Materieel '46 (Muizeneus)

In 1946 werd door de NS een serie zogeheten stroomlijnrijtuigen besteld om het in de oorlog ontstane materieeltekort op te vangen. De kopvorm is gebaseerd op de oudere Mat.'35/'36 en Mat.'40, maar met grotere ramen. Door het jaar waarin de serie besteld is kreeg het de naam Mat.'46, officieel werden ze aangeduid als Plan A, Plan AB en Plan B en de algemeen bekende bijnaam luidt Muizeneus (zonder dubbele "n", zo waren de spellingsregels destijds nu eenmaal). Door de komst van de SGM in 1975 raakte de Muizeneus buiten gebruik. Er is één treinstel bewaard gebleven, dit is de 273.


Mijn eerste foto van de 273 is gemaakt op 13 december 2008, tijdens een open dag bij Nedtrain Leidschendam waar deze trein ook werd tentoongesteld.

 

Treinstel 273 langs het perron van het Spoorwegmuseum, 8 oktober 2011.

 

Treinstel 273 reed op 10 juni 2012 de Heimwee Express. Hier wordt de overgang bij Driebergen-Zeist gepasseerd.

 

Op 4 oktober 2014 werd er in de werkplaats van Nedtrain te Leidschendam een open dag gehouden om 175 jaar spoor in Nederland te vieren. Op deze open dag was onder andere Muizeneus 273 te gast.

 

Op 26 maart 2017 vond het officiële afscheid van de Hoekse Lijn plaats, waarna deze spoorlijn is omgebouwd tot metrolijn. Ter gelegenheid hiervan werd er tussen de stations Rotterdam Centraal en Hoek van Holland gependeld met drie historische treinen: Plan V 904, Muizeneus 273 en Hondekop 766. Hier zien we de 273 met een groepje belangstellenden op station Hoek van Holland Strand.

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb