Elektrische locomotieven NS 1700

Tegelijkertijd met het bestellen van de dubbeldeksrijtuigen DDM-2 en -3, de vervolgseries op het DDM-1, werd door NS de bestelling van de locomotiefserie 1700 geplaatst. Het idee was eerst om deze nieuwe dubbeldekkers (al gauw bekend als DD-AR) vanaf het begin met een motorwagen te laten rijden. De ontwikkeling van deze motorwagens zou echter lang duren en daarom is er gekozen voor extra locomotieven. Alsthom bood een verbeterde versie van de NS 1600 aan, die als losstaande serie de naam 1700 ging dragen.

Uiteindelijk zijn er 81 locomotieven geleverd, verdeeld over twee deelseries. Vanaf de eerste inzet in 1992 tot 1998 reed de NS 1700 voornamelijk met DD-AR-stammen. Toen de mDDM-motorwagens eindelijk arriveerden, schoven de 1700'en op naar de diensten die door de series 1100, 1200 en 1300 werden uitgevoerd. De Nederlandse Spoorwegen waren toen al gesplitst in NS Reizigers en NS Cargo, de serie 1700 is daarom altijd in de reizigersdienst gebleven.

In 2013 werd de eerste reeks 1700'en uit dienst gehaald, dit als gevolg van het verbouwen van DD-AR naar DDZ. In 2015 reed er voor het laatst een 1700 met een ICRm-stam, (sindsdien uitgevoerd met locomotieven type NS 186), waarna weer een grote groep aan de kant kwam. Eind 2019 reden de laatste 1700'en met een DDM-1/DD-AR-stam, sindsdien worden ze alleen nog ingezet voor de IC Berlijn en enkele andere internationale treinen.


Op 29 september 2008 rijdt loc 1766 weg vanaf station Rotterdam Centraal met een ICK-trein als intercity naar Den Haag Centraal.

Loc 1709 met DD-AR-stam 7455 op spoor 6 van Rotterdam Centraal, 1 mei 2009.

Het grensstation Bad Bentheim is sinds jaar en dag al een station waar de getrokken internationale treinen van locomotief wisselen. Op 23 december 2010 ging ik met de intercity naar Berlijn en loc 1752 zorgde voor de tractie in Nederland. De Duitse opvolger is al in de verte te zien.

Loc 1713 met DD-AR stam 7446 op 19 november 2011 te Rotterdam Centraal.

Op 3 januari 2012 stond loc 1756 te Zutphen klaar met de intercity naar Zwolle.

Loc 1765 staat in de avond van 4 januari 2012 met een ICRm-stam langs perron 1 van station Venlo, klaar om een slag naar Den Haag Centraal te maken.


De intercity naar Venlo, bestaande uit een ICRm-stam en loc 1748, komt op 11 maart 2012 over spoor 4 door station Rotterdam Lombardijen gereden.

Later maakte loc 1710 met DD-AR-stam 7410 een stop langs perron 4 als sprinter naar Dordrecht. Normaal gesproken stoppen de treinen hier alleen op de sporen 2 en 3.


Loc 1711 met DD-AR-stam 7455 als sprinter naar Zwolle op 12 mei 2012, tijdens het vertrek van spoor 2 van Utrecht Centraal.

De 1713 reed op dezelfde dienst met stam 7446 en staat hier te wachten langs perron 3. De week erop, op 18 mei 2012, trof ik daar de 1714 aan met stam 7462.


Op een zonnige 2 juni 2012 rijdt loc 1722 met DD-AR-stam 7473 over spoor 3 het station van Haarlem binnen, om niet veel later weer verder te gaan als sprinter naar Zandvoort.

Op 17 augustus 2012 reed loc 1737 met een ICRm-stam weg van spoor 9 te Rotterdam Centraal.

Op 25 oktober 2012 was ik op station Amsterdam Centraal, waar ik loc 1716 aantrof achterop de sprinter naar Lelystad Centrum.


Loc 1730 met de IC Berlijn naar Schiphol op 24 november 2012 in Apeldoorn.

Even later kwam de IC Berlijn de andere kant op voorbij, met de 1736 voorop.

