Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

NID

Van 2009 tot 2014 in de NS bezig geweest met het verbouwen van 50 DD-AR stammen tot de nieuwe serie DDZ. Anders dan bij een modernisering zoals deze bij de ICM is uitgevoerd, is er hier erg veel veranderd aan zowel het interieur als het exterieur. Van buiten hebben de treinen de stoptreinhuisstijl met de schuine blauwe strepen ingewisseld voor de intercityhuisstijl met doorlopende banden. Ook zijn het nu geen treinstammen meer, zoals bij de DD-AR het geval was, maar rijden deze treinen nu als vaste treinstellen. Van binnen is er ook veel veranderd, wat het meest in het oog springt is de zonering die is toegepast: de bovenverdieping is bedoeld voor mensen die alleen en rustig willen reizen, de benedenverdieping is ingericht om meer met elkaar te kunnen praten. Hier heeft de trein de naam DDZ (Dubbeldekker Zonering) aan te danken. Dit was aanvankelijk de projectnaam, waarna officieel de naam NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker) werd gekozen, maar die naam is al vrij snel verdrongen door de oude benaming DDZ.


DDZ 7538 op 29 mei 2013 als sprinter naar Amsterdam bij nadering van Santpoort Noord. De 7536 deed later hetzelfde. Foto's: Bas Meijer.

 

DDZ 7521 op 25 mei 2013 in Zwolle. Later op de dag kwam dezelfde trein aan in Utrecht.

 

DDZ 7522 naast V-IRM 8665 op 25 maart 2013 in Roosendaal. De 7507 later die dag in Bergen op Zoom. Foto's: Jeffrey Zeitzen.

 

Opnieuw Roosendaal. Een leuke overzichtsplaat van een V-IRM, DDZ, SLT en DD-AR. Foto Jeffrey Zeitzen.

DDZ 7522 bij aankomst in Haarlem op 17 april 2013. Foto: Bas Meijer.

DDZ 7543 als intercity naar Dordrecht. Rotterdam Centraal, 9 maart 2013.


DDZ 7506 als sprinter op de lijn Utrecht Centraal - Zwolle komt op 9 februari 2013 aan op het zuidelijke eindpunt te Utrecht. De 7502 reed de volgde rit naar Zwolle, we zien hem hier in Bilthoven.

 

Die dag zag ik ook de 7524 en 7503 in Amersfoort.

 

Ook de 7507 staat op de foto, dit keer op de dienst Amsterdam Centraal - Dordrecht. De foto is genomen op Rotterdam Centraal.


Op 5 januari 2012 reed er een DDZ over het Delftse luchtspoor. Dit zal een van de weinige DDZ-ritten hier zijn geweest, omdat sinds 2015 de treinen hier onder de grond rijden.


Op 8 december 2012 gingen de eerste treinen rijden op de Hanzelijn. Die dag was een rit over deze nieuwe spoorlijn dan ook gratis en daar werd volop gebruik van gemaakt. Een duizendtal mensen reden van Lelystad naar Zwolle of andersom. We zien hier DDZ 7526 op het voormalige eindstation Lelystad Centrum, klaar voor vertrek naar Dronten, Kampen Zuid en Zwolle. De tweede foto toont de andere kant van de trein, de 7507, op het gloednieuwe station Dronten.

 

De volgende trein bestond uit de 7541, die we hier zien in Dronten, en de 7519, die we zien in Zwolle. In de achtergrond zien we het nieuwe perron dat is aangelegd voor de Hanzelijn.

 


Op 28 oktober 2012 stond er een DDZ bij de werkplaats in Leidschendam. Als ik het goed heb was dit de 7515.


Op 25 oktober 2012 vertekt DDZ no. 7536 van Amsterdam Centraal als intercity naar Den Haag Centraal. Op 23 november dat jaar is dit treinstel bij Sassenheim in tweeën gebroken door een geknapte kabel.

DDZ 7515 als sprinter naar Zandvoort, hier tijdens vertrek van Haarlem. Iets verderop staat de 7529 in de GDST.

 

DDZ 7502 en DDZ 7538, klaar voor vertrek naar Amsterdam, hier op het andere eindpunt Den Haag Centraal.

 


Toen ik op 21 oktober 2012 op Rotterdam Centraal de trein in stapte, zag ik deze destijds gloednieuwe DDZ staan. Gelukkig stond deze er 's avonds nog steeds, zodat ik een foto kon maken. Het gaat hier om de 7503.

De opstelsporen achter de Wagenwerkplaats in Amersfoort zijn lange tijd een plek geweest waar altijd wel bijzonder en/of terzijde gesteld materieel te vinden was. Toen de vloot Wadlopers die hier stond weg was, kwam er vrij zicht op dit bijzondere tafereel: de testrijtuigen voor de DDZ. Zoals op de kop van het eerste rijtuig (de 7041) te zien, is hier de nieuwe kleurstelling uitgeprobeerd. Achter dit stuurstandrijtuig staat de 7555, het rijtuig waar het interieur in is uitgeprobeerd. De rechter foto toont ons nog stuurstandrijtuig 7072, die na een brand in Putten in 2009 al terzijde is gesteld. Verder zien we op de linker foto nog een Benelux-stuurstandrijtuig en op de rechterfoto in de achtergrond nog een stukje van de laatst overgebleven Plan T 526. De foto's zijn genomen op 23 juni 2012.

 

Werkplaats Leidschendam, 17 december 2011. De eerste DDZ, de 7501, en tevens mijn eerste foto's van een DDZ.