Rotterdam Lombardijen

Rotterdam Lombardijen is het meest zuidelijke station van Rotterdam en is gelegen in het stadsdeel IJsselmonde. Het is geopend in 1964 als een zeer provisorische halteplaats, maar al in 1968 werd er een vernieuwd station geopend, bestaande uit een eilandperron gelegen op een viaduct over een tevens nieuw aangelegde doorgaande weg. Hierbij kwam er een makkelijke overstap tot stand tussen de trein en de tram, die nu een halte recht onder het treinstation had. In 1996 werd er in het kader van de spoorverdubbeling tussen Rotterdam en Dordrecht een tweede eilandperron toegevoegd en is er tevens een volledig nieuw stationscomplex gebouwd. De verbinding met de oorspronkelijke tramhalte is nog aanwezig, maar is vanwege het verplaatsen van de tramhalte niet meer in gebruik.


Station Rotterdam Lombardijen gefotografeerd in noordwestelijke richting op 3 juni 2003. Foto: Fred van Eijk.

 

Ter hoogte van station Lombardijen sloot de voormalige Havenspoorlijn aan op de lijn Rotterdam - Dordrecht. Dit zijn de sporen die de scherpe bocht naar rechts maken. Het traject is in 2004 gesloten en vervangen door de Betuweroute, sindsdien rijden de goederentreinen over de recht doorgaande sporen naar een iets zuidelijker gelegen aansluiting. Foto: Fred van Eijk.

 

Terwijl de werkzaamheden aan de aansluiting van de nieuwe HSL-Zuid nog bezig zijn, komen twee stellen Plan V voorbij om zo als stoptrein naar Den Haag Centraal een stop te maken  op Lombardijen. Foto: Fred van Eijk.

 


Anno 2008 was de stationshal van Rotterdam Lombardijen nog redelijk leeg. Tegen de muren stonden een kiosk en een loket, waarvan de laatste al even niet meer in gebruik was. Tegenwoordig staat de stationshal vol met ticketautomaten en ov-poortjes. Wat niet veel mensen weten, is dat Rotterdam Lombardijen ook een heus spookstation is. Onder de stationshal ligt namelijk een metrostation dat nooit is afgebouwd, gelegen aan een 80 meter lange tunnel die ooit is gemaakt voor de lijn Zuidplein - Ridderkerk. De lift is al voorbereid op een toekomstige verdieping -1 en op de plek van de blauwe vlakken op de grond in de stationshal zouden eigenlijk grote glazen vloeren komen om licht door te laten.

 

Loc 1858 (Zaandam) staat op 21 maart 2008 klaar om met een DDM-1-stam richting Rotterdam Centraal te vertrekken. Dit was de eerste keer dat ik ben gaan treinspotten met een camera, ik was destijds negen jaar oud. Voor de 'nostalgische waarde' heb ik een aantal van de bijschriften van destijds gespaard.

 

DDM-1 op spoor 2, getrokken door loc 1858 'Zaandam'.

 

Op spoor 4 scheurt een ICK-trein voorbij.

 

Nog een ICK-trein op spoor 4.

 

Een Plan-V rijdt het station binnen.

 

Plan-V wacht op de fluit...

 

Die gaat snel...

 

Een Plan-T vertrekt samen met een Plan-V van spoor 2 richting Rotterdam Centraal.

 

Nee, nee. Ze willen geen vuilnisbak meesmokkelen.

 

Een Plan T onder een dreigende lucht.

 

Drie stellen Plan V richting Dordrecht. Het bord op de voorgrond geeft aan dat daar de treinen van 2 en 4 bakken lang moeten stoppen. Op het volgende bord staat een 6, dus daar moeten de treinen met een baklengte van 6 stoppen.

 

Een Plan-V op station Rotterdam Lombardijen.

 

Snelle V-IRM op spoor 1.

 

Deze V-IRMen rijden langzaam, omdat het sein op rood staat.

 

 DD-AR op spoor 2.

