Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLD 62
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

DDM-1, DD-AR en mDDM

 

In 1985 werd door de NS voor het eerst de rijtuigserie DDM (Dubbeldeksmaterieel) ingezet, die door de komst van vervolgseries DD-AR (die DDM-2 en DDM-3 genoemd werden) al gauw DDM-1 genoemd werd. Dit materieel was bedoeld om als treinstam met een 1600/1800 locomotief te rijden, met aan de andere kant een stuurstandrijtuig. Deze stuurstanden zijn, door een gezamenlijk initiatief van de NS en het WNF, allemaal hun hele looptijd voorzien geweest van de naam van een bedreigde diersoort. Naast dat de DDM-1 voornamelijk als vaste rijtuigstam reed, doken losse rijtuigen ook wel eens op in intercitytreinen. In principe was de NS van plan om de DDM-1-rijtuigen in 2010 buiten dienst te stellen. Dit is toen ook gebeurd, waarna er twee rijtuigen naar het Spoorwegmuseum zijn gegaan, maar door materieeltekort zijn ze nog drie keer teruggekeerd: tweemaal in 2011 (sinds de tweede keer met locomotieven type 1700 ipv 1800) en ook in 2016. Voor de laatste reactivering is zelfs besloten om een kleine revisie te laten plaatsvinden.

 

Vanwege snelgroeiend materieeltekort door de invoering van de OV-studentenkaart plaatste de NS een bestelling voor twee vervolgseries, de DDM-2 en DDM-3. Waar de DDM-1 aanvankelijk voor sneltrein- en spitsdiensten bedoeld was, waren de vanaf 1991 ingevoerde rijtuigen van het type DDM-2 en DDM-3 bedoeld voor stoptreinen en daarom kregen ze de benaming DD-AR (Dubbeldekker AggloRegio), naar een nooit ingevoerde merknaam voor stoptreinen. Doordat snelle instroming van belang was maar de ontwikkeling van de gewenste motorrijtuigen te lang duurde, is ervoor gekozen om de DD-AR eerst een tijd lang met locomotieven van het type 1700 te laten rijden. Vanaf 1996 werden deze zogeheten mDDM-motorwagens alsnog ingevoerd bij de driewagenstammen, de vierwagenstammen bleven met een 1700 rijden. Vanaf 2009 zijn 50 DD-AR-stammen verbouwd tot Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID), die ook wel bekend staat onder de oude naam Dubbeldekker Zonering (DDZ). Vanwege de grote verschillen hebben deze treinen op deze site een eigen pagina. De overige onverbouwde DD-AR-stammen hebben tot 2013 nog planmatig gereden, maar na de terzijdestelling volgde al gauw in 2014 een kleine revisie voor een aantal stammen zodat deze materieeltekort kunnen opvangen, wat in de jaren daarop ook gebeurd is.

 


Ondanks dat de DD-AR eigenlijk al in 2013 uit dienst had moeten gaan, is er in 2014 nog een kleine revisie geweest om materieeltekort op te vangen. En dat bleek nodig te zijn, want ook in 2018 waren ze nog te zien. We zien hier een DD-AR-stam met loc 1733 als sprinter naar Zwolle op 19 december 2018 op Utrecht Centraal.

 


Op 25 mei 2013 organiseerde Spoorforum de officiële afscheidsrit van de DD-AR (niet wetende dat ze zes jaar later nog steeds te zien zouden zijn). Deze begon in Amersforort en reed daarna naar Meppel, Zwolle, Dronten, Naarden-Bussum, Hilversum, Baarn en het Spoorwegmuseum. Hier zien we stam 7435 klaar voor vertrek in Amersfoort.

 

Tijdens het wachten op de 7435 in Meppel, kwam er eerst nog een DD-AR met mDDM langs als sprinter naar Groningen. Even later kwam de 7435 aan op spoor 1.

 

Vanuit Meppel reed de 7435 terug naar Zwolle, om vervolgens daar de Hanzelijn op te gaan. Hier zien we ook de 1715, die de tractie verzorgde, duidelijk in beeld. Bij vertrek toeterde de machinist en daar schrok ik nogal van, wellicht dat daarom de foto wat scheef is...

 

Bij vertrek vanuit Zwolle werd opzettelijk even de verkeerde verlichting aangezet, we kijken hier namelijk naar de achterkant terwijl wel de koplampen aanstaan.

Later kwam de trein door Lelystad Centrum geracet.

 

Rond 16:00 kwam de 7435 aan in Baarn. Dit was gelijk een stukje roestrijden, omdat hiervoor het weinig gebruikte spoor 1 werd gebruikt.

 

De 7435 tijdens vertrek vanuit Baarn, met op de voorgrond een groepje andere belangstellenden. Toen de 7435 uit Baarn vertrok, vertrok ik ook naar huis.

 


Op 24 maart 2013 maakte deze onbekende mDDM als sprinter naar Rotterdam Centraal een stop op Rotterdam Alexander. Even later kwam deze weer terug als sprinter naar Alkmaar.

 


mDDM-stam 7473 op 22 februari 2013 als sprinter naar Den Haag Centraal op Rotterdam Centraal.

 

Een onbekende mDDM langs perron 6 van Rotterdam Centraal, 10 november 2012.

 

Tweemaal een mDDM stam op 25 oktober 2012 op Amsterdam Centraal, links een anonieme op middenspoor 12 en rechts stam 7854 langs perron 13.

 

Een mDDM als trein 5636, de Sprinter van Zwolle naar Utrecht tijdens een stop in Amersfoort, 23 juni 2012.

 

De opstelsporen achter de Wagenwerkplaats in Amersfoort zijn lange tijd een plek geweest waar altijd wel bijzonder en/of terzijde gesteld materieel te vinden was. Toen de vloot Wadlopers die hier stond weg was, kwam er vrij zicht op dit bijzondere tafereel: de testrijtuigen voor de NID. Zoals op de kop van het eerste rijtuig (de 7041) te zien, is hier de nieuwe kleurstelling uitgeprobeerd. Achter dit stuurstandrijtuig staat de 7555, het rijtuig waar het interieur in is uitgeprobeerd. De rechter foto toont ons nog stuurstandrijtuig 7072, die na een brand in Putten in 2009 al terzijde is gesteld. Verder zien we op de linker foto nog een Benelux-stuurstandrijtuig en op de rechterfoto in de achtergrond nog een stukje van de laatst overgebleven Plan T 526.

 

Dordrecht, 2 juni 2012. 2e-klas rijtuig 280 7508, in stam 7429. Op het eerste oog is hier niets bijzonders aan zien, maar als je goed naar de ramen van de benedenverdieping kijkt, valt je iets op: Ze zijn groter dan normaal. Wat beneden vroeger 1e klas was (met grote ramen), is nu verbouwd tot 2e klas, maar de ramen bleven hetzelfde. Dat maakt dit rijtuig uniek. Foto: Berend van Nijen

 


Op 12 mei 2012 staat DD-AR-stam 7473 op spoor 2 van Utrecht Centraal naast een onbekende DD-AR op spoor 3.

Loc 1711 rijdt weg met DD-AR-stam 7455.

 

De intercity vanuit Almere komt het station binnenrijden op spoor 2.


Den Haag Centraal, 07 april 2012. Een mDDM als intercity naar Amsterdam Centraal. Over een paar maanden zal hij deze dienst nog steeds rijden, maar dan als NID.

 

DD-AR 7410, geduwd door loc 1710, op 11 maart 2012 te Rotterdam Lombardijen.

 

Werkplaats Leidschendam, 17 december 2011. De ABvk van NID 7501. NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker) is de gemoderniseerde DD-AR. De DD-AR was een treinstam en werd getrokken door een loc. Later kwam er ook een motorwagen, die mDDM genoemd werd. Nu het na de modernisering treinstellen zijn geworden is deze naam veranderd in mBk/mABk. Persoonlijk vind ik, en velen met mij, NID geen goede naam. Veelal wordt de oude benaming DDZ (Dubbel Dekker Zones) gebruikt. Daarbij komt nog dat als er later nog een nieuwere intercity dubbeldekker komt dit niet meer de nieuwe is. In februari 2012 zijn deze treinstellen voor het eerst gaan rijden tussen Den Haag en Amsterdam.

 

Loc 1713 met DD-AR-stam 7446 op 19 november 2011 in Rotterdam Centraal.

 

Voor het WK voetbal in 2010 had de NS rond de 200 treinstellen/rijtuigen voorzien van de tekst "Geel en blauw houdt van oranje!". Na de finale die door een ietwat dubieus doelpunt door Spanje van Nederland werd gewonnen, zijn de teksten weer verwijderd. Dat is niet altijd even goed gebeurd, want op 8 oktober 2011 kwam ik deze DD-AR tegen waar de sporen van het verlies nog op te zien waren.

Een mDDM-stam richting Rotterdam Centraal tijdens een stop op Rotterdam Lombardijen, 1 augustus 2011.

 

Op 27 juli 2011 staan twee mDDM-stammen in de GDST op een opstelspoor nabij Rotterdam Centraal.

 

Een mDDM onder de nieuwe kap van Rotterdam Centraal, 28 mei 2011.

 


Op 14 augustus 2009 staat de stoptrein naar Amsterdam Centraal klaar op spoor 2 van Lelystad Centrum. Vanaf 2013 stoppen hier de treinen naar Zwolle, door de ingebruikname van de Hanzelijn.

 

De stoptrein naar Lelystad Centrum, hier op dezelfde dag spoor 3 van Almere Centrum.

 


Bij binnenkomst van deze DD-AR op spoor 7 van Rotterdam Centraal valt er nog niets raars op. Op de foto hierboven zien we wel dat de achterste koppeling is afgeplakt met een blauwe zak. Maar als we naar de foto rechts kijken, zien we nog iets opvallends: er zit een loc in het midden. Ondanks dat dit er op het eerste gezicht vreemd uit ziet, is dit vrij normaal omdat het gewoon twee gekoppelde stammen zijn. Je kan ook zien dat de loc aan een mDDM gekoppeld zit.


Op 30 augustus 2008 staat een mDDM in Haarlem met een paar belangstellenden.

 

06 juli 2008, een mDDM naast een SGMm in Maarn.

 

Een mDDM op spoor 6a van het nog onverbouwde station Rotterdam Centraal.

 

Een DD-AR naast loc 1843 achterop een ICK-trein in Amersfoort.

 

Rotterdam Blaak, 30 april 2008. DD-AR in het licht (licht in een tunnel? Ja, echt!). 

 

De eerste foto toont een DD-AR op spoor 2 van Rotterdam Lombardijen op 21 maart 2008. Niet een van de mooiste, maar wel een van mijn eerste treinenfoto's. Op de tweede zien we een DDM-1 stam, getrokken door loc 1858 'Zaandam', wegrijden van datzelfde spoor.

 

mDDM-stam 7815 in Zwolle, 18 mei 2007. Tussen Amersfoort Schothorst en Zwolle heb ik in de cabine mogen zitten.