Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

E-loc's NS 1600/1800 en NS 1700

In de jaren '80 kwam de serie NS 1600 in dienst voor zowel reizigers- als goederenvervoer. In 1999 werd NS gesplitst in NS Reizigers en NS Cargo. De locomotieven die naar NS Cargo gingen, behielden de 1600-nummering, maar de locs die naar NS Reizigers gingen, werden allen vernummerd naar de 1800-serie. Na de fusie van NS Cargo met DB Cargo werden de 1600en eigendom van Railion. In 2009 werden de ICK-rijtuigen van de NS weggedaan, waardoor de 1800en overbodig raakten. De 1800-serie is ondertussen grotendeels gesloopt, slechts twee locomotieven zijn nog rijvaardig, de 1832 (van HSL Logistics) en de 1835 (van Bentheimer Eisenbahn). Tegenwoordig staan er ook veel 1600en aan de kant, maar er zijn er nog een paar die voor DB Schenker Rail (de opvolger van Railion) rijden, vanaf 2012 in het DB-rood. Verder zijn er nog een aantal 1600en naar kleinere bedrijven gegaan.

De NS 1700 is een locomotiefserie die qua uiterlijk identiek is aan de 1600/1800, maar technisch hiervan afwijkt. Vanaf 1991 werden deze locomotieven ingezet in de reizgersdienst en dat is vandaag de dag nog steeds het geval.


Op 22 augustus 2016 was ik in Amersfoort, waar ik naast loc 1774 ook de helft van een Plan V tegen kwam.

In Dordrecht kwam ik op 21 februari 2014 de geblokte locomotief 1832 van HSL Logistics tegen.

 

Op 25 januari 2014 maakte ik een korte reis naar onze meest zuidelijke provincie. Na een reis door het mooie Limburgse heuvellandschap nabij Elsloo, kwam ik aan in Maastricht, waar ik deze foto van de 1767 naast een anonieme V-IRM maakte.

 

Voor de liefhebbers van deze locomotiefserie was het in Maastricht een waar paradijs. We zien van links naar rechts: 1752, 1701, 1727, 1713, 1722 en 1703.

 

Op 15 september 2013 was loc 1837 was bij de Open Monumentendag in Amersfoort aanwezig. Inmiddels is deze locomotief in dienst van Locon.

 


Een drietal foto's die gemaakt zijn op 25 mei 2013. De eerste foto laat loc 1739 met de IC Berlijn zien tijdens een stop in Amersfoort. Later die dag kwam de 1760 met een andere IC Berlijn door Baarn gesjeesd. En nog later reed loc 1835 van Bentheimer Eisenbahn met een goederentrein de andere kant op.

 

 


Loc 1763 met een ICRm-stam van Venlo naar Den Haag Centraal op 22 februari 2013 op Rotterdam Centraal.

 

Loc 1612 kwam even eerder over spoor 9 door het station heen. Links zien we het tijdelijke perron 10 dat over spoor 11 was aangelegd.

 

De door DB overgenomen rode 1611 in Sittard, gefotografeerd door Bart Tummers.

 

Loc 1730 in Apeldoorn met de intercity vanuit Berlijn naar Schiphol, 24 november 2012. Even later kwam de IC Berlijn de andere kant op voorbij, met de 1736 voorop.

 

Op 17 augustus 2012 reed loc 1737 met een ICRm-stam weg van spoor 9 te Rotterdam Centraal.

 

Op diezelfde 17 augustus kwam eerst loc 1602 van DB voorbij op spoor 9, waarna de 1615 ook nog voorbij kwam en een stop maakte op spoor 10.

 

Bij het emplacement Waalhaven te Rotterdam stond een aantal jaren lang een grote verzameling buiten dienst gestelde 1600en. Op 12 augustus 2012 maakte ik hier foto's van de 1618 en de 1607. Opvallend aan de 1618 is dat deze loc nog een tijd lang voor Railion gereden heeft, maar wel altijd de originele NS-logo's en cijfers heeft behouden. Deze locomotief in nu eigendom van Captrain. Bij de 1607, die in 1989 de lagste reizigerstrein ter wereld heeft getrokken, zien we dat het nummerplaatje op de neus ontbreekt. Deze is ongeveer een maand eerder "vakkundig verwijderd" ter behoeve van de collectie van Cor de Rijke (www.feijenoordsemeesters.nl.)

 

Loc 9904 (ex 1631) stond iets verderop op het terrein van Shunter Waalhaven.

 

Locon 9905 (ex 1636) staat op 31 juli 2012 te rusten in Apeldoorn.

 

Amersfoort, 23 juni 2012. Loc 1609 van HUSA is, samen met de 1606, de 1619 en de 1621, in de huisstijl van dit bedrijf gestoken. Plaatselijke hangjeugd heeft ook zijn eigen huisstijl toegepast op het rooster.

 

Loc 1722 met DD-AR-stam 7473 als trein naar Zandvoort aan Zee op spoor 3 van station Haarlem.

 

Loc 1714 staat op 18 mei 2012 met DD-AR-stam 7462 als trein naar Zwolle op spoor 4 van Utrecht Centraal.

 

Loc 1656 van het Spoorwegmuseum reed op 12 mei 2012 zijn eerste Heimwee Express, samen met loc 1202, een Plan E, K en W rijtuig. Op de eerste foto zien we de doorkomst in Driebergen-Zeist richting Maarn. Op de tweede foto het keren op spoor 3 van hetzelfde station om terug te keren naar Maliebaan.

 

Tweemaal een 1700 met een DD-AR te Utrecht Centraal op 12 mei 2012. Loc 1711 rijdt weg met DD-AR-stam 7455 en de 1713 staat stil met stam 7446.

 

Loc 1710 met DD-AR-stam 7410 op de heen- en terugweg naar Dordrecht tijdens de doorkomsten in Rotterdam Lombardijen op 11 maart 2012.

 

Op 25 januari 2012 stond loc 1610 gereed voor de sloop op het terrein van Shunter bij de Waalhaven. Zal deze loc net zo eindigen als de Köf naast hem?

 

Op 3 januari 2012 stond loc 1756 te Zutphen klaar met de intercity naar Zwolle.

 

Loc 1713 op 19 november 2011 te Rotterdam Centraal met DD-AR-stam 7446.

 

ICMm 4234 en loc 1747 op 27 juli 2011 op Rotterdam Centraal.

 

Shunter Waalhaven, 7 juli 2011. Loc 1608 in reparatie, volgens mij is er brand geweest. Op 25 januari 2012 zag ik deze loc gelukkig gewoon weer gezellig een stukje verderop bij zijn broers staan.

 

De 1603 en 1620 stonden een stukje verderop en waren er duidelijk beter aan toe dan de 1618 hierboven.

 

Op 23 december 2010 maakt loc 1752 in Bad Bentheim plaats voor zijn Duitse collega die al in de verte te zien is.

 

Loc 1709 met DD-AR-stam 7455 op spoor 6 van Rotterdam Centraal, 1 mei 2009.

 

Loc 1766 op 29 september 2008 met een ICK-trein op Rotterdam Centraal.

 

Op 5 juli 2008 stond loc 1843 te Amersfoort achterop een ICK-trein naast een DD-AR.

 

Op 21 maart 2008 stond loc 1858, met bijnaam Zaandam, klaar met een DDM-1 stam op spoor 2 van Rotterdam Lombardijen om te vertrekken richting Rotterdam Centraal. Dit is de laatste loc uit de serie 1800.

 

Arnhem, zomer 1991. Loc 1656 met een D-trein van Wenen naar Amsterdam. Dit is nu een museumloc van het Spoorwegmuseum. Foto: René Friebel.

 

Utrecht CS. E-loc 1613 met D-trein van Hoek van Holland naar Berlijn. Foto: René Friebel.