Materieel '35 en '36

In 1935 werden bij zowel Allan, Beijnes en Werkspoor een serie van acht tweedelige elektrische stroomlijnrijtuigen geproduceerd voor de NS. De gestroomlijnde kopvorm is afgeleid van de Mat.'34. Aanvankelijk reden ze tussen Rotterdam en Hoek van Holland, later zijn ze verhuisd naar de Hofpleinlijn. Omdat deze acht treinen in 1935 besteld werden, kregen ze de naam Materieel '35. Een vervolgserie van 53 tweewagenstellen en 37 driewagenstellen volgde in 1936 en kreeg daarom de naam Materieel '36. Vanaf 1942 zijn alle driewagenstellen en 29 tweewagenstellen verlengd met een extra middenbak. Vanaf de jaren '60 werden de Mat.'35 en Mat.'36 langzaamaan vervangen door de Mat.'64. Één trein van de serie Mat.'36, de 252, is door de STIBANS bewaard gebleven en is nu eigendom van het Spoorwegmuseum.


Treinstel 252 op 24 maart 2012 in het Spoorwegmuseum. Dit is het enige overgebleven Mat. '36-treinstel en het was de bedoeling om het in 2014, bij het 175-jarig jubileum van het museum, weer rijvaardig te hebben. Dit is uiteindelijk helaas niet gelukt.

 

Treinstel 252 op 22 oktober 2011 in Blerick. Van binnen is de trein helemaal gestript, door de koplamp kon ik tot aan de deur naar de andere bak kijken.

 


Twee stellen Mat. '35 rijden de spoorbrug bij Kethel op. Op de voorgrond mCD 9702. De fotograaf is mij onbekend, ik heb de foto geschonken gekregen.

 

"Ik ben goed aangekomen," staat op deze foto die vroeger in de NS treinen hing. De trein is Mat. '35 C 9604.

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb