TRAXX F 140 MS2 (NS 186 / HLE 28 / Baureihe 186)
Door heel Europa zijn exemplaren te vinden uit de grote locomotievenfamilie TRAXX van Bombardier. In Nederland rijdt het type TRAXX F140 MS2 - dat overigens overal waar het te vinden is als 186 wordt genummerd - onder de noemer NS 186 (voorheen ook NS Hispeed 186). Bij de Belgische Spoorwegen rijdt ditzelfde type onder de naam HLE 28 of simpelweg "Reeks 28", bij de Luxemburgse spoorwegen is het type te vinden als CFL 4000.
Vanaf 2006 leasete NS Hispeed twaalf exemplaren voor de Fyra-diensten op de HSL-Zuid, die vanaf dienstregeling 2009 van start ging. De getrokken treinen met een 186 zouden in 2012 vervangen worden door de treinstellen V250, maar door alle problemen daaromheen is de combinatie van een 186 met ICR-rijtuigen nog jaren langer te zien geweest. Vanwege het opheffen van het merk Fyra, hebben de locs vanaf 2014 het Fyra-rood ingewisseld voor het standaard NS-geel-met-blauw.
Vanaf 2014 is er een nieuwe bestelling van 186'en op het Nederlandse spoor te vinden. Deze waren aanvankelijk eigendom van NS (niet geleaset) en reden meteen vanaf het begin rond in het blauw met geel. Ook is er nog een nieuwe lading aangekomen in 2016, omdat de ICRm BDs stuurstandrijtuigen niet overweg kunnen met de 186 en er daarom aan beide kanten een loc moet rijden. In 2018 werd bekend dat de NS de locomotieven zou verkopen aan een leasemaatschappij en ze vervolgens van hen zou blijven leasen.
Naast inzet bij de nationale spoorwegmaatschappijen, wordt de Baureihe 186 ook veelvuldig gebruikt door grotere en kleinere goederenvervoerders in West-Europa.

NS Hispeed 186 122 op 29 september 2008 in het nog niet verbouwde station Rotterdam Centraal, tijdens het rijden van testritten op de HSL-Zuid. Op 7 september 2009 ging de Fyra-treindienst van start tussen Rotterdam en Amsterdam.

Een onbekende NS Hispeed 186 komt Rotterdam Centraal binnen met een testtrein, 1 mei 2009.


We zien tweemaal locomotief 186 115. Links vertrekt de loc uit Haarlem op 30 augustus 2008, nadat ze onderdeel was van de materieelshow tijdens het evenement Haarlem 100. Dit was ongeveer een jaar nadat de eerste NS Hispeed 186 verscheen. Rechts staat de loc met een getrokken Fyra-trein van Rotterdam naar Amsterdam op spoor 11 van Rotterdam Centraal, 27 juli 2011.

Bij de NMBS rijdt dit type loc onder de naam Reeks 28, waarbij ze naast een 186-nummer ook een nummer in de 2800 krijgen. De NMBS heeft deze locs altijd gehuurd of geleaset, waardoor het aantal locs waaruit de serie bestaat door de jaren heen verschilt. Sinds 2008 wordt de Reeks 28 ingezet op de lijnen van België naar Duitsland en Nederland, zoals de Beneluxtrein tussen Brussel en Amsterdam. Zo verscheen de 2825 op 27 juli 2011 op Rotterdam Centraal.

Locomotief 186 110 van de Italiaanse goederenvervoerder Rail Traction Company op 25 januari 2012 bij Shunter Waalhaven. Het is opvallend dat dit type loc geen extra cijfer achter het locnummer heeft staan, aangezien ze wel is bedoeld voor internationale dienst. De correcte UIC-code van deze loc is 186 110-3.

Loc 186 183 van Metrans komt op 12 mei 2012 met een lange containertrein door Driebergen-Zeist. In 2015 is deze loc als 2861 bij NMBS terecht gekomen voor het testen van software op de HSL tussen Antwerpen en Nederland.

Op 17 augustus 2012 staat de NMBS 2811 (186 203) met een Beneluxtrein bestaande uit Oostenrijkse rijtuigen langs perron 8 van Rotterdam Centraal. Dit is een van de locs (2801 - 2813) die vanaf het begin bij NMBS zijn gebleven.


Tweemaal een 186 op 22 oktober 2012. Links de NS 186 115 met een Fyra naar Amsterdam op spoor 12 van Rotterdam Centraal, rechts raast de NMBS 2838 (186 230) met een Beneluxtrein door Schiedam Centrum.

De 186 120 met de Fyra naar Amsterdam langs perron 4 van Rotterdam Centraal, 10 november 2012.

De grijze 186 144 op 26 november 2012 te Rotterdam Centraal. Dit is een van de twee reservelocs die in 2011 door NS zijn geleaset, nog geen maand later stopte de inzet door NS alweer. Foto: Jeffrey Zeitzen.

Vanwege het Fyra-debakel met de V250 heeft NS in 2013 een nieuwe lading 186'en besteld, waarvan de eerste in 2014 in dienst kwam. Vanwege het opheffen van het hele merk Fyra werden deze locs in het normale NS blauw/geel gestoken, waarna de al aanwezige rode 186en deze kleuren ook kregen. We zien hier loc 186 001, de eerste van deze nieuwe serie en tevens de eerste 186, op 3 april 2019 in Breda voorop de intercity naar Amsterdam Centraal.

Later die dag kwam ik nog de 186 428 van RTB Cargo tegen, die met een containertrein door Lage Zwaluwe kwam.


Na het bestellen van de tweede lading 186en door NS kwam men erachter dat de BDs stuurstandrijtuigen van de ICRm niet overweg konden met deze nieuwe locomotieven. Dat heeft ervoor gezorgd dat elke ICRm-trein nu zowel voor als achter een locomotief moet hebben. Zodoende komen op 5 november 2019 de 186 037 en 186 118 met een Intercity direct binnen op spoor 6 van Rotterdam Centraal.

De intercity van Den Haag naar Eindhoven met de door NS overgenomen NMBS-loc 186 219 op kop vertrekt van spoor 2 van Rotterdam Centraal, 8 mei 2021.

Op een bewolkte 31 oktober 2021 komt loc 186 455 van Lineas door Rotterdam Centraal met een sleep Laaeilprss-wagons.

De 186 423 van RTB Cargo komt op 22 december 2021 met een containertrein door station Dordrecht.

De intercity van Den Haag naar Eindhoven met de 186 025 op kop nadert de overweg bij Schiedam Kethel, 25 maart 2022.

Een Intercity direct met loc 186 025 achterop verlaat de fly-over bij Rotterdam Lombardijen, 11 maart 2022.


Tweemaal een 186 op station Rotterdam Zuid, 3 april 2022. Links komt de 186 355 samen met de 193 232 van LTE voorbij met een intermodale trein vol vrachtwagenopleggers, rechts komt de 2803 (186 125) van NMBS voorbij achterop de IC direct naar Amsterdam.

Een ICRm-stam komt met loc 186 022 op kop langs station Rotterdam Lombardijen gereden, 15 juli 2022.

Op 15 juli 2023 staat ICNG 3222 defect op spoor 2 van station Tilburg, waardoor de 186 508 van Lineas via spoor 1 moet passeren.

Loc 186 029 hangt achteraan de intercity van Den Haag naar Eindhoven en verlaat zo station Breda, 11 september 2023.

Op 14 oktober 2023 komt de 186 025 door station Boxtel, achteraan de intercity van Den Haag naar Eindhoven.

Loc 186 492 van Lineas komt tijdens de avondschemering van 27 februari 2024 met een containertrein door station 's-Hertogenbosch.

NS-loc 186 032 in onderhoud bij Shunter Waalhaven, 13 juli 2024.

De NMBS 2807 (186 199) met een intercity van Amsterdam naar Brussel maakt een stop in Breda, 7 augustus 2024. Van de 43 machines die op het hoogtepunt dienst deden als NMBS HLE 28 zijn er anno 2023 nog elf over, die allen zijn voorzien van een speciale bestickering voor de IC direct Brussel - Amsterdam. Alle locs hebben hierbij ook een bijnaam gekregen die verwijst naar de eerste Belgische stoomlocomotieven uit 1835, zo draagt de 2807 de bijnaam "l'Éclaire / de Bliksem".

Door de instroom van de ICNG, de vervanger van de ICRm-stammen, zijn vanaf 2024 de 186'en van NS in onbruik geraakt. Daarom zijn ze weer teruggekeerd naar leasemaatschappij Akiem, die ze in een zilvergrijze kleurstelling met rode accenten heeft gestoken. Op 28 november 2024 komt de 186 043 in nieuwe kleurstelling, maar nog wel met NS-logo, door station Vught.

De 186 539 van Rail Force One komt op 3 januari 2025 over spoor 7 door station 's-Hertogenbosch.

Sinds 2025 is de Beneluxtrein vervangen door de Eurocity Direct en de intercity Rotterdam Centraal - Brussel Zuid, waarbij de eerste alleen op de belangrijkste stations stopt en de tweede ook kleinere stations langs de route aandoet. De intercity tussen Rotterdam en Brussel bestaat uit Belgische I11-rijtuigen en wordt tot de instroom van de nieuwe HLE 19 uitgevoerd met nieuw gehuurde 186'en, wat voor eenzelfde situatie heeft gezorgd als bij de stuurstandrijtuigen van de ICRm. Op 14 februari 2025 vertrekt de intercity naar Brussel vanaf Rotterdam Centraal met achteraan loc 2869 (186 119), die hiervoor voor NS reed.