NID / DDZ

Van 2009 tot 2014 in de NS bezig geweest met het verbouwen van 50 DD-AR stammen tot de nieuwe serie DDZ. Anders dan bij een modernisering zoals deze bij de ICM is uitgevoerd, is er hier erg veel veranderd aan zowel het interieur als het exterieur. Van buiten hebben de treinen de stoptreinhuisstijl met de schuine blauwe strepen ingewisseld voor de intercityhuisstijl met doorlopende banden. Ook zijn het nu geen treinstammen meer, zoals bij de DD-AR het geval was, maar rijden deze treinen nu als vaste treinstellen. Van binnen is er ook veel veranderd, wat het meest in het oog springt is de zonering die is toegepast: de bovenverdieping is bedoeld voor mensen die alleen en rustig willen reizen, de benedenverdieping is ingericht om meer met elkaar te kunnen praten. Hier heeft de trein de naam DDZ (Dubbeldekker Zonering) aan te danken. Dit was aanvankelijk de projectnaam, waarna officieel de naam NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker) werd gekozen, maar die naam is al vrij snel verdrongen door de oude benaming DDZ.


De eerste DDZ, treinstel 7501, op 17 december 2011 op het terrein van Nedtrain Leidschendam.

 

De 7501 gezien vanaf de andere kant.

 


De opstelsporen achter de Wagenwerkplaats in Amersfoort zijn lange tijd een plek geweest waar altijd wel bijzonder en/of terzijde gesteld materieel te vinden was. Toen ik hier op 23 juni 2012 kwam kijken en de vloot Wadlopers die hier stond eindelijk weg was, kwam er vrij zicht op dit bijzondere tafereel: de testrijtuigen voor de DDZ. Zoals op de kop van dit rijtuig - de 7041 - te zien, is hier de nieuwe kleurstelling uitgeprobeerd. Achter dit stuurstandrijtuig staat de 7555, het rijtuig waar het interieur in is uitgeprobeerd.

 

Toen ik op 21 oktober 2012 op Rotterdam Centraal de trein in stapte, zag ik deze destijds gloednieuwe DDZ staan. Gelukkig stond deze er 's avonds nog steeds, zodat ik deze foto kon maken. Het gaat hier om de 7503.

 


Op 25 oktober 2012 vertekt DDZ no. 7536 van Amsterdam Centraal als intercity naar Den Haag Centraal. Op 23 november dat jaar is dit treinstel bij Sassenheim in tweeën gebroken door een geknapte kabel.

 

DDZ 7515 als sprinter naar Zandvoort, hier tijdens vertrek van Haarlem.

 

Iets verderop staat de 7529 in de GDST.

 

DDZ 7502 klaar voor vertrek naar Amsterdam, hier op Den Haag Centraal, het andere eindpunt van deze dienst.

 

Achterop in deze trein reed de 7538 mee.

 


Op 8 december 2012 gingen de eerste treinen rijden op de Hanzelijn. Die dag was een rit over deze nieuwe spoorlijn dan ook gratis en daar werd volop gebruik van gemaakt. Een duizendtal mensen reed mee van Lelystad naar Zwolle of andersom. We zien hier DDZ 7526 op het voormalige eindstation Lelystad Centrum, klaar voor vertrek naar Dronten, Kampen Zuid en Zwolle.

 

Hier zien we het stel aan de andere kant van de trein, de 7507, op het gloednieuwe station Dronten.

 

De volgende trein bestond uit de 7541, die we hier ook zien in Dronten.

 

Achterop bovenstaande trein reed de 7519 mee, die bij het keren hier in Zwolle het voorste treinstel werd. In de achtergrond zien we het nieuwe perron dat is aangelegd voor de Hanzelijn.

 


Op 5 januari 2012 reed er een DDZ over het Delftse luchtspoor. Dit zal een van de (relatief) weinige DDZ-ritten hier zijn geweest, omdat sinds 2015 de treinen hier onder de grond rijden.

 


DDZ 7506 als sprinter op de lijn Utrecht Centraal - Zwolle komt op 9 februari 2013 aan op het zuidelijke eindpunt te Utrecht.

 

De 7502 reed de volgde rit naar Zwolle, we zien hem hier in Bilthoven.

 

Ook de 7507 staat op de foto, dit keer op de dienst Amsterdam Centraal - Dordrecht. De foto is genomen op Rotterdam Centraal.

 


DDZ 7543 als intercity naar Dordrecht te Rotterdam Centraal op 9 maart 2013.

 

DDZ 7522 bij aankomst in Haarlem op 17 april 2013. Foto: Bas Meijer.

 


DDZ 7522 naast V-IRM 8665 op 25 maart 2013 in Roosendaal. Foto: Jeffrey Zeitzen.

 

De 7507 later die dag in Bergen op Zoom. Foto: Jeffrey Zeitzen.

 


DDZ 7521 op 25 mei 2013 als sprinter naar Utrecht Centraal te Zwolle.

 

DDZ 7536 op 29 mei 2013 als sprinter naar Amsterdam vlak voor station Santpoort Noord, ter hoogte van waar de IJmuiderlijn ooit aftakte. Foto: Bas Meijer.