E-loc's NS 1600/1800 en NS 1700

In de jaren '80 kwam de serie NS 1600 in dienst voor zowel reizigers- als goederenvervoer. In 1999 werd NS gesplitst in NS Reizigers en NS Cargo. De locomotieven die naar NS Cargo gingen, behielden de 1600-nummering, maar de locs die naar NS Reizigers gingen, werden allen vernummerd naar de 1800-serie. Na de fusie van NS Cargo met DB Cargo werden de 1600en eigendom van Railion. In 2009 werden de ICK-rijtuigen van de NS weggedaan, waardoor de 1800en overbodig raakten. De 1800-serie is ondertussen grotendeels gesloopt, slechts twee locomotieven zijn nog rijvaardig, de 1832 (van HSL Logistics) en de 1835 (van Bentheimer Eisenbahn). Tegenwoordig staan er ook veel 1600en aan de kant, maar er zijn er nog een paar die voor DB Schenker Rail (de opvolger van Railion) rijden, vanaf 2012 in het DB-rood. Verder zijn er nog een aantal 1600en naar kleinere bedrijven gegaan.

De NS 1700 is een locomotiefserie die qua uiterlijk identiek is aan de 1600/1800, maar technisch hiervan afwijkt. Vanaf 1991 werden deze locomotieven ingezet in de reizgersdienst en dat is vandaag de dag nog steeds het geval.


Loc 1613 met een D-trein van Hoek van Holland naar Berlijn, in de zomer van 1991 op station Utrecht Centraal. Foto: René Friebel.

 

Loc 1656 met een D-trein van Wenen naar Amsterdam, wederom in de zomer van 1991, maar nu op station Arnhem. De fotograaf was destijds in zijn tienerjaren en heeft goed gebruik gemaakt van de Tienertour-kaartjes om de spoorwegen vast te leggen. Deze locomotief is nu overigens eigendom van het Spoorwegmuseum. Foto: René Friebel.

 


Op 21 maart 2008 staat loc 1858, bijgenaamd Zaandam, op spoor 2 van Rotterdam Lombardijen klaar met een DDM-1-stam om te vertrekken richting Rotterdam Centraal. Dit is de laatste loc uit de serie 1800.

 

Loc 1843 op 5 juli 2008 te Amersfoort, achterop een ICK-trein die net een anonieme DD-AR passeert.

 

Loc 1766 op 29 september 2008 met een ICK-trein op Rotterdam Centraal.

 

Loc 1709 met DD-AR-stam 7455 op spoor 6 van Rotterdam Centraal, 1 mei 2009.

 

Bad Bentheim is sinds jaar en dag al het station waar de getrokken internationale treinen van locomotief wisselen. Op 23 december 2010 ging ik met de intercity naar Berlijn en loc 1752 zorgde voor de tractie in Nederland. De Duitse opvolger is al in de verte te zien.

 


Shunter Waalhaven, 7 juli 2011. Loc 1608 in reparatie, volgens mij is er brand geweest. Op 25 januari 2012 zag ik deze loc gelukkig gewoon weer gezellig een stukje verderop bij haar soortgenoten staan.

 

De 1620 stond daar op dat moment al en was er duidelijk beter aan toe dan haar soortgenoot hierboven.

 


Loc 1747 en ICMm 4234 op 27 juli 2011 te Rotterdam Centraal.

 

Loc 1713 met DD-AR stam 7446 op 19 november 2011 op Rotterdam Centraal.

 

Op 3 januari 2012 stond loc 1756 te Zutphen klaar met de intercity naar Zwolle.

 

Loc 1610 op 25 januari 2012 gereed voor de sloop op het terrein van Shunter Waalhaven.

 


Loc 1710 met DD-AR-stam 7410 op 11 maart 2012 als sprinter naar Dordrecht, hier bij doorkomst op Rotterdam Lombardijen.

 

Even later kwam de combinatie weer terug, onderweg naar Den Haag.

 


Loc 1711 rijdt met DD-AR-stam 7455 net weg van Utrecht Centraal als sprinter naar Zwolle, 12 mei 2012.

 

De 1713 reed met stam 7446 en staat hier te wachten om ook weer een slag naar Zwolle te maken.

 


Loc 1656 van het Spoorwegmuseum reed op 12 mei 2012 haar eerste Heimwee Express, samen met loc 1202, een Plan E, -K en -W rijtuig. Hier zien we de doorkomst in Driebergen-Zeist richting Maarn.

