmaal door de vervangende bus was afgezet in Krabbendijke, waren de treinen net weer begonnen met rijden, waardoor ik hier deze anonieme VIRMm op de foto kon zetten (mijn eerste foto van een VIRMm sinds de indienststelling in 2017).

 

Ook trof ik bij een overweg buiten het dorp nog een ongemoderniseerde VIRM aan in het vlakke Zeeuwse landschap nabij Oostdijk.

 


VIRM 8723 staat op 22 december 2020 op station Enkhuizen te wachten op vertrek naar Amsterdam Centraal.

 


VIRMm-zesje 8664 staat op 1 februari 2021 in Dordrecht klaar om te vertrekken als intercity naar Lelystad Centrum.

 

Even later maakte de nog niet gemoderniseerde VIRM 9579 een stop als intercity naar Vlissingen.

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb