Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Mat. '34

In 1934 begon de NS met het inzetten van het Mat.'34, ook wel bekend als de Dieseldrie of DE3. Op vele gebieden waren deze treinen vernieuwend, zo was het bijvoorbeeld het eerste dieseltreinstel van de NS en was het ook de introductie van de vaak gebruikte stroomlijnvorm van de treinen, die we later terugzagen bij nog heel veel andere soorten. Aanvankelijk reed het Mat.'34 op de hoofdspoorlijnen in het midden van het land, maar door elektrificatie verhuisden ze al na een paar jaar naar andere delen van het land. Tijdens de oorlog konden ze door brandstofgebrek niet rijden, na de oorlog zijn de treinstellen die nog over waren (een aantal zijn door oorlogshandelingen verloren gegaan of naar Duitsland getransporteerd) ingezet op secundaire spoorlijnen, waarna in 1964 uiteindelijk het doek viel voor de "oude dieseldrieën" (met de invoering van de Plan U was er ook een nieuwe dieseldrie). Treinstel 27 is overgedragen aan het Spoorwegmuseum.


De 27 is eigendom van het Spoorwegmuseum, maar is daar zeker niet altijd te zien. Nadat ze een tijd in het museum had gestaan, is ze overgebracht naar Amsterdam, waar ze ruim 3 jaar in een zowat ontoegankelijke loods stond. Voor het 40-jarig jubileum van de SGB in Goes is de 27 naar die plaats overgebracht, waarna deze, samen met Plan U 114, werd opgeborgen in een loods van de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort. Een erg vervelende loods om in te fotograferen: Het raam is hoog, het licht staat verkeerd en er staan allerlei spullen voor het raam. Gelukkig is er toch een klein gaatje te vinden in de spullen en het licht waardoor ik op 23 juni 2012 toch nog deze foto van de 27 heb kunnen maken.

Een Dieseldrie nog met de oorspronkelijke automatische koppeling in 1935 in Driebergen. Ik kreeg deze foto geschonken, de fotograaf is me onbekend.