 

In plaats van tot Maarn Goederen werd de laatste rit maar tot Driebergen-Zeist gereden, waar werd kopgemaakt op spoor 3.

 


Loc 1714 staat op 18 mei 2012 met DD-AR-stam 7462 als trein naar Zwolle op spoor 4 van Utrecht Centraal.

 

Loc 1722 met DD-AR-stam 7473 als trein naar Zandvoort aan Zee op spoor 3 van station Haarlem, 2 juni 2012.

 

Amersfoort, 23 juni 2012. Loc 1609 van HUSA is, samen met de 1606, de 1619 en de 1621, in de huisstijl van dit bedrijf gestoken. Zoals met praktisch elke trein de hier gestald wordt was er voor de 1609 ook geen ontkomen aan de huisstijl van de plaatselijke hangjeugd.

 

Locon 9905 (ex 1636) staat op 31 juli 2012 te rusten in Apeldoorn.

 


We hebben deze locatie al; eerder voorbij zien komen op deze pagina en zullen dat nog een paar keer doen. Bij het emplacement Waalhaven te Rotterdam heeft namelijk jarenlang een grote verzameling buiten dienst gestelde 1600'en gestaan. Op 12 augustus 2012 maakte ik hier deze foto van de 1618. Opvallend aan de deze loc is dat ze nog een tijd lang voor Railion gereden heeft, maar wel altijd de originele NS-logo's en cijfers heeft behouden. Ondanks dat hier meestal afdankertjes worden gestald, is deze loc hierna nog bij Captrain terecht gekomen.

 

Iets verderop in deze groep oudgedienden stond de 1607. Bij deze loc, die in 1989 de langste reizigerstrein ter wereld heeft getrokken, kunnen we zien dat het nummerplaatje op de neus ontbreekt. Deze is ongeveer een maand eerder "vakkundig verwijderd" ten behoeve van de collectie van Cor de Rijke (www.feijenoordsemeesters.nl.), die één van de twee machinisten van deze bijzondere rit was.

 

Nog wat verder was op het terrein van Shunter Waalhaven loc 9904 (ex 1631) van Locon te vinden.

 


Op 17 augustus 2012 reed loc 1737 met een ICRm-stam weg van spoor 9 te Rotterdam Centraal.

 

Op spoor 9 kwam even later loc 1602 voorbij.

 

Ook de 1615 liet zich nog even zien en maakte een korte stop op spoor 10.

 


Loc 1730 met de IC Berlijn naar Schiphol op 24 november 2012 in Apeldoorn.

 

Even later kwam de IC Berlijn de andere kant op voorbij, met de 1736 voorop.

 


Loc 1763 met een ICRm-stam van Venlo naar Den Haag Centraal op 22 februari 2013 op Rotterdam Centraal.

 

Loc 1612 kwam even eerder over spoor 9 door het station heen. Links zien we het tijdelijke perron 10 dat over spoor 11 was aangelegd.

 


Loc 1739 staat op 25 mei 2013 met de IC Berlijn stil op station Amersfoort.

 

Een latere rit naar Berlijn, getrokken door de 1760, zien we hier door Baarn komen.

 

Ook loc 1835 van Bentheimer Eisenbahn kwam ik tegen in Baarn, deze reed met een goederentrein de andere kant op.

 


Op 15 september 2013 was loc 1837 was bij de Open Monumentendag in Amersfoort aanwezig. Destijds was dit een van de weinige 1600/1800'en die nog een 1800-nummer droeg en de NS-kleurstelling had, maar hierna is deze locomotief nog in dienst gekomen bij Locon onder het nummer 9903.

 


Op 25 januari 2014 maakte ik een korte reis naar onze meest zuidelijke provincie. Na een reis door het mooie Limburgse heuvellandschap nabij Elsloo kwam ik aan in Maastricht, waar ik deze foto van de 1767 naast een anonieme V-IRM maakte.

 

Voor de liefhebbers van deze locomotiefserie was het in Maastricht overigens een waar paradijs. We zien van links naar rechts: 1752, 1701, 1727, 1713, 1722 en 1703.

 


In Dordrecht kwam ik op 21 februari 2014 de geblokte locomotief 1832 van HSL Logistics tegen.