 


Hoewel de NS de locomotiefserie 2200 al had afgestoten, was een klein deel ervan nog actief tegen de tijd dat ik me in treinen begon te interesseren. Een voorbeeld daarvan is de 2328, die in 1996 als 302328 (met bijnaam José) bij Strukton terecht kwam en in 2007 is omgebouwd tot videoschouwtrein VST07-2 voor Eurailscout. De foto toont José op 5 juli 2008 te Rotterdam Lombardijen.

 


Op 28 januari 2012 fotografeerde ik loc 2225 op station Rotterdam Lombardijen tijdens een rit van de Kijfhoek naar het Spoorwegmuseum, waar ze een aantal maanden zou verblijven. Het groene gebouw in de achtergrond is de parkeergarage van het Maasstad Ziekenhuis dat sinds 2011 naast dit station is gevestigd.

 

Een MaK G 1206 van ERS rijdt richting zijn nog op te halen containertrein.

 


Op 11 maart 2012 bracht loc 1254 vijf Duitse rijtuigen naar Venlo. Hier zien we de doorkomst over spoor 4 van Rotterdam Lombardijen.

 

Loc 1710 met DD-AR-stam 7410 als sprinter naar Dordrecht maakt een stop op spoor 4. Een bijzonder tafereel, want doorgaans worden alleen de sporen 2 en 3 gebruikt voor halterende treinen.

 

Even later kwam de combinatie weer terug, onderweg naar Den Haag Centraal. Hier werd wel over het gebruikelijke spoor gereden.

 

SLT 2651, ook als sprinter naar Den Haag Centraal. Volgens de omroepster was dit overigens een stoptrein, maar die benaming is bij het verdwijnen van het Mat. '64 op deze verbinding veranderd in "sprinter".

 

De intercity naar Venlo komt voorbij op spoor 4, bestaande uit een ICRm-stam en loc 1748.

 

Loc 2838 komt met een Beneluxtrein bestaande uit Oostenrijkse rijtuigen van de ÖBB voorbij over spoor 4.

 


Hoewel de Olympische Spelen al lang en breed voorbij waren, reed op 10 november 2012 de Londen-Fyra nog steeds in de gewone dienst. Hier zien we hem bij de doorkomst door Rotterdam Lombardijen.

 

Een Spurt van de MerwedeLingelijn rijdt op 21 februari 2014 door station Rotterdam Lombardijen, onderweg naar de wasstraat bij Rotterdam Centraal.

 

De 2992 komt op 31 maart 2021 als sprinter van Dordrecht naar Den Haag Centraal door station Rotterdam Lombardijen. Vanwege een defect spoor bij Dordrecht reed slechts de helft van de sprinters naar Dordrecht verder dan Rotterdam Lombardijen, vandaar dat er op spoor 1 een SLT staat om kop te maken. Dit was vanaf 1 februari 2021 de enige verbinding die nog regulier met het SGMm werd uitgevoerd.

 

Op 16 augustus 2021, aan het begin van de avond, vond er een landelijke storing plaats in het telefoniesysteem van de spoorwegen. Hierdoor konden machinisten en treindienstleiders niet communiceren en werd uit voorzorg alle treinverkeer in het hele land gestaakt. Zelf had ik de pech om precies die dag in Zuid-Limburg te zitten en in de avond weer naar Rotterdam te moeten. Verder dan Roermond kwam mijn trein niet. Pas na een aantal uren kon het treinverkeer weer langzaam worden opgestart. Als troost kon ik gelukkig voor de laatste paar kilometers gebruik maken van een VIRMm als sprinter van Dordrecht naar Den Haag, die me hier zojuist heeft afgezet op Rotterdam Lombardijen.

 

De 2757 en 2741 zijn op 3 maart 2022 onderweg van Den Haag naar Dordrecht en komen hier station Rotterdam Lombardijen binnenrijden.

 

Een Intercity direct met loc 186 025 achterop verlaat de fly-over bij Rotterdam Lombardijen, 11 maart 2022.