Afscheidsrit DD-AR

In 2009 werd begonnen met het moderniseren van een groot deel van de DD-AR-stammen met mDDM-motorwagen tot treinstellen van het type DDZ. Aanvankelijk zou de inzet van de overige onverbouwde DD-AR-stammen stoppen wanneer de productie van de DDZ was afgerond. Dat moment vond plaats in juni 2013 en daarom werd er door Spoorforum op 25 mei 2013 een officiële afscheidsrit voor de DD-AR georganiseerd. Omdat de levering van de Sprinter Nieuwe Generatie echter op zich liet wachten, zijn er vanwege materieeltekort eind 2014 weer een aantal DD-AR stammen met 1700 terug op het spoor verschenen, totdat uiteindelijk in 2019 definitief het doek viel voor de DD-AR.


De afscheidsrit begon in Amersfoort en ging maakte daarna stops in Meppel, Zwolle, Dronten, Naarden-Bussum, Hilversum, Baarn en het Spoorwegmuseum. De stam die werd gebruikt voor deze rit was de 7435 met loc 1715. We zien hier de stuurstand vlak voor vertrek uit Amersfoort.

 

Stam 7435 bij aankomst op station Meppel via spoor 1. Het reguliere treinverkeer heeft jarenlang alleen plaatsgevonden via de sporen 2 en 3, maar vanwege een frequentieverhoging van de sprinterdiensten in april 2013 is dit spoor weer voor reguliere treinen in gebruik genomen.

 

Vanuit Meppel reed de 7435 terug naar Zwolle, om daar vervolgens de pas geopende Hanzelijn naar Lelystad op te gaan

 

Bij vertrek toeterde de machinist en daar schrok ik nogal van, wellicht dat daarom de foto wat scheef is...

 

Bij vertrek vanuit Zwolle werd opzettelijk even de verkeerde verlichting aangezet, we kijken hier namelijk naar de achterkant terwijl wel de koplampen aanstaan.

 

Later kwam de trein door Lelystad Centrum geracet.

 

Rond 16:00 kwam de 7435 aan in Baarn. Dit was gelijk een stukje roestrijden, omdat hiervoor het weinig gebruikte spoor 1 werd gebruikt.

 

De 7435 tijdens vertrek vanuit Baarn. Op de voorgrond is te zien hoe groot de belangstelling voor deze rit was.

 

Toen de 7435 uit Baarn vertrok, vertrok ik ook naar huis.