Mat. '34 / DE3
In 1934 begon de NS met het inzetten van het Materieel '34, ook wel bekend als de Dieseldrie of DE3. Op vele gebieden waren deze treinen vernieuwend, zo was het bijvoorbeeld het eerste dieseltreinstel van de NS en was het ook de introductie van de vaak gebruikte stroomlijnvorm van de treinen, die we later terugzagen bij nog heel veel andere soorten. Aanvankelijk reed het Mat.'34 op de hoofdspoorlijnen in het midden van het land, maar door elektrificatie verhuisden ze al na een paar jaar naar andere delen van het land. Tijdens de oorlog konden ze door brandstofgebrek niet rijden, na de oorlog zijn de treinstellen die nog over waren (een aantal zijn door oorlogshandelingen verloren gegaan of naar Duitsland getransporteerd) ingezet op secundaire spoorlijnen, waarna in 1964 uiteindelijk het doek viel voor de "oude dieseldrieën" (met de invoering van de Plan U was er ook een nieuwe dieseldrie). Treinstel 27 is overgedragen aan het Spoorwegmuseum.
Een Dieseldrie, nog met de oorspronkelijke automatische koppeling, in 1935 in Driebergen. Ik kreeg deze foto geschonken, de fotograaf is me onbekend.
Van dit bijzondere vooroorlogse materieel is alleen stel 27 bewaard gebleven. Hoewel ze eigendom is van het Spoorwegmuseum, is ze daar niet vaak te zien. Zodoende heb ik nog nooit een fatsoenlijke foto van de 27 kunnen maken. Op 23 juni 2012 merkte ik de 27 op door het raam van een loods in Amersfoort, waar ik haar kon vastleggen. Het is nog steeds wachten op een moment voor een beter plaatje.