In de avond van 3 februari 2013 komt loc 1738 aan op Utrecht Centraal met een EuroNight vanuit Warschau. EuroNight is de naam waaronder de nachttreinen van het EuroCity-netwerk sinds 1993 geëxploiteerd worden. Deze specifieke verbinding is in 2007 begonnen tussen Amsterdam en Moskou, waarna de dienst in 2011 en 2014 is ingekort en nu slechts tussen Keulen en Warschau rijdt. Klik hiernaast voor meer over getrokken internationale treinen.


Loc 1763 met een ICRm-stam van Venlo naar Den Haag Centraal op 22 februari 2013 op Rotterdam Centraal.


Op 25 mei 2013 vond de officiële afscheidsrit van de DD-AR plaats. Er werd hiervoor gebruik gemaakt van stam 7435 met loc 1715, die we hier zien bij het vertrek uit Baarn.

Loc 1760 kwam ook nog door station Baarn gereden, in dit geval met een intercity naar Berlijn.

De 1739, ook met een intercity naar Berlijn, zien we eerder op de dag in Amersfoort.


Op 25 januari 2014 ging ik met de trein een dagje naar Maastricht, of eerder: ik ging een dagje treinen en stapte in Maastricht uit voor een McKroket. Daar aangekomen trof ik eerst loc 1767 met een ICRm stam aan, vergezeld door een VIRM en een lantaarnpaal. Op de opstelsporen bij het station was verder nog een clubje bestaande uit de 1752, 1701, 1711, 1727, 1713, 1722 en 1703 te vinden.


De nadagen

Met ingang van de dienstregeling 2019 waren de 1700en nog maar op enkele trajecten in het land te vinden. Één daarvan was Utrecht Centraal - Zwolle, waar de sprinterdienst werd uitgevoerd door DD-AR-stammen met een 1700.  Zodoende stond loc 1733 op 19 december 2018 op spoor 3 van Utrecht Centraal.

Op 6 mei 2019 kwam loc 1763 met stam 7310 aan op station Zwolle.

Even later kwam loc 1737 met ook een eigen DD-AR-stam aanrijden, om zich vervolgens te koppelen aan de 1763 en als dubbele stam met beide locs in het midden weer naar Utrecht te vertrekken.


Loc 1733 op het terrein van VolkerRail in het Zeehavengebied van Dordrecht op 28 december 2020. VolkerRail heeft in oktober van dat jaar de locs 1733, 1743 en 1778 aangeschaft om ze in de toekomst zelf in te zetten.

Omdat de 1733 en 1743 reeds geplukt waren, heeft VolkerRail ook nog de 1732, 1749 en 1762 aangeschaft als onderdelenleverancier. Of de vierde loc, die buiten het zicht achter de anderen stond, de 1749 of de 1778 was is niet vast te stellen.


Loc 1746 komt op 8 januari 2021 met de IC Berlijn richting Amsterdam aan op Amersfoort Centraal.

Op de opstelsporen naast het station was zoals altijd een grote verzameling locomotieven te vinden. Helemaal aan het einde stonden de 1251 en 1751 naast elkaar, met de 1770 en 1760 nog achter de 1751.


Museummaterieel

Op 16 maart 2021 werden er twee Belgische rijtuigen overgebracht van het Spoorwegmuseum naar Roosendaal. Dit gebeurde met loc 1768 van het Spoorwegmuseum, hun Plan W-rijtuig en hun Beneluxstuurstand, die naderhand ook weer mee terug zijn gegaan van Roosendaal naar Utrecht. Hier zien we de combinatie tijdens een stop op Rotterdam Centraal.

De 1768 is eind 2019 overgedragen aan het Spoorwegmuseum, waarna ze in juni 2020 voor het eerst werd ingezet door het museum. Aangezien de serie 1700 nog in dienst is bij NS, wordt de 1768 nog niet in het museum tentoongesteld, maar wordt ze vooral ingezet voor overbrengingsriten zoals deze. Rechts zien we dat ik niet als enige aanwezig was om de trein te fotograferen, maar anderen waren wel dapper genoeg om de regen te trotseren voor een mooi plaatje.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb