Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 450
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

E-loc's NS 1600/1800 en NS 1700

In de jaren '80 kwam de serie NS 1600 in dienst voor zowel reizigers- als goederenvervoer. In 1999 werd NS gesplitst in NS Reizigers en NS Cargo. De locomotieven die naar NS Cargo gingen, behielden de 1600-nummering, maar de locs die naar NS Reizigers gingen, werden allen vernummerd naar de 1800-serie. Na de fusie van NS Cargo met DB Cargo werden de 1600en eigendom van Railion. In 2009 werden de ICK-rijtuigen van de NS weggedaan, waardoor de 1800en overbodig raakten. De 1800-serie is ondertussen grotendeels gesloopt, slechts twee locomotieven zijn nog rijvaardig, de 1832 (van HSL Logistics) en de 1835 (van Bentheimer Eisenbahn). Tegenwoordig staan er ook veel 1600en aan de kant, maar er zijn er nog een paar die voor DB Schenker Rail (de opvolger van Railion) rijden, vanaf 2012 in het DB-rood. Verder zijn er nog een aantal 1600en naar kleinere bedrijven gegaan.

De NS 1700 is een locomotiefserie die qua uiterlijk identiek is aan de 1600/1800, maar technisch hiervan afwijkt. Vanaf 1991 werden deze locomotieven ingezet in de reizgersdienst en dat is vandaag de dag nog steeds het geval.


Op 22 augustus 2016 was ik in Amersfoort, waar ik naast loc 1774 ook de helft van een Plan V tegen kwam.

 


Op 21 februari 2014 kwam ik op station Dordrecht de geblokte locomotief 1832 van HSL Logistics tegen.

 

Op 25 januari 2014 maakte ik een korte reis naar onze meest zuidelijke provincie. Na een reis door het mooie Limburgse heuvellandschap nabij Elsloo, kwam ik aan in Maastricht, waar ik deze foto van de 1767 naast een anonieme V-IRM maakte.

 

Voor de liefhebbers van deze locomotiefserie is het hier een waar paradijs. We zien van links naar rechts: 1752, 1701, 1727, 1713, 1722 en 1703.

 

Op 15 september 2013 was loc 1837 was bij de Open Monumentendag in Amersfoort aanwezig. Inmiddels is deze locomotief in dienst van Locon.

 

Loc 1747 met een ICRm-stam op 17 juli 2013 op Rotterdam Centraal. Foto: Matthijs Schreurs (www.ns1700.jouwweb.nl).

 

Loc 1739 met de IC Berlijn in Amersfoort op 25 mei 2013.

 

Later die dag kwam de 1760 met een soortgelijke trein door Baarn gesjeesd.

 

En nog later reed loc 1835 van Bentheimer Eisenbahn met een goederentrein de andere kant op.

 

Loc 1763 met een ICRm-stam van Venlo naar Den Haag Centraal op 22 februari 2013 op Rotterdam Centraal.

 

Loc 1612 kwam even eerder over spoor 9 door het station heen.

 

Rode DB-loc 1611 in Sittard. Foto: Bart Tummers

 

Loc 1730 in Apeldoorn met de intercity vanuit Berlijn naar Schiphol, 24 november 2012.

 

Loc 1736 reed even later de andere kant op.

 

Loc 1716 achterop de sprinter naar Lelystad Centrum.

 

Op 17 augustus 2012 reed loc 1737 met een ICRm-stam weg van spoor 9 te Rotterdam Centraal.

 

Loc 1602 van DB passeert het station op spoor 9.

 

Even later reed ook loc 1615 voorbij, die een stop maakte op spoor 10.

 

Loc 1618 op 12 augustus 2012 op het emplacement Waalhaven. Opvallend is dat deze loc van Railion is, maar wel de originele NS-logo's en cijfers heeft. Deze locomotief in nu eigendom van Captrain.

 

Loc 1607 staat hier ook. Deze loc heeft in 1989 de langste reizigerstrein ter wereld getrokken. Opvallend is het ontbrekende nummerplaatje op de neus, deze is ongeveer een maand eerder "vakkundig verwijderd" ter behoeve van de collectie van Cor de Rijke, www.feijenoordsemeesters.nl.

 

Loc 9904 (ex 1631) staat iets verderop op het terrein van Shunter Waalhaven.

 

Locon 9905 (ex 1636) staat op 31 juli 2012 in de GDST te Apeldoorn.

 

Amersfoort, 23 juni 2012. Loc 1609 van HUSA is, samen met de 1606, de 1619 en de 1621, in de huisstijl van dit bedrijf gestoken. Plaatselijke hangjeugd heeft ook zijn eigen huisstijl toegepast op het rooster.

 

Loc 1722 met DD-AR-stam 7473 als trein naar Zandvoort aan Zee op spoor 3.

 

Loc 1714 staat op 18 mei 2012 met DD-AR-stam 7462 als trein naar Zwolle op spoor 4 van Utrecht Centraal.

 

Loc 1768 rijdt van Rotterdam Centraal weg met een ICRm-stam naar Den Haag.

 

Loc 1656 van het Spoorwegmuseum reed op 12 mei 2012 zijn eerste Heimwee Express, samen met loc 1202, een Plan E, K en W rijtuig. Op de bovenste foto de doorkomst in Dreibergen-Zeist richting Maarn. Op de onderste foto het keren op spoor 3 van hetzelfde station om terug te keren naar Maliebaan.

 

Utrecht Centraal, 12 mei 2012. Loc 1722 voor DD-AR-stam 7473.

 

Loc 1711 rijdt weg met DD-AR-stam 7455.

 

Loc 1713 met DD-AR-stam 7446.

 


11 maart 2012, loc 1710 met DD-AR-stam 7410 naar Dordrecht tijdens de doorkomst in Rotterdam Lombardijen.

 

Even later kwam de stam weer terug.

 

Op 25 januari 2012 stond loc 1610 gereed voor de sloop op het terrein van Shunter bij de Waalhaven. Zal deze loc net zo eindigen als de Köf naast hem?

 

Op 3 januari 2012 stond loc 1756 te Zutphen klaar met de intercity naar Zwolle.

 

Loc 1656 van het Spoorwegmuseum op de Watergraafsmeer. Echt veel was er aan deze loc niet terug te brengen in de aflevertoestand, alleen het nummer.

 

Loc 1713 op 19 november 2011 te Rotterdam Centraal met DD-AR-stam 7446.

 

ICMm 4234 en loc 1747 op 27 juli 2011 op Rotterdam Centraal.

 

Shunter Waalhaven, 7 juli 2011. Loc 1608 in reparatie. Volgens mij is er brand geweest. Op 25 januari 2012 zag ik deze loc gewoon weer gezellig een stukje verderop bij zijn broers staan.

 

Emplacement Waalhaven. Loc 1603 is duidelijk in betere staat dan zijn broer hierboven.

 

Zo zie je ze toch het liefst?! Lekker het zonnetje erop! Loc 1620.

 

Op 23 december 2010 maakt loc 1752 te Bad Bentheim plaats voor zijn Duitse collega die al in de verte te zien is.

 

Loc 1709 met DD-AR-stam 7455 op spoor 6 van Rotterdam Centraal, 1 mei 2009.

 

Opnieuw Rotterdam Centraal, maar nu 29 september 2008. Loc 1766 met een ICK-trein.

 

Op 5 juli 2008 stond loc 1843 te Amersfoort achterop een ICK-trein naast een DD-AR.

 

Op 21 maart 2008 stond loc 1858, met bijnaam Zaandam, klaar met een DDM-1 stam op spoor 2 van Rotterdam Lombardijen om te vertrekken richting Rotterdam Centraal. Dit is de laatste loc uit de serie.

 

Arnhem, zomer 1991. Loc 1656 met een D-trein van Wenen naar Amsterdam. Dit is nu een museumloc van het Spoorwegmuseum. Foto: René Friebel.

 

Utrecht CS. E-loc 1613 met D-trein van Hoek van Holland naar Berlijn. Foto: René Friebel.