Elektrische locomotieven NS 1700

Tegelijkertijd met het bestellen van de dubbeldeksrijtuigen DDM-2 en -3, de vervolgseries op het DDM-1, werd door NS de bestelling van de locomotiefserie 1700 geplaatst. Het idee was eerst om deze nieuwe dubbeldekkers (al gauw bekend als DD-AR) vanaf het begin met een motorwagen te laten rijden. De ontwikkeling van deze motorwagens zou echter lang duren en daarom is er gekozen voor extra locomotieven. Alsthom bood een verbeterde versie van de NS 1600 aan, die als losstaande serie de naam 1700 ging dragen.

Uiteindelijk zijn er 81 locomotieven geleverd, verdeeld over twee deelseries. Vanaf de eerste inzet in 1992 tot 1998 reed de NS 1700 voornamelijk met DD-AR-stammen. Toen de mDDM-motorwagens eindelijk arriveerden, schoven de 1700'en op naar de diensten die door de series 1100, 1200 en 1300 werden uitgevoerd. De Nederlandse Spoorwegen waren toen al gesplitst in NS Reizigers en NS Cargo, de serie 1700 is daarom altijd in de reizigersdienst gebleven.

In 2013 werd de eerste reeks 1700'en uit dienst gehaald, dit als gevolg van het verbouwen van DD-AR naar DDZ. In 2015 reed er voor het laatst een 1700 met een ICRm-stam, (sindsdien uitgevoerd met locomotieven type NS 186), waarna weer een grote groep aan de kant kwam. Eind 2019 reden de laatste 1700'en met een DDM-1/DD-AR-stam, sindsdien worden ze alleen nog ingezet voor de IC Berlijn en enkele andere internationale treinen.


Op 29 september 2008 rijdt loc 1766 weg vanaf station Rotterdam Centraal met een ICK-trein als intercity naar Den Haag Centraal.

 

Loc 1709 met DD-AR-stam 7455 op spoor 6 van Rotterdam Centraal, 1 mei 2009.

 

Het grensstation Bad Bentheim is sinds jaar en dag al een station waar de getrokken internationale treinen van locomotief wisselen. Op 23 december 2010 ging ik met de intercity naar Berlijn en loc 1752 zorgde voor de tractie in Nederland. De Duitse opvolger is al in de verte te zien.

 

Links de 1713 met DD-AR-stam 7446 op Rotterdam Centraal, 19 november 2011. Rechts de 1756 met een intercity van Roosendaal naar Zwolle op station Zutphen, 3 januari 2012.

 

Op 11 maart 2012 is de 1710 met DD-AR-stam 7410 onderweg als sprinter naar Dordrecht en maakt daarbij een stop op spoor 4 van station Rotterdam Lombardijen. Normaal gesproken stoppen de treinen hier alleen op de sporen 2 en 3.

 

Even later kwam de intercity naar Venlo voorbij over hetzelfde spoor, bestaande uit een ICRm-stam en loc 1748.

 


Loc 1711 met DD-AR-stam 7455 als sprinter naar Zwolle op 12 mei 2012, tijdens het vertrek van spoor 2 van Utrecht Centraal.

 

De week erop, op 18 mei 2012, trof ik langs perron 3 de 1714 aan met stam 7462.

 


Op 25 oktober 2012 was ik op station Amsterdam Centraal, waar ik loc 1716 aantrof achterop de sprinter naar Lelystad Centrum.

 

Tweemaal de IC Berlijn in Apeldoorn op 24 november 2012. Links de 1730 onderweg naar Schiphol, rechts de 1736 onderweg naar Berlijn.

 

In de avond van 3 februari 2013 komt loc 1738 aan op Utrecht Centraal met een EuroNight vanuit Warschau. EuroNight is de naam waaronder de nachttreinen van het EuroCity-netwerk sinds 1993 geëxploiteerd worden. Deze specifieke verbinding is in 2007 begonnen tussen Amsterdam en Moskou, waarna de dienst in 2011 en 2014 is ingekort en nu slechts tussen Keulen en Warschau rijdt. Klik hiernaast voor meer over getrokken internationale treinen.

 

Loc 1763 met een ICRm-stam van Venlo naar Den Haag Centraal op 22 februari 2013 op Rotterdam Centraal.

 


Op 25 mei 2013 vond de officiële afscheidsrit van de DD-AR plaats. Er werd hiervoor gebruik gemaakt van stam 7435 met loc 1715, die we hier zien bij het vertrek uit Baarn.

 

Loc 1760 kwam ook nog door station Baarn gereden, in dit geval met een intercity naar Berlijn.

 


Op 25 januari 2014 ging ik met de trein een dagje naar Maastricht, of eerder: ik ging een dagje treinen en stapte in Maastricht uit om wat te eten. Daar aangekomen trof ik eerst loc 1767 met een ICRm stam aan, vergezeld door een VIRM en een lantaarnpaal. Op de opstelsporen bij het station was verder nog een clubje bestaande uit de 1752, 1701, 1711, 1727, 1713, 1722 en 1703 te vinden.

 


Met ingang van de dienstregeling 2019 waren de 1700en nog maar op enkele trajecten in het land te vinden. Één daarvan was Utrecht Centraal - Zwolle, waar de sprinterdienst werd uitgevoerd door DD-AR-stammen met een 1700.  Zodoende stond loc 1733 op 19 december 2018 op spoor 3 van Utrecht Centraal.

 

Op 6 mei 2019 kwam loc 1763 met stam 7310 aan op station Zwolle.

 

Even later kwam loc 1737 met ook een eigen DD-AR-stam aanrijden, om zich vervolgens te koppelen aan de 1763 en als dubbele stam met beide locs in het midden weer naar Utrecht te vertrekken.

 


Loc 1733 op het terrein van VolkerRail in het Zeehavengebied van Dordrecht op 28 december 2020. VolkerRail heeft in oktober van dat jaar de locs 1733, 1743 en 1778 aangeschaft om ze in de toekomst zelf in te zetten.

 

Omdat de 1733 en 1743 reeds geplukt waren, heeft VolkerRail ook nog de 1732, 1749 en 1762 aangeschaft als onderdelenleverancier. Of de vierde loc, die buiten het zicht achter de anderen stond, de 1749 of de 1778 was is niet vast te stellen.

 


Loc 1746 komt op 8 januari 2021 met de IC Berlijn richting Amsterdam aan op Amersfoort Centraal.

 


Op 16 maart 2021 werden er twee Belgische rijtuigen overgebracht van het Spoorwegmuseum naar Roosendaal. Dit gebeurde met loc 1768 van het Spoorwegmuseum, hun Plan W-rijtuig en hun Beneluxstuurstand, die naderhand ook weer mee terug zijn gegaan van Roosendaal naar Utrecht. Hier zien we de combinatie tijdens een stop op Rotterdam Centraal.

 

De 1768 is eind 2019 overgedragen aan het Spoorwegmuseum, waarna ze in juni 2020 voor het eerst werd ingezet door het museum. Aangezien de serie 1700 nog in dienst is bij NS, wordt de 1768 nog niet in het museum tentoongesteld, maar wordt ze vooral ingezet voor overbrengingsriten zoals deze. Rechts zien we dat ik niet als enige aanwezig was om de trein te fotograferen, maar anderen waren wel dapper genoeg om de regen te trotseren voor een mooi plaatje.

 


Loc 7178 van VolkerRail, de ex-NS 1778, staat op 2 april 2023 met een werktrein bij station Dordrecht.

 


Op 19 november 2023 vond het officiële afscheid van de locserie 1700 plaats. Ter ere hiervan werd er een afscheidsrit georganiseerd vanaf Amersfoort via Zwolle, Arnhem, Breda en Den Haag weer terug naar Amersfoort. De trein van de afscheidsrit bestond uit een rijtuigstam van de IC Berlijn met loc 1761 op kop.

 

Achteraan de afscheidstrein reed nog loc 1750 mee. We zien de rit hier tijdens een fotostop op station Rotterdam Stadion.

 

Op station Rotterdam Stadion was een kleine materieelshow georganiseerd bestaande uit meerdere nog rijvaardige 1700-locs. Deel van de line-up was de 1756 van Strukton, die de officiële bijnaam Charlotte draagt op het nummerbord. Sinds 2020 rijdt deze loc samen met de 1736 en 1740 als eerste elektrische vloot van Strukton.

 

De 7178 van VolkerRail was ook van de partij. Net zoals bij Strukton is deze voormalige 1778 samen met twee anderen, in dit geval de 1732 en 1743, de eerste elektrische vloot van VolkerRail.

 

Ook de 101001 en 102001 van Train Charter Services waren van de partij. De 101001 is de ex-NS 1781, de 102001 is de voormalige 1835. De gelijkenissen tussen de serie 1700 en 1600/1800 is goed zichtbaar. Een opmerkelijk verschil is de manier waarop de slangen aan de voorzijde onder de frontseinen bevestigd zijn (klik om te vergroten).

 

Andere vertegenwoordigers van de serie 1600/1800 waren de 4402 (ex-NS 1609) van Rotterdam Rail Feeding en de 1828 van Rail Force One.

 

Bij de druk bezochte fotostop was er verder ook nog een drietal locomotieven van NS aanwezig. Het gaat om de opvolgende nummers 1744...

 

...1745...

 

...en 1746.