 


De 1828 komt met een soortgenoot - die net als zij nog de kleuren van Locon heeft maar daar niet meer voor rijdt - op 27 oktober 2018 met een autotrein door het station van Breukelen gereden.

 


Anno 2019 waren de 1700en nog maar op enkele trajecten in het land te vinden. Één daarvan was Utrecht Centraal - Zwolle, waar de sprinterdienst werd uitgevoerd door DD-AR-stammen met een 1700.  Zodoende stond loc 1733 op 19 december 2018 op spoor 3 van Utrecht Centraal.

 

Op 6 mei 2019 kwam loc 1763 met stam 7310 aan op station Zwolle.

 

Even later kwam loc 1737 met ook een eigen DD-AR-stam aanrijden, om zich vervolgens te koppelen aan de 1763 en als dubbele stam met beide locs in het midden weer naar Utrecht te vertrekken.

 


Op 15 november 2019 trof ik dit bonte gezelschap aan bij station Amersfoort, bestaande uit Locon 9901 (ex-NS 1827), de 1251 van Fairtrains en de 2454 van de BSH.

 

Voor zolang ik me kan herinneren zijn deze sporen op het emplacement Waalhaven in gebruik om 1600'en te stallen. In vroegere jaren waren hier nog regelmatig gele locomotieven te zien die bij Railion dienst hadden gedaan, maar anno 2020 zijn die allemaal ofwel afgevoerd, ofwel in dienst gekomen bij een andere vervoerder, zoals in dit geval bij Deutsche Bahn. We zien de 1611 met daarachter de 1616 en 1615 op 15 mei 2020.

 


Loc 1733 op het terrein van VolkerRail in het Zeehavengebied van Dordrecht op 28 december 2020. VolkerRail heeft in oktober van dat jaar de locs 1733, 1743 en 1778 aangeschaft om ze in de toekomst zelf in te zetten.

 

Omdat de 1733 en 1743 reeds geplukt waren, heeft VolkerRail ook nog de 1732, 1749 en 1762 aangeschaft als onderdelenleverancier. Of de vierde loc, die buiten het zicht achter de anderen stond, de 1749 of de 1778 was is niet vast te stellen.

 


Loc 1746 komt op 8 januari 2021 met de IC Berlijn richting Amsterdam aan op Amersfoort Centraal.

 

Van achter de IC Berlijn doken deze twee rijen van locomotieven op. Interessant voor deze pagina zijn de oranje 9905 en de rode 9903. De 9905 (ex-NS 1836) is net als de meeste Locon-9900'en na het faillissement van Locon bij RailReLease terecht gekomen en dient daar als plukloc. Omdat de 9901 van Locon naar Railexperts is gegaan, heeft die vervoerder besloten om het gebruik van de 9900-nummering door te zetten. De 9903 die we op deze foto zien is dus niet dezelfde 9903 die voor Locon reed, maar de voormalige 1611 van DB Cargo. Daarachter staat nog de 1618 in de kleurenstelling van Raillogix, die geïnspireerd is op die van de Franse locomotiefserie waar de 1600'en op zijn gebaseerd.

 

Vanaf de andere kant had men zicht op de neuzen van de 1251 en 1751. Tussen de 1751 en de 9905 stonden nog de locomotieven 1770, 1760 en een onbekende ex-Locon 9900.

 

Vanaf het terrein van de voormalige wagenwerkplaats was ook nog een blik te werpen op een aantal bijzondere exemplaren. Zo zien we de 1619, die net als de 1618 in Raillogix-kleuren is gestoken, en de geblokte 1832 die van 2012 tot 2017 voor HSL Logistik heeft gereden.

 

Vanuit een vertrekkende trein kon ik verder nog de 9904 (voormalige DB Cargo 1615, zelfde verhaal als bij de 1611) van Railexperts, de 1621 van Captrain en de ex-ACTS 6705 op de foto zetten.

 


Op 16 maart 2021 werden er twee Belgische rijtuigen overgebracht van het Spoorwegmuseum naar Roosendaal. Dit gebeurde met loc 1768 van het Spoorwegmuseum, hun Plan W-rijtuig en hun Beneluxstuurstand, die naderhand ook weer mee terug zijn gegaan van Roosendaal naar Utrecht. Hier zien we de combinatie tijdens een stop op Rotterdam Centraal.

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb