Mat. '34

In 1934 begon de NS met het inzetten van het Mat.'34, ook wel bekend als de Dieseldrie of DE3. Op vele gebieden waren deze treinen vernieuwend, zo was het bijvoorbeeld het eerste dieseltreinstel van de NS en was het ook de introductie van de vaak gebruikte stroomlijnvorm van de treinen, die we later terugzagen bij nog heel veel andere soorten. Aanvankelijk reed het Mat.'34 op de hoofdspoorlijnen in het midden van het land, maar door elektrificatie verhuisden ze al na een paar jaar naar andere delen van het land. Tijdens de oorlog konden ze door brandstofgebrek niet rijden, na de oorlog zijn de treinstellen die nog over waren (een aantal zijn door oorlogshandelingen verloren gegaan of naar Duitsland getransporteerd) ingezet op secundaire spoorlijnen, waarna in 1964 uiteindelijk het doek viel voor de "oude dieseldrieën" (met de invoering van de Plan U was er ook een nieuwe dieseldrie). Treinstel 27 is overgedragen aan het Spoorwegmuseum.


De 27 is eigendom van het Spoorwegmuseum, maar is daar zeker niet altijd te zien. Nadat ze een tijd in het museum had gestaan, is ze overgebracht naar Amsterdam, waar ze ruim 3 jaar in een zowat ontoegankelijke loods stond. Voor het 40-jarig jubileum van de SGB in Goes is de 27 naar die plaats overgebracht, waarna deze, samen met Plan U 114, werd opgeborgen in een loods van de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort. Een erg vervelende loods om in te fotograferen: Het raam is hoog, het licht staat verkeerd en er staan allerlei spullen voor het raam. Gelukkig is er toch een klein gaatje te vinden in de spullen en het licht waardoor ik op 23 juni 2012 toch nog deze foto van de 27 heb kunnen maken.

 

Een Dieseldrie nog met de oorspronkelijke automatische koppeling in 1935 in Driebergen. Ik kreeg deze foto geschonken, de fotograaf is me onbekend.